Piano/keyboard (leren) spelen

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Dallista

Berichten: 4417
Geregistreerd: 10-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:04

Ik heb inmiddels 28 jaar privė pianoles. Durf wel te stellen dat ik op een aardig niveau speel voor een amateur. O:)
Qua leraar/lerares in A'dam omgeving heb ik helaas geen suggesties.



Dallista

Berichten: 4417
Geregistreerd: 10-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:18

Och ja, die ballade. Dat stukje vanaf 3:10, bloedje mooi, daar kan ik nooit genoeg van krijgen. Maar wat zitten er monsterlijk moeilijke passages in die ballade. Vanaf 7:49... eens in de zoveel tijd trek ik hem weer eens uit de kast om een paar maanden erop te oefenen, haha.
Is trouwens populair bij het kunstschaatsen op het moment, de Olympisch kampioen van Sochi schaatste er afgelopen seizoen en dit komende seizoen zijn korte kür op. *zwijmel*
Laatst bijgewerkt door Dallista op 08-08-15 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Dallista

Berichten: 4417
Geregistreerd: 10-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:26

Sheran schreef:
Haha inderdaad Dallista, eens in de zoveel maanden komt hij tevoorschijn, en oefen ik een tijd heel blij en dan denk ik toch altijd weer: pffff :+. Dat stukje vanaf 3:10 gaat dan wel weer goed :+

:D Ja, gelukkig kunnen bij Chopin makkelijke passages ook heel mooi zijn. Dat heft de frustraties van die lastige delen dan weer op! Het leuke is wel dat het elke keer wel weer makkelijker gaat. Ik merk altijd dat ik vooruitgang boek bij dit soort stukken. Je blijft toch groeien en beter worden.

Dallista

Berichten: 4417
Geregistreerd: 10-09-10

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 12:54

Mijn 'zomervakantie' projectjes:

Prokofiev's Toccata op. 11
https://www.youtube.com/watch?v=XYFpfFsbshk
(de Horowitz en Martha Argerich uitvoeringen zijn ook fenomenaal)

Ravel, "Forlane" (uit le tombeau de Couperin)
https://www.youtube.com/watch?v=Tzv1sDPmQ10
Ziet er eigenlijk heel simpel uit en klinkt ook niet zo moeilijk. Het venijn zit hem in het mooi uitvoeren, niet in de noten (als je een keer goed hebt uitgezocht hoe het zit met alle extra kruisen, lukt dat wel). De voorslagen vind ik zelf nog wel lastig om echt mooi eruit te krijgen, en de verschillen tussen pianissimo en forte.

Dallista

Berichten: 4417
Geregistreerd: 10-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 13:16

eldora1 schreef:
Onwijs knap als je dat kan spelen , voor al die eerste. Maar ik vind het echt lelijk :') helemaal niet mijn ding die klassieke muziek haha. Maar respect als je het kan spelen!

Ik kon tot een paar jaar geleden muziek als dat stuk van Prokofiev werkelijk niet uitstaan. :o
Maar met zoveel dingen, hoe vaker je het hoort, hoe meer je het gaat waarderen en vooral gaat "begrijpen". En het komt vaak ook met de jaren, kennelijk. Het zijn niet zomaar nootjes, elke noot is logisch, maar dat merk je soms pas als je je echt gaat verdiepen in zulke muziek.
Prokofiev (en Ravel) zijn natuurlijk ook niet je standaard 'klassiek', veel moderner dan bijvoorbeeld Chopin, Beethoven, Mozart. Dit neigt soms al naar jazz-achtige klanken, vind ik zelf.

Oh, en zo goed als op youtube kan ik het dus echt nog niet spelen. De melodie eruit halen is zo moeilijk, oef. Daar gaat jaren inzitten, en, tja, ben toch maar een amateur, ik oefen ook niet hele dagen natuurlijk. Maar zolang het leuk blijft, waarom niet. :-)

Dallista

Berichten: 4417
Geregistreerd: 10-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 13:33

Nightingale schreef:
Dallista, gave stukken! Wel even wennen, dat atonale... Die eerste lijkt me supergrappig om te spelen, wel pittig. Die tweede komt me erg bekend voor, is het een bekend stuk of heb ik het toevallig ergens voorbij horen komen?

Ik hoorde Forlane een paar maanden geleden in een recital in het Concertgebouw, de tombeau de Couperin werd daar gespeeld door een leerling van Maria Joao Pires (haar recital eigenlijk, maar ze neemt vaak een leerling mee, en ze speelden ook een quatre-mains van Schubert). De tombeau de Couperin is niet zo'n onbekend werk, volgens mij, dus kan me voorstellen dat het je wel bekend voorkomt.

De toccata is erg leuk om te doen, alleen was ik duidelijk de eerste keer dat ik het speelde niet goed ingespeeld en had ik niet in de gaten hoe het in elkaar zat; het is continue links over rechts en rechts over links, en ik had prompt de volgende dag spierpijn in mijn rug. Kennelijk iets te enthousiast geweest in het over de handen heenspringen. :') Ik weet inmiddels gelukkig beter hoe ik dat goed moet doen.

Dallista

Berichten: 4417
Geregistreerd: 10-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 14:08

bakkabouter schreef:
Hier ook een klassieke opleiding. Ben vooral fan van Bach (momenteel aan het ploeteren met driestemmige inventies

Respect. _/-\o_ Bach vind ik eigenlijk ook pas sinds een aantal jaar echt mooi en leuk om te spelen, maar die meerstemmige stukken... zie maar eens de melodie er uit te halen bij zulke muziek. En dan moet er net wel een nootje gebonden worden, maar dat andere nootje dat net weer niet, en de derde, oh jee, die had dus moeten blijven liggen, net iets langer... oef. ;-)

Dallista

Berichten: 4417
Geregistreerd: 10-09-10

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 04:52

Ik heb een hele bewuste keuze gemaakt om niet naar het conservatorium te gaan. Ik was bang dat het dan al snel een verplichting zou gaan voelen, en ondanks alle lessen is piano nog steeds puur hobby en ontspanning voor mij, lekker even de hele wereld buitensluiten. :-)

Oefen wanneer ik zin heb, maar caak speel ik ook gewoon zonder echt te docussen op wat ik echt moet oefenen. Gemiddeld misschien een half uur tot drie kwartier per dag tegenwoordig, in het weekend meer dan door de weeks.

Dallista

Berichten: 4417
Geregistreerd: 10-09-10

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:40

Dat in twee notenbalken tegelijk lezen is iets dat je spelenderwijs vanzelf leert met pianospelen. Het heeft veel voordelen als je daarna andere instrumenten leert spelen die maar 1 balk voor notatie hebben, dan merk je ineens hoe makkelijk je kan noten lezen, en niet alleen in of zelfs twee balken.
Maar ik vond het bij bijvoorbeeld ensemble spelen soms wel lastig, als ik dan bijv. alt blokfluit speelde samen met een sopraan, tenor en bas, dan vond ik het wel moeilijk op mijn eigen partij te focussen ipv met iedereen tegelijk mee te lezen. ;-)

Dallista

Berichten: 4417
Geregistreerd: 10-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 20:13

Kristie schreef:
Spelen jullie nog een beetje? ;)

Ja hoor. Zal ook wel moeten, heb woensdag eerste les van jaar 28. Moet wel laten horen dat ik iets uitgespookt heb in de zomer. :D

Dallista

Berichten: 4417
Geregistreerd: 10-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 16:06

Kristie schreef:
Dallista hoe ging je les?

Prima hoor, dank je. :) Ik speel op het moment relatief veel omdat ik naast mijn eigen stukken ook samen speel met een fluitist, en daar zitten een paar hele pittige piano partijen bij. Het houdt je wel bezig. :')

Dallista

Berichten: 4417
Geregistreerd: 10-09-10

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 14:11

Haha, leuk zo'n oud topic. Nou, ben dus met jaar 29 bezig. Momenteel druk met Gershwin's Rhapsody in Blue en een paar niet-origineel-voor-piano stukken van Joe Hisaishi (favoriete Japanse componist, en mijn favoriete kunstschaatser rijdt dit seizoen op die muziek). Verder de meer gangbare klassieke muziek, wat Chopin en Rachmaninoff. ;-)

Dallista

Berichten: 4417
Geregistreerd: 10-09-10

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 16:53

Ik heb met de boeken van J. Thompson leren spelen, dat is echt klassiek gericht, je gaat daar geen popmuziek of focus op akkoorden etc. in vinden, maar dat is wel gericht op kinderen, dus of dat ook "werkt" voor volwassenen...
Oh, en ik moet er wel bij zeggen, dat was wel bijna dertig jaar geleden, dus misschien zijn de boekjes nu wat meer "modern". ;-)

Dallista

Berichten: 4417
Geregistreerd: 10-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 19:51

Pasterza schreef:
Dallista, ik zal eens zoeken naar die boeken :)

Lig echt in een deuk, ze staan op de IMSLP!
http://imslp.org/wiki/John_Thompson's_E ... n_Sylvanus)
In het Engels (ik ken ze uiteraard alleen in het Nederlands).
Ben even helemaal op de nostalgische toer, hahaha. (Serieus, eerste boekjes 28-29 jaar geleden. :+ .)

Dallista

Berichten: 4417
Geregistreerd: 10-09-10

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 18:43

Ik ken alleen dat Thompson boekje, echt geinig. Ik moet ze ook ergens in de kast hebben liggen nog...
Net pianoles gehad, dat verveelt nooit!

Dallista

Berichten: 4417
Geregistreerd: 10-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:55

F_Orumster schreef:
Met welke vingers mag je de zwarte toetsen níet spelen, duim en pink toch?

Het mag best.
Het geniet alleen meestal niet de voorkeur, zeker de duim op een zwarte toets zal je niet heel vaak tegenkomen omdat het gewoon niet handig 'ligt' (kijk maar naar je hand, je duim is zo kort, je zal vaak erg veel moeite moeten doen om die op een zwarte te krijgen... en dan is er meestal wel een andere vingerzetting die veeeeeel handiger is waarbij je de duim fijn op een witte krijgt (of helemaal niet gebruikt bij een bepaald stukje noten).
Maar soms is het gewoon noodzakelijk. Komt ie een keertje op een zwarte, nou, dan zal daar wel een hele goede reden voor zijn (en dan bedoel ik niet eens grote akkoorden met de laagste of hoogste noot een zwarte toets!), en als het maar a. makkelijk speelt en b. je het niet *hoort* (misschien nog wel belangrijker!). :)

Dallista

Berichten: 4417
Geregistreerd: 10-09-10

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 20:38

Ik heb vanmiddag wat zitten spelen, geprobeerd erop te letten, maar ik speel zo ontzettend veel muziek met allemaal kruisen en mollen + akkoorden / drieklanken dat het niet bij te houden is hoe vaak mijn duimen en pinken op zwarte toetsen komen. *Heel vaak* in elk geval.
Maar die 'regel' slaat daar natuurlijk niet op, maar meer op loopjes, toonladders e.d., en dan zal je wel zien dat je inderdaad zelden de duim of pink op zwart krijgt. De 'standaard' vingerzettingen zullen die ontwijken omdat het gewoon niet fijn ligt/speelt.

Dallista

Berichten: 4417
Geregistreerd: 10-09-10

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 19:25

Daar heb ik helaas geen tips voor, behalve inderdaad: neem les. Een goede docent stimuleert je en als je het idee in je achterhoofd houdt dat je les hebt, zorgt dat ervoor dat je toch achter de piano kruipt.

Ik heb dus geen enkele prestatie-drang, speel puur voor mezelf. Bewust dus ook gekozen om weg te blijven van het conservatorium, dat zou mijn hobby meteen verknallen!
Het hoeft niet allemaal perfect, als ik maar plezier heb tijdens het spelen. Maar ik heb dus wel al bijna dertig jaar les. Want elke keer kom ik met nieuwe dingen aan waar ik mee vastloop tijdens het spelen, en elke keer kan mijn docent me in een uur tijd alles uitleggen... en de volgende dagen speel ik die passages dus met goede vingerzetting of ritme en loopt het ineens wel vloeiend en dat is zo kicke! :-)

Dallista

Berichten: 4417
Geregistreerd: 10-09-10

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 11:23

Pianobegeleiding is meestal (veel) hoger niveau dan de vioolpartij (of zang, dwarsfluit). Daarom is het ook niet voor iedereen weggelegd om op hoog niveau te begeleiden. Het is een beetje een ondankbare taak (aandacht gaat toch niet echt naar jou uit) maar een goede solist weet hoe ongelofelijk blij hij/zij mag zijn met een goede begeleider... en dan hebben ze het maar te accepteren dat het instuderen langer duurt.
Een goede solist vinden is niet zo moeilijk... een goede piano begeleider des te meer!

Dallista

Berichten: 4417
Geregistreerd: 10-09-10

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 08:45

In de eerste drie maten worden de noten herhaald (de B, de F, de E). Om dat repeterend te kunnen spelen gaat dat het beste zoals het staat geschreven, dus wat in de eerste balk staat met rechterhand, tweede balk steeds met links. Ze maken het je makkelijk. :-) Repeterende noten moet je niet met dezelfde vinger willen spelen als dat niet noodzakelijk is.

Dallista

Berichten: 4417
Geregistreerd: 10-09-10

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 16:54

Dat is zo’n stuk dat ik eens in de aantal jaar uit de kast trek en dan weer eens een poosje me aan waag. Maar dat ga ik nooit perfect in de vingers krijgen, hoor. ;-) De noten zijn echt geen probleem, maar om alles in tempo enzo te krijgen...

Dallista

Berichten: 4417
Geregistreerd: 10-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 17:56

Sheran schreef:
Dallista, ruik ik hier een Balladechallange? }:)

Elke week een post met progress.

:+ Ik wil hem best weer eens spelen en stukje opnemen, maar heb momenteel geen tijd om er voor langere tijd op te focussen. (Simpelweg omdat ik met les eigenlijk al teveel stukken doe en ernaast ook nog teveel andere dingen doe in mijn vrije tijd. Als je op smyrna zoekt hier op het forum, zie je wat ik bedoel. :o )
So, challenge not quite accepted, maar wil met alle liefde wel weer eens wat proberen te spelen ervan!

Dallista

Berichten: 4417
Geregistreerd: 10-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 20:40

Sheran schreef:
Ja leuk! Grappig dat Smyrna, lekker ik helemaal niet.

Ik ga hem sowieso aan met mezelf! Deze is niet om aan te horen trouwens, alleen het begin en eind (vanaf 7:40) een beetje. Maar wie weer halen mensen hier motivatie uit :')

Deel 1: zonder oefenen. ]

Smyrna = knoopkleden, en omdat ik momenteel niet kan schilderen op nummer (geen goede plek ivm werkzaamheden), doe ik dit veel.
Heb nog eentje liggen met een piano-thema, trouwens... Komt ooit nog aan bod!

Anyway, je opname, da’s toch best al een heel stuk, en daar kan je prima op voortborduren! Leuk om te zien / horen!

Ik zou bij het oefenen wel wat stukjes apart nemen, want er zitten bij dit stuk veel delen en herhalingen die je zo weg speelt als je die weer even een paar keer gezien hebt, vermoed ik. Die lopen nu al redelijk vlot voor een eerste keer. Maar er zitten ook stukjes in, echt een crime!

Ik zal morgen eens wat proberen...

Dallista

Berichten: 4417
Geregistreerd: 10-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 20:52

Faelynn schreef:
Oh ik kom even volgen! Ik heb paar weken terug een piano gekocht, prachtig ding, maar heb moeite om het geduld te vinden te leren spelen.

Mag ik het zeggen?
Okay, het inkoppertje van de dag (sorry ;-) ): neem les.
Ik weet het, klinkt flauw, maar echt serieus: het helpt zo ontzettend goed met motivatie. :j Dan ga je vanzelf tijd vrij maken.

Dallista

Berichten: 4417
Geregistreerd: 10-09-10

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 22:22

Sheran: moet je voor de lol even pagina 1 van dit topic doorbladeren. Zoals gezegd, eens in de zoveel tijd komt die ballade dus weer langs... vier jaar geleden dus! ;-)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ynskek en 6 bezoekers