[info] 'Welk boek lees jij nu?' - deel 13

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Tiggs

Re: [info] 'Welk boek lees jij nu?' - deel 13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 16:58

Ik was ook een leesnerdje en super snel door de AVI's heen.

Als ik een kindercadeautje moet kopen probeer ik ook meestal een boek te kiezen.

Welkom in het Dunning-Krugerpark!

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 18:00

Hier ook in groep 4 avi uit, maar nooit per se gestimuleerd van huis uit. Ik verzoop me gewoon in de verhalen. Als alles uit was pakte ik de gouden gids :+

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

• Talent is pursued interest

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 06:04

Na weer tijden stil meegelezen te hebben, toch even een inbraak hier.

Ik heb na een maand of twee eigenlijk Lonesome Dove uit.
Staat bekend als de beste Western ooit met een beoordeling van 4,57 op Goodreads :)
Nou weet ik zelf nog niet zo goed wat ik er van vind. Sommige stukken waren echt heel aangrijpend en fantastisch geschreven en kon ik niet weg leggen (mn de laatste 100 pagina's)

Maar grotendeels vond ik het echt langzaam gaan en zo veel overbodige stukken er in.
Plus het onrealistische dat ze telkens dezelfde mensen weer tegenkomen ergens op weg van Texas naar Canada, wat toch wel heel toevallig is.

Dus ik ben heel benieuwd wat andere mensen ervan vonden.
Ik ben uiteindelijk op vier sterren uitgekomen, omdat ik toch ook echt per se wilde weten hoe het afloopt (een dat einde vond ik ook vaag en een soort van open :o )

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 08:27

Goedemorgen,

Ik breek even in en moet ook dringend bijlezen. Maar heeft iemand hier wel eens via Folio Society besteld? Kan dat wel naar Nederland? Ik heb ze daarover ook een email gestuurd though. Maar wellicht weet iemand het hier ook, want in hun FAQ zie ik er niets over staan namelijk.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 10:12

magda_90 schreef:
Goedemorgen,

Ik breek even in en moet ook dringend bijlezen. Maar heeft iemand hier wel eens via Folio Society besteld? Kan dat wel naar Nederland? Ik heb ze daarover ook een email gestuurd though. Maar wellicht weet iemand het hier ook, want in hun FAQ zie ik er niets over staan namelijk.

Ik heb 3 boeken van Folio, waanzinnig mooi en echt hoge kwaliteit! Wel gekocht vóór de Brexit. Na de Brexit wel diverse keren vanuit de UK boeken besteld en gaat altijd goed. Vaak inklaringskosten die je eerst moet betalen, maar ook regelmatig niet.

Integraal Voedingstherapeut voor honden en katten - Voerkrachtig
..
When you cut pieces out of the truth to avoid looking like a fool you end up looking like a moron instead.
..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 10:23

Vanuit UK heb ik inderdaad wel goede ervaringen. Ik kan Nederland alleen niet selecteren in het betaalproces vandaar de twijfel. Maar dan hoop ik dat de klantenservice mij verder kan helpen. Thanks!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 10:55

Ooh dat is dan mogelijk veranderd bij hen. Voorheen kon dat wel. Ik krijg ook nog steeds hun catalogus per post :')

Integraal Voedingstherapeut voor honden en katten - Voerkrachtig
..
When you cut pieces out of the truth to avoid looking like a fool you end up looking like a moron instead.
..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 11:08

Ik heb geen idee meer hoe het zat met de avi. Maar ik was wel mijn leeftijdsgenoten ver vooruit qua lezen. Had er vast mee te maken dat mijn moeder vrijwilliger was in de bieb en ik daar dus echt boeken verslond. Hele stapels gingen er mee naar huis. Of ik ging mee als ze dienst had en dan zat ik daar gewoon 3 uur te lezen.

Ik heb Het Schaduwjaar uit. Heerlijk om tussendoor te lezen. Vermakelijk geschreven. Idee zit wel goed in elkaar. Had van mij nog veel meer uitgewerkt mogen worden. Betere/uitgebreidere wereldopbouw zeg maar.

Ik ben tegelijkertijd ook begonnen in De assistente van de chirurg. Ook weer een goeie voor liefhebbers van historische romans. Leest vlot weg en geeft een inkijkje in de medische wereld met parallel daaraan het leven van een vrouw. Wat je als vrouw wel en vooral ook niet mocht en hoe er van je verwacht werd dat je leefde, uiteraard gedirigeerd door mannen. En waar er altijd een paar eigenwijze en opstandige vrouwen zijn die van dit pad afgaan. Gelukkig maar, want zij zijn de grondlegger van de rechten die wij nu als vrouw hebben.

En gister nog een stapeltje meegenomen van de bieb.

Afbeelding

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - paardvriendelijke zaaimengsels - plukken voor je paard

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 15:46

Nou, Het Laatste Verhaal van Jamie Gunn is uit. Zeker een aanrader als je van spannende boeken houdt. Ik vind het vooral leuk hoe Thomas Olde Heuvelt vaak toch wel originele dingen verzint. Ook voelde een deel van het boek bijna een beetje autobiografisch aan. Het boek nodigt ook een beetje uit om na te denken over je eigen relatie met boeken en verhalen. Ik ga het nog even laten bezinken en dan nadenken over wat vragen voor de Meet & Greet volgende week.

Van mij heeft ie 5 sterren en zelfs een review gekregen op GR.

Nu zit ik met de grote vraag welk boek ik nu ga lezen.

~ But I still haven't found, what I'm looking for ~

Voor mijn tekeningen en andere creatieve uitspatting, bekijk mijn DeviantArt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 19:31

Tof Pluisje. Ik ben er gisteren in gestart, maar heb hem weer weg gelegd omdat ik dit hele weekend helemaal alleen in mijn uppie in een stacaravan zit, dus ik ga er morgen helemaal induiken!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 07:37

Ik heb gister de vrouw na mij van Greer Hendricks en Sarah Pekkanen uitgeluisterd, maar ik vond het einde een beetje jammer. Plot zat wel goed in elkaar maar de epiloog was echt een beetje… meh.

Ben ook nog het Hollandse huis aan het lezen, heel mooi geschreven vind ik die tot nu

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 09:24

Goof schreef:
Tof Pluisje. Ik ben er gisteren in gestart, maar heb hem weer weg gelegd omdat ik dit hele weekend helemaal alleen in mijn uppie in een stacaravan zit, dus ik ga er morgen helemaal induiken!

:')

Fijn weekend!

Ik heb Middlemarch weer opgepakt. Ik gebruik ChatGPT om een voor- en nabeschouwing per deel te geven (het verhaal bestaat uit 8 delen) en dat voegt echt heel veel toe aan de leeservaring vind ik. Dat wil ik vaker gaan doen bij klassiekers en nieuwere literatuur.

Dank voor je review Pluisje!

Welkom in het Dunning-Krugerpark!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 12:03

*pum* :wave:
Door de drukte houdt ik jullie momenteel niet lekker bij. Y;(
Ik zal eerst mijn eigen overzichtje weer plaatsen. :)

Na het lezen van Alchemised, wilde ik ook graag het oorspronkelijke verhaal lezen, namelijk Manacled. En hoewel je dan natuurlijk wel weet waar het naar toe gaat, kan ik ook hier weer zeggen dat ik het absoluut een magisch boek vind (⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️). Ik kan nu niet helemaal zeggen welke ik beter vind, hierbij dan ook mijn gedachten.
Waar SenLinYu in Alchemised een hele nieuwe wereld heeft geschapen en hier echt onwijs veel werk in alle details heeft gestoken, voelde Manacled wat ‘plat’ aan. Wat logisch is, want de wereld van Harry Potter kennen we. Dat behoefte niet veel uitleg en herhaling.
Voor mijn gevoel leek het ook alsof Manacled de warming up was, want in vergelijking met Alchemised vond ik Manacled ‘braaf’. En dan doel ik meer op de zeer uitgebreide beschrijvingen waar Alchemised vol mee stond, die waren iets minder aanwezig in Manacled.
Maar het feit dat je de hoofdpersonen ‘kent’ als Harry Potter fan, deed mij heel wat. Bij Alhemised ‘kon’ je de personen natuurlijk nog niet.
Maar verder zijn het qua gebeurtenissen vrijwel dezelfde boeken. Her en der een wat andere volgorde maar de rode draad is hetzelfde.
Alhemised of Manacled? Ik kan niet kiezen. Beiden zijn voor mij 5 sterren en zitten vol met magie waardoor ik ze niet kon weg leggen. SenLinYu heef een hele fijne manier van schrijven en daardoor behoort ze nu tot mijn top 10.
Afbeelding

Door jullie enthousiasme wilde ik toch beginnen met de serie van Sarah Maas, eerst Throne of Glass, #1. Maar helaas heb ik tenenkrommend dit boek door gewerkt en zijn het niet meer dan ⭐️⭐️☆☆☆ geworden. Ik wilde het hoofdpersonage zo graag een trap onder haar edele arrogante derrière geven zegmaar. Wellicht kan ik later nog eens proberen wat te lezen, maar voor nu niet in elk geval.
Afbeelding

Ik ben gek van folklore en lees dan ook veel horror en supernatural boeken. Wendigo van Mark Groenen leek mij dan ook super tof… ik bedoel een wendigo in Eindhoven.
Maar helaas voldeed het niet aan mijn verwachtingen. Ik snap de elementen (wendigo, Eindhoven en drugs) maar het verhaal is te ongeloofwaardig. Ik bedoel… je vind je beste vriend ondood (boeiend, geen probleem hoor) terug en je helpt hem zijn moordenaars uit te moorden. Euh…? Ja, nee…. Of ik lees het met de verkeerde pet op maar dit boek was het helaas niet voor mij. Ik heb het dan ook ⭐️⭐️☆☆☆ gegeven.
Afbeelding

Ik wil graag beginnen met de Dresden Files van Jim Butcher en zodoende ben ik gestart in dit eerste korte boek, Restoration of Faith. Het introduceert je heel kort en snel met de personages, wat ze doen en hoe ze bij elkaar zijn gekomen. Prima start van de serie, nog niet heel spannend maar leuk om te lezen. Deze heb ik ⭐️⭐️⭐️☆☆ gegeven en ik ben nu dan ook met het eerste deel bezig.
Afbeelding

Om in het thema van korte boeken te blijven. Ik ging zitten voor The Small Hand van Susan Hill, maar voor ik het wist, was het boek ook plotsklaps uit.
Het is een dun boek maar zo snel hoefde het ook niet te gaan denk ik. Alhoewel dat ook niet per se slecht is, soms is een korte gothic ghost story ook gewoon lekker. Het einde was hoe dan ook, onverwacht en ik heb hem ⭐️⭐️⭐️☆☆ gegeven.
Afbeelding

Daarna doorgegaan naar The Black Farm van Elias Witherow, het eerste deel van deze serie.
Ik heb dit als een heel intens boek ervaren. Mijn hart brak al meteen bij de situatie waarin de hoofdpersonen zich bevonden. En ik zou daarom ook de waarschuwing willen geven dat als je zelfdoding een moeilijk onderwerp vind, je dit boek wellicht beter niet kunt lezen.
Dit boek is een slatterpunk horror met bloed en gore overal. Het gaat over de hel waarin de hoofdpersonen zich bevinden. Diverse stukken zijn zo gedetailleerd omschreven dat ik mijzelf soms even moest afwenden.
Desondanks raakt het boek mij ook dieper en ik denk dat personen die direct of indirect bekend zijn met depressies dit gevoel ook wel herkennen. Ondanks de slatterpunk en de smerigheid, heb ik hem toch ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ gegeven.
Afbeelding

Dat was hem tot nu toe, ben nog bezig in 4 boeken en het is momenteel een chaos in mijn hoofd want ben ook druk aan het gamen en serie kijken en ergens moet je ook nog werken. :Y) ~~}>

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 19:16

Gisteren uitgelezen. Echt een goed verhaal, goed geschreven. Aanrader voor liefhebbers van historische romans.
Afbeelding

Daarna begonnen in dit boek. Maar ik kwam er niet lekker in, dus ligt nu weer even aan de kant. Ik waag later weer een poging. Verhaal lijkt me wel goed, maar vond het niet lekker openen ofzo. De schrijfstijl pakte niet. Terwijl ik eerder ook de verborgen apotheek heb gelezen van haar en die vond ik heel goed.
Afbeelding

In plaats daarvan heb ik Amalia gepakt. Leest makkelijker weg en tot nu toe interessant verhaal. Ik ben benieuwd hoe dat verder gaat.
Afbeelding

https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - paardvriendelijke zaaimengsels - plukken voor je paard

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 19:50

De Assistente van de Chirurg klinkt goed. Even opgezocht op Goodreads en het verhaal spreekt mij zeker aan. Die gaat op mijn lijstje!
Ik zag dat er een tweede deel van is. Heb je het tweede deel ook op de planning staan om te gaan lezen?

TrouwCompleet.nl - Huren van trouw- en galajurken, trouwjurken passen voor de fun
FantasyCompleet.nl - Handgemaakte fantasy-, middeleeuwse-, cosplay kostuums en accessoires, party prinsessen, entertainment kostuums

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 19:57

Ja die heb ik bij de bieb gereserveerd, maar is uitgeleend. Dus daar moet ik nog even op wachten :j
Die schijnt net zo goed te zijn heb ik gelezen. Dus ik ben benieuwd!

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 08:20

Maskerziel van Dilan Yurdakul uit. Op zich een fijn en interessant boek. Soms wel wat herhaaldelijk.

Boek van de doden van Philip Huff ook uit. Altijd goed. Al ben ik de eeuwige klaagzang van psychologische romans nu wel een beetje beu, dus ik ga woensdag in de bieb maar eens kijken naar een ander genre.

Vanavond begin ik aan Liegen zul je van Jeffrey Dral. Ben benieuwd, lijkt me een heftig verhaal.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 09:12

De Assistente van de Chirurg zet ik ook op mijn lijst, die klinkt goed. Zelfde voor Liegen zul je, ben benieuwd hoe je die gaat vinden denisesilver

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 09:55

Ik kwam er trouwens achter dat ik een gesigneerde versie heb van dat boek :D

Afbeelding

En ik wilde jullie de kaft van die van Huff niet onthouden. Echt heel mooi mi

Afbeelding

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 11:35

Mijn bieb app is eindelijk fatsoenlijk geïnstalleerd. Gelijk wat boeken gereserveerd, Marieke Lucas Rijneveld en Lize Spit. Ben echt heel erg benieuwd. Ik hoop dat ik die van Marieke Lucas al op kan halen vanmiddag. Die ligt op de vestiging.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 14:50

Heb net ‘de laatste sterren aan de hemel’ van Kate Hewitt uit.

Na het verlies van zijn baan en daardoor ook hun huis, zijn Daniel, zijn vrouw Alex en hun twee dochters van 11 en 14 gedwongen tijdelijk te gaan wonen in het voormalige huis van Alex’ ouders. Dit ligt een paar honderd kilometer over de grens met Canada en het is er aardig primitief. Amper gesetteld vinden er nucleaire aanvallen plaats op negen grote steden in de VS. Ze besluiten dat Daniel hun achtergebleven zoon gaat halen en dat Alex met hun dochters in het huis blijft. Een moeizame strijd om te overleven volgt.

Boek werd mij aangeraden door een vriendin en wilde het eerst niet lezen omdat de schrijfster veel bouquetreeks boeken op haar naam heeft staan. Dit boek is toch wel heel wat anders, heb het in een dag uitgelezen en zet wel aan tot nadenken

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 15:00

Ik was 30 of 31 oktober begonnen met het luisteren vd Harry Potter reeks, ingesproken door Jan Meng.
Vannacht was ik klaar, gewoon een kleine 2 weken gedaan over 7 boeken. _O-

Nu ben ik in het staartje van Anders Mooi: Leven met Pippa door Marlies Kieft en ingesproken door Audrey Bolder.
Een autobiografie over een moeder die een dochter heeft met het down syndroom, de mooie kanten maar ook de worstelingen, de weerslag die het heeft op het gezin etc.

6+3=9, but so does 5+4.
The way you do things isn't always the only way to do them.
Respect other people's way of thinking.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 18:04

Ik ben Liegen zul je aan het luisteren nu, nadat iemand hem in dit topic noemde aan mijn lijst toegevoegd en fable koos hem uit als volgende boek voor me

En Houvast van Harlan Coben aan het lezen. In beide net begonnen dus nog weinig feedback

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 18:24

Ik wil me graag hier ook melden! :wave:
Vroeger was ik altijd al van het lezen, maar in de loop van tijd is dat een beetje verwaterd en kon ik me er niet meer toe zetten. Tot dat ik thuis kwam te zitten met een fikse depressie en toen ik eindelijk m’n concentratie/ geheugen beter werd merkte ik dat ik daar rust en ontspannenheid in kon vinden. Hierdoor wil ik ‘s avonds ook minderen op mijn telefoon, wat in het begin best wennen was, maar ik scrol niet meer uren op m’n telefoon en vaak is het nog max 45 minuten tot een uur.
Ik lees al een tijdje mee met jullie, maar ik merk dat ik het lastig vind om mensen te vinden die hetzelfde genre lezen, omdat ik bang ben dat het kinderachtig gevonden wordt om zulke genres te lezen en niet de horror/ romans/ e.d.. Buiten dat, ben ik ook erg zoekende naar wat dan mijn genres precies zijn, maar daar krijg ik ondertussen wel steeds meer zicht in.
Ik ben nu druk bezig in de hades x Persephone serie, het derde boek heb ik nagenoeg uit en ben slechts 1,5 week bezig met de serie :') . Zulke series trekken me dus wel, beetje Harry Potter achtig, fantasy (maar niet te kinderachtig), heerlijk om weg te dromen in een wereld die niet realistisch is. Romans e.d. zijn dan weer niet aan mij besteed _O- .
Verder heb ik de afgelopen maanden vooral gelezen:
- Een magiërshandleiding voor defensief bakken - T. Kingfisher
- Legends & Lattes - Travis Baldree
- Boekwinkels & broodmessen - Travis Baldree
- Hotel Magnifique - Emily J. taylor
- De Heks van Near - V.E. Schwab
- Arcana Academy - Elise Kova
- Het monster in de Holly library - K.A. Linde
- Kroon van vuur - Ilona Andrews
Ik ben geen snelle lezer, Max zo’n 90 minuten per dag, maar ik lees graag met alle overzichten, ervaringen en aanbevelingen van jullie mee! :):) Ik zal proberen om ook zo nu en dan eens te reageren, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik vaker de stille meelezer ben :D :o

[o]

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 18:41

Maakt toch niet uit welk genre je leest?
Al was het Jip en Janneke en vergelijkbare, zolang jij er plezier en ontspanning uit haalt is dat het belangrijkste. :)

Heb je de Shepherd King boeken van Rachel Gillig al ontdekt?
En De Kronen Van Nyaxa van Carissa Broadbent?
Op basis van de titels die je genoemd hebt gok ik dat deze ook best in jouw interesseveld kunnen liggen. :)

6+3=9, but so does 5+4.
The way you do things isn't always the only way to do them.
Respect other people's way of thinking.