[info] 'Welk boek lees jij nu?' - deel 13

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Maartje_M

Re: [info] 'Welk boek lees jij nu?' - deel 13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 18:49

Die boeken van Thomas Olde Heuvelt klinken best goed, maar ik begrijp dat ik beter even kan wachten met luisteren tot ik niet meer in het donker hoef te voeren? :=

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 19:00

Hier hielp het om ze niet te luisteren vlak voor het slapen gaan, anders zag ik 'oma' uit Hex naast mijn bed staan als ik 's nachts even wakker werd. ~~}>
Niet grappig kan ik je zeggen, ben na die eerste nacht ook bewust even een half uurtje wat anders gaan luisteren voor het slapen gaan. :')

Buiten dat ligt het eraan hoe gevoelig je bent, bij Echo en Orakel kan ik het me ook voorstellen dat het voor sommigen niet aan te raden is vlak voor het slapen, November vond ik wat dat betreft erg meevallen maar de verhalen op zich kunnen best wat indruk achterlaten dus ik zou voor de zekerheid beginnen met overdag luisteren. :)

6+3=9, but so does 5+4.
The way you do things isn't always the only way to do them.
Respect other people's way of thinking.

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 19:34

Grappig hoe dat zo per persoon verschilt, hahah. Ik had van November (en Echo dus) de meeste griebels. Orakel kan ik me geen scene uit herinneren die me bang maakte, in ieder geval niet dusdanig dat het indruk gemaakt heeft. Is dan ook mijn minste favoriete boek van hem.

Als je er een beetje gevoelig voor bent zou ik zeker wachten tot je niet meer in het donker hoeft te voeren ja. En niet direct voor het slapen gaan luisteren, zeker Hex niet inderdaad.

~ But I still haven't found, what I'm looking for ~

Voor mijn tekeningen en andere creatieve uitspatting, bekijk mijn DeviantArt

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 21:19

Doet me denken aan toen mijn moeder in haar eentje op vakantie was en een thriller aan het lezen was. Het had gesneeuwd en ineens roetsjte er een lading sneeuw van het dak van het huisje. Ze schrok zich wezenloos :+

Ik heb net Gevoelloos uit. Ik ben echt zo zwaar beledigd. Kijk dat het een uitgave is van een Wattpad fic die ze als 15-jarige is begonnen prima. Genoeg fanfictions en dergelijke die echt heel erg goed zijn. Maar a) dit zou de herschreven versie moeten zijn, en b) ze is ondertussen volwassen. Ik kan er nog steeds met mijn kop niet bij. Ja, misschien bedoelde ze met de titel dat het boek gevoelloos geschreven was. Manmanman, doe in ieder geval maar half onderzoek naar de topics waarover je schrijft :n

Oké, rant over :')
Ik mag Boek van de doden van Philip Huff op gaan halen bij de bieb. Dus dat is het positieve op leesgebied vandaag.

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

• Talent is pursued interest

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 07:26

Ik vond November niet enorm spannend. Maar hij ging wel onder mijn huid zitten. Dus ging ik er over dromen :+

Daarom daarna maar iets luchtigs gelezen. Het plot was mij heel snel duidelijk. Maar omdat het een stuk geschiedenis meebracht over muziek en componisten vond ik het heerlijk lezen. Had het dan ook zo uit.
Afbeelding

En gisteravond in deze begonnen na goede reacties hier. Ik ben benieuwd :j
Afbeelding

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - paardvriendelijke zaaimengsels - plukken voor je paard

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 18:47

lor1_1984 schreef:
Een boek van 15-17 uur doe ik ongeveer 1,5-2 dagen over als ik een beetje door luister.
Maar als voorbeeld, de Bende van Huize Avondrust van Marja West is officieel 3 delen, maar elk deel is in ik dacht 10 'hoofdstukken' opgesplitst van elk ±50 minuten.
Dan heb je in 3-5 dagen al 30 boeken in je boekendoel bijgeteld.
En zo staan er nog meer boeken op Storytel.
En in december de adventskalender telt ook als 24 boeken. :)

Als ik de lange wandelingen doe met de honden, naar de winkel ga of gewoon in en om huis aanrommel staat er meestal wel een audioboek aan.
Rond een uur of 10 's avonds zet ik mijn hoofdbandkoptelefoon op en ga in bed nog een paar uur luisteren.
Tegen dat ik moe wordt zet ik de slaaptimer aan,dan stopt hij automatisch na maximaal 90 minuten (afhankelijk van wat je instelt).

Nog een aanrader van mijn kant:
Gangsta Granny van David Walliams en Joanna Ruiz.
Het is een kinderboek over een criminele oma die avonturen beleeft met haar kleinzoon.
Het tweede deel (gangsta granny strikes again) is ook een aanrader trouwens.

Dus als ik je goed begrijp.. Dan heeft dus bijv. dat boek dat je aanhaalt 10 hoofdstukken, maar dat zijn volgens Storytell dan 10 boeken? Het is trouwens echt gemeende interesse he, het maakt mij echt niks uit of iemand nou 1 of 1000 boeken per jaar leest/luistert.

Ik heb vandaag nog een stukje luisterboek geprobeerd. Afdeling was net een kippenhok en ik moest berekeningen maken. Na 10 minuten weer afgezet en Qmusic opgezocht haha. Kan me gewoon echt te vaak niet op de stemmen concentreren.

Hex vond ik een leuk boek, kreeg sympathie voor hex :)). Meerdere boeken van hem gelezen, maar is mijn schrijver niet. Vind zn stijl een beetje a la King en die kan me meestal ook niet echt grijpen met zijn boeken.

Hier ook eindelijk begonnen in Alchemised. Ben nog niet zo ver, maar kan vooralsnog de lovende kritieken niet zo goed begrijpen. Wat een warboel en wazige wereld zeg.. Hoop dat er wat meer uitleg gaat komen. Het is toch gewoon een standalone? Ik heb heel erg het idee, met wat ik tot nu toe heb gelezen, dat het een vervolg is omdat je in een nieuwe wereld wordt gedropped maar niet echt alle informatie krijgt om die wereld op te bouwen? Maar ik moet nog een pagina of 900 :'), dus wellicht komt dat nog hoor.

KLune vond ik leuk, maar heb Puppet nog niet gelezen. Staat wel op de TBR :))

Grappig he, hoe iedereen anders beleeft. Ik kreeg jaren terug de ARC van Circe te lezen en was echt vanaf de eerste pagina Hooked. Vind het nog steeds echt een prachtig boek <3.

♥ Rewrite the Stars ♥

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 18:58

Oeps, Thin Air is uit. Eigenlijk gisteravond laat al, hahah.
Vond het een leuk boekje, niet echt horror horror, maar net spooky genoeg. Het speelt zich af in de jaren 30, en het lukt de schrijfster om het te laten voelen als die periode. Soms ontbreekt dat een beetje. Verder ben ik altijd in voor een boek wat zich afspeelt in de bergen, kou, of sneeuw. 4 sterren.

@Yv_
Ja heel apart hoe iedereen dingen zo anders ervaart. Ik denk dat ik misschien ook met wat te hoge verwachtingen in Circe stapte. Het boek is overal zo opgehypet. Zoals ik al zei vond ik het ook zeker niet slecht geschreven, in tegendeel.
Maar goed, zo heb ik voor school ooit Year of Wonders moeten lezen. Iedereen vond het vreselijk, maar het is heel lang één van mijn favouriete boeken geweest haha.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 19:45

Yv_ schreef:
lor1_1984 schreef:
Een boek van 15-17 uur doe ik ongeveer 1,5-2 dagen over als ik een beetje door luister.
Maar als voorbeeld, de Bende van Huize Avondrust van Marja West is officieel 3 delen, maar elk deel is in ik dacht 10 'hoofdstukken' opgesplitst van elk ±50 minuten.
Dan heb je in 3-5 dagen al 30 boeken in je boekendoel bijgeteld.
En zo staan er nog meer boeken op Storytel.
En in december de adventskalender telt ook als 24 boeken. :)

Als ik de lange wandelingen doe met de honden, naar de winkel ga of gewoon in en om huis aanrommel staat er meestal wel een audioboek aan.
Rond een uur of 10 's avonds zet ik mijn hoofdbandkoptelefoon op en ga in bed nog een paar uur luisteren.
Tegen dat ik moe wordt zet ik de slaaptimer aan,dan stopt hij automatisch na maximaal 90 minuten (afhankelijk van wat je instelt).

Nog een aanrader van mijn kant:
Gangsta Granny van David Walliams en Joanna Ruiz.
Het is een kinderboek over een criminele oma die avonturen beleeft met haar kleinzoon.
Het tweede deel (gangsta granny strikes again) is ook een aanrader trouwens.

Dus als ik je goed begrijp.. Dan heeft dus bijv. dat boek dat je aanhaalt 10 hoofdstukken, maar dat zijn volgens Storytell dan 10 boeken? Het is trouwens echt gemeende interesse he, het maakt mij echt niks uit of iemand nou 1 of 1000 boeken per jaar leest/luistert.

Dat klopt, ook al heeft het boek 30 hoofdstukken, Storytel heeft dat boek dan opgedeeld in 10 delen welke elk als boek meetellen in de teller van je boekendoel. :)
Getallen zijn een beetje gegokt trouwens.

6+3=9, but so does 5+4.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 19:56

Verschilt idd per persoon nogal of diegene een boek fijn vindt weglezen of niet.
Maar een stukje stimulatie vanuit huis scheelt ook wel, ik zat vroeger in no time op nivo 8 met lezen op de basisschool, gewoon omdat het vanuit huis ook werd gestimuleerd.
En heus geen moeilijke boeken ofzo, gewoon kinderboeken maar wel op verschillende niveaus qua moeilijkheidsgraad en ook wel leeftijd.
Waar mijn klasgenoten nog Bobo, Dribbel en mss net Jip en Janneke lazen zat ik boeken voor iets oudere kinderen te lezen.
Of voorleesboeken waar die bij de rest nog enkel voorgelezen werden.
En vanaf een jaar of 8-9 dat de Floortje Bellefleur, Bianca en vergelijkbare boeken erbij kwamen.
Iets pittiger qua lezen maar qua onderwerpen nog zeer geschikt zegmaar.

En in mijn jeugd (oef, dat klinkt oud :')) was er nog geen internet, dat kwam midden jaren '90 net in gebruik voor het reguliere gebruik zegmaar en veel mensen hadden toen nog geen internet, dingen als mobieltjes waren nog dom en tablets bestonden nog niet eens. :+
Wel consoles, kan me Duck Hunt en Zelda nog wel herinneren zegmaar, de eerste versies.

6+3=9, but so does 5+4.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 20:01

Ik tel mijn boeken echt als hoe ze zijn uitgegeven, ook mijn luisterboeken. Maar zo is iedereen weer anders :) Verklaard wel de hoeveelheid boeken die je verslind dan in een jaar, met 400 boeken zou ik echt niets anders doen dan lezen en slapen denk ik :))

Ik ben nu in mijn eerste boek van TJ Klune bezig, Under the Whispering door. Tot nu toe wel eentje die lekker weg leest en blijft trekken :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 20:07

Tancreda4 schreef:
Ik ben nu in mijn eerste boek van TJ Klune bezig, Under the Whispering door. Tot nu toe wel eentje die lekker weg leest en blijft trekken :)

Ah ja, dat was een mooie ja.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 20:09

Tancreda4 schreef:
Ik tel mijn boeken echt als hoe ze zijn uitgegeven, ook mijn luisterboeken. Maar zo is iedereen weer anders :) Verklaard wel de hoeveelheid boeken die je verslind dan in een jaar, met 400 boeken zou ik echt niets anders doen dan lezen en slapen denk ik :))

Ik hou gewoon aan wat de teller aangeeft, maar moet eerlijk zeggen dat ik minstens de helft niet meer kan herinneren eind vh jaar. :')
Ik wis alles wat ik geluisterd heb normaal ook meteen, luister sommige boeken vaker en met mijn geheugen is elk boek weer vrijwel nieuw bij het herluisteren. _O-

6+3=9, but so does 5+4.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 20:24

Ik vond het einde van Echo tegenvallen, maar verder vond ik het zo'n eng en tof boek! Was ook in Zwitserland toen ik het las volgens mij.

Welkom in het Dunning-Krugerpark!

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 21:21

Yv_ schreef:
Hier ook eindelijk begonnen in Alchemised. Ben nog niet zo ver, maar kan vooralsnog de lovende kritieken niet zo goed begrijpen. Wat een warboel en wazige wereld zeg.. Hoop dat er wat meer uitleg gaat komen. Het is toch gewoon een standalone? Ik heb heel erg het idee, met wat ik tot nu toe heb gelezen, dat het een vervolg is omdat je in een nieuwe wereld wordt gedropped maar niet echt alle informatie krijgt om die wereld op te bouwen? Maar ik moet nog een pagina of 900 :'), dus wellicht komt dat nog hoor.

Geef het de tijd! Het eerste deel had ik dat ook, maar erna gaat alles op z’n plek vallen <3

I'm not weird, I'm limited edition :D

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 23:29

Nou, hij is binnen hoor *\o/*

Afbeelding

Mijn kast begint wel echt vol te raken. Er moeten echt wat boeken uit, want er past niks nieuws meer bij.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 08:16

lor1_1984 schreef:
Verschilt idd per persoon nogal of diegene een boek fijn vindt weglezen of niet.
Maar een stukje stimulatie vanuit huis scheelt ook wel, ik zat vroeger in no time op nivo 8 met lezen op de basisschool, gewoon omdat het vanuit huis ook werd gestimuleerd.
En heus geen moeilijke boeken ofzo, gewoon kinderboeken maar wel op verschillende niveaus qua moeilijkheidsgraad en ook wel leeftijd.
Waar mijn klasgenoten nog Bobo, Dribbel en mss net Jip en Janneke lazen zat ik boeken voor iets oudere kinderen te lezen.
En vanaf een jaar of 8-9 dat de Floortje Bellefleur, Bianca en vergelijkbare boeken erbij kwamen.

Stimulatie vanuit huis helpt helaas niet altijd. Ik lees zelf heel veel, en heb 3 kinderen. Alleen de oudste leest veel (ik denk wel meer dan ik zelfs haha). De middelste en de jongste hebben moeite met lezen (de ene heeft inmiddels een dyslexie verklaring, bij de jongste is er alleen nog het vermoeden omdat hij nog niet slecht genoeg is om te testen) en daardoor lezen ze echt veel minder. Iets wat heel moeilijk is (en waar je dus zelf niet echt iets aan kan doen) is natuurlijk helemaal niet motiverend.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 08:19

Ik denk dat het bij Alchemised ook ligt aan dat het oorspronkelijk een Harry Potter fanfic was, waarin dus de wereld en het magiesysteem niet uitgelegd hoefden te worden. Met het herschrijven heeft ze daar een andere draai aan moeten geven.
Ik ben benieuwd, hij staat in de kast. Ik vond de fanfic heel donker en aangrijpend geschreven.

Integraal Voedingstherapeut voor honden en katten - Voerkrachtig
..
When you cut pieces out of the truth to avoid looking like a fool you end up looking like a moron instead.
..

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 08:26

Maartje_M schreef:
lor1_1984 schreef:

Stimulatie vanuit huis helpt helaas niet altijd. Ik lees zelf heel veel, en heb 3 kinderen. Alleen de oudste leest veel (ik denk wel meer dan ik zelfs haha). De middelste en de jongste hebben moeite met lezen (de ene heeft inmiddels een dyslexie verklaring, bij de jongste is er alleen nog het vermoeden omdat hij nog niet slecht genoeg is om te testen) en daardoor lezen ze echt veel minder. Iets wat heel moeilijk is (en waar je dus zelf niet echt iets aan kan doen) is natuurlijk helemaal niet motiverend.

Dat begrijp ik. :)
Ik had dingen als dyslexie niet meegenomen in mijn overweging, nou moet ik wel zeggen dat er bijna geen kinderen om me heen waren die een dergelijk probleem hadden.
Zegt niet dat ze er niet waren natuurlijk, maar daarnaast zag he wel duidelijk een scheidslijn tussen de buitenspeelkinderen en de kinderen die liever lazen of anderszijds meer binnenshuis bezig waren met bijvoorbeeld tekenen ofzo.

6+3=9, but so does 5+4.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 08:49

Dat klopt wel hoor, en ook bij kinderen met dyslexie helpt meters maken. Alleen die doen het minder graag :')

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 09:13

Pluisje1998 schreef:
Nou, hij is binnen hoor *\o/*

[ Afbeelding ]

Mijn kast begint wel echt vol te raken. Er moeten echt wat boeken uit, want er past niks nieuws meer bij.

Leukm, dat Droste-effect in de cover. Ben benieuwd hoe het verhaal is!

Welkom in het Dunning-Krugerpark!

BalouArera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 09:25

Yv_ schreef:
*knip*

Meelezer maar dit had ik in het eerste deel van het boek ook heel erg, later gaat alles op zijn plek vallen. Wat mij hielp is realiseren dat Helena lijdt aan haar geheugenverlies, waardoor veel dingen voor haar ook erg onduidelijk en vaag zijn. Maar alles wordt vaak genoeg herhaalt als het belangrijk is. :) Ook het magic system ging ik door het verhaal heen begrijpen!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 09:44

@Yv: "In the lives of puppets" zeker lezen, echt een prachtig boek.
En het heeft me meer dan een jaar gekost vooraleer ik kon rekenen tijdens het luisteren van een boek.

Ik ben nog eens een literair uitstapje aan het maken en in Bicentennial man and other stories van Isaac Asimov begonnen. Ik denk voor zijn tijd best goed bedacht, maar de doom&gloom vibe is opvallend

There is beauty in everything, even the things that scare us.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 10:53

Nog geen bijleespost, maar kom even snel binnenvallen want ik zie berichten over TJ Klune.. jaa, zeker In The Lives of Puppets lezen <3 afgelopen maand dus gelezen, heel goed boek. Die man kan heerlijk schrijven, al had ik wel minder met Wolf Song. Die serie heb ik dan ook uiteindelijk doorverkocht na het lezen van het eerste boek. Maar zijn andere boeken bevallen tot nu toe zo fantastisch! Under the Whispering Door moest ik echt tranen wegpinken. :j

Ros Fotografie
Website × Instagram × Facebook
Bianca (bietjuhh) † 27'03'1992 - 13'09'2012

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 13:21

Alchemised een Harry Potter fanfic? Echt? Dat zou ik er nou niet uithalen haha.
Jullie berichten doen me wel goed, want gisteravond ben ik maar een serie gaan kijken, had er echt even geen zin meer in omdat ik er echt niets van begreep. Maar dan ga ik vanavond nog een keertje doorzetten. En als ik er dan nog niet inkom, is het voor mij gewoon geen hit.

Goed verhaal van Klune, hij kruipt weer verder omhoog de TBR op :D.
De eerste twee delen van Wolfsong heb ik ook staan, maar op de eea manier trekken ze me toch weer niet zo om ze daadwerkelijk te gaan lezen.

Kreeg mailtje dat mn nieuwe recensieboeken klaarliggen. Benieuwd welke ik straks ga uitpakken :D.

Ik was vroeger echt een mix. Vond het heerlijk om met mn vriendjes te ravotten en mislukte boomhutten te bouwen, maar vond het ook heerlijk om een middagje te lezen. Had alleen het probleem op de basisschool dat ik heel (te) snel op het max avi niveau zat en er dus geen boeken meer voor mij waren die een uitdaging vormden. Weet dat ik op aanraden van de juf Carrie moest gaan halen bij de bieb. Moest juf de dag erna weer mee, want ik was veel te jong voor dat boek _O-. Daarna eea aantekening gekregen dat ik alles behalve 18+ mocht want er is daarna nooit meer naar een volwassene gevraagd.
Begreep wel van een vriendin dat de leesniveaus in de jaren wel zijn aangepast, dat haar dochters dus niet volgens die niveaus lezen die wij vroeger hadden. Wel een goed ding, want heb meer mensen met hetzelfde "probleem" gehoord.

♥ Rewrite the Stars ♥

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 15:30

AVI zoals wij dat kenden bestaat niet meer nee. Je hebt nu op basis van je klas-niveau en dan een M voor middenmeting en een E voor eindmeting. Dus M5, E5, M6, E6 etc. Maar goed onze oudste zat ook al heel snel op het hoogste niveau. Maar die wilde heel lang alleen boeken met plaatjes en dan nam ik 12 boeken mee uit de bieb en dan konden we met 2 weken terug want die waren dan alle 12 uit :+ Sinds hij boeken zonder plaatjes leest, is dat tempo goddank een beetje omlaag :))