Steam Deck Ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Celebi
Berichten: 3606
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 23:06

Het eerste wat ik dacht was 'jezus wat is dat ding groot'. :')

Ik heb ook kleine handjes inderdaad en vond 'm erg fors, maar ik moet zeggen dat ik daar ook wel net zo snel weer aan gewend was. Zit een prachtig scherm op en het grote formaat is daar natuurlijk wel op gebaseerd. Het ding is dus ook echt prima te hanteren met kleine handen, alleen misschien even wennen. Ik kwam van de Switch en dat is echt een ander kaliber qua formaat. De Steamdeck ligt wel fijner in de hand, juist ook doordat ie wat grover is.

Het spelen op de bank is ideaal. Met de dock erbij kan ik nu ook op de tv spelen. Sommige spellen zijn niet helemaal ondersteund maar dan zijn vooral de teksten wat kleiner of moet je handmatig even het toetsenbord activeren. Werkt eigenlijk super goed en tot nu toe alles kunnen lezen en gebruiken.

Ik heb de duurste genomen vanwege de opslag capaciteit in combinatie met het anti glare scherm. Ik ben echt pro anti glare, ook altijd al gehad met laptops. Al is dit wel veel glanzender dan de anti glare die ik gewend was. De premium case die erbij kwam is verder wel echt heel mooi robuust. Voelt zeker veilig die te gebruiken.

Mocht je meer willen weten, vraag maar raak! :j


Celebi
Berichten: 3606
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 11:31

Rohesia schreef:
Bedankt. Je kan wel gewoon aan alle knoppen die je nodig hebt om makkelijker te kunnen spelen?
Had dat met mijn nieuwe mobiel ook wel, de 'kleintjes' werden amper nog gemaakt dus moest ook een grote. Maar dat ging ook wel snel ok, en nu zou ik niet anders meer willen.

Welke spellen speel jij er vooral op? En op de tv, gebruik je dan een controller? Lijkt me wel een fijne extra functie voor af en toe, maar zal hier niet de hoofdzaak vormen denk ik.

Het is enkel de duurste die dat speciale scherm heeft hé? Maakt dat zoveel verschil denk je? Zag ergens de tip om de goedkoopste te kopen en dan opslagruimte met een microSD erbij te hebben, maarja, die heeft dat scherm dan weer niet.


Jahoor, werkt echt prima. Steam heeft wat functies ingebouwd voor als spellen niet helemaal geoptimaliseerd zijn zoals een zoom functie of het handmatig openen van het toetsenbord. Alleen het toetsenbord 1x moeten openen, zoomen was echt niet nodig ondanks de waarschuwing van kleine letters. Oké, voor mensen die een leesbril nodig hebben is het wat anders natuurlijk. Maar hé, die mensen kunnen weer gebruik maken van de zoom in alle spellen. Win win. :+

Ik heb er tot nu toe vooral simpele spellen op gespeeld. Dinkum en Horse Tales. Ben van plan binnenkort Ancestors te proberen (die heb ik alleen nog maar via de game laptop gespeeld met controller) en over 2 weken ga ik Hogwarts Legacy spelen ermee. Ik denk dat de Steamdeck dit allemaal prima gaat draaien! Daar is ie immers op gebouwd. :j

En inderdaad, via de tv dan met PlayStation 4 controller die we hebben liggen, zoals ik dat ook via de laptop deed. Al heb ik dat nu nog niet geprobeerd omdat juist die simpele spelletjes heerlijk zijn voor handheld en niet perse om de grafische hoogstandjes gaan.


Edit: waarom zou ARK niet geschikt zijn? De Steamdeck is ontwikkeld als portable gaming pc die juist high end games aan kan waardoor je geen pc meer nodig zou hebben maar je zowel handheld als met de dock op ongeveer ieder scherm kunt gamen.

Celebi
Berichten: 3606
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:20

Afbeelding
Afbeelding

Nog even voor de medemens met kleine handen. :+ Het valt echt wel mee als ik het zo zie.

Er zitten op de bovenkant (net als bij een ps4) 2x 2 knoppen, maar op de achterkant ook nog 2x 2. Die heb ik tot nu toe nog niet gebruikt, maar je hebt dus best wel wat extra mogelijkheden. Ook de twee touchpads zijn als knoppen te gebruiken. Developers kunnen dus veel controls van een toetsenbord overzetten. Maar inderdaad, soms ben je zo gewend aan een muis en toetsenbord dat dat wat fijner kan zijn. Net wat je zegt, een kwestie van proberen. Maar voor op de bank 's avonds is het wel echt heel fijn. :j

Celebi
Berichten: 3606
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 13:42

Op het moment dat je een controller inplugt gaat het automatisch over en zodra je een toets op de toetsenbord aanklikt springt het weer vloeiend over bij Steam. De Steamdeck werkt ook zo. Je kunt geloof ik ook apart per spel je eigen controler instellingen aanpassen en opslaan en ik dacht ook iets gezien te hebben dat je opgeslagen instellingen uit de community kunt gebruiken, maar dat weet ik niet meer zeker.

Celebi
Berichten: 3606
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 17:37

Meestal kan ik er een klein avondje mee spelen, dan in de lader. Spelen aan de lader gaat ook prima. Geen normale USB volgens mij, wel een audio jack.

Celebi
Berichten: 3606
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 22:03

Zolang je internet hebt kun je via de steamdeck alles doen. Je hebt in principe geen pc meer nodig. Je koppelt je account en alles staat klaar om te installeren. Je hebt ook gewoon de cloud safe waardoor je tussen pc en Steamdeck kunt wisselen.

Celebi
Berichten: 3606
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 22:34

Gewoon doen.. :+

Eerlijk, ik zat ook zo tegen die prijs aan te hikken, maar ik wist ook diep van binnen dat ik 'm uiteindelijk toch wel wilde hebben. Elke dag dat ik langer twijfelde was een dag korter genieten van dat ding.

Celebi
Berichten: 3606
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 22:55

Inderdaad via Steam te bestellen. Ik had 'm zondagavond besteld, maandag kreeg ik het bericht dat ie verzonden
was en dinsdag kwam ie al aan de voordeur. Was veel sneller dan verwacht.

Het schijnt dat ze hele goede service hebben. Als er iets mee is gewoon naar de klantenservice van Valve gaan (dat is van Steam) en dan heb je de service die je nodig hebt. Verder geen ervaringen mee nog natuurlijk.

Celebi
Berichten: 3606
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 11:19

Ik gebruik 'm zonder beschermer. Het glas zou goed genoeg moeten zijn dat beschadigingen met normaal gebruik niet snel zullen voorkomen.

De dock heb ik officieel gekocht. Alles wat ik third party vond had toch minder opties en ik kon eigenlijk niet echt meteen iets vinden wat goed eruit zag dus heb gewoon meteen de dock bij steam meebesteld.

Celebi
Berichten: 3606
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 11:40

Rohesia schreef:
Neen, voor mij is het inderdaad ook het scherm & de opslagruimte wat de hoofdrol zou spelen. De case lijkt wel iets steviger te zijn dus dat is wel mooi meegenomen. De rest interesseert me niet, haha.

Heb jij ook een dock? Of gewoon je 'm gewoon zo?
Heb het even in mijn winkelmandje gelegd, de deck + officiële dock. Bijna 800 euro, moet mezelf nog even overhalen om op de knop te drukken :')



Dit kan je *\o/*

Celebi
Berichten: 3606
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 17:29

Die krijg je wanneer ze het verzenden. Ik kreeg 'm de dag na bestellen. :)

Celebi
Berichten: 3606
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 17:16

Het verzenden gaat nu echt razendsnel. Kan zomaar zijn dat je vandaag besteld, het morgen verstuurd wordt en je het overmorgen in huis krijgt.

Celebi
Berichten: 3606
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 11:05

Ik heb maar 1 spel dat volledig steam deck verified is volgens mij en die heb ik nog niet gespeeld. De rest heeft allemaal een melding voor het handmatig gebruik van het toetsenbord of kleine letters. Bij de meeste spellen kun je tegenwoordig UI scaling toepassen om het wat groter te maken, maar ik heb tot nu toe nog niets gehad wat niet leesbaar was. Die meldingen zou ik dus wel gewoon met een korreltje zout nemen. Gewoon goed kijken wat de punten zijn die niet optimaal zijn en op basis daarvan het spel spelen. Mochten er nou geen controller support zijn is het wat anders, maar dat komt niet al te vaak voor volgens mij.

Celebi
Berichten: 3606
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 16:21

Dat lijkt me gek voor een apparaat dat in een case plus doos verzonden wordt. Zou er voor de zekerheid wel een mailtje aan wagen met foto's voor de garantie. Wellicht dat er niets mis mee is, maar vochtschade is over het algemeen iets wat de gebruiker zelf veroorzaakt (morsen bijvoorbeeld) en dat valt niet perse onder hun garantie. Als het al ontstaan is voordat het product bij je aankwam natuurlijk wel, dus zeker de moeite waard om zoiets te vermelden bij de servicedesk.

Edit: zat de seal wel op de case?

Celebi
Berichten: 3606
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 21:25

Ja, het is net een opstijgend vliegtuig. Het went. :+

Celebi
Berichten: 3606
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 12:37

Ik heb de dock liggen maar gebruik 'm nu eigenlijk nog niet. Heb nu vooral spellen die leuk zijn in handheld. Maar inderdaad voor Hogwarts Legacy gaat ie de dock in. Dat spel wil ik wel graag op een flink scherm zien. :~

Celebi
Berichten: 3606
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 12:47

De pro controller kun je inderdaad via bluetooth koppelen. Ikzelf gebruik onze ps4 controllers.

Celebi
Berichten: 3606
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 20:04

Hier inderdaad ook warm. De lucht die eruit kwam stonk eerst ook een beetje. Dat is de nieuwe hardware en het plastic geloof ik, nu gaat die lucht er vanaf gelukkig.

Celebi
Berichten: 3606
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-23 12:45

Ik ben RD2 gewend van de ps4. Speelt echt prima met controller. Het is dus maar net wat je gewend bent denk ik.

Celebi
Berichten: 3606
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-23 22:24

Ik ben dat spel niet anders gewend dan op de PlayStation. Kan me er dus weinig bij voorstellen dat het niet speelbaar is. Kwestie van wennen inderdaad. Moest ook even zoeken toen ik van Assassins Creed op de PC overstapte naar de PS3.

Celebi
Berichten: 3606
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 09:50

Ik ben er gisteren achter gekomen tijdens het spelen van Hogwarts Legacy dat de Steam Deck helemaal niet zo krachtig is als me verteld is. Het komt bij lange na niet aan de kwaliteit van een hele goede PC, je zit namelijk gewoon naar pixels te staren. De dock is helemaal een lachertje blijkbaar. Nu pas echt kunnen testen, maar hij geeft blijkbaar de 750p versie door aan mijn tv. Dus het is alsof ik naar een iets verbeterde PS2 game aan het kijken ben. :=

Celebi
Berichten: 3606
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 10:31

Neverland schreef:
Celebi schreef:
Ik ben er gisteren achter gekomen tijdens het spelen van Hogwarts Legacy dat de Steam Deck helemaal niet zo krachtig is als me verteld is. Het komt bij lange na niet aan de kwaliteit van een hele goede PC, je zit namelijk gewoon naar pixels te staren. De dock is helemaal een lachertje blijkbaar. Nu pas echt kunnen testen, maar hij geeft blijkbaar de 750p versie door aan mijn tv. Dus het is alsof ik naar een iets verbeterde PS2 game aan het kijken ben. :=


Ik denk ook niet dat je dat kunt verwachten. Alleen al een hele goede videokaart is al duurder dan de Steam deck. En dan heb je verder nog niks. Maar ik denk wel dat de Steam deck beter kan dan dat? Als ik op internet kijk lees ik dat meerdere mensen problemen hebben met dit spel en Steam deck. Als ik jou was zou ik je geld terug vragen want je ergert je er behoorlijk aan. Eerst het werkende krijgen en nu dit. Of het spel behouden en wachten tot er of updates voor komen of een duidelijke uitleg hoe je dit wel draaiend krijgt.


Ik twijfel enorm. Heb gisteravond nog zitten klooien met de settings en ik heb nu nog maar 14 minuten over voordat de refund niet meer geldt. Was echt het spel waar ik al maanden naar uitkeek en op zich maken iets mindere graphics niet zoveel uit, maar ik had zowel van de steam deck als de performance van het spel meer verwacht. Misschien ben ik niet goed voorgelicht, maar 720p op een grote tv is toch een lachertje? Als ik 720p kijk op een gemiddelde telefoon is het tegenwoordig al bijna te klein. Dat heeft verder nog niets met dit spel te maken. Heb 'm namelijk gisteravond even op maximale settings gezet en de haperingen waren voor mij minder vervelend dan de blurry beelden dus heb nog even zo geprobeerd te spelen (op de steam deck weliswaar, op groot scherm was het gewoon echt niet naar te kijken).

Celebi
Berichten: 3606
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 16:57

Ja dat laatste was me dus niet bekend. Althans, ik wist dat de dock het niet extra zou vergroten, maar had dus ook niet meegekregen dat het beeld maar 750p is. Dat is op een grote tv toch echt wel alsof je naar een remastered PS2 game kijkt. Ik vond wel iets om het te vergroten, maar dat moet ik dus even met een andere game gaan proberen vanavond zodat ik niet over mijn refund tijd heen ga met Hogwarts Legacy. Meh, ik ben gewoon verkeerd voorgelicht door mijn vriend. Die vertelde me dat het een soort supercomputer is waarmee je dus zowel handheld als op groter scherm kunt spelen. Was echt enthousiast over dat concept om die dus te kopen ipv de PS5. Die kan namelijk niet zomaar mee op vakantie. Maar de kwaliteit is dus echt wel veel minder begrijp ik nu. Balen. Had ik toch beter voor de PS5 kunnen gaan of doorsparen voor een gaming pc (heb een game laptop die Planet Zoo aankan dus op zich best aardig, dus vandaar dat ik de Steam Deck interessanter vond dan een hele PC setup).

Celebi
Berichten: 3606
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-23 22:15

Oke dat was weer een avondje puzzelen. Ik heb via de desktop mode (waarbij je dus letterlijk gewoon een Linux scherm ziet, voor iedereen die het niet kent) de output kunnen verhogen naar de bijna 4K van mijn tv. Het spel wordt vervolgens 50% teruggeschroefd en ik heb alles op low gezet en een paar instellingen verschoven. Het is nu speelbaar, vraag me alleen niet hoe, dit had wat voeten in de aarde. Een klein beetje lag en niet de beste kwaliteit, maar de output is nu in ieder geval niet meer 720p op een 4K tv. Dat was gewoonweg afgrijselijk. Zo jammer dat de Steamdeck zelf dus geen output kan geven hoger dan 720p (800p). Had het geheel een stuk minder complex gemaakt. Nu heb ik nagenoeg gewoon een mini Linux pc aan mijn beeldscherm hangen. :')


Celebi
Berichten: 3606
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 10:45

Hoe is dat spel van kwaliteit? Komt het een beetje in de buurt van de PlayStation variant?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider, Daisdais02, KleinBoefje en 29 bezoekers