Steam Deck Ervaringen?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Rohesia

Berichten: 896
Geregistreerd: 19-02-22

Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-23 20:26

Nu deze al een tijdje uit is en ik er regelmatig naar zit te kijken: wie heeft er eentje en wat zijn de ervaringen?
Welke spellen speel je er zoal op en wat zijn de minpunten?
Welke versie heb je en waarom heb je deze gekozen? Etc.

Ik vind het een interessant ding, maar duur..
Tegelijk lijkt het mij heel fijn om te hebben om 's avonds gezellig op de bank nog te kunnen spelen zonder een hele laptop op schoot te hebben.
Het is alleen héél lang geleden dat ik nog een console-achtig iets in handen heb gehad :))
Over handen gesproken: ik heb maar heel kleine handjes, is het dan wel fijn vasthouden of is het toch een heel ding?

Alle info en ervaringen zijn welkom :)


Rohesia

Berichten: 896
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-23 21:55

Ja, ik vind het ook een hele dubbele. Het lijkt me ook echt zo'n ding van "je moet het eens kunnen proberen of het wat voor je is". Je kan 'm denk ik wel terugsturen maar dat is ook zo'n gedoe.
Het lijkt me ook een groot ding te zijn en met kleine handen misschien dan toch niet zo makkelijk in gebruik. Echt moeilijk inschatten.

Dus hoop dat hier op het forum toch wat ervaringen zitten onder de gamers.
Wat zijn de verhalen die jij hebt gehoord?

Rohesia

Berichten: 896
Geregistreerd: 19-02-22

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-23 22:27

Bedankt. Je kan wel gewoon aan alle knoppen die je nodig hebt om makkelijker te kunnen spelen?
Had dat met mijn nieuwe mobiel ook wel, de 'kleintjes' werden amper nog gemaakt dus moest ook een grote. Maar dat ging ook wel snel ok, en nu zou ik niet anders meer willen.

Welke spellen speel jij er vooral op? En op de tv, gebruik je dan een controller? Lijkt me wel een fijne extra functie voor af en toe, maar zal hier niet de hoofdzaak vormen denk ik.

Het is enkel de duurste die dat speciale scherm heeft hé? Maakt dat zoveel verschil denk je? Zag ergens de tip om de goedkoopste te kopen en dan opslagruimte met een microSD erbij te hebben, maarja, die heeft dat scherm dan weer niet.

Rohesia

Berichten: 896
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-23 10:14

Charmander schreef:
Anti glare kun je ook als screenprotector erop kopen. Ik ben ook echt voor intern geheugen gegaan omdat een goede en snelle SD met veel opslag ook niet goedkoop is.


Klopt, maar die heb ik toevallig al. Heb een externe M2 waar nu mijn grote spellen op staan en die ik aan mijn laptop hang als ik ze wil spelen. Werkt als een trein.
Ik weet alleen niet goed of je deze rechtstreeks op de deck zou kunnen aansluiten om te spelen, of dat je eerst moet omzetten (zag ergens een comment van iemand die zei een externe aan te sluiten, dan in desktop versie het spel wat die wilde spelen even omzetten en later weer terug).

En het hangt er natuurlijk ook vanaf wat ik zou gaan spelen, want sommige spellen red je het niet eens met 64 GB opslag .. Al vraag ik mij af of die grote spellen ook wel echt fijn werken op de Deck (ARK Survival Evolved bv zou compatibel zijn, maar ik zie het niet zo gebeuren met zo'n spel).

Maar langs de andere kant: wat extra geld en je hebt ook meteen een goed scherm en veel intern plaats.


De laatste keer dat ik overigens iets echt in handen heb gehad om te spelen was mijn controller van de Playstation (ja, degene zonder cijfer achter), dus ik vraag me echt af of ik ermee overweg ga kunnen met zo'n ding :')

Rohesia

Berichten: 896
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-23 10:48

@Celebi: haha, goede ogen heb ik dan gelukkig weer wel :P
ARK .. goh, meer het gevoel omdat het zo'n gecompliceerd spel is met zoveel controls en ik mij afvraag hoe dat allemaal zou functioneren op zo'n deck. Ok, ik weet wel, ze spelen het ook op de playstation ed, maar ik niet, dus ik kan me er niks bij voorstellen. Denk dat het meer dat is: het idee dat ik er niet mee overweg ga kunnen. Langs de andere kant heb ik ook spellen zoals Crash Bandicoot & Spyro die ik vroeger enorm veel gespeeld heb op de playstation, waarbij ik aan de pc controls niet kan wennen en het dus al lang niet meer aangeraakt heb. Die spellen zijn dan misschien juist wel weer leuk(er) op de deck.

Ik kan op zich ook via de laptop op tv spelen (via steam link), heb dan een extra toetsenbord waarmee ik op schoot zit. Werkt goed, maar ik kon er precies niet zo goed tegen, weer erg snel last van bewegingsziekte. Had ik in het begin met spellen als The Long Dark ook, dat kon ik geen kwartier spelen of ik was zo ziek als iets, heb ik gelukkig wel kunnen trainen, maar blijkbaar met groter beeld (en meer afstand?) toch weer last. Weet niet goed waar het aan ligt. Daarom dat de tv ook niet mijn eerste vereiste is, wil gewoon iets om naast de laptop lekker mee op de bank te zitten 's avonds, en het zou super zijn als ik dan gewoon de spellen (verder) kan spelen die ik op de laptop ook speel.

@Ierpier: dat dacht ik al .. zal dus een kwestie zijn van te proberen hoe het voor jezelf werkt. Maarja, ik vind het een beetje veel geld om even te proberen :=

Rohesia

Berichten: 896
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-23 12:38

Weet jij toevallig of die controls apart kunnen gezet worden? Dus dat je automatisch van het 1 naar het ander gaat afhankelijk van waar je speelt? Of moet je steeds de instellingen veranderen op het moment dat je wil spelen? Want dat is bij sommige spellen ook wel een gedoe :=

Rohesia

Berichten: 896
Geregistreerd: 19-02-22

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-23 12:57

Ok, als dat zo zou werken is het inderdaad fijn.

Je kan er ook een microSD insteken, dat weet ik, maar wat heb je verder nog aan poorten? Dacht een usb-c? Zit er ook een gewone USB op? Kan het even niet makkelijk opzoeken :P

En hoe doen jullie het met de batterij? Want dat lijkt me wel een zwak punt als ik het zo lees (afhankelijk van het soort spel). Spelen jullie gewoon ingeplugd in de stroom dan? Zou hier niet zo'n probleem zijn, maar of het goed is voor het ding?

Rohesia

Berichten: 896
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-23 19:02

Het klinkt allemaal wel heel verleidelijk. Maar het is zoveel geld.. Al ben ik er zeker van dat ik het veel ga gebruiken, maar poeh, wat een grote hap uit de rekening. Ik zoek nog wat redenen denk ik om het te kunnen verantwoorden :')

Rohesia

Berichten: 896
Geregistreerd: 19-02-22

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-23 20:40

Bedankt voor de informatie nog, fijn om te lezen.

Misschien een stomme vraag, maar stel dat ik de Deck mee op vakantie neem en mijn laptop niet, dan kan ik de spellen gewoon spelen. Maar als er updates zijn, dan gaat dit toch ook gewoon neem ik aan? Kan je je Deck updaten en gewoon verder spelen? Of heb je voor iets toch een laptop nodig (lijkt me niet, maar ik weet het liever op voorhand)?

Rohesia

Berichten: 896
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-23 21:20

Ok, dat leek mij al. Is natuurlijk ook wel een groot voordeel tov een laptop meeslepen O:)
Nog voordelen? Haha.

Rohesia

Berichten: 896
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-23 21:44

Goed argument :P

Je kan enkel via steam bestellen toch? Stel dat er problemen zijn met het ding, waar moet het dan naartoe? Zal wel in orde zijn maar het is toch geen coolblue ofzo waar je bij besteld. Ik heb geen idee hoe het bij steam werkt, ken hun supportsysteem wel maar voor fysieke aankopen?
Hoelang heeft de levering eigenlijk geduurd? Nu staat het op 1-2 weken, klopt het dan ook of kan het ook langer duren? Want zoveel geld en dan zolang wachten is ook mijn sterkste kan niet :=

Edit; was wat aan het rondkijken, klopt het dat de leveringen uit Nederland komen? Zat al te denken aan douanekosten enzo, maar als het vanuit Nederland komt is dat fijn natuurlijk.

Rohesia

Berichten: 896
Geregistreerd: 19-02-22

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-23 22:03

Bedankt allebei, dat is ook weer fijn om te lezen.
Zat me al te bedenken dat het ergens uit Amerika of Engeland moest komen met dan misschien nog douanekosten ed (België is een beetje speciaal op dat gebied) maar dat is dan niet zo.


Rohesia

Berichten: 896
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-23 22:53

Misschien als je hem hebt dat je die toch vaker erbij gaat nemen ipv de pc ofzo?

Ik zou 'm wel zowat dagelijks gebruiken denk ik, nu wil ik vaak na het werk ook nog even spelen maar is de laptop op schoot teveel gedoe, en mijn hondachtige wil ook graag bij mij liggen en die kan dan ook niet wat ze wil door die laptop. Dus dan is zo'n handzaam formaat om toch even een uurtje ofzo te spelen wel fijn.

Rohesia

Berichten: 896
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-23 09:16

Nog eentje die het niet makkelijker maakt.. Klinkt heerlijk! :))
Welke heb jij gekocht en waarom?

Ik neig er wel echt naartoe om het gewoon te doen, maar heb een half jaar geleden ook al een nieuwe tv gekocht en toen gezegd tegen mezelf dat ik de eerste jaren niks meer zou kopen in zo'n prijsklasse :') Wel héél blij met de tv, zo'n deck zou er goed bij passen (als ik niet bewegingsziek word), minder gedoe dan de laptop en steam link denk ik, haha.

Rohesia

Berichten: 896
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-23 10:02

Hebben jullie eigenlijk nog een screen protector voor jullie deck? Of gebruik je deze gewoon zo?
En een docking-station, heb je de originele van steam? Of gewoon een universele via internet?

Rohesia

Berichten: 896
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-23 10:23

Bedankt weer, heb ook al zitten kijken maar de goedkopere opties hebben dan toch weer poorten minder en misschien heb ik ze niet nodig, maar misschien uiteindelijk toch wel en dan is het jammer. Ook heb ik altijd een beetje schrik van niet-officiële dingen (ookal zegt Steam dat het gewoon kan en mag) moest er iets aan de hand zijn. Het is wel wat prijsverschil, maar op zo'n bedrag kan dat er dan ook nog wel bij :+

Het scherm zal inderdaad normaal niet veel te lijden hebben (in tegenstelling tot mijn mobiel soms :o ) en er zit ook een goede draagtas bij voor als je 'm ergens mee naartoe neemt. En als ik twijfel is zo'n protector nog snel gekocht natuurlijk.

Rohesia

Berichten: 896
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-23 10:35

Neen, voor mij is het inderdaad ook het scherm & de opslagruimte wat de hoofdrol zou spelen. De case lijkt wel iets steviger te zijn dus dat is wel mooi meegenomen. De rest interesseert me niet, haha.

Heb jij ook een dock? Of gewoon je 'm gewoon zo?
Heb het even in mijn winkelmandje gelegd, de deck + officiële dock. Bijna 800 euro, moet mezelf nog even overhalen om op de knop te drukken :')

Rohesia

Berichten: 896
Geregistreerd: 19-02-22

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-23 10:40

Ok, daar heb ik inderdaad ook wat schrik voor, dat het toch niet zo blijkt te werken zoals ze het voorstellen, of dat je toch dingen gaat missen ofzo. Dan ook maar de officiële, kunnen daar al geen problemen mee ontstaan.

Rohesia

Berichten: 896
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-23 10:41

:') Zie dat je er bijna 83.000 steam-punten voor krijgt, ik gebruik die dingen nooit.
Kan je die niet inruilen voor geld voor spellen ofzo? _O-

Rohesia

Berichten: 896
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-23 10:50

Heb inderdaad gelezen dat er veel mogelijkheden zijn, al is het soms een beetje zoeken. Maar daar heb ik op zich geen problemen mee, heb ik met de laptop ook al moeten doen (als je bij ARK bv bepaalde instellingen wil veranderen moet je ook in de mappen gaan neuzen en daar regels in veranderen en noem het maar, kan ik best als ik uitleg heb hoe het moet).

Waar ik wel tegenop zou zijn is het ding open schroeven en dan op die manier een schijf ofzo vervangen, vandaar dat ik toch voor de grootste opslag ben gegaan (ook omdat als je er andere programma's wil op installeren om bepaalde games te draaien dat die daar ook in komen). Als ik dan eventueel kan uitbreiden met een sd, of mijn 1 TB M2 schijf werkt er gewoon op (al dan niet via de dock) dan kan ik wel een jaar of 10 verder.

Ik heb 'm trouwens gekocht :oo
Nu kan ik bang afwachten tot ik het ding veilig in handen heb .. is altijd de moeilijkste periode vind ik als het om zo'n bedrag gaat :=

Rohesia

Berichten: 896
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-23 12:47

PascalB schreef:
Valve is wel te vertrouwen :)


Daar twijfel ik ook niet aan inderdaad, tot nu toe nog geen slechte ervaringen met iets. Het is meer de levering zelf, is ofwel DHL of GLS en beiden heb ik weinig ervaring mee, weet dus ook niet wat ze gaan doen als ik niet thuis zou zijn en heb geen idee waar een eventueel pick-up punt zou zitten, daar had ik geen tijd voor om naar te kijken :')




Zag inderdaad ook dat je spellen van andere platformen erop kan spelen, had ik nog niet bij stilgestaan maar opent wel meer mogelijkheden 8-) Geen idee hoe het werkt trouwens.. neem aan daar het spel online kopen en dan via de emulator downloaden/spelen?

Rohesia

Berichten: 896
Geregistreerd: 19-02-22

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-23 13:44

Gewoon doen, dan zit ik niet alleen in spanning :Y)

Rohesia

Berichten: 896
Geregistreerd: 19-02-22

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-23 13:58

Oh, ok, haha. Komt in orde.

Rohesia

Berichten: 896
Geregistreerd: 19-02-22

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-23 16:05

Wanneer kregen jullie verzendingsinformatie? Ik las iets van 24u bedenktijd en dat het pas daarna in gang zou gaan, iemand die weet of dat nog steeds zo is?
Ik heb de bevestiging van Steam en de betalingsmail van Paypal. Verder blijft het stil. Iemand die weet wanneer ik nieuws kan verwachten? Ik vind het veel te spannend :=

Rohesia

Berichten: 896
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-23 17:28

Haha, ik heb geen tijd voor tijdverdrijf, moet gewoon werken. :') Maar ik weet graag hoe het werkt en wat ik kan verwachten. En geen nieuws vind ik eng :P


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker