Steam Deck Ervaringen?

Moderators: xingridx, Firelight, Muiz, Essie73, NadjaNadja

PascalB

Re: Steam Deck Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 20:42

Hier ook ervaring met Steam Deck
Over het algemeen kan ik bijna alle spellen spelen die ik in bezit heb.
Een paar willen tot nu toe niet werken.
JE hebt bij sommige spellen soms wat meer uitdagingen mbt drm of spellen die een eigen launcher hebben.
Bijvoorbeeld na de laatste Steam Os update werken de uplay games niet meer onder game modus.
Al is het geloof ik wel dat een hoop daar van niet officieel ondersteuning hebben.

Staar je iig niet blind op great on Deck van steam vinkje. Deze krijgt een spel soms al niet als er kleine teksvelden zijn binnen een spel.
Ook is het zo dat een hoop spellen wel werken die nog niet getest zijn door steam.
Kijk bij twijfel ook eens op https://www.protondb.com/

Soms moet je ook wat meer doen om een spel aan de gang te krijgen.

Maar als ik het geheel bekijk werkt het gewoon goed.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 20:47

Rohesia schreef:
Ok, als dat zo zou werken is het inderdaad fijn.

Je kan er ook een microSD insteken, dat weet ik, maar wat heb je verder nog aan poorten? Dacht een usb-c? Zit er ook een gewone USB op? Kan het even niet makkelijk opzoeken :P

En hoe doen jullie het met de batterij? Want dat lijkt me wel een zwak punt als ik het zo lees (afhankelijk van het soort spel). Spelen jullie gewoon ingeplugd in de stroom dan? Zou hier niet zo'n probleem zijn, maar of het goed is voor het ding?

De Deck heeft een USB-C poort die je kan gebruiken om op te laden , muis/toetsenbord aansluiten , extern HD/SSD, Extern beeldscherm.
Gebruik je een dock dan heb je de extra aansluitingen allemaal + meteen opladen.

Accu duur is afhankelijk van het spel en de settings.
Je kan daar mee spelen door het piek vermogen terug te schroeven (watt) van bijvoorbeeld de CPU
Je kan ook de refresh rate van het scherm terug schroeven , dit kan vaak ook winst geven.
Deze profielen kan je per spel aanmaken.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 22:55

Rohesia schreef:
Goed argument :P

Je kan enkel via steam bestellen toch? Stel dat er problemen zijn met het ding, waar moet het dan naartoe? Zal wel in orde zijn maar het is toch geen coolblue ofzo waar je bij besteld. Ik heb geen idee hoe het bij steam werkt, ken hun supportsysteem wel maar voor fysieke aankopen?
Hoelang heeft de levering eigenlijk geduurd? Nu staat het op 1-2 weken, klopt het dan ook of kan het ook langer duren? Want zoveel geld en dan zolang wachten is ook mijn sterkste kan niet :=

Ik heb een deck gehad die terug moest.
Je meld je bij Valve dat je problemen hebt, je krijgt dan de standaard vragen van probeer dit , probeer dat , zus , zo en als dat niet werkt krijg je een RMA ticket.
Je moet dan de spullen terug sturen naar het adres wat je in de mail krijgt nav de RMA
Voor sommige is het Nederland geweest , voor mij was het Duitsland.
De kosten voor het terug sturen zijn gratis, deze kosten zijn voor Valve.
Je kan route volgen dmv track en trace.
Bij aankomst op locatie kan het soms een paar dagen door voor ze hem inchecken en op moment dat ze dat hebben gedaan komt er een vervanger terug.
Dat kan vanuit een andere locatie komen dan waar je de Deck naartoe hebt verstuurd.
Ik was ongeveer een week, 1,5 week de Deck kwijt en daarbij moet ik zeggen dat ik bij het wegbrengen de ophaal ronde net mis liep(post) , dus de Deck ging pas de volgende dag opweg en er zat ook een weekend tussen.

Het leveren gaat geloof ik tegenwoordig wel snel(minder dan een week)
Laatst bijgewerkt door PascalB op 25-01-23 23:06, in het totaal 2 keer bewerkt

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 23:04

Rohesia schreef:
Bedankt allebei, dat is ook weer fijn om te lezen.
Zat me al te bedenken dat het ergens uit Amerika of Engeland moest komen met dan misschien nog douanekosten ed (Belgiƫ is een beetje speciaal op dat gebied) maar dat is dan niet zo.

Basis verzenden Europa is geloof ik Polen.
Dus geen extra kosten buiten btw etc die al bij de aankoop in de prijs zit. (Nederland teminste) , ik verwacht niet dat hier verschillen in zitten met de rest van de landen.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 11:31

Gebruik hem zonder screen protector , na gebruik weer terug in de case. scheelt ook met stof etc tussen de knoppen etc.

ik heb gekozen voor de 512GB ivm het scherm en opslag ruimte , de overige zaken zoals een afwijkende case en extra special onscreen toetsebord etc zijn de moeite niet waard om extra voor te betalen.
Afbeelding

Er komen nu wel steeds meer goedkope nvme drives beschikbaar die er in passen , of 512 op dit moment rendabel is geen idee.
Ik heb een jaar moeten wachten op moment van bestellen en leveren , de prijzen waren toen anders van hardware onderdelen als een NVME drive
Laatst bijgewerkt door PascalB op 26-01-23 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 11:38

Heb officiele dock later er ook bij gedaan nav wisselende ervaringen met andere merken usb-c docks

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 11:47

Het is met een Steam deck niet altijd de zelfde ervaring als bijvoorbeeld met een x-box, playstation , Switch etc dat alles meteen werkt of werkt .
De deck is gewoon een pc met ook de mogelijkheden er van . je heb dus ook de beschikking tot een volledige decktop (Linux) , maar ook Windows is er op te starten.

IK ervaar het iig niet als vervelend dat je soms iets meer moet doen om te kunnen spelen.
Het voordeel is ook dat je andere platformen kan emuleren van het 8 bit tijdperk tot ps3 , 3ds ,switch, wii etc

https://www.emudeck.com/

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 12:00

Valve is wel te vertrouwen :)

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 13:28

Het voordeel van de deck tov een pc is dat je midden in een spel de deck kan uit zetten en later weer verder gaan (zolang de accu vol is) . pc is toch weer opstarten etc, de deck zet je naar standby.
Ik denk ook niet dat je een deck/steam kan vergelijken met bijvoorbeeld Nintendo .
Het soort spellen wat je bij Steam hebt is veel breder tov Nintendo. Niet dat een Nintendo niet leuk is maar soort spellen op een Nintendo lijkt vaak veel meer op elkaar.

Op de Deck kan je ook Nintendo spellen spelen O:)

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 14:45

Rohesia schreef:
Zag inderdaad ook dat je spellen van andere platformen erop kan spelen, had ik nog niet bij stilgestaan maar opent wel meer mogelijkheden 8-) Geen idee hoe het werkt trouwens.. neem aan daar het spel online kopen en dan via de emulator downloaden/spelen?

Gebruik google ;)
Het hoe en wat mag niet besproken worden

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 17:35

Kijk op de steam store bij de aanbiedingen en gratis spellen .
Tijd verdrijf tot de Deck binnen is :D

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 13:02

Download onder desktop modus ProtonUp-Qt
Hiermee kan je verschilldende versies van proton downloaden , wat soms nodig is om spellen te laten werken.

Proton is de vertaal laag om Windows acties/commando's/bestanden te vertalen naar de Linux laag.

Soms is het nodig om voor een bepaald spel een andere proton versie te gebuiken.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 16:23

Nee , je hebt wel een addon die je kan installeren die meer informatie laat zien. Teminste als ik me niet vergis
Het gaat geloof ik om Decky.

Begin met de basis , downloaden en starten , als het werkt dan niets doen . werkt het niet dan verder proberen :-)

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 19:09

Geld kan je maar 1 keer uitgeven en een Steam Deck valt niet onder de eerste levensbehoefte :)
Ze zijn nu makkelijk verkrijgbaar , later bestellen kan altijd nog en 2e hands zie je ze ook steeds meer.

Ik heb een jaar moeten wachten voor ik hem kon bestellen, wegens het niet / slecht leverbaar zijn.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 12:53

Nog tip met de spellen van ubisoft die uplay/ ubisoft connect gebruiken als luncher, pas onder de desktop rechts onder bij de netwerk instellingen van WiFi /vast de MTU instelling aan van automatisch naar 1452 anders heb je kans dat het aanmelden niet lukt

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 17:04

Rohesia schreef:
Ja, dat zat ik ook te denken, of het spel niet juist simpeler en fijner is met minder knoppen/mogelijkheden :)) De tijd zal het uitwijzen, voorlopig hou ik het maar even bij wat kleinere spellen tot ik met het ding overweg kan.

Ik kan trouwens mijn externe M2 niet aansluiten -O- Of ja, aansluiten gaat wel, de mappen staan er ook gewoon op maar de deck kan er niks mee omdat die niet voor Linux geformatteerd is. Is ook een beetje spijtig dat er maar 1 usbc-poort in zit want die heb ik waarschijnlijk nodig voor de stroom als ik de grotere spellen die op de schijf staan wil spelen :')
Maar op zich is dat niet zo'n probleem, dan hou ik die voor de laptop, genoeg te doen op de deck.

Het kan zijn als het exfat is of NTFS dat je hem steeds handmatig onder desktop omgeving moet mounten .
Linux formaat zal wel automount doen sinds 1 van de laatste updates.

Andere formaten kan je wel doen maar dat zal handmatig werkt moeten zijn onder de linux instellingen.
En is geloof ik dan ook per externe schijf / usb die je aansluit

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 17:10

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 17:35

Gebruik SD kaartjes :-)
Je kan als je er meerdere hebt zonder problemen wisselen zolang er geen acties worden gedaan op het kaartje op moment dat je een wisseling doet.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 20:04

Je kan onder de instelling de data verplaatsen van interne schijf naar SD of ondersom.
Bij het downloaden van een nieuw spel uit je steam lijst kan je kiezen waar te plaatsen intern of op SD kaart

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 20:08

Red dead draait goed net als GTA , je kan binnen spellen ook wat winst halen door de kwaliteit iets terug te schroeven of door minder fps te kiezen.
Het is per spel een beetje aftasten.
Je bent ook afhankelijk hoe goed een spel geoptimaliseerd is.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 20:10

Rohesia schreef:
Ok, dus dan maakt het niet uit dat het van een schijf komt die voor windows is geformateerd? Het is gewoon puur mappen kopiƫren?

De spellen kan je het beste opnieuw downloaden vanuit de Games lijst van steam , dan heb je het minste werk en problemen
Buiten steam om kan maar werk niet altijd en is ook meer werk

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-23 20:23

Als het cloud save is dan moet het geen probleem zijn , save data van games staat ook wel ergens maar is wel meer zoek werk.
native linux games zal wel makkelijker gaan maar als je het over Windows games hebt dan krijg je met proton te maken. proton maakt normaal voor spellen een soort van virtuele windows drives en mappen om te zorgen dat het voor het spel als een windows omgeving lijkt. kan allemaal maar daar moet je denk ik ff tijd voor nemen structuur is daar anders van

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 15:17

Nientsje schreef:
Klinkt goed!

Hoe zit het trouwens met het gevaar van een drift op de thumsticks bij de Deck?

Ben met mijn 2e deck bezig(beide van latere generatie) en heb bij beide dit probleem niet gehad / gemerkt.

De eeste had het probleem dat scherm zwart bleef na uit standby te komen (hard schutdown nodig steeds)en later bleef deck hangen op steam logo.
Opnieuw installeren vanuit bootmenu werkte ook niet meer.
Is een RMA geworden.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 15:33

De eeste ronde was ff vervelend , alle vragen die ze zouden kunnen stellen al uitgesloten en ook in het ticket gezet, gedrag , wat al geprobeert en wat al uitgesloten, maar dan toch de vragen stellen :-)

Werk in de IT dus was ze al een paar stappen voor met de vragen , zaken testen/uitsluiten.

Daarna ging het verder netjes mbt RMA

Problemen moet je wel in het Engels melden bij Valve ;-)
Laatst bijgewerkt door PascalB op 31-01-23 15:43, in het totaal 2 keer bewerkt

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 15:46

Normaal is het terug sturen met alle geleverde spullen(anders gaat het feest niet door)
Dan checken ze hem in (controle of alles er is) en sturen ze een nieuwe toe.
Het toezenden kan vanuit een ander land / locatie gebeuren tov waar je de Deck naar toe moet verzenden.

Terug sturen was bij mij met UPS (op kosten van Valve)en toesturen met GLS .

Terug sturen kan ook naar verschillende landen gebeuren.
Heb aantal mensen gezien binnen Nederland maar ik zelf moest hem opsturen naar Frankfurt.

Alles bijelkaar was ik de Deck 6 dagen kwijt , dit had misschien 5 kunnen zijn als ik bij het wegbrengen niet net de ophaal ronde van UPS gemist had.