Welk boek zoek ik?

Moderators: Firelight, Essie73, xingridx, Muiz, NadjaNadja

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

poetser

Welk boek zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-21 09:11

Vroeger, op de basisschool, hadden we een boek in de klassenbibliotheek die heel veel indruk maakte op mij. Je kon gerust zeggen dat het 1 van mijn lievelingsboeken was.
Nu vroeg mijn zoon een tijd geleden wat mijn lievelingsboek was vroeger en of hij die ook eens mocht lezen.

Echter, ik kan het boek niet vinden. Ook via Google niet. Dus hopelijk weet Bokt raad.

De titel was Ssst niets zeggen. Het verhaal ging over een kind in de oorlog. Ik zat toen in groep 7(1998/99).

Meer weet ik helaas niet meer :( Wel ben ik altijd blijven zoeken naar dat boek en nu mijn zoon het ook wilt lezen hoop ik echt dat ik boek nog kan vinden.

venga

Re: Welk boek zoek ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 09:13

Women are angels. And when someone breaks our wings, we simply continue to fly... On a broomstick. We're flexible like that. <<)

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-21 09:30

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 09:44

Het was 12 jaar geleden dus? Misschien hebben ze het boek nog wel op je oude basisschool. Vraag anders eens of je een keertje mag komen kijken in de schoolbibliotheek of je stuurt en mailtje?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 09:47

poetser schreef:
Vroeger, op de basisschool, hadden we een boek in de klassenbibliotheek die heel veel indruk maakte op mij. Je kon gerust zeggen dat het 1 van mijn lievelingsboeken was.
Nu vroeg mijn zoon een tijd geleden wat mijn lievelingsboek was vroeger en of hij die ook eens mocht lezen.

Echter, ik kan het boek niet vinden. Ook via Google niet. Dus hopelijk weet Bokt raad.

De titel was Ssst niets zeggen. Het verhaal ging over een kind in de oorlog. Ik zat toen in groep 7(1998/99).

Meer weet ik helaas niet meer :( Wel ben ik altijd blijven zoeken naar dat boek en nu mijn zoon het ook wilt lezen hoop ik echt dat ik boek nog kan vinden.

Wat weet je nog meer? De naam van de hoofdpersoon? Het land waar het speelde, de periode of de oorlog. Had ze familie, wat gebeurde daarmee, wat was ongeveer de verhaallijn, of wat/welke gebeurtenis, welk gevoel maakte de meeste indruk op jou. Dik boek, dun boek, geillustreerd?

Voor bijzondere (niet paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 10:15

Oorlog zonder vrienden - Evert Hartman (gaat om een jongen wiens vader in de NSB zit)
Oorlogswinter - Jan Terlouw (gaat om een jongen die eerst nog te jong is maar later een deel van de taak van zijn oudere broer overneemt als die moet vluchten, en zo onder andere een piloot verzorgt)
De kinderen van het Achtste Woud - Els Pelgrom (waar het precies over gaat weet ik niet eens meer maar het was het eerste boek dat ik zo spannend vond dat ik het in 1 avond uit las.)

Reis door de nacht - Anne de Vries (ken ik niet)
De Rode Handschoen - Anke de Vries (over de oorlog maar in Frankrijk)
Belledonne Kamer 16 - Anke de Vries, waarbij iemand probeert te achterhalen wat er (in Frankrijk) in de oorlog is gebeurd

Niet-nederlands zijn er nog
Klaus Kordon:
100 jaar en een zomer
De eerste Lente
Frank, of hoe je vrienden vindt

Er zijn er meer, maar dan helpt het als je iets meer informatie hebt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 10:23

Marie111 schreef:
Het was 12 jaar geleden dus? Misschien hebben ze het boek nog wel op je oude basisschool. Vraag anders eens of je een keertje mag komen kijken in de schoolbibliotheek of je stuurt en mailtje?

ik denk eerder 22 jaar geleden :D

Sorry TS, mij zegt het ook niets. Heb je nog meer details?
Ik weet dat Een piano in de tuin over een Joods gezin ging...

There is beauty in everything, even the things that scare us.

http://www.dalmat.be

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 10:24

Marie111 schreef:

Tel daar nog meer tien jaar bij op :')

TS ik heb even op wat grote boeken sites gekeken en om daar nog wel de volgende titels tegen die niet zelfde zijn, maar er wel op lijken. Kan alleen geen synopsis vinden.

Stt, niks zeggen! - Bies van Ede
Niks zeggen - Gideon Samson

I'm not weird, I'm limited edition :D

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 10:36

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 10:42

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-21 11:38

Mijn oude basisbasisschool bestaat helaas niet meer, dus daar kan ik het niet navragen.

1989 zou wel kunnen. Mijn zus kende het boek ook en die is 10 jaar ouder. Zij kan mij ook niet verder helpen.

In mijn herinnering was de tekening op de kaft met veel groen. Het verhaal zelf ging over een meisje, dacht ik. Als ik het mij goed herinner waren ze ondergedoken bij een (aardappel)boer en er was iets met bloesems aan de bomen.

Helaas las ik vroeger veel boeken over de oorlog en gooi ik de verhalen mogelijk door elkaar.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:43

Dan denk ik toch aan De kinderen van het Achtste Woud van Els Pelgrom, een boek dat Shadow ook al noemde. Dat boek gaat over een meisje van 12 jaar dat met haar vader onderduikt op een boerderij op de Veluwe. Niet veel groen, wel met bomen ;-) en het dateert van nog wat eerder (1977).

Afbeelding

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-21 20:23

venga schreef:

Na het vinden van enkele online boekverslagen, weet ik zeker dat het deze wel is *\o/* . Die verborgen radio was ik helemaal vergeten, maar tijdens het lezen kwam het verhaal toch terug naar boven.

Super bedankt voor het meedenken allemaal.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie