David Attenborough's A life on our planet

Moderators: Essie73, Duhelo, Muiz, Dani, Firelight, NadjaNadja

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:11

poes schreef:
Ik hoef er geen discussie over in een ander topic, want ik weet dat ik qua mening niet zal veranderen. Al te vaak dat straatje ingegaan, voor beide alleen maar vermoeiend. Maar dat is ook niet erg dat we daarin van mening verschillen. Het stuk over de mest is wel interessant ja, vraag me af of dat echt niet anders kan vervangen worden? Ik geloof echt dat technologie veel oplossingen zal kunnen bieden.

Je hebt geen dierlijke mest nodig voor kwalitatieve goede 'verrijking' van de grond.
Daar zijn al voorbeelden genoeg van.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:33

Tiepfoudt schreef:
Eelmo schreef:
Ik ben er heilig van overtuigd dat natuur en landbouw samen kunnen. Ik word heel blij van je bloemrijke akkerranden :D Dat zijn manieren waarop heel makkelijk - ook, of juist de intensievere landbouw - percelen natuur-vriendelijker kunt maken zonder direct alles om te moeten gooien. Heggen plaatsen is ook zo'n mooi voorbeeld. Nu heb ik natuurlijk makkelijk praten, want ik hoef mijn geld niet te verdienen van die akkers ;) maar er is echt wel een middenweg te vinden.

Zo was er ook een boer die klaver door zijn graszaad mengde zodat hij minder hoefde te bemesten. Maar dat was dan wel een hooiland/koeienweide. Ik kan me voorstellen dat klaver tussen de bieten doorzaaien misschien niet het beste idee is :D :+

Wij worden er ook erg blij van. Het is een prachtig gezicht en ik hoop dat we daardoor misschien collega's op ideeën brengen :D

Eelmo schreef:
Voor ons als paardenhouders valt er ook nog een hoop te winnen trouwens. Waarom onze paardenweides niet inzaaien met een biodiverser grasmengsel ipv alleen maar engels raaij? We voeren allemaal kruiden bij, weten allemaal dat eigenlijk die koeienweides veel te rijk zijn.. Maar al die kruiden kun je ook gewoon in je wei zaaien. Ik denk dat wat dat betreft de paardenhouderij een beetje het ondergeschoven kindje is. Al zal ik nu wel weer half bokt over me heen krijgen want regelgeving en moeilijk en bah, onkruid :')

Fantastisch idee _/-\o_ Paardjes blij, insecten blij. En dan hier op bokt een foto-topic maken 'Show je kruidenrijke weiland' :D

Om collega agrariers op ideeën te brengen zijn agrariërs zoals jij hard nodig om te laten zien dat het kán, dat biodivers agrarisch landschap niet alleen maar brandnetels en distels en "rommel" is. Keep it up :D

En ik ben helemaal voor een "show je kruidenrijke grasland" trend op bokt :D

--

ElSea, het terugbrengen van kinderen in arme landen zal helpen omdat daarmee de bevolkingsgroei minder wordt. Minder mensen = minder monden om te voeden. Waarom juist daar? Omdat bij lage welvaart mensen bijna verplicht zijn om veel kinderen te krijgen. In het rijke Westen is de bevolkingsgroei al sterk afgenomen. We krijgen later en minder kinderen omdat vrouwen ook carriere kunnen maken, omdat we geld hebben om te kunnen reizen, genieten van het leven. We hoeven niet 10 kinderen te baren zodat die kinderen in een fabriek kunnen gaan werken voor een hongerloontje zodat we hopelijk een extra aardappel kunnen koken vanavond.

Als we mensen over de hele wereld van die "luxe" kunnen voorzien, zal over de hele wereld de bevolkingsgroei afnemen, wat goed is voor het klimaat. Even vrij gechargeerd :)

"Today me will live in the moment. Unless it's unpleasant, in which case me will eat a cookie." - Cookie monster

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:33

ElSea schreef:
Ik kom even binnenvallen, heb de documentaire ook gezien. Wat ik niet begreep ging over het terugbrengen van het aantal kinderen in arme landen door middel van meer gezondheidszorg en armoede de wereld uit helpen.
Ik ga er vanuit dat een kind in een westers land toch zorgt voor een stuk meer uitstoot dan een kind in Afrika oid? Deze mensen leven over het algemeen veel 'duurzamer', juist door de armoede. Waarom is de sleutel tot succes dan kinderen in 3e wereldlanden beperken, kan je niet beter een 1 kind regel instellen in de westerse landen?
Voor mijn gevoel kan je van de uitstoot van 1 westers kind 20 kinderen in Afrika rechtvaardigen.

In arme landen kunnen de hulporganisaties beter pubers steriliseren zodat de bevolking daar terugloopt en daar uiteindelijk minder mensen in armoede hoeven leven.
In westerse landen vind ik het behoorlijk tokkie als mensen meer dan 2 kinderen nemen. Zou best zwaar ontmoedigd mogen worden met het stopzetten van alle kinderbijslag en subsidie en eventueel zelfs een extra belasting voor gezinnen met 3 of meer kinderen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:36

Eelmo schreef:
ElSea, het terugbrengen van kinderen in arme landen zal helpen omdat daarmee de bevolkingsgroei minder wordt. Minder mensen = minder monden om te voeden. Waarom juist daar? Omdat bij lage welvaart mensen bijna verplicht zijn om veel kinderen te krijgen. In het rijke Westen is de bevolkingsgroei al sterk afgenomen. We krijgen later en minder kinderen omdat vrouwen ook carriere kunnen maken, omdat we geld hebben om te kunnen reizen, genieten van het leven. We hoeven niet 10 kinderen te baren zodat die kinderen in een fabriek kunnen gaan werken voor een hongerloontje zodat we hopelijk een extra aardappel kunnen koken vanavond.

Als we mensen over de hele wereld van die "luxe" kunnen voorzien, zal over de hele wereld de bevolkingsgroei afnemen, wat goed is voor het klimaat. Even vrij gechargeerd :)

We zien dat dat juist erg slecht is voor het klimaat. Sinds meer Chinezen rijker zijn geworden is het massatoerisme in de wereld helemaal ontploft. Je kunt dus beter 'n uitsterfbeleid voeren in overbevolkte landen.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:37

Eelmo schreef:

Dat snap ik, dat is ook wat in die docu aan bod kwam. Volgens mij snap je mijn vraag niet helemaal: als je kijkt naar de impact op het milieu lijkt me dat 10 westerse kinderen niet krijgen veel meer effect heeft dan 20 Afrikaanse kinderen niet krijgen? Die mensen hebben zo'n laag verbruik en weinig CO2 uitstoot lijkt me.

Waarom hamert hij op minder kinderen krijgen in 3e wereld landen terwijl je de oplossing beter kan zoeken in westerse landen dmv 1 kind politiek (in mijn ogen)?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:40

ElSea schreef:
Dat snap ik, dat is ook wat in die docu aan bod kwam. Volgens mij snap je mijn vraag niet helemaal: als je kijkt naar de impact op het milieu lijkt me dat 10 westerse kinderen niet krijgen veel meer effect heeft dan 20 Afrikaanse kinderen niet krijgen? Die mensen hebben zo'n laag verbruik en weinig CO2 uitstoot lijkt me.

Waarom hamert hij op minder kinderen krijgen in 3e wereld landen terwijl je de oplossing beter kan zoeken in westerse landen dmv 1 kind politiek (in mijn ogen)?

Maar als je de derdewereldbevolking niet afremt en onze eigen bevolking wel, dan blijft het hier dweilen met de kraan open, want de immigratiestroom uit die landen wordt nauwelijks afgeremd.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 09:54

Ninx schreef:
Je hebt geen dierlijke mest nodig voor kwalitatieve goede 'verrijking' van de grond.
Daar zijn al voorbeelden genoeg van.

Brand los, als het even kan met rendabele concepten die voldoende voedsel opleveren voor de groeiende wereldbevolking :)

poes

Re: David Attenborough's A life on our planet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 10:04

Pubers steriliseren? Gewoon nee.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)
I guess I wish you well, a little bit of heaven and a little bit of hell...

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 12:08

elnienjo schreef:
In arme landen kunnen de hulporganisaties beter pubers steriliseren zodat de bevolking daar terugloopt en daar uiteindelijk minder mensen in armoede hoeven leven.
In westerse landen vind ik het behoorlijk tokkie als mensen meer dan 2 kinderen nemen. Zou best zwaar ontmoedigd mogen worden met het stopzetten van alle kinderbijslag en subsidie en eventueel zelfs een extra belasting voor gezinnen met 3 of meer kinderen.

Pubers steriliseren? Doe even normaal, we hebben het hier niet over een losgeslagen groep zwerfhonden. Zoiets los je op met betere educatie, wat weer zorgt voor hogere welvaart wat minder kinderen brengt.
Hoe zou je het vinden als mensen uit andere landen hier zouden binnenlopen om willekeurig een halve middelbare school te opereren? Denk alsjeblieft wat beter na over sommige dingen die je zegt >;)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 12:11

poes schreef:
Pubers steriliseren? Gewoon nee.

Nee inderdaad, hoe kan je zoiets überhaupt bedenken....

Onderwijzen en anticonceptie toegankelijk maken lijkt me relevanter.

Geboortecijfers blijken erg samen te hangen met welvaart. 200 jaar geleden kreeg je hier ook meerdere kinderen per gezin maar stierf er ook een groot aantal.
Inmiddels is de 'noodzaak' hier voor een groot gezin verdwenen. En zal het met stijging van welvaart daar ook.

Met stijging in welvaart stijgt wel de levensduur en kwaliteit van leven bij mensen. Dat zie je in (ik noem het even) 2e wereld landen. Zoals het al eerder genoemde China of bijvoorbeeld Rusland. En dan krijg je problemen met (over) consumptie en daarmee ook toerisme wat dus wel weer de ecologische voetafdruk vergroot.
Waar de 1e wereld al tig jaar (over) consumeert en over de aardbol rondvliegt, beseft men nu hoe schadelijk dat is. En dat besef zal er heus wereldwijd komen, maar dat hangt dan ook weer samen met de kennis\kunde en overheden in dat land.

Bovendien.... Ga je dit vanuit overheden reguleren? Ontmoedigen door bijvoorbeeld hogere prijzen? Of bieden van alternatieven? Laat je de bevolking zelf de keuze?

Beetje hetzelfde vraagstuk als het (over) consumeren van vlees of kleding.....

Het hangt dus eigenlijk alweer allemaal met elkaar samen.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 12:19

ElSea schreef:
Eelmo schreef:

Om te beginnen (misschien een beetje los van je vraag, maar toch): ik snap uberhaubt niet waarom het een probleem zou zijn om welvaart beter over de wereld te verdelen :)

Dan, ik denk, ik weet niet zeker, maar ik denk, dat het ook te maken heeft met technologische vooruitgang. Hier in het rijke Westen kunnen we zonnepanelen bouwen, windmolens, agrarische machines die helpen met zaaien en bemesten op een duurzamere manier, hebben we goede infrastructuur waardoor je alles tot je beschikking hebt. Je moet niet vergeten dat veel 3e wereldlanden nu midden in de "industrialisatie" zitten. Anders dan wij die hebben doorgemaakt, maar wel vergelijkbaar. In die zin ligt de footprint van iemand in een sloppenwijk dus waarschijnlijk vrij hoog. Een tijd terug was er nog een rel ergens omdat er vervuilde diesel oid gebruikt werd? Dat soort dingen moet je ook allemaal mee rekenen. De groep 3e wereldlanden is een stuk groter dan "afrika" en niet al deze mensen wonen in een leemen hutje met 3 geitjes en 2 kipjes en een soort van zelfvoorzienend.

Eigenlijk zitten wij in een enorme luxe positie dat wij kunnen kiezen voor klimaatneutralere opties. In derde wereldlanden hebben ze die keuze namelijk niet. Zij hebben te overleven, en dan maakt dat niet uit of je daarvoor vieze diesel, plastic en (voor het milieu) giftige stoffen voor gebruikt.

Nogmaals: ik denk even hardop. Ik heb ook niet alle antwoorden :) Het gaat er iig om, om de bevolkingsgroei af te remmen. Aangezien de bevolkingsgroei in het rijke Westen stagneert, en in de minder bedeelde landen juist stijgt, is het dus logisch om daar een oplossing voor te zoeken. Die hoeft niet zo onethisch en drastisch te zijn als "pubers steriliseren" en "uitsterfbeleid". Het is bewezen dat een hogere welvaart leidt tot een lagere bevolkingsgroei.

---

Elnienjo, zonder gemeen of persoonlijk over te willen komen, maar.. Waarom heb je dit topic aangeklikt? Heb je de docu gezien of wil je gewoon heel graag je kont tegen de krib gooien omdat het kan? Natuurlijk mag je het oneens zijn met sir David, maar dan zou ik het persoonlijk waarderen als je zou willen beargumenteren waarom :)

"Today me will live in the moment. Unless it's unpleasant, in which case me will eat a cookie." - Cookie monster

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 12:36

Eelmo vult mijn post geloof ik mooi aan ;)

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 10:00

Nah, we vullen elkaar mooi aan :D

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 14:03

Sorry, drukke tijd gehad. Wellicht maken idd die technologische ontwikkelingen waar jullie op doelen het verschil!

Ik ben nog wel benieuwd, vanuit de filosofie over terugbrengen van kinderen krijgen gesproken: hoe kijken jullie aan tegen alle bijlagen/toeslagen die er in NL (en vast ook andere westerse landen) gegeven worden omtrent kinderen?

En ik was het topic nog even aan het doorlezen en zag dat Hannanas wat te melden had over de Action, ik kan je verzekeren dat de spullen die je bij de Action koopt precies dezelfde zijn als bij andere drogisterijen. En daarnaast is hun distributiemodel ook niet minder milieubewust dan hun concurrenten :)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 15:37

Ik vind in het kader van gelijke kansen voor ieder kind iets als kindertoeslag een mooi middel.

Maar je zou denk ik best die toeslag alleen laten tellen voor de eerste twee kinderen bijvoorbeeld. Als ontmoedigingsbeleid...

Maar ja, als dat derde kind er toch komt, dan is niks krijgen weer niet fijn voor zijn kansen in de samenleving. En daarmee oneerlijk?!?

Anticonceptie altijd vergoeden/beschikbaar stellen, vind ik sowieso een goed plan.

Nu is het geboortecijfer in Nederland tegenwoordig stabiel met een gemiddelde 1,5 kind per vrouw.
Fijn Wikipedia artikel hierover:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Total_fertility_rate

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 16:56

Ze kunnen beter kinderbijslag afschaffen en dat geld laten staan voor als een kind gaat studeren (en dan bedoel ik niet alleen universiteit maar ook beroepsopleidingen of cursussen) Dat het dus enkel in natura op te nemen is voor scholing.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 17:21

Ja, zo kan het misschien ook wel. Geen idee of het de overheid meer kost, maar onderwijs en bijscholing gratis maken is ook mogelijk. Zweden bijvoorbeeld doet dat al.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 23:00

Ok maar stel dat dat kind tijdens zijn jeugd extra zorg nodig heeft die veel geld kost maar er wel voor zorgt dat kind later weer hoger opgeleid kan worden. Maar zonder dat geld dus niet. Dan is het net zo dwaas om bijslag weg te halen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 23:13

Hoger opgeleid vind ik geen meerwaarde. Al die managementlagen die duur betaald worden en die geen enkele voeling hebben met de werkvloer voegen niet veel toe. Denk dat we meer hebben aan praktijkvakmensen. En je kunt niet iedereen redden, dus er zullen altijd mensen buiten de boot blijven vallen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 23:50

Ok maar je snapt ook wel dat welvaart tijdens je jeugd nauw samen hangt met opleidinn: naar theoretisch opgeleid of praktisch. Dus je punt is niet realistisch.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 00:20

Ik heb vanavond de docu gezien.
Ik werd er niet erg vrolijk van.
Maar wat een fantastische man is hij. Daarvan zouden we er veel meer van moeten hebben op deze aardbol.

Ik vond het wel mooi om te zien, hoe de bossen Tjernobyl overnemen.
Maar de beelden van de oceaan en Borneo bijv. vond ik verschrikkelijk.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 07:07

Mooie docu! Voor mij niets nieuws maar wel weer iets wat opnieuw mooi in beeld is gebracht. Leuk dat Nederland er ook nog in voor kwam met de intensieve groenten- en fruittelers. Ik hoop dat het meer mensen aan het denken zet en iedereen iets probeert te doen om de natuur te helpen.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 11:46

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 12:29

GraceZarif schreef:
—ik quote mezelf even uit het ‘ik haat kerst’ topic—
De commercie rond kerst lijkt me (in het kader van A life on our planet van David Attenborough) niet meer van deze tijd.

Dat je je huis versiert met erfstukken en zelfgemaakte attributen is prachtig.

Maar nu is de hype weer (levensgrote) Nutcrackers en elfjes en trollen. Honderden containers vol met plastic in de vorm van kerstdingen uit China, die weer met duizenden vrachtwagens worden uitgestort over Europa.

Oja de mondaine mensen kleden hun gangen en etalages er mee aan, daarna gaan deze dingen zonder blikken of blozen in de vuilcontainer want volgend jaar is er een nieuwe trend.

In deze industrie wordt enorm veel plastic verspild rondom het her-verpakken in de loodsen, naast uiteraard het vervuilende transport en de wegwerpcultuur.