Piano/keyboard (leren) spelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 18:46

Sheran schreef:
Schopje voor dit topic!

Ik merk dat ik de laatste jaren heel weinig motivatie heb voor het pianospelen. Ik denk dat het gekomen is toen ik steeds meer conservatoriumvrienden kreeg en meisterkurses ging volgen. Dat heeft me echt het idee gegeven dat ik er geen aanleg voor heb. Ik kan bijna niks spelen zonder te oefenen (wat ik met viool veel makkelijker kan!). Maar omdat ik het idee heb dat ik er zo lang over doe geef ik het al snel op. Als ik een stuk niet binnen 2 dagen vlot kan spelen denk ik: het zal wel, laat maar... Rond mijn 16e had ik dat niet, maar toen had ik ook nog wat meer zelfvertrouwen waar dat betreft.
Een punt dat meespeelt (pun intended) is ook dat ik ergens goed in wil zijn om het echt leuk te vinden. Dingen doen voor puur de lol is niet echt mijn ding.

Iemand tips?




Niemand kan iets MOOI spelen zonder te oefenen. Je conservatoriumvrienden ook niet; er is een groot verschil tussen iets kunnen spelen en iets mooi kunnen spelen. Een stuk binnen twee dagen vlot spelen kan niet, ook niet als je aanleg hebt. Enkel de supertalenten kunnen dat, en daar zijn er maar héél weinig van. In de 30 jaar dat mijn ouders een pianoschool hebben (met 120 leerlingen per week, het is hun fulltime baan), zijn er maar twee geweest die dat konden. En dan nog is zo'n stuk verre van perfect na twee dagen.


Mijn tip: Neem goed les. Niet op een muziekschool en niet bij één of ander persoon die het zichzelf heeft aangeleerd en beweert goed te zijn; neem les bij iemand die gewoon een goede conservatoriumopleiding heeft gehad.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 09:39

Leuk, weereens wat leven in dit topic! Ik heb de boel hier ook weereens opgepakt. Ben aan The Lark begonnen van Balakirev. :)


Heb 't nu tot 3:25 ingestudeerd.


Wat piano's betreft in huis ben ik een beetje verwend; mijn ouders hebben al 35 jaar lang in ons huis een pianoschool fulltime, en zijn ook beiden pianisten. Ben er dus letterlijk mee opgegroeid. Ik hoor dagelijks van 9 's ochtends tot 10 's avonds piano. :')


Een piano voor de beginners:
Afbeelding


Onze Feurich, heeft zo'n ongelofelijk mooie klank. Echt een vleugel voor in huis.
Afbeelding


En dan nog onze concertvleugel, de Bechstein. Dat was de oude uit de inspeelruimte van het concertgebouw, en toen ze 'm gingen vervangen hebben wij haar gekregen. Ze heet omaatje. :)
Afbeelding

Anoniem

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 14:30

Dankjulliewel allemaal! :) Ik zelf ben het echt niet anders gewend... toen ik een week oud was zat ik al bij de pianolessen, haha. Zoals sommigen op een paard zijn geboren, ben ik dat achter een vleugel. :') Ik heb ook een hele tijd geen piano gespeeld in de pubertijd. Ondanks dat m'n ouders nooit gepushed ofzo hebben, ben je er dan toch een keer klaar mee. :+ Maar sinds een jaartje weer opgepakt. :)


@Dallista Ik zal zeker een stukje opnemen! Ik ben er zelf absoluut nog niet tevreden over; Die loopjes van in het midden gaan gewoon nog niet iedere keer vlekkeloos en ik haal nog niet overal de klank uit die ik wil. Ook heb ik echt m'n moeder nodig, want bij de loodgieter lekt de kraan; ik kan geen noten lezen. :+ Had ik nooit zin in. M'n moeder doet het voor en ik doe het na, of ik luister naar een opname en speel 'm na. Kost dus wat tijd om het in te studeren.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 15:36

Sheran schreef:
Wat doen je ouders in het dagelijks leven, Resistance? Les, optredens, begeleiding?



Ze hebben samen zo'n 110 leerlingen per week, dus dat is een beetje waar het rooster mee vol zit. :+ Vroeger speelde m'n vader ook met orchesten mee enzo, en begeleidde hij mijn zus altijd die violiste is en ook aan het conservatorium en later the royal college of music in londen studeerde. Dus zij traden samen ook veel op. :)


@dallista heel knap! :) Lastig stuk blijft dat. En wat een ontzettend handig ding waar je bladmuziek op staat. :+ Wij kloten nog altijd aan met boeken die weer dicht gaan en pageturners. :+


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fris en 48 bezoekers