Ik merk dat ik de laatste jaren heel weinig motivatie heb voor het pianospelen. Ik denk dat het gekomen is toen ik steeds meer conservatoriumvrienden kreeg en meisterkurses ging volgen. Dat heeft me echt het idee gegeven dat ik er geen aanleg voor heb. Ik kan bijna niks spelen zonder te oefenen (wat ik met viool veel makkelijker kan!). Maar omdat ik het idee heb dat ik er zo lang over doe geef ik het al snel op. Als ik een stuk niet binnen 2 dagen vlot kan spelen denk ik: het zal wel, laat maar... Rond mijn 16e had ik dat niet, maar toen had ik ook nog wat meer zelfvertrouwen waar dat betreft. Een punt dat meespeelt (pun intended) is ook dat ik ergens goed in wil zijn om het echt leuk te vinden. Dingen doen voor puur de lol is niet echt mijn ding.
Ik heb inderdaad al een tijdje geen les meer vanwege de kosten, ik kon mijn leraar niet meer betalen sinds ik geen student meer was. En ik merkte dat eens in de maand echt te weinig was. Ik oefen dan de eerste wel heel veel en daarna geef ik het dus ook gewoon op omdat ik dan niet meer het vertrouwen heb dat het gaat lukken.
Je kan sowieso zonder koptelefoon spelen. Meestal zijn de uitgangen groter dan die op je telefoon, dus er moet zo'n dikke aan. Maar meestal verkopen ze die er gewoon bij
Ik heb meer een vraag voor de wat ervarener pianisten onder jullie (hoewel iedereen mag antwoorden hoor ). Ik speel sinds kort samen met een violiste. Super leuk, ze is ook heel erg goed, alleen het probleem is dat zij veel sneller stukken instudeert dan ik. Ik weet niet of het aan mijn gebrekkige pianoskills ligt of dat het gewoon over het algemeen op de piano écht meer tijd vergt. Ik studeer zelf op de viool ook heeeeeeeeel veel sneller dingen in, maar ik speel al erg lang piano en nog maar net viool. Wat is jullie ervaring? Of tips om sneller dingen in te studeren?
Ik heb net een leuk concert gehad met een celliste, we hebben de Elegie van Fauré gespeeld. Ons nieuwe project wordt de Suite Espagnole van De Falla. Maar de eerste bladzijde stelt me voor een paar raadsels. Kan iemand me helpen? Ik heb een screenshot toegevoegd.
Het zou hélemaal geweldig zijn als iemand het even wil filmen als hij/zij de eerste regel speelt (vingerzettingen etc) maar anders zijn mijn vragen als volgt:
- eerste maat: klopt het dat álles in de baslijn zit en de linkerhand dus een dubbele b heeft? Of is het een G, doorgeteld vanaf onderen?
- wat is de handige vingerzetting voor de zestienden?
Dat klopt, daarom ging ik twijfelen. Want stel het was wel een G voor je linkerhand, hoe zou je dat dan moeten aangeven? Aan de andere kant is het haast niet te doen om daar een G te spelen, dus ik neig naar een b, maar dat is ergens ook vreemd, zo'n snelle repetitie met 1 hand. Of speel je die dan in de rechterhand?
Even weer een upje! Met name om even op te schrijven dat ik nu écht voornemens ben de ballade in G mineur van Chopin door te komen. Mijn favoriete stuk, maar steeds opgepakt en weggelegd. Heeft iemand hem al gedaan?
Ja leuk! Grappig dat Smyrna, lekker ik helemaal niet.
Ik ga hem sowieso aan met mezelf! Deze is niet om aan te horen trouwens, alleen het begin en eind (vanaf 7:40) een beetje. Maar wie weer halen mensen hier motivatie uit
Dat zou ik heel leuk vinden om te horen, Dallista! Ik wil inderdaad stukje voor stukje gaan oefenen. Even niet het eerste begin, maar echt even pagina 3 ofzo.
En fijn dat je zo'n goede deal hebt gesloten Amado7! Een Russische piano ofzo, zo te zien?
Bij mijn ouders heb ik een fijne staan (een Dalibor, het merk bestaat niet meer). Hier heb ik een clavinova (digitaal) maar ik loop echt wel tegen dingen aan. Met name de aanslag, helderheid, een de sterkte! Telkens als ik weer op een gewone piano speel klinkt het heel anders dan ik wil.
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 08-02-20 02:21, in het totaal 1 keer bewerkt Reden:Naam op verzoek aangepast
Wat gaaf Dallista! Leuk dat je dat hebt opgenomen! Dat is een super mooi stukje uit de ballade. Ik vind het echt al goed klinken hoor! Inderdaad tempo er nog in enzo, maar je bent al zo ver!