Piano/keyboard (leren) spelen

Moderators: Duhelo, Essie73, Muiz, Ods, NadjaNadja, MirandaT

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nightingale

Re: Piano/keyboard (leren) spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 09:51

Ik zat al te wachten op dit topic :D Ik heb zelf ruim 9 jaar wekelijks les gehad. Nu ik op kamers ga gaat dat iets omlaag, maar ik neem wel een digitale piano mee. Zonder te kunnen spelen trek ik het daar niet :+ Ik speel van alles en nog wat, van filmmuziek tot tango's en van klassiek tot minimal music. Al zijn klassieke stukken altijd de Rode draad geweest in de lessen. De afgelopen twee jaar heb ik (delen van) sonaten van Beethoven gespeeld. Echt een plezier! Zoek bijvoorbeeld eens op der Sturm/the Tempest en dan het derde deel, het is absoluut de moeite waard.

Het lijkt me wel heel anders om te beginnen met piano als je al wat ouder bent. Ik was vrij jong dus toen ging het heel snel, maar als volwassene gaat dat vast lastiger. Maar ja, het kan natuurlijk prima.

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 12:13

Kristie schreef:
Night neem je ook les als je op kamers gaat of probeer je het gewoon een beetje bij te houden?

Ik ga in principe door bij mijn huidige leraar, maar dan eens in de twee of drie weken. Zou het zo zonde vinden om te stoppen nu.

Chopin <3 Helaas heb ik nog niet genoeg techniek in huis voor de meeste werken van hem, maar een keer een nocturne kan heel best. Deze vooral: https://www.youtube.com/watch?v=E3qHO9aOQYM Zo sfeervol!

britt299 schreef:
Ik speel ook al vrij lang piano (zo'n 8 jaar). Heb ook een lange tijd les gehad, maar daar sinds twee jaar mee gestopt. Het gekke is dat ik helemaal geen noten kan lezen.. :+ Heb tijdens de lessen vooral ritmes geleerd enz. Sinds ik gestopt ben met lessen, probeer ik meer klassiek te spelen en dat bevalt me goed! Toch merk ik wel dat ik een stuk mis doordat ik geen noten kan lezen, dus dat wil ik gaan oppaken. :)

Dat vind ik dan weer knap! Mag ik vragen hoe je dat doet, klassiek spelen zonder notenlezen?

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 13:23

britt299 schreef:
Nightingale ; op Youtube staan heel veel tutorials of mensen die een stuk spelen. Als ik dan iets wil leren zet ik het filmpje telkens op pauze en probeer het na te spelen, dat is ook wat ik geleerd heb bij de lessen. Daarnaast kan mijn beste vriendin wel noten lezen en dan spelen we ook heel vaak samen of ze helpt me met dingen. Het zijn trouwens nog maar simpele stukken/stukjes en het is meer in de richting van pianomuziek (bijvoorbeeld Moonlight Sonata van Beethoven). Maar mijn doel is wel om echt lange stukken te spelen met noten lezen.

Het stuk uit je link is echt prachtig. Klinkt ook moeilijk om te spelen!

Ah, zodoende. De Moonlight is mooi hè. Al is het derde deel echt killing, ik denk niet dat ik die als amateur ooit goed zal kunnen leren.
Noten leren lezen is even lastig in het begin, maar als je het doorhebt is het heel praktisch. Ben je tenminste niet meer afhankelijk van tutorials!

Dallista, gave stukken! Wel even wennen, dat atonale... Die eerste lijkt me supergrappig om te spelen, wel pittig. Die tweede komt me erg bekend voor, is het een bekend stuk of heb ik het toevallig ergens voorbij horen komen?

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 13:58

Dallista schreef:
Nightingale schreef:
Dallista, gave stukken! Wel even wennen, dat atonale... Die eerste lijkt me supergrappig om te spelen, wel pittig. Die tweede komt me erg bekend voor, is het een bekend stuk of heb ik het toevallig ergens voorbij horen komen?

Ik hoorde Forlane een paar maanden geleden in een recital in het Concertgebouw, de tombeau de Couperin werd daar gespeeld door een leerling van Maria Joao Pires (haar recital eigenlijk, maar ze neemt vaak een leerling mee, en ze speelden ook een quatre-mains van Schubert). De tombeau de Couperin is niet zo'n onbekend werk, volgens mij, dus kan me voorstellen dat het je wel bekend voorkomt.

De toccata is erg leuk om te doen, alleen was ik duidelijk de eerste keer dat ik het speelde niet goed ingespeeld en had ik niet in de gaten hoe het in elkaar zat; het is continue links over rechts en rechts over links, en ik had prompt de volgende dag spierpijn in mijn rug. Kennelijk iets te enthousiast geweest in het over de handen heenspringen. :') Ik weet inmiddels gelukkig beter hoe ik dat goed moet doen.

Maria Joao Pires, dat was 'm! Daar ben ik geweest voor mijn verjaardag nog. Inspirerende vrouw. Die Schubert ook, schitterend.

Spierpijn zelfs _O- Dan is les toch wel nuttig.

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 14:35

Dallista schreef:
bakkabouter schreef:
Hier ook een klassieke opleiding. Ben vooral fan van Bach (momenteel aan het ploeteren met driestemmige inventies

Respect. _/-\o_ Bach vind ik eigenlijk ook pas sinds een aantal jaar echt mooi en leuk om te spelen, maar die meerstemmige stukken... zie maar eens de melodie er uit te halen bij zulke muziek. En dan moet er net wel een nootje gebonden worden, maar dat andere nootje dat net weer niet, en de derde, oh jee, die had dus moeten blijven liggen, net iets langer... oef. ;-)

Herkenbaar :') Ik heb de inventionen en symphonieën in een boek maar ik durf de driestemmigen niet aan te raken... Tweestemmig is uitdaging genoeg :Y) Gaaf dat je dat kunt.

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:46

Jeetje, dat klinkt heftig allemaal zeg... Ik heb ook altijd al geweten dat ik geen conservatorium wilde doen, maar als ik die toelatingseisen zo zie weet ik niet of ik heb überhaupt ooit gehaald zou hebben. Alleen al het idee om voor een jury te spelen, brr :brr:

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 21:56

Wat doen jullie eigenlijk aan technische oefening? Ik merk zelf dat ik dit behoorlijk verwaarloosd heb. Af en toe wel eens een étude gedaan maar ik ben zeker het afgelopen jaar eigenlijk alleen met voordrachtsstukken bezig geweest. Toonladders en 'saaie' basisoefeningen heb ik sowieso nooit consequent doorgezet. Best jammer, ik heb het idee dat mijn techniek nogal achterloopt af en toe, vooral links. Hoe hebben jullie dit?

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 17:18

Dat vind ik het grote nadeel aan Chopin, het zijn prachtige stukken met zoveel expressie, maar ik heb het gevoel dat ik er technisch nooit genoeg boven zal staan om het uit te voeren zoals ik zou willen :+ Voor mij is het meer luistermuziek. Maar heel tof dat je het gaat proberen! Laat af en toe eens iets horen hier anders :)

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 19:32

Sheran schreef:
Ja leuk! Grappig dat Smyrna, lekker ik helemaal niet.

Ik ga hem sowieso aan met mezelf! Deze is niet om aan te horen trouwens, alleen het begin en eind (vanaf 7:40) een beetje. Maar wie weer halen mensen hier motivatie uit :')

Deel 1: zonder oefenen. Startsituatie.

[ Video ]

Superleuk, laat vooral je progress horen!

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 21:07

Sheran schreef:
Lijkt me ook heel mooi om te hebben! Ze zijn mij nog te duur, maar wie weet later :)

Dit is Zimerman met de ballade. Ik heb hem afgelopen week in het Concertgebouw gezien. Dat was echt geweldig <3
[ Video ]

Gaaf hè! Ik heb hem een paar weken terug in Groningen gezien, heel bijzonder inderdaad.

Nightingale

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 16:26

Leuk! Ik heb niet de hele opname geluisterd, maar het viel me in de eerste paar maten op dat je linker- en rechterhand niet helemaal gelijk zijn. En bij het thema op de eerste bladzijde kan je het pedaal wat vaker wisselen, vooral op de melodienoten van de rechterhand (staan ook expliciet rusten onder, dus zorg dat de rest dan ook echt weg is).

En ik vind het helemaal niet overal kudde olifanten hoor, zitten al mooie stukken tussen!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie