Sport/smartwatch, ook voor paardrijden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Farjen

Berichten: 7970
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Sport/smartwatch, ook voor paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-23 17:01

Hoi iedereen!

Ik wil binnenkort graag een nieuw horloge kopen en het zou fijn als deze wat extra dingetjes kan :D
Momenteel heb ik een simpeler model van Polar en ik vind hem best fijn.
Maar het is echt een sporthorloge en ik zou graag ook meldingen van mijn telefoon hierop krijgen.

Ik doe voornamelijk aan hardlopen en fietsen maar ook paardrijden natuurlijk :D
Mijn huidige horloge heeft zelfs paardrijden bij de sporten staan, dat vind ik helemaal top.
Alleen de stappenteller blijft dan nog steeds gaan. Dus ik heb dan op het einde van de dag dubbel zoveel stappen wat niet helemaal realistisch is :+ Ik weet niet of iemand nog een horloge heeft die paardrijden als optie heeft en daar wel meer rekening mee houdt, of dan gewoon geen stappen telt?
Als ik zoek op horloges, staat niet altijd erbij welke sporten ze aanbieden.

Verder zou het ook enorm handig zijn mocht ik een gps route op mijn horloge kunnen zetten om dan met oortjes instructies te kunnen krijgen bij het fietsen. Maar ik weet niet of dat al kan?
Als laatste eis is een goede batterij die toch wel enkele dagen meegaat erg fijn!
En mocht dit alles toch wat in een kleine, vrouwelijk model kunnen zou dat helemaal top zijn :D

Verder ben ik niet echt thuis in de sport/smartwatch wereld, dus tips en tricks zijn welkom :D

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 17:06

Polar heeft sowieso modellen met gps waarbij je zelf je route kan maken of bestaande routes in gpx kan uploaden. Mijn Garmin heeft dat ook, toen ik hem kocht was die redelijk geavanceerd. Ik heb die echter al redelijk wat jaren en dat model maken ze niet meer. Waarschijnlijk kunnen nieuwere modellen het ook.

Ik kan zelf profielen aanmaken om te gebruiken. Zo heb ik paardrijden om mijn buitenritten te tracken en "Eventing" waarbij de chrono iedere minuut biept. Al gebruik ik intussen een Eventing watch, die zijn makkelijker leesbaar en iets makkelijker te gebruiken in de startbox :P

Farjen

Berichten: 7970
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: Sport/smartwatch, ook voor paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-23 17:27

Eventing ga ik waarschijnlijk nooit doen :') Maar ik zou wel gewoon paardrijden als sport willen tracken zoals mijn hartslag, duurtijd, ...

Maar nu ik erover nadenk, als ik fiets heb ik door alle schokken (80km als ik met de fiets naar het werk ga) ook op het einde van de dag 30 000 stappen. Dat vind ik wel jammer.
Alsook fiets ik met een speed pedelec, dus de horloge denkt dat ik mega snel fiets (door het motortje ja :D ) waardoor ik mega veel kcal heb verbrand zogezegd..

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 18:17

Ik zou er eens op moeten letten of de stappen geteld worden als ik een activiteit te paard track, ik denk het wel... en fietsen met speedpedilac zal hij ook wel mega calorieën tellen als je dat als activiteit pakt. Tenzij dat bij nieuwe modellen apart staat.

Ik kan in ieder geval naast de standaard activiteiten ook zelf activiteiten aanmaken. Paardrijden en Eventing heb ik er zelf op gezet namelijk, en ook de schermpjes zelf ingedeeld in wat ik wil zien. Dat is duurtijd, afstand en gemiddelde snelheid op 1 scherm. Ik kan dat ook allemaal splitsen, ik kan hartslag ipv snelheid zetten, keuze genoeg.

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Sport/smartwatch, ook voor paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 18:42

Ik heb een Samsung smart watch die heeft paardrijden wel als sport er tussen staan. Zelf nog nooit gebruikt, maar bij het fietsen snapt hij wel dat hij geen stappen moet tellen.

Farjen

Berichten: 7970
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-23 08:45

Deze ochtend gefietst naar het werk en ik had bij aankomst 11 000 stappen :+
Dus op dat vlak is mijn Polar beetje dom

Zonnebloem, zou dat goed werken met een iphone?

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Re: Sport/smartwatch, ook voor paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 08:50

Ik heb een Garmin Fenix maar ook deze telt de stappen van mijn paard als mijn stappen, ook als ie op paardrijden staat. Ook de gezondheid app van mijn iPhone registreert die stappen dus ik vraag me af of het mogelijk is om het gescheiden te houden…

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 08:53

zonnebloem18 schreef:
Ik heb een Samsung smart watch die heeft paardrijden wel als sport er tussen staan. Zelf nog nooit gebruikt, maar bij het fietsen snapt hij wel dat hij geen stappen moet tellen.

Heb ik ook en die doet dat dus wel. Ook pakt die bij paardrijden geen snelheid wat ik soms wel zou willen zien (buitenritten bijv).
Ik heb gezocht of je het kan aanpassen maar dat is me nog niet gelukt. Ik weet wel dat je op je Samsung telefoon stappenteller kunt pauzeren, maar op het horloge geen idee. En dan is het alsnog omslachtig eigenlijk..

Edit: hij telt dus wel gewoon stappen tijdens activiteit bedoel ik.

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 09:15

Chantalla schreef:
Ik heb een Garmin Fenix maar ook deze telt de stappen van mijn paard als mijn stappen, ook als ie op paardrijden staat. Ook de gezondheid app van mijn iPhone registreert die stappen dus ik vraag me af of het mogelijk is om het gescheiden te houden…


Ik kan op mijn fenix de activiteit paardrijden selecteren. Denk dat die dan de stappen niet telt, maar ben het niet zeker.

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 09:27

betadine schreef:
Chantalla schreef:
Ik heb een Garmin Fenix maar ook deze telt de stappen van mijn paard als mijn stappen, ook als ie op paardrijden staat. Ook de gezondheid app van mijn iPhone registreert die stappen dus ik vraag me af of het mogelijk is om het gescheiden te houden…


Ik kan op mijn fenix de activiteit paardrijden selecteren. Denk dat die dan de stappen niet telt, maar ben het niet zeker.


Dat doe ik inderdaad, maar alsnog telt ie de stappen mee.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 09:28

Ik zou eens moeten opletten of mijn Garmin bij kasseien ook stappen telt... Nog niet op gelet eerlijk gezegd. Ik weet wel dat ik kan valsspelen :') Ik kan op mijn stoel zitten en mijn arm zwaaien, dan telt hij ze (meestal) ook.

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 09:35

Ik heb de Scanwatch van Withings

Zie hier voor hun assortiment: https://www.withings.com/fr/en/watches

Dit is een horloge wat eruit zien als een gewoon horloge. Je kunt, zelfs 's-nachts, zien hoe laat het is zonder een knopje te hoeven indrukken. Het heeft heel veel functionaliteit, waaronde een programma voor paardrijden. En ja, als je op je paard aan het rijden bent heb je je 1000-stappen wel erg snel gemaakt. Als ik op de trekker rijd, denk hij dat ik gefietst hebt. Maar dat soort "sessies" kun je ook weer deleten.

Er bestaat ook een iets kleinere dames versie van.

Zeer groot voordeel: je hoef maar ééns in de 3 a 4 weken op te laden!!

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Sport/smartwatch, ook voor paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 10:00

Ik heb een polar vantage M2, bevalt mij uiteindelijk veel beter dan bijvoorbeeld een Samsung die ik ook wel getest heb. Stappen tellen doen ze eigenlijk allemaal en ik ben nog geen model tegengekomen die stopt met stappen tellen tijdens paardrijden...
Mijn horloge hoef ik maar eens per week op te laden, maar het is wel een lomp modelletje. Wat dat betreft zou ik als ik jou was eerder kijken naar de polar Ignite bijvoorbeeld.

Lisa_22
Berichten: 337
Geregistreerd: 26-04-16

Re: Sport/smartwatch, ook voor paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 11:44

Ik heb de polar ignite 2, die bevalt heel goed. Stappen door tellen doet hij inderdaad wel. Je kan bij polar ook een activiteit E-bike selecteren dan geeft hij aan dat je veel minder verbrand.

Farjen

Berichten: 7970
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-23 17:46

Dat hij bij paardrijden blijft stappen tellen, is niet een grote ramp hoor.
Ik vind het wel vervelend bij het fietsen, ik heb nu op het einde van de dag 31 000 stappen en dat is echt onmogelijk met mijn bureaujob :')
Mocht er een horloge al rekening houden met speed bike, zou dat ook al erg fijn zijn!

Die horloge van whitings ga ik eens bekijken, die kende ik nog niet :)
Krijg je daar ook meldingen enz op binnen?

En heeft iemand van jullie een horloge waarmee je bluetooth oortjes kan verbinden voor GPS, muziek?


#edit, ik heb trouwens nu een Polar Ignite, volgens mij de 1
Laatst bijgewerkt door Farjen op 27-04-23 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

LaDonna75

Berichten: 2126
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 17:48

Ik heb een Apple watch en die doet alles wat je vraagt. Ik kan er ook muziek op zetten en met Bluetooth oortjes aan koppelen, om muziek te luisteren ook zonder telefoon mee te nemen. Hij doet het in elk geval super met een iPhone;)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 18:20

Denk dat mijn Garmin daar dan weer te oud voor is. Berichtjes krijg ik er wel op binnen, net zoals meldingen en als er iemand belt. Maar dat schakel ik bewust uit :+

Farjen

Berichten: 7970
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-23 20:25

Even een schopje, aangezien ik nog steeds op zoek ben :+

Binnenkort ben ik jarig dus krijg dan een nieuw horloge :D
Maar ik heb redelijk beslist, ofwel wil ik een Garmin Fenix 7 of anders een Suunto Peak Pro 9.
Mijn vriend heeft een Suunto en is wel tevreden, de Garmin vind ik wel interessant ook omdat die speciaal voor vrouwen is gemaakt.
Iemand ervaring met die cyclysopvolging van de Garmin? Is het een meerwaarde?
Want de prijs is ook bijna dubbel zo duur -O-

Supervixen

Berichten: 12820
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 20:29

Farjen schreef:
Even een schopje, aangezien ik nog steeds op zoek ben :+

Binnenkort ben ik jarig dus krijg dan een nieuw horloge :D
Maar ik heb redelijk beslist, ofwel wil ik een Garmin Fenix 7 of anders een Suunto Peak Pro 9.
Mijn vriend heeft een Suunto en is wel tevreden, de Garmin vind ik wel interessant ook omdat die speciaal voor vrouwen is gemaakt.
Iemand ervaring met die cyclysopvolging van de Garmin? Is het een meerwaarde?
Want de prijs is ook bijna dubbel zo duur -O-


Ik heb de fenix 7s sapphire solar, maar dat cyclusgedoe gebruik ik niet. Heeft voor mij persoonlijk geen meerwaarde.
Wel alle andere 100.000 dingen die hij kan :D.

Als ik fiets of een andere activiteit doe, telt hij echt geen stappen, dus ik denk bij paardrijden ook niet hoor.

Chantalla

Berichten: 1427
Geregistreerd: 06-11-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 20:34

Ik heb een Garmin Fenix 6s pro. Specifiek de s-variant want met mijn smalle polsen was het formaat ook van belang. Er zijn niet veel opties in de 42mm die ik nu heb, dus wellicht ook een punt om mee te nemen.
Ik gebruik em puur voor mijn ritten en weet dat ie verder een boel dingen kan die ik niet gebruik. :+

Farjen

Berichten: 7970
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: Sport/smartwatch, ook voor paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-23 20:43

Ohja, de Garmin Venu vind ik ook nog interessant omdat die ook ECG-functie heeft enz. En die is ook 300 euro goedkoper :+

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Sport/smartwatch, ook voor paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 21:13

Ik heb de garmin venu en ben er heel tevreden mee.
Kan volgens mij alles wat je vraagt. Alleen paardrijden als sport snappen de meeste hologes niet echt. Maar de info die ik er uit wil halen lukt heel goed.

Ik vind de bodybatery wel een nuttige en het cyclus bijhouden ook wel handig.

Vind hem mooi (met een gepesonaliseerde Watch face) en heel fijn in gebruik.

Farjen

Berichten: 7970
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-23 07:56

pol013 schreef:
Ik heb de garmin venu en ben er heel tevreden mee.
Kan volgens mij alles wat je vraagt. Alleen paardrijden als sport snappen de meeste hologes niet echt. Maar de info die ik er uit wil halen lukt heel goed.

Ik vind de bodybatery wel een nuttige en het cyclus bijhouden ook wel handig.

Vind hem mooi (met een gepesonaliseerde Watch face) en heel fijn in gebruik.



Welke venu heb je?
En wat is een bodybatery? :o?

Ik zag de scanwatch van Withings, dat is ook nog een mooie optie :D

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 08:33

pol013 schreef:
Ik zag de scanwatch van Withings, dat is ook nog een mooie optie :D


Dat is een horloge dat mij blij maakt. Het ziet eruit als een mooi "normaal" horloge. Je kunt zonder op knopjes te drukken (zelfs in de nacht) zien hoe laat het is.

De intelligentie zit van binnen en die kun je ontsluiten via de zeer uitgebreide app.

Scanwatch herkent niet automatisch alle sporten. Hij herkent in ieder geval wel automatisch fitness, wandelen en fietsen.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 08:35

Als ik fiets met mijn Garmin telt die geen stappen, als ik paardrijd telt die de stappen van het paard wel als de mijne.

Ik gebruik de cyclus-opvolging wel en vind dat een fijne manier van bijhouden. Ik heb een Fenix 6s solar.