Welke planten achter glas in volle zon?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SnuitjeLove
Berichten: 1052
Geregistreerd: 18-05-09

Welke planten achter glas in volle zon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-23 10:24

Hallo allemaal

Ik woon in een kleine woning zonder balkon en wil graag starten met een mini(moes)tuintje achter mijn raam.

Ik heb een frans balkon met een schuifpui en dus geen buitenruimte om planten neer te zetten. Daarom wil ik aan mijm hekwerk ophangbakken maken waar ik verschillende kruiden/groenten/plantjes in kan doen.

Welke planten/kruiden/groenten zijn geschikt voor de volgende omstandigheden.
- Achter een raam, in de zomer zon vanaf 14:30 tot zonsondergang.
- In zomer staat raam meeste van de tijd open als het droog is.
- Temperatuur kan in zomer 25+ zijn in de woning.
- Ik kan geen grote potten kwijt dus de planten moeten het goed doen in weinig grond.
- Water geven kan dagelijks maar voorkeur voor planten die wellicht weinig onderhoud nodig hebben en niet te kwetsbaar zijn.
- Geen bezwaar tegen insecten die erop afkomen, hoewel liever geen wespen.

Ik heb niet echt groene vingers nog en moet daarin ook nog geduld ontwikkelen maar het lijkt mij leuk om mijn huis wat te vergroenen.
Ik hoor graag inspiratie en tips. Voorbeeld foto's of ideëen mogen ook gedeeld worden.


annepaardoes

Berichten: 7153
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 10:52

Cactussen. Zonder dollen. Helemaal hip en voldoen aan al je wensen.

Kruiden zoals rozemarijn en tijm kunnen ook in de zon.
Laatst bijgewerkt door annepaardoes op 19-03-23 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

dierenfan
Berichten: 9561
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Welke planten achter glas in volle zon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 10:54

Siernetels die doen het hier super in die omstandigheden. Aardbeien ook

SnuitjeLove
Berichten: 1052
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-23 10:55

annepaardoes schreef:
Cactussen. Zonder dollen. Helemaal hip en voldoen aan al je wensen.

Kruiden zoals rozemarijn en tijm kunnen ook in de zon.


Ja dat kan ik me voorstellen dat deze het goed doen haha. Dit is alleen niet echt iets wat ik zoek, wellicht kan ik wel kijken naar vetplantjes. Maar ik zou het juist leuk vinden om wat te oefenen met kruiden en groenten om wat groene vingers te krijgen.

SnuitjeLove
Berichten: 1052
Geregistreerd: 18-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-23 10:56

dierenfan schreef:
Siernetels die doen het hier super in die omstandigheden. Aardbeien ook


Bedankt voor de tips! Siernetels zien er ook wel mooi uit zie ik op google, en aardbeien zijn altijd lekker dus dat ga ik zeker proberen!

Suzanne F.

Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Welke planten achter glas in volle zon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 11:05

Kruiden zal wat moeilijk zijn maar cactussen en vetplanten zijn heel blij met zon en achter glas.
Volgens mij verbranden de meeste kruiden in de volle zon achter glas.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Daisyree

Berichten: 2872
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Grou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 11:06

Als moestuinplanten zou ik kijken naar aardbeien, tomaten en misschien komkommer? Ook kruiden zoals lavendel, tijm en dille doen het goed op veel zon.
Tomaten vragen trouwens veel water, maar laten dat prima zien.

Gewone planten kun je ook veel kanten mee op. Vetplanten, cactussen, maar ook inderdaad siernetels, monstera en epipremnums zou je kunnen proberen.

Zit er bij jou in de buurt een plantenbieb of stekjeskast? Hier kun je voor een kleine donatie wat stekjes ophalen en kijken wat lukt. Worden ze te groot dan kun je ze daar natuurlijk ook weer ruilen voor kleinere.

Ibbel

Berichten: 48930
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 11:10

Siernetels (en zeker de cultivars met witte/gele vlekken of randen) kunnen slecht tegen volle zon, aardbeien idem. Het zijn allebei van origine bosplanten.

TS: je hebt warme en zonnige omstandigheden, met - vermoedelijk - ook nog eens droge lucht. Dan kom je bij woestijnplanten uit.
Als je wat meer keuze wilt hebben, kijk dan eerst of je leuke 'screens' op de kop kunt tikken. Dat hoeven niet van die oubollige dingen te zijn zoals oma vroeger bij haar Clivia's zette.

En bedenk of je bereid bent regelmatig te vernevelen om een hogere luchtvochtigheid te creëren.

Qua kruiden zijn rosemarijn, oregano en tijm goede opties - beide kunnen met een kleine pot toe, en kunnen goed tegen droge lucht en warmte. Ook koriander is een mogelijkheid maar zal je wel een paar keer per jaar moeten zaaien. Ze schieten bij grote warmte snel door (doorschieten = gaan bloeien en zaad zetten). Het zaad is wel ook eetbaar.

Rucola en pluksla zou ik alleen in voor- en najaar proberen, het klinkt alsof het in de zomer te warm wordt. Ook rucola schiet bij hoge temperaturen door.

Als je wel grote potten kwijt zou kunnen zijn tomaten en paprika's ideaal, maar zelfs de kleinste cultivars hebben best grote potten nodig.

SnuitjeLove
Berichten: 1052
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Welke planten achter glas in volle zon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-23 11:38

Bedankt voor de tips tot nu toe! Ik heb eventueel een vitrage gordijn wat ik er voor zou kunnen hangen wanneer de zon te vel is

SnuitjeLove
Berichten: 1052
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Welke planten achter glas in volle zon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-23 11:38

ik ga ondertussen eerst maar eens wat plantenbakken scoren bij de kringlopen en wat leuke hangers maken om de boel op te hangen!


Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Welke planten achter glas in volle zon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 12:09

Als je wil kijken voor gewone kamerplanten om de boel op te leuken, dan heb ik altijd veel aan de site van www.plantsome.nl

Daar staat voor de gemiddelde groene kneus (zoals ik) goed uitgelegd welke planten je waar kan neerzetten en hoe gevorderd je moet zijn voor de verzorging.

Als je niet van planten bestellen houdt, deze planten staan ook gewoon in het gemiddelde tuincentrum ;)

Vroeger ging al het groen waar ik naar keek zo'n beetje direct dood, inmiddels heb ik 28 planten in huis staan waarvan het merendeel het goed doet. Een orchidee van minimaal 10 jaar oud en een stel sanseverias van inmiddels ruim 7 jaar oud.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, jitskenienke, marjan19, Pferdchen, thom182, Valentinotje en 27 bezoekers