Ouder huis verwarmen zonder gas: kan het?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Ouder huis verwarmen zonder gas: kan het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-23 11:21

Hoi allemaal,

Te beginnen met het goede nieuws: ik heb een huis gekocht. *\o/*
Een tussenwoning van ongeveer 90m2 uit 1952. Super blij mee natuurlijk!
Wel moet er het een en ander aan gebeuren. Zo ga ik een nieuw toilet en badkamer laten plaatsen, moeten er wat zachtboard plafonds vervangen worden en gaan we de vloer van de vliering goed isoleren (i.p.v. dakisolatie). Wellicht gaan we ook nog de vloer in de huiskamer isoleren, maar dat hangt af van de toegankelijkheid van de kruipruimte. Ik zou heel graag van alle lelijke leidingwerken af willen die langs de muren en over het plafond lopen, zoals je hier o.a. kan zien:

Afbeelding

Afbeelding

In mei krijg ik de sleutel en ik ben heel diep aan het nadenken wat ik wil qua verwarming. De huidige bewoners hebben een huur-CV die ik niet wil overnemen. Hoe dan ook moet ik dus gaan kiezen wat ik wil: een nieuwe CV plaatsen of toch iets anders bedenken?
De huidige CV-ketel staat in een aangebouwd schuurtje aan de aangebouwde keuken van het huis, heel ver weg van de plekken die hij moet verwarmen. De warmte moet een lange weg af leggen voordat het aankomt bij de plek van bestemming. De verkoopster zegt dat deze keuze is gemaakt omdat ze eerder een CV op de vliering hadden staan die vaak lekkage gaf.

Hier zie je de positie van de CV:

Afbeelding

Ik heb gisteren een aannemer langs gehad voor en hij noemde meerdere opties (al dan niet gezamenlijk uit te voeren):
- CV toch naar vliering (zodat je snel warmte op de juiste plek hebt), en zorgen voor goed nieuw leidingwerk daar zodat hij niet kan lekken
- Leidingen onder de vloer door laten lopen zodat je ze niet meer ziet
- Paar radiatoren vervangen door nieuwere/luxere exemplaren, zowel cosmetisch als qua duurzaamheid interessant

Dat zijn de opties voor blijven verwarmen met CV. Maar nu hadden we het ook nog over de volgende 'van het gas af' opties.
- Boven (2 kamers) volledig verwarmen door splitairco's en hele leidingwerk daar weghalen, badkamer en beneden nog wel via CV verwarmen. Of het hele huis verwarmen met airco's?
- Infraroodpanelen door het hele huis en boiler voor het warm water
- Boven droogbouw vloerverwarming d.m.v. bijvoorbeeld WARP SpeeTherm

Warmtepomp is vooralsnog geen optie, gezien het huis niet top geïsoleerd is. Voordat er veel reacties over 'eerst beter isoleren' komen: ja, daar wordt aan gedacht, maar de isolatiemogelijkheden (spouwmuur, vloer en dak) zijn niet optimaal en er zitten bij dit huis veel risico's aan vast.

Wat zijn jullie ervaringen? Heeft iemand hier al de stap durven maken om een ouder huis van het gas te halen? Hoe heb je dit gedaan en hoe was dit financieel? Merk je verschil in comfort? (bijvoorbeeld qua gebruiksgemak, geluid bij airco of luchtstroom) Of raden jullie mij toch aan om te gaan voor een nieuwe CV ketel en leidingen netjes weg werken? Ik ben benieuwd!

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 12:05

Waarom boven verwarmen met airco en badkamer en beneden met cv?

Een woonkamer kan je prima verwarmen met een airco en is nog goedkoper dan cv ook. Een goede airco kan een rendement halen van ruim 400%
En dan zou je in de badkamer ook bijv een straalkacheltje kunnen hangen?

En hoe vaak verwarm je nu de bovenverdieping? Ik hier zelden tot nooit. Alleen met erge vrieskou iets zodat de leidingen niet bevriezen.
Ik verwarm eigenlijk alleen de ruimtes waar we lang verblijven. De woonkamer en de keuken. Dit met een single split airco.
Gaat super en goedkoop qua verbruik. Binnen 15 minuten is de woonkamer warm. Ik doe hem alleen aan wanneer nodig dus niet 24/7.

Nadeel: bij hele erge vrieskou, -10 en kouder kan het zijn dat een airco het niet redt en toch iets bijverwarming nodig heeft. Qua geluid: airco hoor je amper. 1 nemen van een goed merk met een laag aantal db.

En hoe wil je het gaan doen met warm water? Wordt dat nu niet verwarmd door de cv ketel?

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 12:24

Hee, die komt bekend voor! Had je die niet ook gedeeld in het Funda-topic?

Het begint bij isoleren wat er te isoleren valt, dus ook je vliering. Klinkt misschien niet logisch maar het heeft echt nut om je dak ook te isoleren. Je vliering wordt dan een extra buffer, zeker als je daar de ketel zou hangen (zou ik niet doen, denk ik).

Als je voor een nieuwe CV-ketel gaat, neem een versie die ook simpel aangepast kan worden op andere brandstoffen zoals, maar niet uitsluitend, H2; waterstof.

Airco (bi-directioneel!) is de beste manier van verwarmen zonder gas, op dit moment. Weliswaar is 400% rendement wat schromelijk overdreven; 300 - 350% is, afhankelijk van wat keuzes, prima haalbaar.

Zo zijn er versies die op een buitenunit meerdere binnenunits kunnen aansturen, zodat je bijvoorbeeld ook je slaapkamers kunt verwarmen (en koelen!!) naast de benedenverdieping, zonder dat je een batterij buitenunits hebt staan.

Ga je voor zonnepanelen, zou je kunnen overwegen om je badkamer middels elektrische vloerverwarming te verwarmen.

Tot slot: of je van het gas af wil, is een keuze. Laat je echter niet op stang jagen, we gaan echt niet van het gas af, we gaan van het AARDgas af. Dat is niet hetzelfde.....
Daarom: neem een ketel die aanpasbaar is.

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 13:01

Samenvatting: kies nieuwe gasketel en probeer over 10 jaar de woning geschikt te zijn voor midden temperatuur warmtepomp. Als je echt warmtepomp zou willen dan is de Quatt hybride de enige die wellicht te overwegen is als extra bij de nieuwe gasketel.
De warmtepomp wereld is volop in beweging, als je nu een airco koopt is die al over ongeveer 3 jaar verboden om nieuw te kopen ivm meestal R32 als koudemiddel. Dat heet uitfasering is uiteraard ook van toepassing voor R410a
Uiteraard kun je ook nu al direct kiezen voor een hoge temperatuur CO2 warmtepomp. Deze heeft een GW 1 en is dus top kwa milieu koudemiddel. Helaas is het rendement zodanig laag dat er grote risico 's zijn kwa stroomverbruik. Ik zou aannemen gasverbruik x 10 en delen door 2,5. Voordeel, isoleren niet noodzakelijk.
Airco, dat kan maar ga eerst kijken bij woningen die dat hebben omdat het comfort matig is en geluid vaak een discussie punt. Onze woning is geschikt voor laag temperatuur warmtepomp maar komt er nog niet wegens de warmtepomp problemen zoals geluid en GW. Wij hebben 2 airco's die het prima op 22 graden houden. Voordeel goedkoop, nadeel matig comfort. De badkamer heeft infrarood spiegel.
Het is verboden, bouwbesluit, infrarood c.q. electrisch als hoofdverwarming te nemen.
Het is aannemelijk dat het voordeel van zonnepanelen, ook na afschaffing saldering, blijft. Hier wordt opgewekt bijna 7000 KWh per jaar. Zonnepanelen zou ik doen. Tip, eis dat de zonnepanelen installatie betaald wordt na goedkeuring onafhankelijke instantie en accepteer die meerkosten. Ik neem aan dat een hybride omvormer niet financieel interessant is.

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 13:18

Nico12 schreef:
De badkamer heeft infrarood spiegel.
Het is verboden, bouwbesluit, infrarood c.q. electrisch als hoofdverwarming te nemen.

Dat is dus niet het geval volgens het RVO.. het is gewoon toegestaan.

Citaat:
3.4.5 Elektriciteit - elektrische verwarmingstoestellen: voldoen wel

Elektrische verwarming met toestellen voor lokale ruimteverwarming die voldoen aan ECO-design verordening (EU) 2015/1188 (LOT 20) zijn wel toegestaan, bijvoorbeeld elektrische radiatoren of infrarood(IR)-panelen met geïntegreerde temperatuurregeling. Deze toestellen vallen niet onder de definitie van en verwarmingssysteem, omdat deze al moeten voldoen aan de eisen volgens de EU-richtlijn ECO-design. Hoofdverwarming bestaande uit losse elektrische radiatoren of IR-panelen valt dus bij uitzondering niet onder de eisen uit afdeling 6.13 van BB2012 en is daarmee niet verboden.

https://www.rvo.nl/sites/default/files/ ... liteit.pdf

xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-23 13:21

Boven zitten mijn slaapkamer (17m2) en studeerkamer (11m2, zit ik regelmatig i.v.m. masterstudie van 3 jaar). Ik slaap nu niet in een ijskoude kamer, ben al geen beste slaper en dan slaap ik helemaal niet. Slaapkamer moet voor mij minimaal +-16 graden zijn 's nachts.

Qua isolatie is het dus echt even aankijken hoe de kruipruimte eruit ziet, heb geen idee namelijk. Als dat goed is wil ik de onderkant van de vloer isoleren. Spouwmuren isoleren wordt afgeraden in deze buurt, veel huizen met rommel in de spouw, waarbij groot risico op vocht als je het vol gooit. Dak zou ik zelf niet zo snel isoleren (vrij lage vliering, gebruik de zolder toch niet), maar zoldervloer wel.

Ik snap wat jullie zeggen over de airco's. Het lastige vind ik dan vooral: ga je wel of niet je radiatoren (en bijhorende leidingen) weghalen? Zeker met de hele koude dagen zegt internet dat een airco het niet in zijn eentje redt, wat zou betekenen dat ik alsnog alle leidingen moet gaan verleggen om het een beetje netjes te krijgen. Wordt een behoorlijk duur grapje... Hoeveel jaar gaan die airco's eigenlijk mee?

Zonnepanelen is overigens qua ruimte/ligging zeker een optie (tuin op zuidoosten met plat dak op de aanbouw), maar in combinatie met de aanschaf nieuwe CV en de dingen die al verbouwd moeten worden momenteel financieel niet haalbaar.

Muronia

Berichten: 19549
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Ouder huis verwarmen zonder gas: kan het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 13:27

Kun je dan geen koof om je leidingen maken en ze op die manier uit het zicht halen? Scheelt je een boel geld, lijkt optisch wat beter en dan kun je de cv's laten hangen en toch airco's nemen.

Ik heb ook een ouder huis, stuk groter en vrijstaand, maar ik zat een beetje met dezelfde puzzel. Het dak en de muren hadden we van binnenuit al geïsoleerd (ik heb geen spouwmuren). Hier wordt komende week vloerisolatie aangebracht en ik krijg 15 zonnepanelen op het dak. De week erna worden de airco's geïnstalleerd. Ik krijg een multisplit airco (1 buitendeel en 3 binnendelen (woonkamer, keuken en 1 boven op de overloop voor de bovenverdieping). De cv blijft op een graad of 12-14 staan en de airco's mogen de rest gaan doen. Ik ben me nog aan het oriënteren op infraroodpanelen voor de badkamer en eventuele andere ruimtes die niet worden meegenomen door de airco's.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 13:32

Ik heb airco en cv en vind de CV aangenamer dan cv, zeker in de winter houdt de cv mijn huis veel comfortabeler warm.
Maar dat is in de woonkamer, en mijn airco’s zijn om te koelen gekocht, tot en met oktober hebben ze het huis ook prima verwarmt, daarna werd het te koud.

Als ik jouw verhaal zo lees zou ik voor een nieuwe cv gaan, een moderne.
Bij mij lopen de buizen ook in het zicht maar de meeste zijn prima uit het zicht te brengen door gordijnen of koven. Misschien kan de installateur de leidingen op een zodanige manier verplaatsen dat ze uit het zicht zijn te brengen.

Als ik jouw was zou ik verder vol inzetten op isolatie en zonnepanelen. Zeker de vloer niet vergeten. Dat is bij mij echt een probleem, de vloer is slecht geïsoleerd en altijd koud. Dat is echt niet aangenaam. Plus dat goede isolatie meer oplevert dan zuinige apparatuur.

boemel

Berichten: 8405
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Ouder huis verwarmen zonder gas: kan het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 13:49

We hebben een vrijstaand huis van 180m2 uit 1930. We wonen op het platte land en we zijn van het gas af :)

Huis is volledig geïsoleerd. Verder heeft het hele huis vloerverwarming en dat is het dan ook. Het is hier altijd aangenaam.

We hebben zonnepanelen, een warmtepomp en een grote boiler.
Zekerheidshalve betaalden we eur 75,00 per maand aan elektra, maar die kregen we ruimschoots terug.

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 14:14

xLoki schreef:
Ik snap wat jullie zeggen over de airco's. Het lastige vind ik dan vooral: ga je wel of niet je radiatoren (en bijhorende leidingen) weghalen? Zeker met de hele koude dagen zegt internet dat een airco het niet in zijn eentje redt, wat zou betekenen dat ik alsnog alle leidingen moet gaan verleggen om het een beetje netjes te krijgen. Wordt een behoorlijk duur grapje... Hoeveel jaar gaan die airco's eigenlijk mee?
.


Leidingen: voor warmtepomp laag/ midden temperatuur als hoofdverwarming heb je vloerverwarming nodig ( infrezen ). Alternatief convectoren is meestal niet realistisch. Radiatoren alleen bij CO2 warmtepomp hetgeen niet realistisch is wegens rendement.

Airco, garantie termijn verschillend, sommige 2 jaar, Mitsubishi Heavy 5 jaar. Reparatie is vaak financieel niet interessant en onderdelen moeilijk verkrijgbaar.
De capaciteit van de airco te bepalen bij minus 10 graden en dan nominaal noodzakelijk vermogen kiezen. Het is een kwestie van geld en rendement. Uiteraard wordt het bij min 10 ook in onze woonkamer van 55 m2 wel 22 graden maar als ik daar onze airco van de boven verdieping voor zou nemen, zelfde merk, zelfde capaciteit dan gaat dat wellicht niet wegens constructie binnenin de unit.
Het comfort van de airco binnen in de woning zal hoofdzakelijk bij vorst het hoorbaar en voelbaar blazen van de fan zijn. Ook stopt die bij vorst regelmatig omdat de buitenunit ontdooit moet worden. De warmte hiervoor komt gedeeltelijk binnen uit je woning waardoor de woning afkoelt en daarna weer extra verwarmd moet worden.
Laatst bijgewerkt door Nico12 op 11-03-23 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 14:31

Brainless schreef:
Nico12 schreef:
De badkamer heeft infrarood spiegel.
Het is verboden, bouwbesluit, infrarood c.q. electrisch als hoofdverwarming te nemen.

Dat is dus niet het geval volgens het RVO.. het is gewoon toegestaan.

Citaat:
3.4.5 Elektriciteit - elektrische verwarmingstoestellen: voldoen wel

Elektrische verwarming met toestellen voor lokale ruimteverwarming die voldoen aan ECO-design verordening (EU) 2015/1188 (LOT 20) zijn wel toegestaan, bijvoorbeeld elektrische radiatoren of infrarood(IR)-panelen met geïntegreerde temperatuurregeling. Deze toestellen vallen niet onder de definitie van en verwarmingssysteem, omdat deze al moeten voldoen aan de eisen volgens de EU-richtlijn ECO-design. Hoofdverwarming bestaande uit losse elektrische radiatoren of IR-panelen valt dus bij uitzondering niet onder de eisen uit afdeling 6.13 van BB2012 en is daarmee niet verboden.

https://www.rvo.nl/sites/default/files/ ... liteit.pdf


Wat u noemt is een maas in de wet: losse onderdelen toegestaan.

Roodvos

Berichten: 6660
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 14:45

Ja, het kan. Ik zie het bij mij in de buurt. Maar dat zijn mensen die zelf handig zijn en veel handige handen beschikbaar hebben bij familie en vrienden.
Die huizen worden volledig gestript. Dak eraf tm de verdiepingsvloer, alle houten vloeren eruit, buitenmuren eraf en opnieuw opmetselen met bredere spouw en PIR platen ertussen. Niet zelden is het een meerjarenplan.

Ik heb een huis uit 1949. Ik heb de afgelopen paar jaar mij ook het hoofd gebroken over "van het gas af". Ik loop daarbij ook tegen dilemma's aan waar jij nu ook tegenaan loopt.

Ik heb een overzicht gemaakt van wat er zou moeten gebeuren om het goed te doen. En daarbij meegenomen dat mijn huis nog steeds de originele (onhandige) hokkerige indeling heeft. Waar je dan ook wat aan zou willen doen.

Eindresultaat van deze exercitie: er zouden 2 binnenmuren blijven staan waar ook nog scheuren in zitten (bevingschade). Daarbij in aanmerking nemende wat ik in de buurt zie heb ik een drastisch besluit genomen. In juni komt de sloper en volgend jaar krijg ik de sleutel van mijn nieuwbouw woning.

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 14:49

Nico12 schreef:
Wat u noemt is een maas in de wet: losse onderdelen toegestaan.

Maas in de wet? Het is wat door henzelf gezegd wordt.
Maas in de wet is als er iets niet genoemd wordt en je dus iets gebruikt wat specifiek niet verboden is, hier wordt aangegeven wat dus wel mag.

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Ouder huis verwarmen zonder gas: kan het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 00:49

Onze airco's stoppen met dit weer, we hebben ongeveer de hele avond met tussenpozen de airco aan staan maar hij stopt dus zelf om een aantal minuten tot een kwartier later weer op te starten. Volgens mij wordt de unit buiten dan te koud.

Boven hebben we hem ook maar 's nachts slaat onze vloerverwarming aan waardoor ook de radiatoren iets warm worden (staan net een minuscuul tikje open). Hierdoor stoken we erg weinig februari 272 kwh (let op dit is met dagelijks airco stoken en koken op inductie). En 138 m3 gas. Hebben een paar dagen de kachel aan gehad maar anders waren we onder de 100 gebleven denk ik. Ons verbruik afgelopen jaar vanaf 1 juni is 296 kwh vanwege de zonnepanelen. Komen op ongeveer 3500 per jaar uit schat ik en tot nu toe 529m3 gas.

Swah

Berichten: 1857
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 13:33

boemel schreef:
We hebben een vrijstaand huis van 180m2 uit 1930. We wonen op het platte land en we zijn van het gas af :)

Huis is volledig geïsoleerd. Verder heeft het hele huis vloerverwarming en dat is het dan ook. Het is hier altijd aangenaam.

We hebben zonnepanelen, een warmtepomp en een grote boiler.
Zekerheidshalve betaalden we eur 75,00 per maand aan elektra, maar die kregen we ruimschoots terug.


Idem, ons huis is uit 1914. 150 M2 en vrijstaand. Isoleren is het sleutelwoord. Vorig jaar hadden we in totaal 130 euro aan kosten! We hebben 24 zonnepanelen.

Het huis is inderdaad tijdens de verbouwing in 2020 volledig gestript en aangepakt. Wel volledig blut daarna dus de afwerking gaat nog wel even duren. :D

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Ouder huis verwarmen zonder gas: kan het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 14:03

We zitten hier midden in het proces van een oude boerderij (1880) isoleren en van het aardgas af krijgen. Het plan is om beneden te gaan verwarmen met een grondgebonden warmtepomp (afgelopen week is de grondboring gedaan, 125 meter diep) en boven met split unit airco's uiteindelijk.
Maar eerst gaat de dag na koningsdag het dak eraf: alle asbest dakbeschot wordt gesaneerd, daarna gaan we de bovenverdieping opnieuw opbouwen en isoleren met natuurlijke isolatiematerialen (rommel zoals pir komt daar niet in, helaas hadden we voor de vloer van de woonkamer te weinig andere opties helaas). In de woonkamer zijn alle ramen vervangen door triple glas, in de keuken door HR ++ glas. In het verleden is er al eens een complete binnenmuur in gemetseld (van oorsprong steens muur) met helaas een kleine spouw die al een soort van geïsoleerd is (nauwelijks dus) en niet al te veel ruimte meer om daar iets bij te doen, dus dat wordt het zwakke punt.
We hebben er netjes een warmteverliesberekening op laten doen, dus het zou allemaal haalbaar moeten zijn zo. We gaan het beleven, we verwachten medio volgend jaar klaar te zijn, ongeveer.

DuoPenotti

Berichten: 29478
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 14:29

Wij wonen in een vrijstaand huis uit 1963 en hebben dit jaar nog geen cv verwarming aangehad.
Wel nog voor warm water.
In de huiskamer staat een houtkachel, keuken, berging douche gaat met 1 airco.

Muren zijn geïsoleerd, vloer niet. Dak ook niet.
En de huiskamer heeft dubbelglas, offerte voor de rest getekend maar dat word pas na de bouwvak geplaatst.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 15:08

Achterom schreef:
We zitten hier midden in het proces van een oude boerderij (1880) isoleren en van het aardgas af krijgen. Het plan is om beneden te gaan verwarmen met een grondgebonden warmtepomp (afgelopen week is de grondboring gedaan, 125 meter diep) en boven met split unit airco's uiteindelijk.
Maar eerst gaat de dag na koningsdag het dak eraf: alle asbest dakbeschot wordt gesaneerd, daarna gaan we de bovenverdieping opnieuw opbouwen en isoleren met natuurlijke isolatiematerialen (rommel zoals pir komt daar niet in, helaas hadden we voor de vloer van de woonkamer te weinig andere opties helaas). In de woonkamer zijn alle ramen vervangen door triple glas, in de keuken door HR ++ glas. In het verleden is er al eens een complete binnenmuur in gemetseld (van oorsprong steens muur) met helaas een kleine spouw die al een soort van geïsoleerd is (nauwelijks dus) en niet al te veel ruimte meer om daar iets bij te doen, dus dat wordt het zwakke punt.
We hebben er netjes een warmteverliesberekening op laten doen, dus het zou allemaal haalbaar moeten zijn zo. We gaan het beleven, we verwachten medio volgend jaar klaar te zijn, ongeveer.

En heb je die berekening ook goed gelezen?

Ik schat in dat we binnen nu en een tieltal jaar de eerste rechtzaken wel gevoerd gaan worden omdat het systeem niet meer correct functioneert.
Een van de oorzaken: foutief gebruik.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 17:24

ikke schreef:
Achterom schreef:
We zitten hier midden in het proces van een oude boerderij (1880) isoleren en van het aardgas af krijgen. Het plan is om beneden te gaan verwarmen met een grondgebonden warmtepomp (afgelopen week is de grondboring gedaan, 125 meter diep) en boven met split unit airco's uiteindelijk.
Maar eerst gaat de dag na koningsdag het dak eraf: alle asbest dakbeschot wordt gesaneerd, daarna gaan we de bovenverdieping opnieuw opbouwen en isoleren met natuurlijke isolatiematerialen (rommel zoals pir komt daar niet in, helaas hadden we voor de vloer van de woonkamer te weinig andere opties helaas). In de woonkamer zijn alle ramen vervangen door triple glas, in de keuken door HR ++ glas. In het verleden is er al eens een complete binnenmuur in gemetseld (van oorsprong steens muur) met helaas een kleine spouw die al een soort van geïsoleerd is (nauwelijks dus) en niet al te veel ruimte meer om daar iets bij te doen, dus dat wordt het zwakke punt.
We hebben er netjes een warmteverliesberekening op laten doen, dus het zou allemaal haalbaar moeten zijn zo. We gaan het beleven, we verwachten medio volgend jaar klaar te zijn, ongeveer.

En heb je die berekening ook goed gelezen?

Ik schat in dat we binnen nu en een tieltal jaar de eerste rechtzaken wel gevoerd gaan worden omdat het systeem niet meer correct functioneert.
Een van de oorzaken: foutief gebruik.

Ja, goed gelezen, hoe bedoel je dat precies?
Overigens laten wij ons wel adviseren voor een installateur die gespecialiseerd is in dit soort warmtepompen, hij heeft de capaciteit berekend, niet wij zelf.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 19:48

Achterom schreef:
ikke schreef:
En heb je die berekening ook goed gelezen?

Ik schat in dat we binnen nu en een tieltal jaar de eerste rechtzaken wel gevoerd gaan worden omdat het systeem niet meer correct functioneert.
Een van de oorzaken: foutief gebruik.

Ja, goed gelezen, hoe bedoel je dat precies?
Overigens laten wij ons wel adviseren voor een installateur die gespecialiseerd is in dit soort warmtepompen, hij heeft de capaciteit berekend, niet wij zelf.

Heeft die installateur je dan ook netjes voorgelicht over warmte en koude huishouding in de bodem?

En ook dat warmte capaciteit die over de tijd terug loopt, de ketel vaker de heater bij zal schakelen en je verbruik dus zal stijgen?
Zit het verloop (grafisch) zoals dat uit de berekeningen komt, ook bij het pakket?

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Ouder huis verwarmen zonder gas: kan het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 22:04

Nee, want dat is niet het doel van warmteverliesberekening hé :D Dan bereken je alleen maar de benodigde capaciteit op basis van de woning, indeling, isolatie, eventuele warmteterugwinning etc.

Uiteraard heeft hij ons netjes voorgelicht (en zijn we ook bij meerdere duurzame huizenroutes bij mensen geweest die al jaren dergelijke systemen hebben!), dat is de reden dat we het door hem laten doen en niet door de beun om de hoek. Ieder systeem heeft nadelen, maar voor ons was dit een keuze waar we achter staan.

Wyb_ster

Berichten: 785
Geregistreerd: 22-10-14

Re: Ouder huis verwarmen zonder gas: kan het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 22:17

Ik heb geen verstand van dit, laten we dat voorop stellen, maar ik vraag me altijd af of jullie niet bang zijn voor schimmelvorming door tocht op het moment dat de temperatuur in huis te laag is? Of voorzien airco's daar voldoende in?

Misschien niet helemaal relevant maar wel interessant om mee te nemen, ik hoorde van de week van een bouwkundige dat je er altijd voor moet zorgen dat je ramen "de zwakste schakel" blijven. Op het moment dat je HR++ glas plaatst wordt de (slecht geïsoleerde) muur de zwakste schakel en zie je dus geen vochtvorming op de ramen, omdat die beter zijn geïsoleerd. Zo "mis" je de waarschuwing dat het tocht en je moet luchten en ontstaat er schimmelvorming zonder dat je het doorhebt. Nogmaals, niet 1-op-1 van toepassing op de situatie, maar wellicht iets om na te vragen/in de gaten te houden

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 21:05

Achterom schreef:
Nee, want dat is niet het doel van warmteverliesberekening hé :D Dan bereken je alleen maar de benodigde capaciteit op basis van de woning, indeling, isolatie, eventuele warmteterugwinning etc.

Uiteraard heeft hij ons netjes voorgelicht (en zijn we ook bij meerdere duurzame huizenroutes bij mensen geweest die al jaren dergelijke systemen hebben!), dat is de reden dat we het door hem laten doen en niet door de beun om de hoek. Ieder systeem heeft nadelen, maar voor ons was dit een keuze waar we achter staan.

Ehm, er hoort ook een overzicht over de tijd bij hoe verwacht wordt dat je bron zich gedraagt bij verschillende stooklijnen.


Wyb_ster schreef:
Ik heb geen verstand van dit, laten we dat voorop stellen, maar ik vraag me altijd af of jullie niet bang zijn voor schimmelvorming door tocht op het moment dat de temperatuur in huis te laag is? Of voorzien airco's daar voldoende in?

Misschien niet helemaal relevant maar wel interessant om mee te nemen, ik hoorde van de week van een bouwkundige dat je er altijd voor moet zorgen dat je ramen "de zwakste schakel" blijven. Op het moment dat je HR++ glas plaatst wordt de (slecht geïsoleerde) muur de zwakste schakel en zie je dus geen vochtvorming op de ramen, omdat die beter zijn geïsoleerd. Zo "mis" je de waarschuwing dat het tocht en je moet luchten en ontstaat er schimmelvorming zonder dat je het doorhebt. Nogmaals, niet 1-op-1 van toepassing op de situatie, maar wellicht iets om na te vragen/in de gaten te houden

De airco regelt niet alleen de temperatuur maar ook de luchtvochtigheid, vaak zelfs iets te goed (lees: te droog).

Schuur_

Berichten: 4881
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Ouder huis verwarmen zonder gas: kan het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 21:46

Ik ben ook van plan om mijn stookolieketel en dus CV eruit te gooien om zo een goed EPC score te krijgen. Zolang die ketel er in staat kan ik nooit de norm halen.

In de woonkamer heb ik een pelletkachel staan met wifi module, de badkamer die straks boven komt wil ik elektrisch verwarmen. Op de slaapkamer en dressing airco (warmen en koelen) en beneden ook nog een unit. Keuken en woonkamer gaan 1 open ruimte worden.

Verder laat ik eerst zonnepanelen leggen. Het warm water gaat nu nog via een grote elektrische boiler maar dat wordt een warmtepompboiler. En in de keuken wil ik tzt een kleine plintboiler

Steenbok12
Berichten: 7842
Geregistreerd: 26-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 22:24

Hier sinds oktober gestookt met airco. Deze toen laten plaatsen. Het verwarmd onze gehele woonkamer/keuken (1 geheel). Hij heeft er met koude temperaturen meer moeite mee maar verwarmd toch prima tot 20 graden zonder vol vermogen. Als ik dezelfde standen nu gebruik zweten we weg in huis. Het is vooral een andere warmte. We zijn van CV naar vloer verwarming gegaan en daar kon ik niet zo aan wennen de constante temperatuur.
Boven hebben we op 1 middag na niet gestookt mrt CV. Toen kwamen we onder de 15 graden en dat was toen het echt een aantal dagen flink aanhoudend - 4 e.d. was. Idd bang voor schimmel.
Boven is wel beter warmte vasthoudend dan beneden. Beneden hebben we kierende deuren en daar moeten we eigenlijk wat mee. Voordeel nu is dat we zonnepanelen hebben en die compenseren vooralsnog ons hele verbruik dus maakt de noodzaak voor nu even wat minder.
Ik ben er vooralsnog dus echt heel blij mee. De houdbaarheid ben ik benieuwd naar maar zien we t.z.t. wel. Het is een mitsubishi heavy en een groot model a 3000 euro. Ik ben van 185m3 naar 45 m3 gegaan( we douchen graag en lang haha). Maar met de prijzen van Boven de 3 euro in het najaar heb ik al zo'n 800 euro uitgespaard in de laatste maanden dat hij hing. Met prijs plafond nu is het maar 1.50 maar x 140 m3 wat ik van januari tot en met april wel een beetje uit zal gaan sparen scheelt mij dat nogmaals een hoop. Dus zelfs al gaat die 5 jaar mee.. heb ik hem er al wel uit want de zonnepanelen strepen ook mijn stroom rekening weg.