Travelzoom, bridge, of toch mijn eos200d? Welke camera

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Travelzoom, bridge, of toch mijn eos200d? Welke camera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-23 08:47

Hoi hoi,
Omdat er op bokt veel liefhebbers van fotografie zitten dacht ik hier wel nuttige info te krijgen.
Op dit moment heb ik een canos eos 200d. Spiegelreflex dus. Ik heb er een 18-55 m en een 50mm lens bij en een zoom lens maar weet uit mijn hoofd niet welke.
Nu heb ik 3 (kleine) kinderen en bv op vakantie wandelen we veel. Ik merk dat de spiegelreflex toch vaak teveel ruimte in neemt en het wisselen van lensen met kinderen vaak teveel tijd kost. Ik gebruik nu met name de 18-55 omdat die er standaar opzit en neem de zoom ivm grootte vaak al niet eens meer mee. Hiervoor had ik een powershot sx40 maar vond m.n. portretfoto kwaliteit niet super met de kinderen.

Maar ik zie door de bomen het bos niet meer? Moet ik een andere camera? Een travelzoom of bridgecamera zodat ik van het geklooi af ben? Maar ga ik dan in kwaliteit niet achteruit? Of valt dat wel mee? Een travelzoom lijkt qua grootte ideaal. Is dat veel minder als een bridge?
Wie heeft tips waar ik op kan letten? Meningen, ervaringen etc...


Florenc
Berichten: 1436
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 08:53

Ik ben voor die reden overgestapt naar een systeemcamera, voorlopig met een 18-135mm op. Die combinatie is véél lichter dan een spiegelreflex met een 18-55mm, en je hebt veel meer zoom. Wij wandelen ook veel, en daarvoor heb ik van peak design een capture camera clip gekocht. Camera hangt dan gewoon aan je rugzak, direct binnen handbereik, zonder gewicht in je nek. Ideale combinatie voor mij.

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 08:55


It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-23 08:57

Systeemcamera kan ook nog idd maar win ik daar behalve gewicht veel op tenopzichte van huidige spiegelreflex?

Ikke ik weet budget niet zo goed. Hangt ook af van de inruil van de Canon...

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 09:25

JustMe8484 schreef:
Systeemcamera kan ook nog idd maar win ik daar behalve gewicht veel op tenopzichte van huidige spiegelreflex?

Ikke ik weet budget niet zo goed. Hangt ook af van de inruil van de Canon...

https://www.kamera-express.nl/canon-eos ... act-outlet
Als je bij inruil de helft krijgt, is dat niet verkeerd. De andere lens zal ook wel wat opbrengen, afhankelijk van het type.

Systeemcamera's doen niet onder voor DSLR. Sterker nog, DSLR zal het afleggen tegen systeem, simpelweg omdat het eenvoudiger is.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

boemel

Berichten: 8258
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 09:55

Ik heb recent deze kleine Fullframe camera gekocht voor onderweg. Past gewoon in mijn jaszak.

https://www.kamera-express.nl/canon-pow ... TwQAvD_BwE

De kwaliteit is echt prima. Ik heb m bij foto Verheij in Nijmegen gekocht, omdat zij inruilen.


Afbeelding
Deze foto heb ik binnen gemaakt op 3200 iso.

M1+10

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 10:01

boemel schreef:
Ik heb recent deze kleine Fullframe camera gekocht voor onderweg. Past gewoon in mijn jaszak.

https://www.kamera-express.nl/canon-pow ... TwQAvD_BwE

De kwaliteit is echt prima. Ik heb m bij foto Verheij in Nijmegen gekocht, omdat zij inruilen.

Sorry maar 1in is 25,4mm is niet full frame! Dan zou het 42mm oftewel 1,6in moeten zijn.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

_Lorette_

Berichten: 12045
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 10:02

Het lijkt een beetje op mijn zoektocht. Ik ben altijd op zoek naar de meest gunstige reiscamera voor actieve vakanties. Zo veelzijdig, licht en compact mogelijk, zonder teveel aan kwaliteit te verliezen. Beeldstabilisatie is voor mij een van de belangrijkste criteria, omdat ik uit de hand film en ook geen statief gebruik voor langere sluitertijden. Een gimbal en statief zijn voor mij alleen maar beperkend en ik wil het niet meesjouwen. Weerbestendig is ook wel zo fijn, dan hoef ik niet meteen bang te zijn voor slecht weer.

Ik was stapeldol op een kleine Canon M100 systeemcamera, maar die presteerde onvoldoende op video. De bridge Panasonic FZ2000 is ontzettend fijn om mee te hebben, filmt ook goed en behoorlijke zoom (400mm), maar ik wil niet zoomen met een knop... Daarom neemt mijn man deze camera mee, zodat we kunnen wisselen als ik zoom tekort kom (wat eigenlijk alleen het geval is als we walvissen gaan spotten o.i.d.).
Mijn go to camera is nu nog de systeemcamera Panasonic G9 met de 12-60 lens, door de cropfactor is dat vergelijkbaar met 24-120 mm. Ik heb er een lichtgevoelige prime lens bij, maar in de praktijk wissel ik zo min mogelijk en houd ik de 12-60 mm erop om zo flexibel mogelijk te zijn.
Maarrr bij mij ligt de focus eigenlijk op alles behalve portretfotografie (die foto's maak ik nooit), dus mijn set kan voor jou weer waardeloos zijn.
Ik heb me overigens eens laten verleiden tot de aankoop van een Sony rx100-va, omdat dit een goed presterende reiscamera zou zijn. Hij past echt in je broekzak en heeft leuke functies, filmt ook goed genoeg, maar voor mij is hij echt te klein om fijn vast te kunnen houden. Daarnaast wil ik gewoon aan de lens kunnen draaien. Door wat dingen uit te proberen is voor mij steeds duidelijker geworden wat ik wel of niet zoek in een camera. De kleine Sony en Canon heb ik wel gehouden voor de situaties waarin ik de G9 echt niet mee kan nemen.

Ik lees met belangstelling mee, omdat ik altijd blijf zoeken naar een ultieme, compacte en lichte set voor reizen.

I'm begging you to come and pull me out the fire
Come and save me like you did when we were young
Please come bring me up from my lowest, take me higher
Can you see me through the ashes and the smoke?

boeflover

Berichten: 6041
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: Travelzoom, bridge, of toch mijn eos200d? Welke camera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 10:17

Ik heb jaren terug een Sony rx10 gekocht omdat ik op dat moment geen andere camera kon vinden met goede zoom en veel opties, inmiddels zijn er al nieuwere versies van deze camera op de markt. Het pluspunt van deze camera is dat je geen lenzen hoeft te wisselen maar een zeer groot bereik hebt, ik heb nog geen situatie gehad waarbij ik bereik miste en dat terwijl ik vaak vogels ed fotografeer. De camera kan verder ook schieten in RAW en je hebt alle knoppen om in te stellen zoals op een spiegelreflex. Qua kwaliteit ben ik ook tevreden.
Het nadeel blijft alsnog wel het gewicht, voor dit toestel had ik een compact camera die in mijn jaszak paste, welke ik had gekocht omdat ik mijn spiegelreflex beu was om mee te nemen. De compactcamera was ideaal om mee te nemen maar ik miste daarbij echt de kwaliteit en instel mogelijkheden, zodoende voor de RX10 gegaan. Deze neemt alsnog wel minder ruimte in maar ik denk toch wel 2x na voor ik hem mee pak, iets waar ik bij de compact camera echt niet over na dacht.
Dus kortom, een superzoom als de RX10 is wel prettig qua lenzen, goede kwaliteit en instel mogelijkheden en neemt minder ruimte in, maar is alsnog wel zwaar en onhandig mee te nemen.

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-23 11:05

Thanks voor jullie ideeën en ervaring.
Ik ga eens goed nadenken over budget...
Want de prijzen hierboven zijn wel hoog..
Denk dat ik eigenlijk rond de 500 zit...

Ik was ook nog niet heel lang en ver aan het nadenken. Maar we zijn bezig met vakantie plannen en dan zullen we veel wandelen en de jongste zal veel op de rug gaan. Vorig jaar was de camera qua ruimte echt een frustratie factor en ging hij vaak niet volledig mee of zelfs helemaal niet omdat er geen plek voor was.
Wat dat betreft neig ik naar een travelzoom. Maar ben zo bang dat ik qua kwaliteit spijt ga krijgen...

Maarja, we hebben hele mooie plannen waarbij geen camera of alleen telefoon wat mij betreft ook geen optie is...

_Lorette_

Berichten: 12045
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 14:16

'The best camera is the one that's with you', was de bekende uitspraak toch? Ik zou dan echt voor een kleine camera gaan. Eentje die in je zak past of (waar mijn voorkeur naar uitgaat) om je nek kan blijven hangen tijdens het wandelen. Kan je er ergens eentje lenen of huren om uit te proberen?

Als je in de buurt bent, mag je altijd mijn Sony en Canon meenemen om te proberen. Dat zijn geen nieuwe modellen meer, maar het geeft wel een indruk.

I'm begging you to come and pull me out the fire
Come and save me like you did when we were young
Please come bring me up from my lowest, take me higher
Can you see me through the ashes and the smoke?

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-23 09:23

Ik denk dat ik idd voor een travelzoom ga. Met een bridge of systeem winnen we qua ruimte denk ik te weinig...
Dus ik ga me daar maar eens goed in verdiepen en eens naar kamera express om e.e.a uit te proberen.

Ben alleen bang dat ik de spiegelreflex ga missen. Maar anderzijds laat ik m nu ook vaak liggen omdat ik teveel gedoe vind...

Vind het wel lastig wat ik dan belangrijk vind. Zag al een sony met f 1,8 maar die kan tot 5x zoomen geloof ik. Maar heb ik daar dan genoeg aan? Maar de panasonic die ik interessant vond heeft dan weer een minimale d van 3,3. Ga ik daar dan weer genoeg aan hebben voor een leuk portretje..

mvdende

Berichten: 5616
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Travelzoom, bridge, of toch mijn eos200d? Welke camera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 10:06

Ga je op vakantie echt portretten maken?

Ik heb nu een Nikkon compact camera, maar wel al 9 jaar oud. Zit dus zelf ook te kijken voor een nieuwe travelzoom. Maar de prijzen lijken wel geëxplodeerd de afgelopen 9 jaar....

Ik vind voor op vakantie een goede zoom belangrijker dan portretten te kunnen maken.

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Travelzoom, bridge, of toch mijn eos200d? Welke camera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-23 10:28

Op vakantie misschien niet, maar als ik mijn spiegelreflex inruil gaat t niet alleen om de vakantie natuurlijk... en thuis vind ik dat toch altijd wel erg leuk.

Overigens vind ik het ook op vakantie weleens leuk om op een mooi plekje een portret van 1 van de kinderen te schieten...

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-23 11:11

Florenc schreef:
Ik ben voor die reden overgestapt naar een systeemcamera, voorlopig met een 18-135mm op. Die combinatie is véél lichter dan een spiegelreflex met een 18-55mm, en je hebt veel meer zoom. Wij wandelen ook veel, en daarvoor heb ik van peak design een capture camera clip gekocht. Camera hangt dan gewoon aan je rugzak, direct binnen handbereik, zonder gewicht in je nek. Ideale combinatie voor mij.


Ik vind dit sowieso wel een systeem wat interessant is voor mij. Is de klip makkelijk van de ene op de andere plek te bevestigen?
Ik draag meestal de jongste op moment dat hij het lopen even niet red. Maar heb ook een kleine compacte rugzak met waterzak. Die laatste heb ik op de rug als kind loopt maar op de buik als kind op de rug zit. Maar kan me voorstellen dat de camera dan ook op een andere plek bevestigd zou moeten. Tijd voor ingewikkelde wissel dingen hebben we niet altijd...

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Travelzoom, bridge, of toch mijn eos200d? Welke camera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-23 15:10

Na veel speurwerk op internet naar reviews, fotos van diverse camera's en 3 winkelbezoekjes denk ik dat ik eruit ben.
Omdat ik bang ben spijt te krijgen van het kwaliteits verlies ga ik niet voor een travelzoom. Ik.heb daarnaast de lumix tz200 van mijn vader in handen gehad en dat voelt voor mij toch niet fijn. Daarbij waren bij hem de lamellen ws wat vies en openden daardoor erg traag. Nu ken ik mezelf én mijn kinderen: ding gaat ff snel in mijn jaszak zonder hoesje waar de kinderen net een aantal zanderige schelpjes hebben verstopt en het probleem wat mijn vader na een paar jaar heeft heb ik binnen een paar maanden.

Ik heb nog even een 18-400 tamron lens overwogen maar dat levert qua ruimte echt niks op. Kost zelfs meer ruimte in 1 stuk.

Ik kwam zelf uit op de lumix tz1000 mark2. Hoewel ook daar natuurijk nog kwaliteits verlies is ten opzichte van de dslr denk ik dat ik dat kan accepteren. Anders heb ik een camera die ik niet vollop gebruik en dat is ook jammer.
@ loretta, deze is net iets nieuwer dan de tz2000 en je kunt zoomen met de lens, dus niet perse met knopje.

Ik ga ws nog een x terug om wat foto's te schieten en af te laten drukken.

Maar eigenlijk is dat binnen budget de beste optie.

Ook ben ik eruit dat ik zeker niet naar kameraexpress ga. Ben in Arnhem geweest, wat een bagger service. Camera.nu in Apeldoorn heb ik denk ik wel een uur met vragen bestookt en daar werd veel uitgelegd en mee gedacht. Echt super fijn.
Daarvoor kosteloos de tijd genomen om mijn vaders camera te fixen.

_Lorette_

Berichten: 12045
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 16:47

Bedoel je dan de Panasonic Lumix fz1000 en de fz2000? De tz1000 mark ii zegt mij niks, maar ik ben ook niet op de hoogte van alle ontwikkelingen.

Ik heb de FZ1000 en FZ2000 allebei. De fz2000 is een stuk zwaarder en komt zelfs boven het gewicht van de G9 systeemcamera + 12-60 lens (met prime lens is het gewicht nog een stuk lager), maar heeft wel ingebouwde ND-filters en behoorlijk meer zoom. De schuifknop op de lens laat je volgens mij kiezen tussen focus en zoom bij het draaien aan de lens, maar dat is toch anders dan mechanische zoomen. Ik vind het niet zo'n probleem (ik heb wel duidelijk voorkeur voor de G9, maar die kost ook meer). Het is een heel veelzijdige camera. En ik vind het belangrijk dat ik de camera durf te gebruiken in minder ideale omstandigheden, dus jouw gevoel daarbij snap ik ook heel goed. Een beetje degelijk en niet te duur is dan wel zo fijn.

I'm begging you to come and pull me out the fire
Come and save me like you did when we were young
Please come bring me up from my lowest, take me higher
Can you see me through the ashes and the smoke?

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Travelzoom, bridge, of toch mijn eos200d? Welke camera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-23 18:12

Sorry, fz idd.
Man bij camera nu zei dat de 2000 vooral als ik veel wilde filmen interessanter was, maar voor met name foto's de fz1000 ii... idd wel minder zoom maar dat vind ik niet zo erg. Het is meer dan ik nu heb en veel meer dan ik nu gebruik ivm wisselen...Scheelt nog weer iets in prijs en is wel nieuwer...

DuoPenotti

Berichten: 28829
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 18:34

Ik heb al heel wat jaren ondertussen de fz300
Een voorloper naar wat ik vermoed in wat jullie noemen.
Maar wel al 4k filmen en een optische zoom van 24.
En spat en stofwaterdicht, heel fijn!

Dat 4k filmen is zeker bij de paarden wel fijn, je kan er toch nog een redelijke fot uit halen.

Maar het is geen camera die je in je jaszak stopt. Je hebt wel een tasje nodig.
Maar het is niet een ding dat je echt meezeult zoals een spiegelreflex.

Hij is nog wel steeds te koop

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Travelzoom, bridge, of toch mijn eos200d? Welke camera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-23 18:46

Fz300 is net weer een andere lijn maar vergelijkbaar idd. Maar daarvan is de sensor nog weer kleiner. Daar zou ik echt spijt van krijgen. Wel jammer want stof- en spatwaterdicht is wel interessant ook idd...

_Lorette_

Berichten: 12045
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Travelzoom, bridge, of toch mijn eos200d? Welke camera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 19:06

Och, bij ons hebben ze (fz1000 en fz2000) al genoeg overleefd aan regen/water en stof/zand. :))

I'm begging you to come and pull me out the fire
Come and save me like you did when we were young
Please come bring me up from my lowest, take me higher
Can you see me through the ashes and the smoke?

DuoPenotti

Berichten: 28829
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Travelzoom, bridge, of toch mijn eos200d? Welke camera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 19:13

En ik heb ooit een fz150 verloren aan foto's van een regenboog maken.
Toen zag ik deze specificaties en was samen met de zoom en 4k toen om :)

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Travelzoom, bridge, of toch mijn eos200d? Welke camera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-23 11:53

Lorette, ik ben nog even benieuwd hoe jouw ervaring met verschil in kwaliteit tussen de lumix fz modellen en de g9 is. Aangezien jij ze ook naast elkaar gebruikt. Gister in de winkel heb ik een vergelijking van 4 verschillende cameras van zo'n test foto gezien. Dan zie ik wel verschil tussen de eos 200 en de fz 1000ii, maar is het als je afdruk daadwerkelijk zo opvallend?

_Lorette_

Berichten: 12045
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 12:12

Wij gebruiken de foto's van de FZ2000 en de G9 door elkaar heen in de fotoboeken van onze vakanties, zonder dat het opvalt. Hiervoor FZ1000 + Canon M100 door elkaar. De sensor van de Canon is groter dan die van FZ1000. De Canon had iets speciaals, maar voor het mooie teveel vertekening bij groothoek. De FZ1000 is dan, zeker als je zoom en videoprestaties meeweegt, veel beter.
Groter dan A4 drukken wij eigenlijk nooit af... Een GoPro foto of een still uit een video zie je wel duidelijk afwijken, ook op klein formaat. :+ Wij vinden het vastleggen van de herinnering belangrijker dan de kwaliteit, dus ik ben niet de meest geschikte persoon om dit aan te vragen. Voor het gemak gebruik ik lang niet altijd RAW en ik ben ook niet goed in nabewerken. Dat maakt natuurlijk ook allemaal uit.

Hoe groot wil je graag kunnen afdrukken?

I'm begging you to come and pull me out the fire
Come and save me like you did when we were young
Please come bring me up from my lowest, take me higher
Can you see me through the ashes and the smoke?

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Travelzoom, bridge, of toch mijn eos200d? Welke camera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-23 12:34

Nou, om heel eerlijk te zijn (en ik schaam me er een beetje voor): ik heb al jaren niks afgedrukt. Maar wil wel fotoboeken gaan maken. Zowel van de afgelopen jaren als dit jaar. Misschien eens een x iets groter af laten drukken, een mooie foto van de kinderen ofzo...
Ik heb nog nooit in raw geschoten omdat ik niet nabewerk... misschien dat ik dat ooit nog eens ga doen, maar verwacht het momenteel met druk gezinsleven niet...

Naja, ik mocht nog een x terug komen zodat de batterij geladen was en ik foto's mocht nemen met eigen kaartje zodat ik dat kon zien. Dus dat ga ik nog wel doen. Maar goed om ook ervaring van een ander te horen. Als ik het zo lees doe je met de foto's niet heel veel anders als ik...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Enzo_Ollie, IASCrawler, ingvdh, KimD, Oliefanter, ryukapple, TamaraFloor en 16 bezoekers