Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Xyris

Berichten: 9445
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-22 19:38

Hey bokkertjes,

ik krijg net een hartverzakking, per september, als de prijzen blijven zoals ze nu zijn ga ik 500 euro per maand betalen ipv 155. Nou zitten we allemaal in hetzelfde schuitje, maar ik kom al amper met mijn hakken over de sloot met mijn salaris die de 1500 euro niet aantikt. Dat betekent dus dat ik per september net aan al mijn rekeningen kan betalen (met huursubsidie erbij) maar dus niet langer eten op tafel heb.

Zover ik weet kom ik niet in aanmerking voor andere subsidies. De energiesubsidie heb ik al naar gekeken maar daarmee pis ik ook net naast de pot.

Hebben jullie ideeen? Of kennis van iets? Misschien heb ik iets over het hoofd gezien? Is het beter om niet langer de CV aan te zetten maar in plaats daarvan een paar elektrische kachels aan te zetten? Ik ben echt wanhopig...

Stroom is goed voor 103 euro per maand, gas voor 400 dan (G label huis)

Moderatoropmerking:
Let op, op pagina 30 staat deze modopmerking:

Het is toegestaan om van het topiconderwerp af te wijken, maar het is niet wenselijk dat er hele pagina's discussies worden gevoerd over onderwerpen waar ook topics over te vinden zijn op [NM] Nieuws en Maatschappij. Wie behoefte heeft om die discussies te voeren: dit kan verder in de discussietopics op [NM]. Dan kan dit topic weer kan gaan over tips wat betreft energie besparing en hoge energieprijzen.
Laatst bijgewerkt door Dani op 25-08-22 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Modopmerking toegevoegd

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

EllyC

Berichten: 8117
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 19:44

Ik ga airco's plaatsen. Die heb ik er met deze prijzen in 2 jaar terugverdiend.
https://www.youtube.com/watch?v=zevaOq3drSU
Deze filmpjes vond ik er informatief

Doordat ik geen vloerverwarming heb is een warmtepomp geen oplossing of ik moet nog dieper in de buidel tasten.

W-Mellaer's Wamailin M (6, jeugdkampioen Belgie connemara, drachtig van Bon Coeur B, 2024), Bon Mailin EC (1, te koop), Indy (20) B ruin en Vip (22) Z2 dressuur met 2 amazones)

Xyris

Berichten: 9445
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-22 19:49

Dank je Elly, voor wat voor airco kies jij dan? Dit is inderdaad misschien nog wel een oplossing voor mij mits ik geld kan lenen...

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

EllyC

Berichten: 8117
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 19:52

Ik ga 1 buitenunit en 3 binnenunits nemen (2 slaapkamers en woonkamer/keuken/werkplek)

W-Mellaer's Wamailin M (6, jeugdkampioen Belgie connemara, drachtig van Bon Coeur B, 2024), Bon Mailin EC (1, te koop), Indy (20) B ruin en Vip (22) Z2 dressuur met 2 amazones)

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 19:55

Heb je een abo op de sportschool? Ga dan voortaan daar douchen. In huis de verwarming niet warmer dan 19 graden? Of misschien zelfs 18 met een trui/dekentje voor de écht koude dagen. Kook je op gas? Overweeg een slowcooker, die gaan op elektra en daarmee kun je voor meerdere dagen tegelijk koken.

Een mening is net als een kont.... Iedereen heeft er een.... De één wat duidelijker aanwezig dan de ander, maar toch....

BigOne
Berichten: 38189
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 19:58

Huurhuis met G label? Verhuurder direct aan de jas trekken. En zonnepanelen is een goede investering maar je zit dus in een huurhuis, misschien ook direct met verhuurder overleg plegen en met de buren.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

fohadie
Berichten: 4291
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 20:02

Op hoeveel m2 woon je?

Ik heb een gaskachel en toen ik hoorde hoe duur gas ging worden, heb ik een elektrische kachel gekocht die in de zomer ook als ventilator te gebruiken is. Er zit ook een eco stand op. Nu verbruik ik veel meer electra, maar amper gas dus betaal niet zo heel veel per maand.

Maar ik verwarm alleen mijn woonkamer en die is slechts 14m2.

Verder idd warme kleding aan, met dekentjes werken, goed isoleren en als het kan korter douchen. ( Bespaar je ook nog eens op water!)

En misschien loont het om over te stappen naar een andere energieleverancier? Je zou kunnen kijken en vergelijken op bijvoorbeeld pricewise oid. Google maar eens op energie vergelijken.

Suzanne F.

Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 20:11

Alleen je woonkamer verwarmen met een elektrisch kacheltje, verder alle radiatoren dichtdraaien. CV op 17 graden zetten. En dus dik vest/deken voor op de bank. Eventueel elektrische deken in bed.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 20:27

En verder kijken hoe je kan isoleren. Raamfolie, radiatorfolie, tochtstrips, kleed op de grond

Nielojram

Berichten: 7797
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 20:31

Out of the box, ander werk?
Werkgevers doen nu heel gek met salarissen om mensen binnen te halen....
( Eigen ervaring!)

Es war schön.

Dammie

Berichten: 3317
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 20:37


1 hp ought to be enough for anybody
[o]

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37231
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 20:49

:(:)

Wat is je verbruik? Soms willen leveranciers krankzinnige voorschotten hebben en dit lijkt daar een van te zijn. -O- Heb je ook al offertes bij anderen opgevraagd?

Met 1500 kom je idd net niet in aanmerking voor de compensatie, gewoon heel zuur.

Verder je verhuurder even aan de jas trekken ivm isolatie maatregelen. Electrische kachels heb je ook met eco stand en zijn ook wel betaalbaar te vinden

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 21:12

Nielojram schreef:
Out of the box, ander werk?
Werkgevers doen nu heel gek met salarissen om mensen binnen te halen....
( Eigen ervaring!)


Moet je wel de juiste diploma's hebben of in de juiste richting aan de slag kunnen en willen.
Ik heb een mbo4 paraveterinair, banen zat, maar geen banen die meer dan €12 bruto per uur bieden, meeste zelfs lager conform cao. Eerste paar jaar werken was leuk toen ik lekker thuis woonde, maar in je eentje er van rond komen is niet grappig, en dan die verhoogde prijzen die zo rouw op je dak vallen, terwijl je het misschien eigenlijk net voldoende voor elkaar had. Lastig hoor TS. Omscholen is natuurlijk een optie, maar het zijn vaak wel bepaalde sectoren die een wat beter salaris bieden, dit moet je wel liggen. Ik weet dat oa de politie, de NS/prorail, en ziekenhuis vaak leer/werk trajecten aanbieden waarbij je een redelijk salaris krijgt. Ik ben er nog niet uit wat ik uiteindelijk ga doen, de banen die mij trekken zijn vaak slecht betaald, dat maakt het niet makkelijk kiezen.

Eigenlijk schandalig dat iemand die gewoon 40 uur werkt niet normaal rond kan komen en 1/3 van het loon kwijt is alleen om zichzelf warm te houden en licht te hebben.

Wij hebben veel kunnen besparen door met de gemeente een lening aan te gaan voor zonnepanelen, vaste afbetaling per maand, die ongeveer gelijk is aan de "oude" energieprijzen. We leveren meer op dan we verbruiken, dus hebben veel dingen overgezet naar stroom. keuken van het gas af en naar inductie (vast ook iets los primitiefs te kopen?) daardoor ons gasverbruik een stukje omlaag. Dit zou je ook nog met de kachel kunnen doen.
Verder hebben we geïnvesteerd in isoleren, maar dat moet dan wel uit kunnen natuurlijk.

En inderdaad energieprijzen vergelijken.

OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 21:32

Wow dat is echt niet normaal meer.
Mischien nog een beetje uit proberen. Hoe lang het duurt voordat het afkoelt in huis? Bv eerst de kachel een uurtje zachter, en als dat meevalt 2 uurtjes?

8nnemiek

Berichten: 43378
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 21:36

Gemiddeld 400 euro per maand aan gas kwijt lijkt me wel erg veel. Hoeveel kuub verbruik je dan?
Ik zou dus inderdaad wat proberen te bezuinigen op je verwarming, en vooral ook eens kijken wat je in de zomermaanden aan gas verbruikt. Misschien kun je daar nog wat gas besparen (bv haren eerst onder de kraan met koud water natmaken, inzepen, en dan hoef je minder lang het warm water aan te doen met douchen.. of bv door een kleine, elektrische keukenboiler te plaatsen)
's Winters kun je sowieso flink besparen op stookkosten door ruimtes waar je niet leeft niet te stoken, dus bv alleen de woonkamer stoken.. de thermostaat lager te zetten (als je daar in het najaar mee begint dan kun je bv prima wennen aan 18 of zelfs 17 graden), ramen isoleren met dikke gordijnen of bv een laagje transparante folie aan de binnenkant van de kozijn, radiatorfolie gebruiken, een beetje warmer kleden, sloffen aan, en bv een warme deken (ik ben zelf van plan om een Stoov deken aan te schaffen) gebruiken voor 's avonds op de bank, de radiator alleen aan als je ook thuis bent en ruim voordat je naar bed gaat weer uit zetten.. 's Nachts gaat de verwarming hier in de winter zelfs terug naar 10 graden.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

_Mir
Berichten: 1357
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 21:45

8nnemiek schreef:
Gemiddeld 400 euro per maand aan gas kwijt lijkt me wel erg veel. Hoeveel kuub verbruik je dan?
Ik zou dus inderdaad wat proberen te bezuinigen op je verwarming, en vooral ook eens kijken wat je in de zomermaanden aan gas verbruikt. Misschien kun je daar nog wat gas besparen (bv haren eerst onder de kraan met koud water natmaken, inzepen, en dan hoef je minder lang het warm water aan te doen met douchen.. of bv door een kleine, elektrische keukenboiler te plaatsen)
's Winters kun je sowieso flink besparen op stookkosten door ruimtes waar je niet leeft niet te stoken, dus bv alleen de woonkamer stoken.. de thermostaat lager te zetten (als je daar in het najaar mee begint dan kun je bv prima wennen aan 18 of zelfs 17 graden), ramen isoleren met dikke gordijnen of bv een laagje transparante folie aan de binnenkant van de kozijn, radiatorfolie gebruiken, een beetje warmer kleden, sloffen aan, en bv een warme deken (ik ben zelf van plan om een Stoov deken aan te schaffen) gebruiken voor 's avonds op de bank, de radiator alleen aan als je ook thuis bent en ruim voordat je naar bed gaat weer uit zetten.. 's Nachts gaat de verwarming hier in de winter zelfs terug naar 10 graden.


Maar als je de verwarming erg laag zet krijg je dan op een gegeven moment niet kans op schimmel/vochtproblemen of dergelijk in huis? Of zeg ik nu iets raars?

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 21:49

Onmiddellijk aankloppen bij de gemeente, die willen nog wel eens individuele zaken bekijken en te hulp schieten. Sowieso heeft je gemeente ongetwijfeld iets van een energiecoach die je kan helpen verbruik te verminderen.

G-label? Verhuurder aan z'n mouw trekken. Sociale huur, woningbouwvereniging? Die moeten allemaal gaan verduurzamen en isoleren, dus kijken wat er nú direct mogelijk is.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15905
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 21:52

Wow 400 euro gas dan verstook je echt heel veel. Daar moet toch wel een besparing in te vinden zijn. Ik maak er nu een sport van. Mijn enige zonde is lang douchen maar ik probeer bijvoorbeeld zoveel mogelijk in de oven en de airfryer te koken.

Op mijn kantoor hebben we er voor gekozen om geen gasaansluiting te nemen en hebben we een split airco boven en beneden die kan koelen en verwarmen.

Xyris

Berichten: 9445
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-22 22:02

Wow bedankt voor alle reacties, ik zal proberen even alle vragen te beantwoorden:

- Ik betaal meer dan de helft van mijn salaris aan kale huur.

- Mijn huisbaas is wettelijk niet verplicht om de boel te isoleren. Ik ben destijds in een leegstaande woning gaan wonen toen mijn oude huisbaas naar Belgie vertrok, dus de huur is relatief laag voor het oppervlak in hartje Bussum (75m2) maar niets meer aan gedaan sinds de jaren 70. Tis geen anti kraak wonen maar het scheelt niet veel.

- Mijn huidige huisbaas wil me er uit hebben. Ze kan makkelijk 3000 euro per maand krijgen voor deze 2 verdiepingen. Ze zal dus ook niet mee willen werken op welke manier dan ook.

- Liezel, heb ik, das op zich ook een goed idee, al wilde ik net mijn abonnement gaan opzeggen omdat dat ook 50 euro per maand is... (Goedkopere is geen optie ivm blessures, heb begeleiding nodig of gewoon niet sporten).

- Woning is totaal ca 75m2, centrale verwarming, elektrische kookplaat. Woonkamer is in 2 delen op te delen, boven wordt 1 kamer verwarmt door een elektrische kachel ivm een oude kat, idd een nieuwe met ecostand. Ik overweeg daar te slapen in de winter, dan hoeft de bovenverdieping verder niet verwarmt te worden. Ik overweeg de kachel dan op een graad of 14 te laten zodat de boel iig niet vol vocht trekt.

- Andere energieleveranciers en mijn huidige kwamen allemaal uit op 500, na wat meer graafwerk uiteindelijk 1 weten te vinden voor 317, nog een mep geld maar scheelt al wel een hoop...

- Ik ga zeker met de tips aan de slag, ik had me al wat verdiept in goedkope manieren voor isoleren, ik was hier al deels mee begonnen, ik zal hier nog verder in gaan investeren zoals idd raamfolie.

- Andere baan is geen optie, heb idd geen fatsoenlijke opleiding (domme pech na domme pech) ik ben aan het uitfaseren bij mijn huidige baan en aan het starten met mijn eigen bedrijf. Gaat prima, maar nog niet zo prima zegmaar.... Het zo dom zijn om het nu ineens op te gaan geven want het heeft veel potentie. Zit nu 6 jaar tijd in geinvesteerd, dus tsja.. Ik heb net wat meer tijd nodig dan dat me nu gegeven is.

- Ik verbruik bijna 1500 kuub per jaar aan gas. Let wel, ik heb vorig jaar veel thuis gezeten ~horeca dus lockdown~. Kan mijn gegevens van daarvoor niet meer achterhalen ivm een overstap. Ik stook in de winter ook boven (beperkt) ivm een best wel groot schimmelprobleem. Maar zal dat zo beperkt mogelijk doen, dan maar extra schrobben :/.
----------------

Ik ga morgen of maandag even naar de gemeente om te kijken of er een potje is voor verduurzaming. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met infrarood panelen/torens etc? Van wat ik zo zie bespaart het enorm als je een beetje ruimtecomfort op wil gevent. Het gaat ook om bedragen die ik kan behapstukken en hoef dan niet mijn huisbaas lief aan te kijken voor enorme huursverhoging voor een airco...

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

tamary

Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 22:05

_Mir schreef:
8nnemiek schreef:
Gemiddeld 400 euro per maand aan gas kwijt lijkt me wel erg veel. Hoeveel kuub verbruik je dan?
Ik zou dus inderdaad wat proberen te bezuinigen op je verwarming, en vooral ook eens kijken wat je in de zomermaanden aan gas verbruikt. Misschien kun je daar nog wat gas besparen (bv haren eerst onder de kraan met koud water natmaken, inzepen, en dan hoef je minder lang het warm water aan te doen met douchen.. of bv door een kleine, elektrische keukenboiler te plaatsen)
's Winters kun je sowieso flink besparen op stookkosten door ruimtes waar je niet leeft niet te stoken, dus bv alleen de woonkamer stoken.. de thermostaat lager te zetten (als je daar in het najaar mee begint dan kun je bv prima wennen aan 18 of zelfs 17 graden), ramen isoleren met dikke gordijnen of bv een laagje transparante folie aan de binnenkant van de kozijn, radiatorfolie gebruiken, een beetje warmer kleden, sloffen aan, en bv een warme deken (ik ben zelf van plan om een Stoov deken aan te schaffen) gebruiken voor 's avonds op de bank, de radiator alleen aan als je ook thuis bent en ruim voordat je naar bed gaat weer uit zetten.. 's Nachts gaat de verwarming hier in de winter zelfs terug naar 10 graden.


Maar als je de verwarming erg laag zet krijg je dan op een gegeven moment niet kans op schimmel/vochtproblemen of dergelijk in huis? Of zeg ik nu iets raars?

Klopt, niet onder de 14 graden stoken zou dat moeten voorkomen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15905
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 22:05

De remedie tegen schimmel is niet stoken maar ventileren…

Rintah

Berichten: 2921
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 22:07

https://www.bol.com/nl/nl/p/tesa-thermo ... dkQAvD_BwE

Onvoorstelbaar, maar dit werkt ook al best goed. In ons vorige huis gehad bij enkel glas en scheelde duidelijk :j

Verder inderdaad je verhuurder aan de jas trekken en eisen dat hij op korte termijn het huis gaat verbeteren.

Heb je ook veel last van tocht/kieren? Weet je waar die zitten? Misschien vind je huurbaas het goed (als tijdelijke oplossing!!!!) Als je die kieren dichtkit?
Ziet er niet heel mooi uit,maar zou maar zo al best veel kunnen schelen.

Verder alleen je woonkamer&slaapkamer verwarmen, ipv hele huis. En inderdaad temperatuur verlagen en veel werken met dekens, vesten ed.

Tieme
Berichten: 4954
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 22:08

Hoeveel gas verbruik je per jaar? En stroom?
Kook je op gas?
Hoe vaak en hoe lang sta je onder de douche?
Hoe hoog zet je je verwarming?

Ik vind alleen de 104 euro aan stroom al belachelijk veel voor iemand alleen.

Ik betaal 110 euro per maand voorschot voor gas en elektriciteit. Wij zijn met z'n 3en. Tv staat hier dagelijks meerdere uren aan, kook electrisch, 4 wassen in de week, 1 oude koelvries combinatie en 2 kleine vriezers. Daarnaast af en toe de oven en airfryer aan, dagelijks stofzuigen en dingen opladen.filter zwembad staat paar uur per dag aan. Vaatwasser dagelijks.

- we douchen max 5 min.
- verwarmen alleen de woonkamer en alleen wanneer we meerdere uren daar verblijven. Dus niet zoals veel mensen doen, hem sochtends even voor een uurtje aanzetten. Snachts en wanneer we niet thuis zijn staat de cv sowieso helemaal uit. Men zegt dat het goedkoper is om hem constant op een bepaalde temperatuur te laten. Nou, hier kost dat alleen maar veel geld. Ik krijg op deze manier al jaren een hoop geld terug
Mijn maandbedrag is eigenlijk rond de 80 euro...

Afgelopen winter een electrische kachel van eurom gekocht. 160 euro. Deze kost 4 cent aan elektra per uur wanneer hij voluit staat. Wat hij niet continu staat want hij slaat af wanneer de temperayuur bereikt is. Ding had de woonkamer van 28 m2 binnen een half uur opgewarmd. Met de cv duurt het langer. Met de oude gasprijs was ik ongeveer 6 - 8 euro per dag kwijt aan verwarmen met cv. (Wanneer we meerdere uren thuis zijn en max op 19-20) Met de nieuwe prijzen zou me dit 18-24 euro per dag gaan kosten |(
Gas prijs is hier verdriedubbeld.

Ik heb ook nog een infrarood paneel gekocht. Die zijn ook rond de 150 euro en verwarmen kost ook rond 4 cent. Dit ding hang je op bij de plek waar je het meeste zit. Je kan hem laten beplakken met een foto of afbeelding naar keuze. Infrarood verwarmd d eobjecten en voelt alsof je in uit zonnetje zit. Ben er heel blij mee en scheelt veel qua kosten

Verder : tochtstrips langs ramen en deuren.
- onder de deuren en bij de brievenbus van die borstels.
- voor de voordeur hangt een dik gordijn om tocht en kou tegen te houden.
- verwarming blijft altijd zo lang mogelijk uit. Eerst proberen warm te blijven met dikke sokken, vest en dekentje. Vind ik persoonlijk ook veel lekkerder dan warmte van de cv.
- lekkere onesy of snuggle aan.
- evt warme kruik erbij of zo'n electrische deken.
- verwarming gaat uur voor dat ik naar bed ga uit.
- de cv ketel staat vaak standaard op een hoge temperatuur ingesteld. Deze kan naar beneden en dat scheelt gas.
Watertemperatuur op minimaal 60 en die van de cv staat vaak standaard op 80. Kan ook lager. Zeker in de zomer.

Ik verwarm hier nooit boven. De ramen staan snachts zelfs nog open. Schimmel komt ook door onvoldoende ventilatie.

Wij verbruiken ongeveer 380 kuub gas per jaar.

Dromen Denken Durven Doen en Doorzetten

Xyris

Berichten: 9445
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-22 22:08

janderegelaa schreef:
De remedie tegen schimmel is niet stoken maar ventileren…


Dit huis is helaas niet te ventileren, alle ramen aan 1 kant zijn volledig afgesloten en onklaar gemaakt.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Xyris

Berichten: 9445
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-22 22:11

Ik werk deels vanuit huis, daarvoor staan meestal 2, soms 3 beeldschermen aan. Heb ook 2 aquaria, ik overweeg ze maar de deur uit te gooien :/ ookal is dat de laatste hobby die ik nog heb. Ik verbruik ongeveer 2500 kw per jaar elektra, nogmaals, dit was van een corona-jaar.

Ik douche langer dan nodig is, dus dat gaat veranderen. Ik kook op elektra. De verwarming staat op 20.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Amazonbot, Bindy73, ComscoreBot, D_akota, Elise_K, lazy, Rosa_ en 86 bezoekers