Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-22 18:16

Hoi bokkers,

Heb wel even getwijfeld om een volg-topic op te starten, omdat ik niet weet hoeveel tijd ik hiervoor ga over hebben. Maar ik heb dan toch de knoop doorgehakt en voilà :D

Even een korte samenvatting van de situatie :

Ik ben Nathalie, ik woon alleen met mijn beestenboel (6katten, 5honden, 1paard, 1pony en 3kippen) in een oude boerderij sinds 10juli 2013.
Helaas is de woning in zeer slechte staat, erger dan eigenlijk gedacht bij de aankoop. Ik wist heel lang niet echt wat ik moest doen, ik woon er super graag, met mijn halve dierentuin rond mij en zo dicht bij de natuur.
Tot ik aan de praat geraak met de weiland-buurman eind 2020. Hij verteld dat er vanaf 2021 tot en met 2022 een 6% BTW regel komt voor afbraak en nieuwbouw.
Ik begin wat rond te bellen (bank/mama /sleutel-op-de-deur firma’s ) en wat blijkt, het zou haalbaar zijn *\o/*

Sleutel-op-de-deur firma is dan toch behoorlijk duur en het enigste wat volgens hun haalbaar zou zijn is een vierkante blok met een plat dak, ja zeg het maar, een bunker :n Nee dat wil ik niet!

Een kennis is architect en hij ziet het wel zitten om een gezellig huisje te tekenen. Zo begint het avontuur begin 2021

Eerst en vooral een vragenlijst invullen over mijn prioriteiten voor de woning. In tegenstelling tot de meeste vrouwen, begin ik niet over de keuken of de badkamer, maar over een “mudroom” :j een plaats waar ik de honden kan wassen en de vuile schoenen kan laten staan.
Aan de hand van die vragenlijst (stijl, budget, aantal kamers, nadruk op welke ruimte, wat moet er zeker wel of niet in zijn, …) begint Raf aan de eerst voorontwerpen.

Om de openingspost niet te lang te maken, zal ik nu afronden met enkele foto’s van de huidige woning en in de loop van de volgende dagen over de rest van de laatste maanden vertellen +:)+


Afbeelding
De achterzijde van de woning, een zeer gezellig huisje.
Maar ik verwarm de buitenwereld. Geen isolatie, geen spouwmuur, geen fundering, geen echte vloer, … de woning staat lager dan de woningen er naast en lager dan de straat.
Gebouwd in 1930!


Afbeelding

Afbeelding
Hier op de gevels te zien, vocht vocht vocht!
Het vocht staat in de zomer ongeveer een halve meter hoog, zelfs op de binnenmuren.
Zelfs een plant met van die soort tentakel-wortelen, heeft zijn weg gevonden langs de binnenmuren, zo onder het huis. Ik vond het al zo raar dat hij, ondanks mijn verwaarlozing, toch nog leefde :')

Wie dit avontuur wil volgen, welkom!!!

Ik zal in de loop van de komende maanden ook wel advies nodig hebben, daarvoor is bokt zeker handig _/-\o_

lauwie

Berichten: 1904
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: waskemeer

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 18:26

Ik ben benieuwd wat je terug gaat bouwen. Wij hebben zelf onze oude woning ook gesloopt en er een nieuwe woning geplaatst. We zijn ruim 3 jaar geleden begonnen en zijn nu aan het afronden. (We hebben zo goed als alles zelf gedaan). Heel veel succes met de bouw van je nieuwe woning.

saskiaojan

Berichten: 7240
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: friesland

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 18:31

Spannend avontuur! Ik ben zeer benieuwd wat voor paleisje ervoor terug gaat krijgen.

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 18:35

Wat spannend allemaal. Ik ga zeker volgen.
In welk gedeelte van Belgie woon je? Ik heb zelf 15 jaar geleden, in de Kempen, een huis wat dienst deed als wietplantage, gekocht en verbouwd. Voor ons was een goede plek voor de dieren ook belangrijker dan de keuken of badkamer. Ik ben heel benieuwd naar je planningen en vooruitgang.

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 18:37

Die mudroom zou ik ook willen :') Inderdaad voor de hond! Fijne plek om ze te wassen zonder gedoe en zonder het hele huis dat nat wordt en zelf ook vieze of natte spullen uit kunnen trekken.

Heel leuk om te volgen, ben heel benieuwd!

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 19:12

Gaaf avontuur.
Ik volg mee.

Bijkeuken/mudroom zou ik ook willen.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16225
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 19:14

Ik ga ook volgen. Heel veel succes!

lovelucydan

Berichten: 2065
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 19:29

Ik volg ook

olga

Berichten: 1758
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 19:30

Ik volg ook mee! Heel benieuwd wat het gaat worden!

suusantana
Berichten: 298
Geregistreerd: 02-03-09
Woonplaats: Maasbree

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 19:47

Succes!

Ceetje_bokt
Berichten: 5167
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 19:55

Ik volg, erg interessant wat het gaat worden.

Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 09:02

Ik volg ook :j ben heel benieuwd!

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 09:34

Ik ga ook maar eens volgen :j

ievie

Berichten: 2194
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 09:43

Oh wat leuk en spannend! Ik volg ook graag mee. Wij hebben ruim twee jaar geleden ons huis volledig verbouwd en van binnen vernieuwd. Mijn ouders hebben vijf jaar geleden een nieuw huis gebouwd.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 12:42

Ojee, alle nattigheid van de hele buurt komt dus bij jouw huisje :(:)

De hele boel ophogen is zeker prioriteit nummer 1...?

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-22 23:21

Oh wat leuk dat er een heel deel volgen!!! Dank jullie wel

De voorontwerpen voor de woning worden getekend en de architect komt een aantal keer langs om opmetingen te doen. Alles wordt opgemeten : hoogtes, dieptes,… van de straat, van mijn perceel en dat van de buren.
Een hakkeltje staat er wel aan te komen, ik heb in 2013 een paardenstal laten zetten, dewelke niet vergund is O:)
Alles moet op het plan staan, dus ook de stal. Volgens de architect, gaat dat een groot probleem geven en gelijk had hij!!!

Om de kosten van de woning te beperken, een zo groot mogelijk woonoppervlak te hebben en toch een gezellig huisje te hebben, beslist Raf om met tussenverdiepingen te werken. Door de afbraak, moet er minstens een kruipkelder zijn, dus maakt hij daar nuttig gebruik van.

Afbeelding
De voorgevel

Afbeelding
Achtergevel. Ondertussen iets aangepast

Afbeelding
Het principe

Sommige zullen denken dat het niet handig is, als je ouder wordt. Klopt, maar Raf heeft ook gelijk als hij zegt “als je die 8 treden niet meer kunt maken, kan je ook niet meer voor die gigantische tuin zorgen en zal je naar een rusthuis moeten.”


In de loop van de volgende maanden, komen er al behoorlijk wat kosten aan. Ingenieursbureau voor dit, ingenieur voor dat, sondering, …
Er is nog geen plan, maar de duizenden euro’s vliegen al de deur uit %)

Ondertussen koop ik een caravan van 1996. De bedoeling is dat ik daar in zal wonen, zolang de ruwbouw bezig is. Ik heb gelukkig gouden buren, want ik mag tijdens die periode bij hun douchen en naar het toilet en van de grondwaterput mag ik een aftakking leggen naar de stallen. Ook mag ik hun wasmachine gebruiken en in hun huis slapen als ze met verlof zijn.


Afbeelding
Ik zoek nog een naam :o

Door Corona lopen er vertragingen op, in de winter krijg ik van de gemeente het nieuws dat het dossier onontvankelijk wordt verklaard wegens de stallen en de hondenkennel :?
Dan begint een beetje een race tegen de klok om alle documenten in orde te krijgen.

- de kennel heb ik nodig voor mijn diensthonden, dus heb ik een bewijs van mijn baas nodig
- ik moet bewijzen dat ik paarden heb (eigendomsakte )dat hun stal groot genoeg is, dat ik genoeg weiland heb en dat het dak van de stal niet te hoog is
- de stallenbouwer moet plannen bezorgen
- een landmeter moet de stal en de kennel komen opmeten ( kost nog eens veel geld :$ )

Uiteindelijk, na nog een hele nacht doorwerken, geraakt het dossier nipt op tijd ingediend.
Dan is het afwachten, of de gemeente het nu wel ontvankelijk gaat verklaren.

Morgen, vervolg :D

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 23:26

Wat als je honden de trap niet meer op kunnen?

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-22 23:29

De honden zijn diensthonden, die komen alleen ‘s nachts binnen en mogen niet helemaal vrij door de woning lopen.
In de mudroom is sowieso een bench voorzien, groot genoeg voor twee. ( ik heb springer spaniëls )

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 23:41

Is een gelijkvloerse bungalow niet praktischer als je toch een grote lap grond hebt? Dan zit je gelijk levensloopbestendig.
Voor de tuin kun je altijd hulp inhuren als je dat fysiek niet meer kan, maar dan raak je je fijne woonst tenminste niet kwijt. Eens je vrijstaand woont is naar een appartement moeten een erge achteruitgang.

Sanet

Berichten: 7923
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 00:01

Ooooh super leuk een volg topic!
Ik ben zo benieuwd hoe het gaat worden!

Phonix
Berichten: 1092
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 00:02

Nee joh, heerlijk dit. Wij hebben dit ook, en het maakt het huis lekker speels en niet de typische “Nederlandse rijtjes huis”

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 00:56

elnienjo schreef:
Is een gelijkvloerse bungalow niet praktischer als je toch een grote lap grond hebt? Dan zit je gelijk levensloopbestendig.
Voor de tuin kun je altijd hulp inhuren als je dat fysiek niet meer kan, maar dan raak je je fijne woonst tenminste niet kwijt. Eens je vrijstaand woont is naar een appartement moeten een erge achteruitgang.


Ik volg ook!

Ben het met het laatste niet eens. Ik denk dat als je slecht ter been raakt, het juist heel verstandig is om ergens te wonen waar alles lekker dichtbij is. Of het nu een aanleun- appartement is of inderdaad een verzorgingstehuis is dan de vraag natuurlijk.

x_Jeanine_x

Berichten: 9085
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 02:32

Wat een ontzettend gaaf project! Ik volg zeker mee en stuur het topic even door naar iemand die ook wil gaan nieuwbouwen.

karrij
Berichten: 1046
Geregistreerd: 13-04-21

Re: Oude woning gaat plat voor nieuwbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 06:16

nou zeg ,nogal een project, succes, ik volg

Ayasha
Blogger

Berichten: 57927
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 06:20

Hier iemand die die treden niet meer zou kunnen maken maar voorlopig staat er nog geen rusthuis in de planning voor mij. := (het zijn er ook geen 8 maar 24 of iig 16 die je elke dag meerdere keren gaat doen.)

Mijn vader heeft volgens dit principe gebouwd en had hier al heel snel spijt van. :o
Als die het opnieuw konden doen deden ze minder verdiepingen.