Aankoop auto wat zijn mijn rechten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brainless

Berichten: 29735
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Aankoop auto wat zijn mijn rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 12:05

Bij onze auto's staat ook import en ik weet dat die van mijn man dat sowieso niet is (zelf nieuw besteld).

DuoPenotti

Berichten: 29469
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Aankoop auto wat zijn mijn rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 12:11

Bij mijn auto staat ook import, maar dat klopt ook.
Bij Ovi.rdw ook goed te zien.

Datum eerste tenaamstelling in Nederland.
Datum eerste toelating. Dat is dus een andere datum.

maar daar heeft ts idd niets aan.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Aankoop auto wat zijn mijn rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 12:15

Zou kenteken check niet gewoon fabriek-af bedoelen met import. Mijn auto zou ook import zijn volgens hen maar dat klopt niet.
Tenzij de fabriek meetellen, dan zou het zomaar kunnen dat de auto niet in NL.gebouwd is.

Brainless

Berichten: 29735
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 12:17

DuoPenotti schreef:
Bij mijn auto staat ook import, maar dat klopt ook.
Bij Ovi.rdw ook goed te zien.

Datum eerste tenaamstelling in Nederland.
Datum eerste toelating. Dat is dus een andere datum.

maar daar heeft ts idd niets aan.

Maar op die site klopt van de data niet echt wat:
Citaat:
Importauto Ja
Eerst toelating internationaal 30-01-2008
Eerst toelating nationaal 22-04-2022

Ik heb de auto sinds 13-02-2021 en toen was hij al echt in Nederland en niet dat hij vandaag pas in ingevoerd :+

DuoPenotti

Berichten: 29469
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 12:22

Kentekencheck klopt hier ook.
Importauto Ja
Eerste toelating op de wereld 28-12-2005
Eerste afgifte in Nederland 20-08-2012
Laatste tenaamstelling 20-08-2012

Mijn ouwe trouwe beestje :D

maar misschien moeten we daar een eigen topic van maken.
weten we meteen hoe vaak het klopt en hoe betrouwbaar die site is

AmyJamess

Berichten: 2119
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: Aankoop auto wat zijn mijn rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 12:28

Ik heb ook een import auto, gelukkig gekocht bij een eerlijke dealer die dat bij bezichtiging ook gelijk aangaf.
En alle papieren en onderhoudsboekje zat er nog steeds bij.
Rijdt nog steeds perfect en nog steeds super blij mee.

Heb je er nog garantie op zitten ts? Misschien kun je daar wat mee. Neem aan dat de garage de kosten opzich neemt .

En anders, een wijze les en de auto zo snel mogelijk door verkopen op de hoop dat je er nog een beetje voor terug krijgt.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Re: Aankoop auto wat zijn mijn rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 12:38

Er is recent een uitzending geweest van de rijdende rechter over een te lange duur van een reparatie. Loont om terug te kijken. In ieder geval een ingebrekestelling sturen met daarin een termijn wanneer het opgelost moet zijn. En dat je anders de overeenkomst wilt ontbinden. Zonder ingebrekestelling kun je niets. Dat had de rechtsbijstand je overigens ook best kunnen vertellen.

Stampeltje
Berichten: 387
Geregistreerd: 18-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 13:24

Rongyos schreef:
mag schreef:
https://www.kentekencheck.info

Welke punten komen eruit als je hier je kenteken invult?


Deze site kende ik nog niet, maar heel vreemd: als ik het kenteken invul van mijn auto geeft ie aan dat het een 'import' auto is, en dat klopt niet.
Verder wel handig dat je de (afkeur)punten van de apk kunt zien (die wist ik natuurlijk al)



Hier staat onze gloednieuwe auto ook als importauto aangemerkt. Maar hij is ook niet in NL gemaakt dus ook wel weer logisch

denbine
Berichten: 1308
Geregistreerd: 01-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-22 13:44

MarliesV schreef:
denbine schreef:
Hij laat reparaties uitvoeren door een ander bedrijf. Hij importeert en verkoopt alleen.

Daarom duurt het telkens ook zo gruwelijk lang vermoedelijk.

Hij heeft het recht om de gebreken te repareren inderdaad. Daar kan je nu niet onderuit.

Wil je graag de koop ontbinden? Want daar zijn nu geen redenen voor, als hij straks na repartie een deugdelijk product aflevert, zelfs met een half jaar garantie.


Het liefst wel. Omdat we al vanaf eind februari bezig zijn. eerst duurde het langer door de RDW. Toen brande er een lampje en uiteindelijk konden wij hem 23 maart ophalen. Daar weg rijden was er weer een storing. en 10 april haalden wij hem op en meteen contact opgenomen dat er een tik in de motor zit en de garage dat aan zijn personeel heeft doorgegeven. Vandaag heb ik hem gevraagd hoe het ervoor staat en krijg als antwoord "de garage belt je vandaag". Hoelang mag zo een reparatie duren?
Wanneer heb ik wel het recht de koop te ontbinden?

denbine
Berichten: 1308
Geregistreerd: 01-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-22 13:45

KimD schreef:
Niet direct een antwoord op je vraag maar uit pure nieuwsgierigheid, zit deze verkoper toevallig in Kelpen-Oler?


Nee dat is hem niet :)

MarliesV

Berichten: 15194
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 14:01

denbine schreef:
MarliesV schreef:

Daarom duurt het telkens ook zo gruwelijk lang vermoedelijk.

Hij heeft het recht om de gebreken te repareren inderdaad. Daar kan je nu niet onderuit.

Wil je graag de koop ontbinden? Want daar zijn nu geen redenen voor, als hij straks na repartie een deugdelijk product aflevert, zelfs met een half jaar garantie.


Het liefst wel. Omdat we al vanaf eind februari bezig zijn. eerst duurde het langer door de RDW. Toen brande er een lampje en uiteindelijk konden wij hem 23 maart ophalen. Daar weg rijden was er weer een storing. en 10 april haalden wij hem op en meteen contact opgenomen dat er een tik in de motor zit en de garage dat aan zijn personeel heeft doorgegeven. Vandaag heb ik hem gevraagd hoe het ervoor staat en krijg als antwoord "de garage belt je vandaag". Hoelang mag zo een reparatie duren?
Wanneer heb ik wel het recht de koop te ontbinden?


Helaas is dat niet zwart wit, twee weken voor een reparatie is redelijk bijvoorbeeld.

Je kan pas ontbinden als je de verkoper kans hebt gegeven te herstellen en in gebreke hebt gesteld vorlgens mij, maar ik ben niet! juridisch onderlegd.
https://www.das.nl/aankopen/garantie-bij-defect-product

Ik zou toch je rechtsbijstand opnieuw bellen voor gedegen juridisch advies.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 14:03

Je moet altijd de verkoper de kans geven de boel te repareren, slaagt hij dat niet in binnen redelijke termijn dan mag je de auto retourneren.

Ik snap alleen niet waarom de rechtsbijstand niet wil helpen omdat het geen Bovag bedrijf is, wat is dat voor een onzin. Het is een bedrijf en deze dient zich aan de wet te houden, ze zijn niet verplicht lid van een branchevereniging.

denbine
Berichten: 1308
Geregistreerd: 01-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-22 14:22

ingvdh schreef:
Je moet altijd de verkoper de kans geven de boel te repareren, slaagt hij dat niet in binnen redelijke termijn dan mag je de auto retourneren.

Ik snap alleen niet waarom de rechtsbijstand niet wil helpen omdat het geen Bovag bedrijf is, wat is dat voor een onzin. Het is een bedrijf en deze dient zich aan de wet te houden, ze zijn niet verplicht lid van een branchevereniging.


Maar die kans hebben wij toch al wel gegeven. Nu voor de 3e keer en zitten nu alweer 10dagen zonder auto. Eerlijk gezegd heb ik het vertrouwen totaal niet meer.

Wat betreft de rechtsbijstand vond ik het ook bijzonder

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 14:24

Rongyos schreef:
mag schreef:
https://www.kentekencheck.info

Welke punten komen eruit als je hier je kenteken invult?


Deze site kende ik nog niet, maar heel vreemd: als ik het kenteken invul van mijn auto geeft ie aan dat het een 'import' auto is, en dat klopt niet.
Verder wel handig dat je de (afkeur)punten van de apk kunt zien (die wist ik natuurlijk al)


Ik kende de site wel en al eerder gebruikt. Mijn bus zou ook import zijn. En dat is ie zeker weten niet. Gewoon afgeleverd door een garage in de regio en daar door de vorige eigenaar altijd in onderhoud geweest.

Maar helaas import autos is toch vaak te mooi om waar te zijn, ik ken best veel ellende daarmee van mensen die dachten een koopje te krijgen. Maar of ex serieuze schade auto, of veel meer kilometers en een teruggedraaide teller.

:(:) Op zich als de verkoper de boel kan repareren moet hij daar wel de kans nog een keer voor krijgen. Als hij na deze poging nog steeds niets kan oplappen weet ik niet wat je rechten dan zijn. Maar ik zou er nu al klaar mee zijn geweest

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 14:39

ingvdh schreef:
Je moet altijd de verkoper de kans geven de boel te repareren, slaagt hij dat niet in binnen redelijke termijn dan mag je de auto retourneren.

Ik snap alleen niet waarom de rechtsbijstand niet wil helpen omdat het geen Bovag bedrijf is, wat is dat voor een onzin. Het is een bedrijf en deze dient zich aan de wet te houden, ze zijn niet verplicht lid van een branchevereniging.

Nee dan helpt je rechtsbijstand idd niet, enkel als ze bovag aangesloten zijn.
Wat ze je wel bieden is:
Brief sturen € 399
Brief sturen + onderhandelen € 799
Komen ze er niet uit dan is de volgende stap een rechtszaak, en deze kosten komen er nog apart bij (€ 2000-2500).

En helaas weten veel garages dit, dat de rechtsbijstand dus niet meer helpt. En maken daar flink misbruik van. Maar van de bovag zelf hoef je ook niets te verwachten meer. Dat is ook schijnveiligheid. Die staan achter de garage (die flink geld betaald om bij de bovag te mogen behoren).

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Aankoop auto wat zijn mijn rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 15:14

@Kiki1976, vreemde gang van zaken, alsof bovag bedrijven de enige zijn die wat met auto's doen.

@TS, je kan ze in gebreke stellen en ze nog x aantal dagen geven om de storing te verhelpen en gelijk stellen dat als dan de storing niet verholpen is je de koop ongedaan wil maken.
Doe dit wel schriftelijk, een dergelijke brief gaat de rechtsbijstand ook sturen, dus die €399 heb je dan alvast bespaard.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 15:27

ingvdh schreef:
@Kiki1976, vreemde gang van zaken, alsof bovag bedrijven de enige zijn die wat met auto's doen.

@TS, je kan ze in gebreke stellen en ze nog x aantal dagen geven om de storing te verhelpen en gelijk stellen dat als dan de storing niet verholpen is je de koop ongedaan wil maken.
Doe dit wel schriftelijk, een dergelijke brief gaat de rechtsbijstand ook sturen, dus die €399 heb je dan alvast bespaard.

Ja dat is het ook, maar bij DAS helpen je ze niet als de garage geen bovag aangesloten garage is.
Zitten zelf nl ook in deze situatie.
En dan hebben we zelfs het uitgebreide alles in 1 pakket.

Maar sws eerst de garage schriftelijk en aangetekend in gebreken stellen en hier een schappelijke termijn aan vast stellen.
Ook al kunnen ze dit niet nakomen, dan dien je ze nog een keer een laatste aangetekend schrijven te sturen.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Re: Aankoop auto wat zijn mijn rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 17:32

Als je geen officiële ingebrekestelling hebt gestuurd, telt het niet dat je al 3 keer 10 dagen hebt gewacht. Dus zsm een aangetekende brief sturen waarin je letterlijk schrijft dat je hem in gebreke stelt. Als de auto binnen 10 werkdagen niet in afgesproken staat is, je de overeenkomst ontbindt. Noem nog wel even wat je precies hebt afgesproken.

denbine
Berichten: 1308
Geregistreerd: 01-02-07

Re: Aankoop auto wat zijn mijn rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-22 19:03

De garage zou bellen vandaag, uiteindelijk zelf gebeld. Ze moeten een nieuwe krukas bestellen. Ze verwachten de auto dan over 2 wkn klaar te hebben.
Ik ga alsnog schriftelijk een ingebrekestelling toesturen. Want het vertrouwen dat de auto in orde is heb ik niet meer

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 20:02

karuna schreef:
Maar helaas import autos is toch vaak te mooi om waar te zijn, ik ken best veel ellende daarmee van mensen die dachten een koopje te krijgen. Maar of ex serieuze schade auto, of veel meer kilometers en een teruggedraaide teller.


Dat was vroeger zo, maar tegenwoordig een stuk minder. Er wordt veel geïmporteerd en het is veel moeilijker om met de km-stand te rommelen.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Aankoop auto wat zijn mijn rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 20:10

Volgens mij klopt het TuV-stukje niet, hoor. De TüV-keuring vervalt feitelijk en wordt overgenomen door de Nederlandse APK. Ook wel logisch dat een voertuig gekeurd moet zijn volgens de normen van het land waarnaar het wordt geëxporteerd. Zelfde met typegoedkeuringen voor landen.
Maar helemaal zeker weet ik het niet. Ik zou eens contact opnemen met de ANWB ofzo.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 22:28

Ik verplaats dit topic naar [HTT] Huis, Tuin en Techniek

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 09:25

chevax schreef:
Volgens mij klopt het TuV-stukje niet, hoor. De TüV-keuring vervalt feitelijk en wordt overgenomen door de Nederlandse APK. Ook wel logisch dat een voertuig gekeurd moet zijn volgens de normen van het land waarnaar het wordt geëxporteerd. Zelfde met typegoedkeuringen voor landen.
Maar helemaal zeker weet ik het niet. Ik zou eens contact opnemen met de ANWB ofzo.

De auto hoeft niet opnieuw gekeurd te worden, zie de website van de RDW.

https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... f-eva-land