Makkelijke Moestuin topic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
robeer

Berichten: 1405
Geregistreerd: 26-02-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 18:16

Egyptische ui staat hoog op mijn lijstje…….ik wil die echt nog een keer in m’n tuin. Het loof gaan we eens proberen.

Marlou91

Berichten: 438
Geregistreerd: 21-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 18:22

Ik lees al een tijdje mee in dit topic en ben dankzij jullie ook enthousiast geworden over het MM principe. Ik heb dus echt 0,0 ervaring, maar zou het wel gezellig vinden om hier mee te kletsen.

Nadat ik me wat heb ingelezen ben ik tot de conclusie gekomen dat vooral de grond en de app meerwaarde hebben. De bakken die ze verkopen en die ik hier soms voorbij zie komen vind ik prachtig, maar ik ben niet handig genoeg om er zelf een te maken en de kant en klare bakken vind ik toch wel erg aan de prijs.

Daarom heb ik de grond en zaden wel bij MM gekocht, maar begin ik klein, met een kweektafeltje en twee 30x30 bakken van de Action (iemand plaatste die laatst hier, dankjewel voor de tip). Vandaag heb ik ze gevuld met mix en ingezaaid, ik ben begonnen met rucola, radijs, mini kropsla en wil half maart nog wortelen planten.

Knoflook lijkt me ook leuk en aardappelen en tomaten (beter kant en klare plantjes las ik hier ergens) en en... Dit loopt nu al uit de hand :=

Die Egyptische ui heb ik ook even opgezocht op Google, wat een apart plantje. Echt nog nooit gezien.

Schuur_

Berichten: 4866
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 20:03

Zolang de afmetingen van de vakken maar goed zitten kan je alle kanten uit met de MM!

Ik heb vandaag dropmunt en basilicum voorgezaaid en krammen in de bakken geslagen zodat ik ondanks mijn 7 3m x 1m20 bakken toch grotendeels via het MM systeem kan werken. Ik vind het zo fijn en duidelijk!

Vandaag bedacht dat ik misschien toch wel ook prei in de bakken wil dus maandag even op zoek in het tuincentrum voor pootgoed. Ik ben vooral voor het MAKKELIJK principe dus wil niet teveel werk. Beetje voorzaaien is nog te doen maar hele systemen uitdenken lijkt me nog te moeilijk met een 50 urige werkweek, 2 opleidingen en een pittig trainingschema voor de hond (+ de andere die soms ook aandacht nodig heeft)

Ook heb ik die olifantenlook van moestuinweetjes op mijn pootgoed wishlist gezet voor het najaar.

Thats_Me

Berichten: 10938
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 20:27

Wat leuk dat er al mensen begonnen zijn. Zelf had ik ook plannen om op 1 maart te beginnen maar met die kou wacht ik nog wel even een weekje of twee.

We hebben wel al dropplanten en lavendel in de gewone tuin staan. Ik zie hier ook leuke tips voorbij komen.

Eleadoras
Berichten: 482
Geregistreerd: 27-01-15

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 23:41

Leuk om zo ieder z'n plannen te lezen!

Hier toch al aardig wat gezaaid in mijn 2 1,20 bij 60 bakken. Peulen, sugersnaps, spinazie, radijs, veldsla, rucola en goudsbloem. Snachts de muts er over en dan komt het vast goed. Over een paar weken ook wortels zaaien en dan staan ze de komende tijd vol. Aardappels liggen ook binnen voor te kiemen, daar heb ik nog 4 mini's beschikbaar voor :) nu al zo veel zin in een groene tuin

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 12:02

zou je ook gewone aardappels uit de supermarkt kunnen laten groeien? of werkt dat niet... heb hier een aantal waar al wortels aan komen namelijk :)

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 13:01

ja hoor, heb regelmatig vergeten krieltjes die uitgelopen waren aan mijn nichtje gegeven die ze in de moestuin in de grond deed, kreeg ik dan weer emmer vol van terug aan einde van seizoen.

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 13:07

Dat kan mits gepoederd.

Lieszje
Berichten: 7179
Geregistreerd: 13-10-08

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 21:19

Ik krijg door jullie berichten echt zin om van alles voor te gaan zaaien en de grond in te knallen :')

Het zal bij ons alleen nog even duren denk. Vandaag hebben we het dak van de blokhut aangepakt. Het dakleer was op waardoor er lekkages waren ontstaan en er meerdere planken lek waren.
Hopelijk kunnen we binnenkort beginnen aan de bakken, heb er zin in!

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 20:18

Ik heb zaterdag mijn 2 bakken volledig omgeroerd, voeding toegevoegd en 1 van de twee aangevuld met moestuingrond.
Daarna ook direct wat ingezaaid. 1x meiraapjes, 1x winterpostelein en 1x rode kool is nieuw voor mij. Verder zit ook de veldsla en rucola nu in de grond, en ben ik de peultjes aan het voorkiemen. De spinazie wilde ik ook inzaaien, maar daar had ik niet genoeg van,dus die gaan komend weekend.
Heb zin in het nieuwe moestuinseizoen!

hagelslag
Berichten: 8998
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 20:40

Ik wil zoooo graag wat zaaien....
Alleen wat het vanmorgen wit buiten....
Dus ik wacht nog heel even af

Schuur_

Berichten: 4866
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 23:54

Ik ga ook nog een weekje wachten. Het zou misschien nog gaan sneeuwen

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 01:10

Hier lag vanmorgen nog een paar cm sneeuw, ben blij dat ik nog even heb gewacht.
Heb 1 bak wel klaar met nieuwe voeding erdoor gewerkt en ik moet voor de MM-mini's nog even nieuwe grond halen.
Voor zaaien van tomaten doe ik pas eind maart, begin april.
Het ziet er leuk uit die kleine plantjes in de vensterbank maar tegen de tijd dat ze naar buiten kunnen, zijn ze veel te hoog en slungelig.
Vorig jaar was ik ook pas wat later begonnen en volgens mij heb ik nu nog tomaten in de vriezer liggen :')
Ik wilde eigenlijk nog een paar bakken erbij maken maar kan fysiek nog zo weinig dat ik daar dit jaar niet mee ga beginnen.

Marlou91

Berichten: 438
Geregistreerd: 21-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 08:46

Heeft het nu eigenlijk consequenties als je wel al hebt ingezaaid met dit koude weer? Ik heb het spul maar onder het afdak tegen het huis gezet maar zie nog niet veel gebeuren…

Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 08:58

Het groeit wat langzamer als het nog zo koud is.

Maar zoals peultjes en sugarsnaps moeten daar wel tegen kunnen. Als in: ze gaan niet dood.

Ik heb de eerste sugarsnap zaailing boven *\%/*. Het is nu echt weer begonnen!

Verder heb ik een paar van mijn "Action mini's" gevuld met grond. Komend weekend wil ik spinazie, sla, radijs en winterpostelein zaaien.

En met pijn in mijn hart besloten dit jaar geen pompoen en courgette te kweken. Maar het te houden bij niet klimmers. Muv tomaat, maar die kunnen aan een stok en hoeven geen rek.

Iemand hier die meedoet met de test zaden? Zitten interessante bij. Ik heb al gezocht naar de paprika in de app maar nog niet gevonden.
Ik had bedacht om deze aanwijzingen te volgen voor de chilipeper en snack paprika.

Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 10:39

Ik ben echt zo blij dat ik vorige week nog niets gezaaid heb.
Hier gebeurt niets zo:
Afbeelding

In de kweekbak gaat het wel lekker:
Afbeelding
Chilipeper, gele snoeppaprika en 3 soorten tomaat.

gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 11:09

Voor de liefhebbers, aankomende vrijdag en zaterdag is er op landgoed de Mariënwaerdt in Beesd een moestuin beurs. Met diverse stands, workshops ed. Lijkt me wel leuk!

https://demoestuinbeurs.nl/

Lieszje
Berichten: 7179
Geregistreerd: 13-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 20:08

Klinkt leuk Gillian!
Denk niet dat we het redden om daarheen te gaan. Maar ga het zeker onthouden :)

Dit weekend weer flink met de blokhut bezig geweest. De tuin was door de hoeveelheid modder en water slecht begaanbaar. Wel wat plannen gemaakt voor de eerste twee bakken die we gaan maken.

Er moet binnenkort ook flink wat grond komen. Nog genoeg te doen :')
En hopelijk kunnen we binnenkort gaan schilderen en beitsen.

Blokhut toen we de tuin net hadden
Afbeelding

Nu
Afbeelding

Lieszje
Berichten: 7179
Geregistreerd: 13-10-08

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 21:35

Nog vergeten te vragen :')

Welke afmetingen vinden jullie praktisch voor moestuinbakken?

Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 21:52

Lieszje schreef:
Nog vergeten te vragen :')

Welke afmetingen vinden jullie praktisch voor moestuinbakken?

Mooie uitbreiding van de blokhut +:)+.

Bakken: lengte oneindig. Breedte vind ik 2 vakken het maximale om comfortabel te (be)reiken. Dus als je er van 2 kanten bij kan 4 vakken breed.

Ik had vorig jaar een 3x3 bak waar ik van 1 kant niet bij kon. Toen de vakken leeg waren ging het wel maar toen er eenmaal iets tussen stond met een beetje hoogte werd het al gauw ingewikkeld.

Lieszje
Berichten: 7179
Geregistreerd: 13-10-08

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 22:07

Hopelijk kunnen we daar wat spullen onder kwijt zodat we wat fatsoenlijker kunnen lopen in de blokhut zelf:')

Mijn man wilt twee bakken maken voor éénruiters deze worden 1.50 diep en dan minimaal 1.80 lang.
Voor andere bakken zat ik aan te denken om deze maximaal 1.00 of 1.20 breed te doen. Of is dat te smal? :') En dan denk 2 meter lang en misschien wat vierkante bakken.

Haha 3 meter lijkt mij wel lastig werken inderdaad.

Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 22:19

Ik heb het over vakken hè. Dus 2x30cm=60 cm per kant.
Dus max. 120 cm breed als je er van 2 kanten bij kan.
Lengte maakt dan niet uit.

hagelslag
Berichten: 8998
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 22:36

Precies 120 breed is breed zat.
Ik kon vorige jaar ivm brandnetels even niet vanaf de andere kant bij de bak. En dat was echt echt irritant.
Maar nu heb in natuurlijk wle rugproblemen

Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 00:36

Ik vind mijn bakken van 1,5 m breed (beide kanten bereikbaar) nog heel prima te doen. Maar breder dan dat is niet prettig meer.

Lieszje
Berichten: 7179
Geregistreerd: 13-10-08

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 19:22

Aha, ik dacht dat een vak 50 cm was :')
Bedankt voor de tips!