prijzen huizen/huur steeds omhoog hoe dat kunnen betalen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 21:15

purny schreef:
Ipv rekeningrijden he...

Ik weet zeker dat dat de schatkist meer gaat opleveren...

Maar goed dat was wel heel off topic

Nou mijn auto spekt de schatkist al voldoende hoor...
105E wegenbelasting, loopt op benzine (1:7 - 1:11), dus betaal genoeg belasting per maand :+

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: prijzen huizen/huur steeds omhoog hoe dat kunnen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-22 22:20

Sorry maar vind belachelijk dat de overheid weer ‘wilt’ dat we dichter bij huis werk zoeken.

Dan moet ik zeker ook straks m’n paarden dichterbij zetten.. no way in mijn omgeving zijn geen stallen waar paarden 24:7 buiten kunnen staan, ja op een blub weiland….

Maar goed dat is of topic

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 20:43

Krijgen zo weinig mensen hier reiskostenvergoeding? Ik vind rekeningrijden juist niet gek, de vervuiler betaalt. Want nu betaal je wegenbelasting afhankelijk van de provincie en het gewicht van je auto, of je nou 200 km per maand rijdt of 2.000.

Over kosten VvE: daarbij moet je wel bedenken dat je zelf dus niet hoeft te sparen voor groot onderhoud.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: prijzen huizen/huur steeds omhoog hoe dat kunnen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 20:49

Voor mijn werk kreeg je tot 25km reiskostenvergoeding. Verder moest je maar in de buurt gaan wonen :))

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 20:52

Winged schreef:
Verschil zit hem er in of je de mogelijkheid hebt om thuis te werken, dichtbij huis te werken etc.

Sowieso zijn de OV verbindingen in het buitengebied minder dan rondom de steden.


Nou dat valt ook tegen. Ik werk nu 25 km van mijn woonplaats. Er is een ander kantoor 28km van mijn woonplaats, beide midden in de randstad. Met de auto zonder file 25 tot 30 min. Met ov 5 kwartier :')

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 20:56

Tiggs schreef:
Krijgen zo weinig mensen hier reiskostenvergoeding? Ik vind rekeningrijden juist niet gek, de vervuiler betaalt. Want nu betaal je wegenbelasting afhankelijk van de provincie en het gewicht van je auto, of je nou 200 km per maand rijdt of 2.000.

Over kosten VvE: daarbij moet je wel bedenken dat je zelf dus niet hoeft te sparen voor groot onderhoud.

Ik betaal al genoeg accijns via de brandstof.. hoe meer ik rij en/of een onzuiniger auto rij, hoe meer ik betaal.
Mijn man heeft een lease-auto en zal straks bovenop de bijtelling ook nog het rekeningrijden moeten gaan betalen.
Ze hebben het over 8-10 cent per kilometer, dus dat wordt 22 E per dag aan kosten erbij.
Onbetaalbaar!
Ook al zou hij een eigen auto rijden (hij krijgt dan tot max 75km enkele reis betaald) is 28E per dag.
Dan houdt hij 6E over om de brandstof voor 220km + de kosten van de auto (verzekering, provinciale opcenten +onderhoud) van te betalen. Dan komen de kosten op ca 500E per maand extra dan nu :+

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: prijzen huizen/huur steeds omhoog hoe dat kunnen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 20:59

Dat zou betekenen dat veel kleine inkomens in de problemen komen, zeker die mensen die nachtdiensten, etc. draaien waar het OV niet komt.

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 21:04

tamary schreef:
Dat zou betekenen dat veel kleine inkomens in de problemen komen, zeker die mensen die nachtdiensten, etc. draaien waar het OV niet komt.

Nou, wij hebben een leuk inkomen.. maar 500E meer zal voor grote problemen gaan zorgen.
Dan houden wij niet genoeg over voor de boodschappen, laat staan voor mijn auto, de dieren en de extra dingen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: prijzen huizen/huur steeds omhoog hoe dat kunnen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 21:06

Over de accijns op brandstof betaal je ook nog eens belasting :\.

Sansevieria
Berichten: 4198
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 21:07

tamary schreef:
Dat zou betekenen dat veel kleine inkomens in de problemen komen, zeker die mensen die nachtdiensten, etc. draaien waar het OV niet komt.

Yup, dat is iets waar ik al een hele tijd geleden over nagedacht heb.

Was voor ons toch mede een van de redenen om een huis dichter bij ons werk te zoeken, zeker nadat we besloten hadden met de paarden en schapen te stoppen.

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: prijzen huizen/huur steeds omhoog hoe dat kunnen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 21:38

Ik betaal nu €20 per maand aan wegenbelasting en kan hiervoor "onbeperkt" rijden.

Je gaat mij nooit vertellen dat ik met rekeningrijden niet duurder uit ga zijn per maand.

Ik rijdt zn 8000km per jaar, dus als het daadwerkelijk €0,10 per km wordt, wordt het ineens €800 per jaar bij ipv de €240 aan wegenbelasting nu.

NIET leuk en dan zal ik mn autotje helaas weer moeten verkopen want dat budget heb ik écht niet! Mn autotje geeft nu juist ontzettend veel vrijheid in vergelijking met altijd alleen fiets of ov.

Kan wel janken om dat rekeningrijden. De minima wordt gewoon keihard gepakt wéér.

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 21:46

tamary schreef:
Dat zou betekenen dat veel kleine inkomens in de problemen komen, zeker die mensen die nachtdiensten, etc. draaien waar het OV niet komt.


Niet alleen dat, stel ik ga als nachtdienst zijnde met het OV, incl alle extra reisuren voor en na mn dienst (dag wordt nog korter zo)
Als mijn cliënt dan overlijdt tijdens de nacht kan ik niet naar huis :')

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 21:53

mvdende schreef:
Ik betaal nu €20 per maand aan wegenbelasting en kan hiervoor "onbeperkt" rijden.

Die 20E is een gedeelte belasting en een gedeelte provinciale opcenten.. dat laatste blijft bestaan.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33790
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: prijzen huizen/huur steeds omhoog hoe dat kunnen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 21:59

er is nog helemaal niet gezegd dat het 10 cent per kilometer gaat worden. En wie weet gaat er dan ook wel accijns van brandstof af. Dat weet je helemaal nog niet ALS het al doorgevoerd wordt. Daarbij je hoeft niet verplicht al die KM per jaar te rijden he. En als je dat voor je werk doet dan krijg je daar vast wel een verrekening voor.

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 22:02

Brainless schreef:
mvdende schreef:
Ik betaal nu €20 per maand aan wegenbelasting en kan hiervoor "onbeperkt" rijden.

Die 20E is een gedeelte belasting en een gedeelte provinciale opcenten.. dat laatste blijft bestaan.


Als het goed is niet hoor. Zou mooi zijn..... én rekeningrijden én nog steeds een deel wegenbelasting -:(-

Hopelijk gaan ze kleine auto's minder laten betalen dan de dikke Jaguars, Porches,Teslas enz.

Dikke bak? Betalen maar! Klein stadsautotje? Bijna gratis AUB. Net zoals nu eigenlijk, maar dan geen voordelen meer voor elektrische auto's.

Ze moeten in Den Haag écht eens gaan beseffen dat lang niet iedereen huishouden duizenden €€€ op de bank heeft staan om maar elektrisch te rijden/ huizen te verduurzamen enz.

Genoeg huishoudens die met een klein autootje het nét redden in de maand.

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 22:02

MarlindeRooz schreef:
er is nog helemaal niet gezegd dat het 10 cent per kilometer gaat worden. En wie weet gaat er dan ook wel accijns van brandstof af. Dat weet je helemaal nog niet ALS het al doorgevoerd wordt. Daarbij je hoeft niet verplicht al die KM per jaar te rijden he. En als je dat voor je werk doet dan krijg je daar vast wel een verrekening voor.

Nope, ze mogen niet meer belastingvrij geven en bedrijven zijn nu al aan het beknibbelen op de reiskosten.
Zoals op mijn mans werk.. een x aantal km wordt maar vergoed per dag en ik zie meer bedrijven die dat hebben.
Soms met een max van 25 km enkele reis (was zo bij mijn vorige werkgever met 16ct per kilometer).

De werkgever van mijn man gaat echt geen 500E netto per maand extra geven om die kosten te dekken. :+

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 22:05

mvdende schreef:
Hopelijk gaan ze kleine auto's minder laten betalen dan de dikke Jaguars, Porches,Teslas enz.

Klopt, meer CO2 uitstoot moet meer per km gaan betalen..
Bedenk wel dat een oude 206 meer uitstoot heeft dan een nieuwe range rover.
Dus een oude kleine auto gaat meer betalen dan een "milieuvriendelijke" SUV.

En je moet voor het kastje gaan betalen in de auto... kosten nog onbekend.
In de wandelgangen hebben ze het over 250-400E per auto.

En ze gaan het duurder maken om in de spits op drukke stukken te rijden.
Dus wie worden er aangepakt? De werkende mensen die van 9-17 uur werken :+

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: prijzen huizen/huur steeds omhoog hoe dat kunnen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-22 22:17

Rekening rijden wat belachelijk.. dan kunnen bedrijven waar personeel door heel land rijden denk onderhand falliet gaan.

Ik rij ook veel, dus wordt duur grapje. Moet ik dat gaan verrekeningen met m’n lessen die ik geef., dan wordt dat onbetaalbaar voor.,

Echt hoe verzinnen ze het. Een goede betaalbare elektrische auto die trailer kan trekken nog niet gevonden..

Nog ff je leeft om te werken.. mijn paarden z’n m’n alles.. ja het is Luxe maar het zijn voor mij m’n ‘kinderen’ ik zou echt depri worden als ik alleen maar werk om alle rompslomp eromheen te kunnen betalen.. (dat ik geen paarden kan houden)

Maar goed m’n werk is half uur rijden. De stal ook omdat er gewoon geen goede stallen in de buurt zijn..

Raineri
Berichten: 6230
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 22:22

Blijven de belastingen bestaan? Daar is nog niets over gezegd. Kan me voorstellen dat een deel wegvalt
Overigens, liever rekeningrijden om het klimaat akkoord te behalen dan over 200 jaar Nederland overstroomt :+ we moeten gewoon door de zure appel heen.. we zijn al veel te laat begonnen en iedereen gaat creatiever moeten zijn over het bezit van een auto. Kiezen of delen jongens.

Maar dit ging over de huizenmarkt toch? Vind die prijzen veel schandaliger. Las wel in het nieuws dat ze een proef willen gaan doen met mensen die nu veel huur betalen, een hypotheek te geven die ze normaliter niet zouden kunnen krijgen +:)+

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 22:26

Danique_G schreef:
Las wel in het nieuws dat ze een proef willen gaan doen met mensen die nu veel huur betalen, een hypotheek te geven die ze normaliter niet zouden kunnen krijgen +:)+

Super.. dat was vroeger ook al het geval, maar ja dat wilde ze toen afschaffen omdat het wettelijk niet meer mocht omdat een eigen huis qua onderhoud/verzekeringen enz duurder is dan een huurhuis.
Komen ze weer terug op hun "het mag/kan echt niet meer beleid".

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 22:26

Brainless schreef:
mvdende schreef:
Hopelijk gaan ze kleine auto's minder laten betalen dan de dikke Jaguars, Porches,Teslas enz.

Klopt, meer CO2 uitstoot moet meer per km gaan betalen..
Bedenk wel dat een oude 206 meer uitstoot heeft dan een nieuwe range rover.
Dus een oude kleine auto gaat meer betalen dan een "milieuvriendelijke" SUV.

En je moet voor het kastje gaan betalen in de auto... kosten nog onbekend.
In de wandelgangen hebben ze het over 250-400E per auto.

En ze gaan het duurder maken om in de spits op drukke stukken te rijden.
Dus wie worden er aangepakt? De werkende mensen die van 9-17 uur werken :+



Beter laten ze het gewoon zoals het is, EV óók gewoon wegenbelasting laten betalen en het probleem van te weinig inkomsten uit de wegenbelasting is opgelost.

Of puur per kg auto betalen. Dat een nieuwe SUV gewoon altijd méér betaald dan een klein oud stadsautotje.

Want je gaat mij niet wijs maken dat een dikke SUV zuiniger is per gereden km dan een Pandatje.

Autorijden moet gewoon voor iedereen betaalbaar blijven, of tenminste niet duurder dan het nu is.

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 22:29

mvdende schreef:
Beter laten ze het gewoon zoals het is, EV óók gewoon wegenbelasting laten betalen en het probleem van te weinig inkomsten uit de wegenbelasting is opgelost.

Electrische auto's betalen naast géén wegenbelasting ook geen accijns op brandstof, dus de regering mist straks veel meer inkomsten.
Hoe meer elektrische auto's hoe minder inkomsten ze hebben.
Dus straks worden mensen die niet zo'n auto kunnen betalen en nog een klein autootje rijden uit het jaar 0, extra belast.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 27-01-22 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 22:30

Of gewoon ov goedkoper maken...

Ik moest laatst van Den haag Laan van NOI naar Den haag HS met de trein. Was even geen andere optie omdat mijn afspraak vervroegd was..
Kon voor een ritje van 3 minuten 2,50 volle mep aftikken....

*Het gebruik van deze trein kost u 80 cent per minuut :+

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 22:36

purny schreef:
Of gewoon ov goedkoper maken...

Ik moest laatst van Den haag Laan van NOI naar Den haag HS met de trein. Was even geen andere optie omdat mijn afspraak vervroegd was..
Kon voor een ritje van 3 minuten 2,50 volle mep aftikken....

*Het gebruik van deze trein kost u 80 cent per minuut :+

Manlief zou dan in Wolvega moeten instappen (is 13 km vanaf huis met de auto), en is dan vanaf Wolvega 2:30 uur onderweg naar zijn werk. -O- Dan moet hij om 6:10 uur het huis uit en is dan om 9 uur op het werk.
8 uur werken + pauzes=dan is hij 's avonds om 21 uur weer thuis, dan kan hij snel eten en douchen en gelijk zijn bed weer in. _O-

Raineri
Berichten: 6230
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 22:39

Brainless schreef:
Danique_G schreef:
Las wel in het nieuws dat ze een proef willen gaan doen met mensen die nu veel huur betalen, een hypotheek te geven die ze normaliter niet zouden kunnen krijgen +:)+

Super.. dat was vroeger ook al het geval, maar ja dat wilde ze toen afschaffen omdat het wettelijk niet meer mocht omdat een eigen huis qua onderhoud/verzekeringen enz duurder is dan een huurhuis.
Komen ze weer terug op hun "het mag/kan echt niet meer beleid".


Dit is een test nog hoor! Ik zou zeggen, als je x jaar hoge huur kan betalen dan is dit plat gezegd de rekensom:
Huur - kosten die opzij zet voor onderhoud = maandelijks bedrag hypotheek
Zal wel te kort door de bocht zijn. Maar je snapt m’n punt

Artikel gevonden: https://nos.nl/l/2414687

Ja, je moet ook niet verkijken op de kosten van een eigen huis. Nu bellen we de huurbaas en dan wordt het geregeld! Das ook wel makkelijk }:0