Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 17:25


Aranel
Berichten: 20200
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 17:28

Ik vind dit een interessant topic! En drukt mij maar weer eens met de neus op de feiten dat ik geen idee heb hoeveel ik per maand eigenlijk echt overhoud of hoeveel we uitgeven. Ik berekende laatst dat we per maand op 500 euro aan boodschappen zitten (2 volwassenen 1 peuter) en daar schrok ik echt van.

Nu maak ik meestal wat ik over heb op mijn rekening de dag dat mijn salaris gestort wordt, over naar mijn spaarrekening. Dat bedrag verschilt per maand en het lijkt ook wel alsof er iedere maand iets is wat weer extra geld kost :+ Nieuwe vloer boven, nieuwe voordeur, ramen vervangen, babykamer. Ik ga proberen het beter bij te houden :j

Beckie

Berichten: 145
Geregistreerd: 21-08-07
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 17:59

Prairy schreef:
Nog eentje om het rente op rente effect te laten zien. Ik had laatst even niet zoveel te doen en dacht, wat gebeurt er met 100 euro, als ik daar ELKE dag 3% rendement op maak? Hoeveel heb ik dan aan het eind van het jaar, als ik die rendementen ook steeds weer investeer?

Ik schrok me de pleuris :+


[ [url=m/MV8fOI.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/EHmRj2.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/2l9pCW.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/GJDSg4.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/2ziX94.jpg]Afbeelding[/url] ]


Lekker aan het rekenen geweest.

Je zou dit ook met een formule kunnen doen.
Bedrag=100×1,03^x
Waarbij x voor de tijd staat.

Scheelt je een hoop tijd :D

Prairy
Berichten: 9069
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 18:32

Ja maar ik had tijd :') moest ergens op wachten. Had het ook in Excel kunnen doen :P

En, als je iets opschrijft met de hand, blijft het effect langer hangen ;)

Oshaa
Berichten: 1045
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 19:09

Hier is het een beetje wisselend. Vorig jaae elke maand minimaal een paar duizend euro over na de vaste lasten. Op het moment ruim het dubbele van dat, maar mijn man is dan ook ZZPer dus de inkomstenstroom is soms meer en soms minder.
Wij sparen het grootste deel, omdat we plannen hebben om voor studie (van mij) naar het buitenland te verhuizen - dus we kunnen elke euro gebruiken. Behalve boodschappen en miss 2x per maand ergens lunchen geven we nauwelijks iets uit aan extraatjes. Mochten onze plannen niet doorgaan gaan we van de zomer wel lang (maar niet luxe want zo zijn we niet) op vakantie :)

Steenbok12
Berichten: 7842
Geregistreerd: 26-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 21:38

Hier hebben we ongeveer 3100 euro vaste lasten denk ik (inclusief eten en tank inschatting) en begroot ieder 200 euro per maand voor eigen dingen voor mij en mijn partner voor kleding uit eten etc. Salaris is ongeveer 4200 euro samen. Niet slecht maar merk dat die 700 euro die over is niet makkelijk gespaard word. Eerste maand met de nieuwe lasten en echt wel wennen. Scheelt ook dat onze energie rekening echt verdrie voudigd is sinds afloop van het contract, ook extra dag kdv nu erbij en dan natuurlijk alle kosten van een eigen huisje ipv goedkope sociale huur flat. Afsluiting van onderhouds abbo van cv in december van 115 euro en meteen erna ketel storing. Toch weer 86 euro aan materiaal kosten. Grote wensenlijst voor klusjes in huis en toch ook wel even toe aan een weekendje ontspannen samen. Deze maand maar even niet sparen en ontspannen denk ik. Van ruim 1500 euro sparen zonder problemen naar toch echt gaan nadenken wat we met ons geld doen. Op zich heel normaal maar poeh. Ik hoop ook dat kdv snel 'gratis' gaat worden. Daar staat 450 nu voor gereserveerd. Wel ruim. Ik gok op 350 a 380 per maand maarja terug betalen is zo ruk en dat gaan we met de energie rekening waarschijnlijk al moeten.

Maargoed we hebben een huis in een mooie wijk met een zonnig tuintje. Dus wel veel meer woongenot i.v.g. met onze kleine hete flat in de ghetto.

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 21:16

Wat een verschillen zeg! Ik verbaas mij daar altijd over waarom dat zo enorm moet zijn.

Sommige mensen houden meer over dan mijn hele maand salaris. :roll:

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 21:24

Wij hielden afgelopen jaar gezamelijk zon 1000 euro over. Nu kan ik niet werken dus houden we helemaal niets over en verwacht ik dat het spaargeld tegen de tijd dat ik weer kan werken redelijk op is -O-

Maar goede beide vanaf 0 begonnen dus het valt mee. Het liefst zou ik elke maand 500 euro sparen, maar ik ken genoeg mensen die blij zijn als ze rond komen dus ik klaag niet.

Prairy
Berichten: 9069
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 00:20

Nee dat weet ik ook wel haha. Ik vond het gewoon schokkend hoe snel het omhoog ging.

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 09:18

Ik denk dat ik naast de vaste lasten, sparen, boodschappen en tanken z'n 300 euro overhoud om uit te geven. Ligt er ook helemaal aan hoe de maand verloopt. Deze maand had ik 70 euro extra op mijn telefoonrekening omdat ik twee maand in het buitenland ben geweest. Of het ligt eraan waar ik voor mijn werk heen moet. Ik werk op 3 locaties in 3 verschillende plaatsen.

Ik merk dat ik vooral een klein beetje stress zo rond deze tijd van de maand. De rekeningen zijn er (bijna) allemaal af, de vaste laten. Dan heb ik een bepaald bedrag over en daar moet ik nog van tanken, boodschappen doen en leuke dingen doen. Elke maand komt het weer goed en valt het mee. Maar toch zou ik het fijn vinden om op mijn lopende rekening een bepaalde buffer te houden. Wie herkent dit?

En het zijn echt de kleine dingen die het doen. Nu is de shampoo op. Ik wil een nieuwe CG product proberen. 10 euro per stuk. Of als bijvoorbeeld het WC papier op is, of het wasmiddel.

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 14:23

Als ik mijn vaste medische kosten er ook aftrek, houd ik momenteel 40 euro over voor levensonderhoud := Gelukkig heb ik een buffer waarmee ik het kan opvangen.

Vanaf januari gaat mijn uitkering omhoog. Ik weet niet of ik die 10% letterlijk kan nemen, maar ik hoop dat het niet tegenvalt. En ik ga me ergens anders verzekeren, waardoor een groot deel van de medische kosten vergoed gaat worden. Als het allemaal meezit, zou ik dan net rond moeten kunnen komen. Ik hoop het. Sparen zit er even niet in, maar je spaargeld zien verdampen is niet leuk. Het zure is dat ik geen aanspraak kan maken op huurtoeslag of de energietoeslag.

Aranel
Berichten: 20200
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 14:33

Ik ben al maanden in strijd met mijn werkgever over mijn betaalde ouderschapsverlof. Ze doen het steeds helemaal verkeerd waardoor ik nu sinds augustus honderden euro's aan salaris mis. Hierdoor is het voor mij wel lastig om alles te betalen zonder mijn spaarrekening aan te spreken.

Normaal gesproken houd ik na aftrek van vaste lasten en boodschappen zo'n 600 euro per maand over. Ik ben getrouwd en heb 2 kinderen trouwens.

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 14:35

Wat zuur joh. Kan je niet de vakbond inschakelen?

melis_93
Berichten: 70
Geregistreerd: 29-07-22
Woonplaats: Neede

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 16:08

Intressant om te lezen!

Ik probeer maandelijks zo'n 500 euro te sparen en dat lukt meestal ook wel aardig. Na alles vaste lasten blijft er zon 700 euro over waarvan oa af en toe hoefsmid, da, keer uiteten, kapper, klieding kadotjes etc. Voorheen kon ik wel iets meer sparen maar de hogere energienota lukt dat nu niet. Ik hoop volgend jaar zonnepanelen op het dak te hebben liggen zodat ik daar weer wat meer op besparen kan.
ik woon overigens alleen en heb een koopwoning, leaseauto van de zaak waardoor ik qua autokosten wel maandelijks hetzelfde heb (al ingehouden op loon)

Lizenlotte
Berichten: 405
Geregistreerd: 17-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 16:44

Hier blijft er 900 euro voor benzine, boodschappen, kleding voor zoon en mezelf en cadeautjes/ extraatjes.
Op het moment spaar ik niks per maa d want mijn spaarrekening is meer dan voldoende gevuld voor onverwachte kosten en zo kom ik precies uit per maand met mijn geld.
Ik ben samen met zoon en werk deeltijds, en heb een huurhuis.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 17:27

Het topic is alweer wat ouder, vorig jaar heb ik uiteindelijk niet veel kunnen sparen, maar dit jaar was een beter jaar gelukkig! Nog steeds wat onverwachte hoge kosten gehad, maar toch een dikke 1000 euro opzij kunnen zetten elke maand.

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 22:13

Nature93 schreef:
Ik denk dat ik naast de vaste lasten, sparen, boodschappen en tanken z'n 300 euro overhoud om uit te geven. Ligt er ook helemaal aan hoe de maand verloopt. Deze maand had ik 70 euro extra op mijn telefoonrekening omdat ik twee maand in het buitenland ben geweest. Of het ligt eraan waar ik voor mijn werk heen moet. Ik werk op 3 locaties in 3 verschillende plaatsen.

Ik merk dat ik vooral een klein beetje stress zo rond deze tijd van de maand. De rekeningen zijn er (bijna) allemaal af, de vaste laten. Dan heb ik een bepaald bedrag over en daar moet ik nog van tanken, boodschappen doen en leuke dingen doen. Elke maand komt het weer goed en valt het mee. Maar toch zou ik het fijn vinden om op mijn lopende rekening een bepaalde buffer te houden. Wie herkent dit?

En het zijn echt de kleine dingen die het doen. Nu is de shampoo op. Ik wil een nieuwe CG product proberen. 10 euro per stuk. Of als bijvoorbeeld het WC papier op is, of het wasmiddel.


Maar dit is toch gewoon een kwestie van een paar maanden terug kijken en uitrekenen wat je gemiddeld kwijt was aan benzine en boodschappen en andere kosten?

Ik ga aan het begin van het jaar er even voor zitten en schrijf dan al m'n vaste lasten op met de nieuwe prijzen.
Via m'n bank app kijk ik een paar maanden terug en reken ik uit wat ik gemiddeld kwijt ben aan benzine en boodschappen.
Vervolgens maak ik een berekening van m'n gemiddelde loon min m'n vaste lasten, benzine kosten en boodschappen kosten. Van het Bedrag wat over blijft bedenk ik welk vast bedrag ik hiervan wil sparen. Hier is dat 10% van mn loon. Wat overblijft is voor "leuke dingen, kleding en onzin dingen (a la action aankopen).

Maandelijks, wanneer m'n loon binnen komt dan trek ik de vasten lasten er vanaf, gaat er 10% naar de spaarrekening en het vooraf berekende bedrag voor leuke dingen, benzine en boodschappen naar een aparte pinpas. En op is op. Dus ik let goed op wat ik wekelijks uitgeef aan boodschappen.

En ik zorg dat ik een voorraad heb. dingen als verzorgingsproducten, wasmiddel enz koop ik groter in en eigenlijk alleen maar tijdens goede aanbiedingen van bijvoorbeeld het kruidvat.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 11:28

Zo doe ik het ook Tieme :j

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 21:22

Ik ben wel benieuwd naar mensen die -net als ik- alleen zijn. Wat houden jullie over eind van de maand? Wat staat er op jullie lopende rekening in de laatste week voor het loon gestort wordt? Hoeveel kunnen jullie sparen?

Ik heb het idee dat gewoon rond komen tegenwoordig al heel wat is! Dus ik ben altijd heel trots als ik niet bij mijn spaarrekening hoef. :D

J30d
Berichten: 251
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 21:34

Nature93 schreef:
Ik ben wel benieuwd naar mensen die -net als ik- alleen zijn. Wat houden jullie over eind van de maand? Wat staat er op jullie lopende rekening in de laatste week voor het loon gestort wordt? Hoeveel kunnen jullie sparen?

Ik heb het idee dat gewoon rond komen tegenwoordig al heel wat is! Dus ik ben altijd heel trots als ik niet bij mijn spaarrekening hoef. :D


Een jaar geleden had ik een huur appartement. Woonde ik alleen, HBO studerend 2 dagen en werkte parttime (24 u) bij accountantskantoor. Ik hield nog 500€ per maand over om te sparen en leuke dingen van te doen. Meestal stond er nog zo’n 200€ de week dat het loon kwam op mijn rekening en soms €400. Beetje afhankelijk hoeveel kleding ik had gekocht hahaha maar alles wat “overbleef” eind vd maand spaarde ik weer weg. Oh en ik was destijds 19 jaar oud en nee niks vanuit papie of mamie. Had overigens wel auto vd zaak dus en studie en alle kosten mbt studie worden betaald door de zaak! Dus dat is misschien wel handig om te vermelden

J30d
Berichten: 251
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 21:36

J30d schreef:
Nature93 schreef:
Ik ben wel benieuwd naar mensen die -net als ik- alleen zijn. Wat houden jullie over eind van de maand? Wat staat er op jullie lopende rekening in de laatste week voor het loon gestort wordt? Hoeveel kunnen jullie sparen?

Ik heb het idee dat gewoon rond komen tegenwoordig al heel wat is! Dus ik ben altijd heel trots als ik niet bij mijn spaarrekening hoef. :D


Een jaar geleden had ik een huur appartement. Woonde ik alleen, HBO studerend 2 dagen en werkte parttime (24 u) bij accountantskantoor. Ik hield nog 500€ per maand over om te sparen en leuke dingen van te doen. Meestal stond er nog zo’n 200€ de week dat het loon kwam op mijn rekening en soms €400. Beetje afhankelijk hoeveel kleding ik had gekocht hahaha maar alles wat “overbleef” eind vd maand spaarde ik weer weg. Oh en ik was destijds 19 jaar oud en nee niks vanuit papie of mamie. Had overigens wel auto vd zaak dus en studie en alle kosten mbt studie worden betaald door de zaak! Dus dat is misschien wel handig om te vermelden



Inmiddels samenwonend met vriend lief aan de andere kant van het land in een koophuis dus daarin aardig wat veranderd verder studie en werk nog steeds hetzelfde. Financieel nu 700€ over om leuke dingen van te doen en te sparen….

xLovesPower
Berichten: 394
Geregistreerd: 16-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 22:30

Nature93 schreef:
Ik ben wel benieuwd naar mensen die -net als ik- alleen zijn. Wat houden jullie over eind van de maand? Wat staat er op jullie lopende rekening in de laatste week voor het loon gestort wordt? Hoeveel kunnen jullie sparen?

Ik heb het idee dat gewoon rond komen tegenwoordig al heel wat is! Dus ik ben altijd heel trots als ik niet bij mijn spaarrekening hoef. :D


Ik ben ook alleen wonend. Ik werk 36 uur per week. Het is wisselend wat ik einde van de maand overhou gemiddeld tussen de €50-. en €300-.
Ik spaar minimaal €500-. per maand. Alles wat er 'over' is van de maand ervoor als mijn loongestort is gaat op mijn spaarrekening.
- Ik heb geen auto en woon in een huurwoning.
- Verder heb ik geen paard of andere dure hobby's :)

Steenbok12
Berichten: 7842
Geregistreerd: 26-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 22:46

Status 5 jaar geleden:

Salaris ongeveer 2100 euro. Toen en nu ook. Ik woonde via sociale woningbouw (485 euro huur geloof ik).. ging bewust met geld om, klein autotje maar fietste 90% van de tijd. Ging op reis en regelmatig uit eten of naar een festival. Spaarde elke maand zo 500 euro met weinig moeite.

Status nu: koophuis a 1058 hypotheek, kind naar kdv a 450 euro per maand. Auto wordt enorm veel gebruikt plus man met gat in zn hand en dure hobby's, eet veel, tankt veel, is ban gadgets en dure kleding.
Status; blij als we met z'n 2en 400 euro kunnen sparen maar dat is eerder uitzondering dan regel momenteel :=
Plus i.v.g. m'n flatje toen structureel m'n spaargeld niet nodig voor onverwachte dingen. Nu regelmatig kosten voor huis, kindn, auto waar spaargeld in verdwijnt :')

Maargoed. Wel een heerlijke rustige woonplek en een rijkdom met mijn kleine manneke. Financieel met partner vind ik het echt lastiger en ben ik vaak de boeman :') .

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 00:10

Helemaal niks :Y) kom iedere maand geld te kort om mijn vaste lasten te betalen...gelukkig springt mijn man in alles altijd bij zodat ik mijn persoonlijke vaste lasten kan betalen...helaas moet ik het doen van een ziektewet uitkering en dat bedrag is flink vermindert tov wat ik verdiende toen ik nog fulltime werkte...
Godszijdank heb ik de allerliefste man op de wereld getroffen die mij keer op keer weer uit deze bodemloze put trekt om weer door te gaan <3

In deze tijden vind ik het uberhaupt nog wel erg knap dat sommige mensen zo veel kunnen sparen :wow:

kosseh

Berichten: 2596
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 07:46

Ik werk fulltime en woon nog bij m'n ouders. Hierdoor weinig vaste lasten en spaar dan ook meer dan de helft van m'n salaris.

Voor nu fijn. Veel liever spaar ik een stuk minder, dat zou dan betekenen dat ik eindelijk een eigen plek heb.
Als ik kijk met wat het bedrag voor hypotheek zou zijn (en de andere extra lasten die er bijkomen) dan zou ik nog maar max 300 euro kunnen sparen.