Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
OleJon
Berichten: 2502
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 20:24

Sansevieria schreef:
Denise, je zou dan gewoon per jaar betalen voor de overwaarde van je huis in box 3.
Mits boven een bepaalde vrijstelling (en daar zit je al redelijk snel overheen met de enorm gestegen waarde en WOZ waardes van dit moment)
Dus op 50k na afgelost ben je op een huis van bijvoorbeeld 4 ton niks opgeschoten, als je daar 20 jaar op belast gaat worden is dat gewoon nog een pak geld.

Veel mensen (en ja wij ook) hadden dat gepland als oude dag voorziening.

Kun je als dit echt doorgezet gaat worden wel vergeten, dan zullen er best oude mensen zijn, die het zich straks na een leven lang hard gewerkt te hebben en misschien wel alles gespaard om hun huis te kunnen betalen, het niet meer permitteren om in hun huis te blijven wonen 8)7

Ik geloof tegen dan verkopen we maar ons huis en gaan ook op een boot wonen, of naar het buitenland.

De DNB heeft het er al jaren over dat dit er ooit van moet komen.


Inderdaad de meeste mensen lossen af met het idee, dat na hun pensioen en AOW. Wat meer financiële ruimte hebben. Omdat ze qua inkomsten minder hebben. Dit is dan immers dan niet te betalen?

Ik zie het wel aan mijn ouders, mijn vader werkte altijd in de wegenbouw.
Geen dik inkomen. Mijn moeder was huisvrouw. En bij de kinderen thuis.
Het vakantiegeld en elk kleine beetje wat gespaard werd. Werd afgelost op het huis
Zij gingen nooit op vakantie of dure auto of wat dan ook.
Ze hebben nu nog een klein hypotheek je
Hoe zouden zij dit moeten betalen?
De WOZ zal 250000 euro zijn ongeveer.
Laat hun nu nog maandelijks 200 euro aan hypotheek betalen.
Maar als er dan weer 200 euro bij komt door die belasting is dat wel zuur. En ze zouden dat ook niet kunnen betalen?
Aangezien mijn vader nu afgekeurd is.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 20:26

Het voordeel en de reden die genoemd wordt dit te doen is voornamelijk dat daarmee de huizenmarkt weer minder extreem wordt.
Kopen wordt minder aantrekkelijk dus huizenprijzen zullen zakken.

Dat er ook een tekort is aan huurhuizen vergeten we voor het gemak.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 20:27

secricible schreef:
Het voordeel en de reden die genoemd wordt dit te doen is voornamelijk dat daarmee de huizenmarkt weer minder extreem wordt.
Kopen wordt minder aantrekkelijk dus huizenprijzen zullen zakken.

Dat er ook een tekort is aan huurhuizen vergeten we voor het gemak.

Typisch de Nederlandse overheid. Extreme maatregelen bedenken/invoeren om te proberen een zelf veroorzaakt probleem op te lossen :)).

Wat een kneuzenkermis.

Marcella

Berichten: 36718
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 20:28

Op het moment nog sociaal minimum en soms hou ik over.

Sansevieria
Berichten: 4198
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 20:31

_San87_ schreef:
secricible schreef:
Het voordeel en de reden die genoemd wordt dit te doen is voornamelijk dat daarmee de huizenmarkt weer minder extreem wordt.
Kopen wordt minder aantrekkelijk dus huizenprijzen zullen zakken.

Dat er ook een tekort is aan huurhuizen vergeten we voor het gemak.

Typisch de Nederlandse overheid. Extreme maatregelen bedenken/invoeren om te proberen een zelf veroorzaakt probleem op te lossen :)).

Wat een kneuzenkermis.

Mee eens, dat dekt de lading wel :')

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 20:32

secricible schreef:
Het voordeel en de reden die genoemd wordt dit te doen is voornamelijk dat daarmee de huizenmarkt weer minder extreem wordt.
Kopen wordt minder aantrekkelijk dus huizenprijzen zullen zakken.

Dat er ook een tekort is aan huurhuizen vergeten we voor het gemak.


Bedankt voor je antwoord!

Ik vind het alsnog wel heel extreem als ze zoveel mensen op deze manier te grazen nemen. Het is ook weer precies de middenmoot die gepakt wordt.

Wij lossen extra af maar de looptijd wordt niet minder, maar alleen de maandlasten. Misschien dat dat dan nog een soort tussenoplossing is.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 20:33

Ik kan mijn huis dan niet meer betalen... Leuk vooruitzicht.

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 20:33

_San87_ schreef:
Er wordt ontzettend veel verdiend aan schulden, dus dat een schuld hebben gestimuleerd wordt kan niet meteen een verrassing zijn...

En dat je gen**id wordt door de overheid ook niet.


Dat is toch de enige reden dat bedrijven zoals Freo kunnen bestaan?

Sansevieria
Berichten: 4198
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 20:38

Freo, daar heb ik tante google even moeten raadplegen, had ik serieus nog nooit van gehoord...

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 20:40

Jessix schreef:
Ik kan mijn huis dan niet meer betalen... Leuk vooruitzicht.

Same..
t was juist een leuk vooruitzicht om minder lasten te hebben tzt..

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 20:42

Ik kan me haast niet voorstellen dat ze zoveel mensen daarmee gaan benadelen...

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 20:51

Ik vind het ook wel heel pittig. Als ik naar mezelf kijk, door onze overlijdensrisico-verzekering konden we in dit huis blijven wonen. Met deze regeling is doe hele verzekering ineens niks meer waard.

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 20:53

Sansevieria schreef:
Freo, daar heb ik tante google even moeten raadplegen, had ik serieus nog nooit van gehoord...


Een bedrijf waar je geld kunt lenen. Is een tijd lang (of misschien nu nog wel) sponsor van PSV geweest. Vandaar dat ik het ken.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 21:00

denice schreef:
Ik kan me haast niet voorstellen dat ze zoveel mensen daarmee gaan benadelen...

Nou ja er zijn wel meer dingen geweest waarvan men vooraf dacht “t zal wel loslopen”

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 21:03

OleJon schreef:
denice schreef:
Anders is het ook vermogen, dus hoe dan ook wordt het belast.

Wij willen woonlastenvrij zijn over 15 jaar. En, een hypotheek is gewoon een schuld. Ik begrijp niet waarom je die niet zou willen aflossen. En heb je je weleens verdiept in hoeveel die belasting dan is? Valt namelijk reuze mee.


Onze hypotheek is al afgelost.

Maar zoals ik begrepen heb, willen ze de WOZ waarde van het huis gebruiken

Stel je voor je hebt 1 ton als spaargeld.
Dus met fiscale partner 50000 per persoon. Dit valt in box 1.

Je hebt een huis met een WOZ van 4 ton.
Volgens dit artikel.
https://www.jouw-pensioen.nl/huis-van-box-1-naar-box-3/

50000 tot 100000 0.59% is dan 590 euro.

Dan over de resterende 3 ton. 1.76%
Is 5280 euro

5280+590=5870 euro
5870÷ door 12 maanden =489 euro per maand.

Dan heb je al je zuurverdiende spaarcenten in gezet. Terwijl je er vakanties er voor hebt gelaten en andere leuke dingen.
Dan kun je net zo goed een hypotheek op het huis houden. Of gaan huren.

Je lost met het idee af, dat je maandlasten lager worden of "gratis" woont.


Voor wanneer willen ze dat gaan doen, de WOZ gaan gebruiken?

Want dat maakt idee van versneld aflossen niet heel erg aantrekkelijk.

Sansevieria
Berichten: 4198
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Hoe veel € houd jij over naast de vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 21:07


_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 21:08

PSvanLot schreef:
_San87_ schreef:
Er wordt ontzettend veel verdiend aan schulden, dus dat een schuld hebben gestimuleerd wordt kan niet meteen een verrassing zijn...

En dat je gen**id wordt door de overheid ook niet.


Dat is toch de enige reden dat bedrijven zoals Freo kunnen bestaan?

Freo, maar ook bedrijven als Klarna en Afterpay.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 21:17

Sansevieria schreef:
PSvanLot, concrete datum is er nog niet, Klaas Knot van de DNB heeft het er wel al een hele tijd over, dat dit ingevoerd zou moeten worden.
In deze link meer info hierover:
https://www.dnb.nl/actuele-economische- ... dt-dat-in/

Dit klinkt als een hele extreme maatregel waar vooral 'Jan Modaal' de prijs voor gaat betalen. Die oververhitte woningmarkt is niet de schuld van de burger, dus daar moet de rekening ook niet komen te liggen.

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 21:29

Sansevieria schreef:
PSvanLot, concrete datum is er nog niet, Klaas Knot van de DNB heeft het er wel al een hele tijd over, dat dit ingevoerd zou moeten worden.
In deze link meer info hierover:
https://www.dnb.nl/actuele-economische- ... dt-dat-in/


Ik begrijp hieruit dat ze willen dat mensen minder geld gaan betalen voor een huis en dit geleidelijk willen invoeren in de komende 20 jaar?

Hebben ze er dan niet aan gedacht dat de huizen die nu verkocht worden voor record bedragen verhandeld worden en dat die mensen, wanneer ze over 20 jaar willen verkopen, er gigantisch bij in schieten?
En dat ze de mensen die in deze tijd gekocht hebben het kind van de rekening zijn over 20 jaar?
Leuk dat er verlaging komt in box 1, maar levert dat op tegenover de hypotheek van 3,5 ton voor een rijtjeswoning?

Bijzondere adviezen. Wat zegt de BBB hiervan? :')

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 21:30

_San87_ schreef:
PSvanLot schreef:


Dat is toch de enige reden dat bedrijven zoals Freo kunnen bestaan?

Freo, maar ook bedrijven als Klarna en Afterpay.


Zeker, maar de eerste gaat over hele grote bedragen.

Moet zeggen dat ik de laatste 2 veel gebruik voor bestellingen waarvan ik twijfel het te behouden.

Suliko

Berichten: 4312
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 21:31

Door dit topic besef ik dat ik echt beter bij moet gaan houden hoeveel er in komt en hoeveel eruit gaat. Vooral omdat een deel niet van mij is (stufi) en een deel wel (aanvullende beurs (wordt kwijtgescholden als ik mijn diploma haal) + 2 banen). Alleen dat maakt het ook zo chaotisch. Mijn inkomen wisselt per maand, net als wat er uitgaat. Waardoor ik eigenlijk een beetje op de gok leef, wel zuinig, maar ik zie vanzelf hoe ik uitkom en hoeveel er elke maand op mijn spaarrekening blijft staan. :+

Mijn vaste lasten zijn gelukkig niet hoog, ik woon antikraak. Nu door de gwl prijzen valt dat alsnog tegen trouwens. Verder betaal ik collegegeld, zorgverzekering, mobiel abbo (onbeperkt, heb geen wifi thuis), fitnessabbo, paar kleine gedeelde abbo’s. Boodschappen tussen de 150-200 (eet vaak samen met vriend en soms op werk, scheelt een hoop). Sommige maanden moet ik studieboeken kopen a 200/400,-

Bij mijn baan in de zorg werk ik een vast weekend per maand 48 uur. Af en toe vakantie opvang en om de week ambulant begeleiden. Bij mijn baan in de horeca werk ik de ene maand 1 dienst, de andere 12, afhankelijk van hoeveel uren ik kan naast mijn studie.
Daardoor schommelt mijn inkomen (met stufi erbij) tussen de 1000 en 2000. En wat ik overhou per maand ligt dan ook tussen de 0 en 500. Alleen een deel van wat ik overhou is dus wel lening. Ik maak standaard 250 over naar mijn spaarrekening elke maand, maar haal daar vaak weer wat vanaf bij duurdere maanden. Als ik een rond duizend bedrag (dus ik blijf in een range van 500 binnen een duizend bedrag, klinkt dat logisch?) heb gespaard, mag ik daar niet onder komen van mezelf door te ‘snoepen’, behalve bij onvoorziene grote uitgaven als een nieuwe laptop bijvoorbeeld.

Binnenkort maar ergens de tijd vandaan halen om een excel bestandje bij te houden. :=
Laatst bijgewerkt door Suliko op 20-03-23 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 21:33

PSvanLot schreef:
_San87_ schreef:

Freo, maar ook bedrijven als Klarna en Afterpay.


Zeker, maar de eerste gaat over hele grote bedragen.

Moet zeggen dat ik de laatste 2 veel gebruik voor bestellingen waarvan ik twijfel het te behouden.

Is ook zeker zo.

Zo lang je betaalt is Klarna of Afterpay ook geen probleem. Dat wordt t pas als je niet betaalt.

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 22:04

Oh boy, wat een verschil bij mensen die een dubbel inkomen hebben zeg! Ik zie echt bedragen voorbij komen. _/-\o_

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 22:11

_San87_ schreef:
PSvanLot schreef:


Zeker, maar de eerste gaat over hele grote bedragen.

Moet zeggen dat ik de laatste 2 veel gebruik voor bestellingen waarvan ik twijfel het te behouden.

Is ook zeker zo.

Zo lang je betaalt is Klarna of Afterpay ook geen probleem. Dat wordt t pas als je niet betaalt.


Precies en daar beginnen de problemen.

Genoeg mensen die onvoldoende overhouden na het betalen van de vaste lasten en dus via afterpay/klarna bestellen en een maand later in de problemen kom.

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 19:44

Maar even nog geen paniek: want het enige voordeel aan de VVD stemmers is dat dat huizenplan zo'n vaart niet zal lopen. Verder vraag ik me af of dat bedrag van Olejon wel klopt, of dat je daar een percentage van moet nemen; net als er nu van een rendement van 4% wordt uitgegaan, waarover je 30% belasting betaalt en dus per saldo 1,2%.
(dit is niet helemaal up-to-date meer trouwens, maar zo was de regeling in box 3 vorig jaar)