Een eigen huis en een intrekkende partner

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rawr

Berichten: 2824
Geregistreerd: 21-01-05

Een eigen huis en een intrekkende partner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-22 21:29

Naar aanleding van een discussie met iemand waar ik sinds kort mee date en duidelijk een verschil van mening heb ben ik benieuwd naar ervaringen en meningen van bokkers.

De situatie is dat ik een eigen koophuis heb, zij huurt een appartement in dezelfde stad. We zijn het er over eens dat mijn huis beter zou zijn om eventueel in samen te wonen maar zij vindt dat ze dan ook zich in moet kopen in het huis en bijdragen aan de aflossing van de hypotheek etc.

Ik vind echter dat het huis mijn persoonlijk bezit is, zoals ook mijn auto dat bijvoorbeeld is en dat ik zelf volledig verantwoordelijk moet zijn voor aflossing en investeringen die voor waardevermeerdering zorgen zoals bijvoorbeeld een nieuwe keuken. Wel zou ik het redelijk vinden om 50/50 te gaan op G/W/E/TV/I-net en boodschappen etc. en misschien ook 50/50 op de hypotheekrente minus aftrek. Op den duur (lees:enkele jaren) zou ik het prima vinden als zij zich alsnog in zou kopen en omdat zij aanzienlijk meer zou kunnen sparen lijkt het mij slim om maandelijks een vast bedrag op een aparte rekening te zetten om dat dan nog makkelijker te maken. Stel dat de relatie of het samenwonen toch niet gaat zoals gehoopt dan zou ze ook een mooi startkapitaal hebben voor een nieuwe woning.

Nou is het bovenstaande allemaal behoorlijk hypothetisch en prematuur en zijn er wel meerdere verschillen van ideeën die waarschijnlijk er voor zorgen dat met haar samenwonen toch nooit gaat gebeuren maar ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen met vergelijkbare situatie. Wat is verstandig, wat is redelijk?

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 21:33

Mijn vriend woont recent bij mij. Ik een eigen koophuis, hij niet.

Afspraak hier is dat hij geen huur betaalt, wel 50/50 g/w/e en boodschappen. Investeringen zijn voor mij, alhoewel ik na enkele jaren investeringen ook 50/50 wil hebben als we zeker zijn dat het samenwonen goed draait. Mijn lening is voor mijzelf. Mee lening afbetalen of deels inkopen is voor mij een duidelijke nee, ook op lange termijn.
Als de relatie uitgaat, vliegt hij eruit zonder poespas. Anderzijds kan hij nu alles sparen, dus heeft tegen dan ook genoeg geld om iets te vinden.

Jolien87

Berichten: 17407
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 21:37

Lastig, ik ken de situatie.
Ik ben afgelopen zomer bij mijn vriend ingetrokken, hij heeft een koophuis.
Hij wil ook graag zelf de kosten van het huis betalen. We hebben ervoor gekozen dat ik daartegenover alle boodschappen betaal en dan staan we aardig quitte.

Edit: ondertussen sparen we allebei voor onze kinderwens en trouwerij.

nikkel
Berichten: 2526
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 21:38

Wij hebben het destijds zo gedaan. De intrekkende partij betaalt de helft van de kosten voor de complete huishouding excl.hypotheek deel. Die kosten had de partij waarbij werd ingetrokken namelijk toch al.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Een eigen huis en een intrekkende partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 22:08

In elk geval niet meteen inkopen... dat lijkt me heeeel bijzonder.
Dan zou ik inderdaad doen wat jij zegt. Gewoon financieel bijdragen aan de kosten. Maar het is jouw huis.. ik zou het ook raar vinden als het dan ineens ook op haar naam staat.
Stel je bent over x jaar getrouwd, gelukkig, al dan niet met kids vind ik dat een ander verhaal. Maar absoluut niet voordat er een degelijke relatie aan vooraf gaat.. lijkt mij.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 22:12

Jouw huis en dat altijd ook zo houden! In ieder geval totdat jullie getrouwd zijn of op een andere manier dingen goed vastgelegd hebben.
Hypotheek dus ook zelf betalen. Ze kan wel bijdragen aan de boodschappen en gas, water en licht. Dat lijkt me logisch. De huur spaart ze dus uit, mazzel voor haar. Die kan ze opsparen. Maar jouw huis, jouw lasten en later ook jouw vermogen. Daar moet je haar niet aan laten meebetalen, dan krijg je een moeilijke situatie.

Sourire
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Re: Een eigen huis en een intrekkende partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 22:51

Ik denk dat wat jij noemt heel redelijk is voor de eerste jaren.

Maar; na die eerste jaren zou ik als wederpartij van mening zijn dat het huis gezamenlijk bezit moet worden. Gebeurt dat niet dat is er naar mijn mening namelijk geen sprake van een bepaald evenwicht in de relatie. Mocht de relatie uitgaan dan staat hij of zij met lege handen. Geen huis immers. En dan kan je wel een leuk startkapitaal hebben, kom maar eens aan een huis. Waarom niet samen iets opbouwen, of wil je altijd alle financien strikt gescheiden houden..

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 22:52

Ik ga mee met bovenstaande reacties behalve het "geen huur" deel. Als je samenwoont verandert namelijk ook je hele fiscale situatie met aftrekposten, belastingvrije voeten enz.

- boodschappen e.d. 50/50: er zal 2x zoveel doorheen gaan, misschien iets voordeel door grotere verpakkingen.
- GWE zal toenemen (douchen e.d.) maar niet verdubbelen (licht en verwarming), klein voordeel bij 50/50.

Maar de kans is echt vrij groot dat je meer belasting moet betalen (minder terug krijgt) als je gaat samenwonen. Laat dit door een goede boekhouder / administratiekantoor doorrekenen voor jullie specifieke situatie. Het lijkt met realistisch als je partner minimaal dat verschil bijdraagt als "huur".

Persoonlijk lijkt een wat grotere bijdrage me ook niet verkeerd, waarom zou iemand die bij een ander intrekt helemaal gratis moeten wonen?

StalNollie

Berichten: 9106
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 23:02

Sourire schreef:
Ik denk dat wat jij noemt heel redelijk is voor de eerste jaren.

Maar; na die eerste jaren zou ik als wederpartij van mening zijn dat het huis gezamenlijk bezit moet worden. Gebeurt dat niet dat is er naar mijn mening namelijk geen sprake van een bepaald evenwicht in de relatie. Mocht de relatie uitgaan dan staat hij of zij met lege handen. Geen huis immers. En dan kan je wel een leuk startkapitaal hebben, kom maar eens aan een huis. Waarom niet samen iets opbouwen, of wil je altijd alle financien strikt gescheiden houden..


Volledig mee eens

desi92
Berichten: 1724
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: 's-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 23:06

Ik heb dan wel geen partner maar wel een koophuis. Mocht ik in de toekomst een partner krijgen en deze zou bij mij intrekken, dan blijft het huis op mijn naam staan. Ik blijf zelf de hypotheek betalen. Het lijkt mij dan niet meer dan logisch dat de overige kosten gwl internet ed 50/50 worden gedaan. Ik vind het wel fijn om te weten dat als het toch niks wordt ik wel gewoon mijn eigen huis heb.
Ook als het na jaren zo is, mijn huid blijft op mijn naam staan. Mijn stukje financiële zekerheid.
Als je samen iets koopt is dat natuurlijk weer anders

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 23:13

Sourire schreef:
Ik denk dat wat jij noemt heel redelijk is voor de eerste jaren.

Maar; na die eerste jaren zou ik als wederpartij van mening zijn dat het huis gezamenlijk bezit moet worden. Gebeurt dat niet dat is er naar mijn mening namelijk geen sprake van een bepaald evenwicht in de relatie. Mocht de relatie uitgaan dan staat hij of zij met lege handen. Geen huis immers. En dan kan je wel een leuk startkapitaal hebben, kom maar eens aan een huis. Waarom niet samen iets opbouwen, of wil je altijd alle financien strikt gescheiden houden..


Hoe zie jij dat praktisch?

Stel persoon B trekt in bij persoon A.

Persoon A heeft een koophuis van 500k waarvan:
- 100 k gift ouders
- 200 k eigen inbreng
- 200 k lening waarvan al 50k is afbetaald aan 1000 euro pm.
(Puur fictieve nummers).

Na X jaar zou het huis dan ook van persoon B worden volgens jou? Wat brengt persoon B dan financieel in? Wat als de relatie uitgaat en het huis verkocht wordt?

Bij mij persoonlijk… hell no, als ik sterf binnen 50 jaar, sterf ik met mijn huis 100% op mijn naam.

blubblabhoi

Berichten: 521
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Friesland

Re: Een eigen huis en een intrekkende partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 23:23

Zelfde situatie hier, we wonen sinds vorige week officieel samen, zijn huurhuis heeft hij niet meer.

Destijds hier ook een topic over geopend, de reacties liepen heel erg uiteen.

Uiteindelijk delen we kosten 50/50. Ik betaal wel zelf de verbouwing van mijn badkamer. Omdat hij ook meebetaald aan de hypotheek, leg ik ook spaargeld in op het moment dat hij een nieuwe auto koopt. We sparen ook gezamenlijk. Ik wil niet dat hij dit huis op z’n naam krijgt, teveel gedoe met ex hierom gehad. Voor nu werkt het zo, over drie jaar willen we wat samen kopen. :D

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 23:33

Ik ging wonen bij mijn vriend. Hij had net een koophuis toen we elkaar leerde kennen.
Na anderhalf jaar ben ik bij hem ingetrokken en heb direct in alles 50/50 betaald.

Dit huis hebben we vorig jr, na 5 jr samenwonen met een flinke winst verkocht en dit was 'gewoon' van ons beiden.
Het huis wat wij kochten is 'gewoon' van ons samen, ookal hebben wij een heel groot deel van de winst van de woning die hij kocht, in dit huis gestopt.

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 23:34

Wij hebben het zo opgelost, de eerste 2 jaar heb ik 'huur' betaald en hebben we de lasten als gwl en boodschappen gesplit 50/50

Na een tijdje hebben we via de notaris elkaar aangewezen als erfgenamen en hebben wij een volmacht om beslissingen te nemen voor elkaar, mocht 1 van beide iets gebeuren, dan mag mijn partner beslissen over en voor mij.

Daarnaast splitten we nu 50/50 de kosten met een reken constructie als we uit elkaar gaan. Een standaard bedrag is van hem, alles daarboven aan opgebouwde overwaarde de helft van mij. Hij blijft eigenaar.

Dus stel wij gaan uit elkaar, dan kan hij blijven wonen maar heb ik de helft van het opgebouwde winstdeel.

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 23:39

Ik snap de positie van de date wel. Zij woont nu gehuurd in een prettig appartement, zeg je die huur op en ga je inwonen in een huis waar je geen enkele rechten hebt dan trek je bij een relatie-einde altijd aan het kortste eind en sta je op straat.
Een nieuwe huurwoning vinden is in deze tijd niet makkelijk.
TS snap ik ook, eigen huis en alleen eigenaar geeft zekerheid.

Per saldo geeft dit een scheve verhouding en afhankelijkheid wat een grote druk op de relatie kan geven.

Zolang je daar samen niet uit komt is latten een goed alternatief.

lianne125

Berichten: 1427
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 23:40

Ik zou alle kosten behalve de hypotheek door de helft doen. Zeker niet in laten kopen. Ik zit zelf ook in een koophuis en een evt partner komt zeker niet in mijn hypotheek. Te vaak meegemaakt dat een relatie na een aantal jaren toch stuk loopt en dan zit je met de financiële gevolgen. Dat gaat mij niet gebeuren.

StalNollie

Berichten: 9106
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 23:42

Poekkie schreef:
Sourire schreef:
Ik denk dat wat jij noemt heel redelijk is voor de eerste jaren.

Maar; na die eerste jaren zou ik als wederpartij van mening zijn dat het huis gezamenlijk bezit moet worden. Gebeurt dat niet dat is er naar mijn mening namelijk geen sprake van een bepaald evenwicht in de relatie. Mocht de relatie uitgaan dan staat hij of zij met lege handen. Geen huis immers. En dan kan je wel een leuk startkapitaal hebben, kom maar eens aan een huis. Waarom niet samen iets opbouwen, of wil je altijd alle financien strikt gescheiden houden..


Hoe zie jij dat praktisch?

Stel persoon B trekt in bij persoon A.

Persoon A heeft een koophuis van 500k waarvan:
- 100 k gift ouders
- 200 k eigen inbreng
- 200 k lening waarvan al 50k is afbetaald aan 1000 euro pm.
(Puur fictieve nummers).

Na X jaar zou het huis dan ook van persoon B worden volgens jou? Wat brengt persoon B dan financieel in? Wat als de relatie uitgaat en het huis verkocht wordt?

Bij mij persoonlijk… hell no, als ik sterf binnen 50 jaar, sterf ik met mijn huis 100% op mijn naam.


Maar die vraag kan je ook omdraaien.
Jaaaaren samen eventueel getrouwd en kinderen en dan.... Is het nog steeds apart of is het wij?

Wij hebben vanaf de eerste dare alles samen gedaan ook de financien

Tazzey
Berichten: 9501
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Een eigen huis en een intrekkende partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 23:50

Ik heb een soortgelijke situatie gehad. Een van ons had een koopwoning en de ander niet. Wij hebben vrij snel een gezamenlijke rekening geopend en alles op de grote hoop gegooid en daar alles van betaald. Inmiddels zijn we enkele tientallen jaren verder en zijn we inmiddels beide eigenaar van het pand. Wij hadden geen zin in ingewikkelde constructies en voor ons werkte dat altijd prima. Ik denk ook dat het heel persoonlijk is wat goed voelt en werkt.

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 23:53

Poekkie schreef:
Sourire schreef:
Ik denk dat wat jij noemt heel redelijk is voor de eerste jaren.

Maar; na die eerste jaren zou ik als wederpartij van mening zijn dat het huis gezamenlijk bezit moet worden. Gebeurt dat niet dat is er naar mijn mening namelijk geen sprake van een bepaald evenwicht in de relatie. Mocht de relatie uitgaan dan staat hij of zij met lege handen. Geen huis immers. En dan kan je wel een leuk startkapitaal hebben, kom maar eens aan een huis. Waarom niet samen iets opbouwen, of wil je altijd alle financien strikt gescheiden houden..


Hoe zie jij dat praktisch?

Stel persoon B trekt in bij persoon A.

Persoon A heeft een koophuis van 500k waarvan:
- 100 k gift ouders
- 200 k eigen inbreng
- 200 k lening waarvan al 50k is afbetaald aan 1000 euro pm.
(Puur fictieve nummers).

Na X jaar zou het huis dan ook van persoon B worden volgens jou? Wat brengt persoon B dan financieel in? Wat als de relatie uitgaat en het huis verkocht wordt?

Bij mij persoonlijk… hell no, als ik sterf binnen 50 jaar, sterf ik met mijn huis 100% op mijn naam.


Het kan zeker wel. Je kan in je samenlevingscontract/huwelijkse-/partnerschapsvoorwaarden laten opnemen dat huis van beide partijen is, maar dat partij A bij verkoop recht heeft op het geld wat hij/zij heeft ingebracht vòòr het huwelijk/partnerschap officieel was. Dat hebben wij gedaan, mocht de relatie overgaan en het huis wordt verkocht, dan krijgt mijn partner éérst zijn eigen inbreng en gedane kosten van het verkoopbedrag, en de restsom (dus vanaf moment dat we de kosten van het huis ook 50/50 hebben betaald) wordt dan ook 50/50 verdeeld.

Ik, als de intrekkende partij zijnde (relatie van ruim 9 jaar, waarvan 6 nu samenwonend), waarbij ik op een bepaald moment ook ben gaan bijdragen aan de gezamelijke kosten van het huis(o.a. hypotheek. belasting), zou het ook tenenkrommend vinden dat je, als de relatie uitgaan, nergens recht op zou hebben en van het ene op het andere moment dakloos bent.
En hoe wil je het doen als partij A sterft bij een ongeval? Dan heeft partij B, ondanks de kosten die hij/zij ook mee heeft gedragen, niet eens recht op het huis.

Maar hier zou je het goed met een notaris over kunnen hebben hoe je het het beste aan kan pakken :j

Even terug naar TS: in deze situatie, echt nog niet doen, het huis op haar naam laten zetten/laten inkopen. Dat is echt een stap die je pas maakt als je zeker bent van je relatie en dat je samen oud wilt worden.
Dan zou ze zich op dat moment kunnen inkopen (of, zoals bovengenoemd, in clausule kunnen maken in een samenlevingscontract/partnerschap/huwelijk). Maar zo aan de start van een relatie, vind ik geen goed idee.

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Een eigen huis en een intrekkende partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 23:58

Ons huis is ook van mijn partner. Gefinancierd uit overwaarde en eigen bedrijf. Daarom zou het niet echt eerlijk zijn als ik mij inkoop. Echter aan de andere kant, zorg ik ook voor het onderhoud van het huis en vind ik het lastig om geld uit te geven aan zaken die vast zitten aan het huis en mee tellen in de waarde. Liever zou ik bij een eventueel volgend huis samen willen kopen.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 00:06

Als ik de intrekkende partij was, zou ik zeker zelf wat willen opbouwen. Prima om in de eerste periode dat nog niet te doen, maar als de relatie uitgaat wil ik toch niet aan het kortste eind trekken door al die jaren niks te hebben opgebouwd. Ik zou nooit bij iemand intrekken waar ik mezelf niet kan inkopen, dan blijf ik wel apart wonen zodat ik zelf wat kan opbouwen, of we gaan samen een ander huis samen kopen.

Ik vind dat je als partner ook echt je partner wat tekort doet als je hierin alleen aan je eigen hachie denkt en de ander de mogelijkheid ontneemt om aan zn toekomst te kunnen bouwen.

SandraS73

Berichten: 88
Geregistreerd: 29-01-13
Woonplaats: Alkmaar

Re: Een eigen huis en een intrekkende partner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 00:39

Ik ben al 26 jaar samen met mijn partner, waarvan we er al zeker 24 van samenwonen. Daarnaast hebben we samen een dochter van inmiddels 16.
Toen wij al samenwoonden heeft hij een ander huis gekocht. Dit huis staat op zijn naam, hij betaalt de hypotheek en het onderhoud van het huis.
Samen betalen we g/w/e/tv en i-net.
Het huis is van hem en zal pas van mij worden na zijn overlijden.

Pareltjes
Berichten: 2210
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 00:39

Ik schrik toch van sommige antwoorden hier.

Als je besluit samen een leven te gaan opbouwen, doe het dan ook SAMEN!
Dat heen en weer geschuif met centen, verschrikkelijk! Ook dat de partner die intrekt alles boodschappen , etc moet betalen terwijl de zittende partner lekker centen oppot in het huis.....Dat kan toch niet?

Soms hoor ik hier meer zakelijke overeenkomsten dan werken aan een gezamelijke toekomst.
Samenwonen doe je pas als je héél zeker van je zaak bent, niet na 10 keer daten. Dus kun je ook volwassen afspraken maken waarbij je sámen aan de toekomst werkt.

Pareltjes
Berichten: 2210
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 00:42

SandraS73 schreef:
Ik ben al 26 jaar samen met mijn partner, waarvan we er al zeker 24 van samenwonen. Daarnaast hebben we samen een dochter van inmiddels 16.
Toen wij al samenwoonden heeft hij een ander huis gekocht. Dit huis staat op zijn naam, hij betaalt de hypotheek en het onderhoud van het huis.
Samen betalen we g/w/e/tv en i-net.
Het huis is van hem en zal pas van mij worden na zijn overlijden.


Niet helemaal waar natuurlijk als er nog een dochter in het spel is.

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 00:43

Melyoramel schreef:
Poekkie schreef:


Hoe zie jij dat praktisch?

Stel persoon B trekt in bij persoon A.

Persoon A heeft een koophuis van 500k waarvan:
- 100 k gift ouders
- 200 k eigen inbreng
- 200 k lening waarvan al 50k is afbetaald aan 1000 euro pm.
(Puur fictieve nummers).

Na X jaar zou het huis dan ook van persoon B worden volgens jou? Wat brengt persoon B dan financieel in? Wat als de relatie uitgaat en het huis verkocht wordt?

Bij mij persoonlijk… hell no, als ik sterf binnen 50 jaar, sterf ik met mijn huis 100% op mijn naam.


Het kan zeker wel. Je kan in je samenlevingscontract/huwelijkse-/partnerschapsvoorwaarden laten opnemen dat huis van beide partijen is, maar dat partij A bij verkoop recht heeft op het geld wat hij/zij heeft ingebracht vòòr het huwelijk/partnerschap officieel was. Dat hebben wij gedaan, mocht de relatie overgaan en het huis wordt verkocht, dan krijgt mijn partner éérst zijn eigen inbreng en gedane kosten van het verkoopbedrag, en de restsom (dus vanaf moment dat we de kosten van het huis ook 50/50 hebben betaald) wordt dan ook 50/50 verdeeld.

Ik, als de intrekkende partij zijnde (relatie van ruim 9 jaar, waarvan 6 nu samenwonend), waarbij ik op een bepaald moment ook ben gaan bijdragen aan de gezamelijke kosten van het huis(o.a. hypotheek. belasting), zou het ook tenenkrommend vinden dat je, als de relatie uitgaan, nergens recht op zou hebben en van het ene op het andere moment dakloos bent.
En hoe wil je het doen als partij A sterft bij een ongeval? Dan heeft partij B, ondanks de kosten die hij/zij ook mee heeft gedragen, niet eens recht op het huis.

Maar hier zou je het goed met een notaris over kunnen hebben hoe je het het beste aan kan pakken :j

Even terug naar TS: in deze situatie, echt nog niet doen, het huis op haar naam laten zetten/laten inkopen. Dat is echt een stap die je pas maakt als je zeker bent van je relatie en dat je samen oud wilt worden.
Dan zou ze zich op dat moment kunnen inkopen (of, zoals bovengenoemd, in clausule kunnen maken in een samenlevingscontract/partnerschap/huwelijk). Maar zo aan de start van een relatie, vind ik geen goed idee.


Ik begrijp het voordeel van deze constructie niet. De persoon die intrekt krijgt dan bij beëindiging van de relatie hetgene alleen terug wat hij/zij er aan hypotheek mee in heeft gestoken als ik het goed begrijp? Als partner dan logischerwijs het huis volledig inkoopt, is er toch geen enkel verschil tussen deze situatie of eentje waarbij de intrekkende partner al die tijd gewoon dat geld opzij heeft gelegd?