Laminaat of tapijttegels?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sabri

Berichten: 1394
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Laminaat of tapijttegels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-22 15:06

Hallo hopelijk weet iemand raad. Ik huur een appartement op de 4de etage zonder lift en moet daar een nieuwe vloer inleggen, gaat om ongeveer 30 vierkante meter. De benedenbuurman zet soms de tv best hard en ik haat lawaai van een ander, en ik vind het idee dat een ander mij hoort lopen of praten ook niet fijn. Er staan nog veel spullen in mijn huis dus het moet laminaat of tapijttegels zijn zodat ik niet de hele kamer leeg hoef te maken, ook is er geen lift en past er geen hele rol vinyl van deze oppervlakte bv door het trappenhuis. Nu heb ik een langharige kat en haat ik stofzuigen. De ene keer denk ik, ik ga voor vloertegels want dan hoor ik de benedenbuurman hopelijk minder, andere kant zit ik dan met de viezigheid van het grint, vlekken en het stofzuigen wat ik enorm haat.
In hoeverre helpt een goede ondervloer met de demping van geluid bij laminaat? En welke ondervloer is dan echt goed? Maakt de dikte van het laminaat nog uit? Iemand misschien die dit weet en misschien kan helpen nadenken? Of is laminaat dan echt een no go bij een appartement. Het gaat om een redelijk vlakke betonnen vloer maar het is wel oudbouw.

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 15:53

Hoe lang blijf je er wonen?

Als je verwacht er niet lang te blijven zou ik persoonlijk tapijttegels aanschaffen en bijvoorbeeld deze https://www.googleadservices.com/pagead ... IEB&adurl= kopen.

Zo kun je het toch schoner houden dan met enkel de stofzuiger en dat zou voor mij genoeg zijn :j minder geluid zou mij eerlijk gezegd ook wat waard zijn :o

Laminaat hoor je wel en daar heb je een goede ondervloer bij nodig :j

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 16:34

Ik heb een langharige kat, en laminaat en (had) tapijttegels (nu weer tapijt). En ik adviseer dan absoluut voor laminaat te gaan. Tapijt, en ook tapijttegels, houden toch haar, zand en rommel vast. En als er een keer kat op kotst krijg je het gewoon niet zo schoon als met laminaat.
Ik heb vanwege de ongelijke ondergrond geen andere keus in betreffende ruimte (bijkeuken) dan tapijt, maar ik moet het iedere 5-7 jaar vervangen. Het is dan niet meer om aan te zien van de vlekken.

Of laminaat in jouw appartement een no-go is zou je moeten nakijken in de regels van je verhuurder. Er schijnen appartementen te zijn waar je geen harde vloeren, zoals laminaat, mag leggen.
Voor geluiddempende ondervloeren kan ik je niet helpen. Ik woon vrijstaand en heb alleen last van mijn eigen herrie. Ik zou zeggen: laat je voor de ondervloer goed voorlichten in de winkel.

Door bij thuiskomst direct te wisselen van schoenen naar zachte sloffen voorkom je ook al een hoop (kans op) loopgeluiden.

Sabri

Berichten: 1394
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-22 16:53

Het probleem is ook dat ik niet weet hoelang ik hier nog blijf wonen. Ik sta elf jaar ingeschreven en als er wat leuks voorbij komt dan kan het maar zo zijn dat ik wegga, maar ja, ik wil wel in deze wijk en het is een grote stad dus kan nog wel even duren.. Dus iets wat verhuisbaar is of niet al te duur is zeker meegenomen. Gelukkig kotst mijn kat niet vaak als mijn vorige kat. Dat was inderdaad echt smerig!! Ik had hiervoor tapijt en daaronder die groene platen maar helaas is deze vloer eruit gehaald door de verzekering. Er viel niks meer aan te redden, met de renovatie moest ik het huis uit en de werklui is vergeten de vloer af te dekken!
Ik zit nu in een wisselwoning en moet half februari terug in mijn huis. Irritant nu met de lockdown dat de woonwinkels dichtzijn.
Men heeft al gezegd een lange rol gaat niet door het trappenhuis!
En ik haat echt geluid. Ik kan me heel erg irriteren aan als de buurman bv de tv in mijn idee te hard heeft staan..Dan heb ik ook nog geregeld migraine en dan ben je zowiezo al overgevoelig voor geluid. Ik zit ook te denken aan zo rol vinyl en dat daar te leggen waar de kattenbakken staan. En dan waar ik zit tapijttegels. Dan een strip tussen die delen.. Alleen dan is de vraag wat moet er onder vinyl, dempt vinyl zonder ondervloer wel genoeg? Of zou je ook 2 stukken rol vinyl aan elkaar kunnen plakken? Dit omdat een rol voor 30 vierkante meter niet door het trappenhuis gaat..En een verhuislift moest ik rekenen op 300 tot 400 extra..? Ik vind dat ook wat zonde en wat veel gedoe omdat dan heel mijn kamer met zware kasten etc eruit moeten. Maar inderdaad zo een schoonmakerstofzuigapparaat is wellicht ook nog een idee! Al blijf ik laminaat, vooral wit eiken bv prachtig vinden maar ja, als ik vervolgens geïrriteerd wordt door herrie is het de vraag in hoeverre ik dan nog rustig kan wonen..

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Laminaat of tapijttegels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 17:04

Bij laminaat heb je sowieso meer contactgeluid. Maar vooral als je bijvoorbeeld met schoenen erovereen loopt met een harde zool, dan hoor je dat getik wel. Sowieso zorgen voor een goede ondervloer, dat helpt ook wel wat tegen het geluid. Ook onder tapijt kan dat goed. Mag hopen dat je verhuurder een deel van de kosten betaald als het hun schuld is dat je vloer verpest is?

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 17:12

Ik zou absoluut voor laminaat gaan, zeker met katten. Mijn nieuwe huis lag tapijt in toen ik er kwam wonen, maar het is echt vreselijk met schoonmaken, had altijd het gevoel dat ik het niet goed schoon kreeg en vond het erg stoffig en muf. Heb het direct vervangen voor laminaat, kliklaminaat is ook prima zelf te leggen, dus dat scheelt veel kosten. (Ik heb 2 linker handen, nog nooit geklust voor dit huis en t ligt netjes haha)
Ik woon ook vrijstaand dus geen last van geluid, maar wat je zou kunnen doen is inderdaad een goede ondervloer, er zijn zo veel opties dat een vloeren winkel je hier vast goed over kan adviseren. En daarnaast in veel ruimtes gewoon een vloerkleed leggen, zo heb ik in mijn woonkamer een mooi groot vloerkleed, en in de slaapkamer langs mn bed wil ik er ook nog eentje. Ik heb nooit schoenen aan in huis, altijd sokken of sloffen, dat helpt ook al veel. En een vloerkleed is echt zo te vervangen, of laten reinigen kan natuurlijk ook. En weer mee te nemen naar een nieuw huis eventueel.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Laminaat of tapijttegels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 19:09

Ik zou PVC-laminaat overwegen. Zachter dan 'gewoon' laminaat, maar hoeft niet in grote rollen naar boven. En dan met een goeie ondervloer.

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Laminaat of tapijttegels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 19:29

Laminaat met 1/2 mooie grote kleden/tapijten er over? Dat dekt een gedeelte, bijvoorbeeld je 'looppad', en dempt het geluid. Moet zeggen dat ik hier in de flat geen last heb van vloer-geluiden, je hoort wel álles door de verwarmingsbuizen..

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Laminaat of tapijttegels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 19:41

Laminaat kan prima met een goede ondervloer. Maar je moet niet met schoenen in huis lopen. Sloffen of sokken.

Sabri

Berichten: 1394
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-22 19:51

Bedankt voor jullie reacties!
Ik denk dat ik dan toch voor laminaat ga. Inderdaad erop leuke vloerkleden en een goede ondervloer. Ik krijg het idee van vieze vlekken en een eventueel kotsende kat, geknoei op de vloer, grind wat overal weer ligt etc niet meer uit mijn hoofd(mijn kat is nu niet oud maar stel ze wordt onzindelijk etc).
Heb gemerkt met een gladde vloer is het even afvegen met een vochtige doek en weer schoon! Dat argument met schoenen is ook nog een goede, ik haat het om schoenen aan te hebben en trek zodra ik thuis ben altijd mijn schoenen uit, en loop op slofjes etc!
Dus ben eruit haha!
Alleen nog even nadenken of pvc laminaat nu ook nog een optie is. Bedankt allemaal! *\o/*

Rintah

Berichten: 2921
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Re: Laminaat of tapijttegels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 20:18

Klikpvc maakt een stuk minder geluid als laminaat. Meerdere honden die er hier over heen hebben gelopen en die hoor je nagenoeg niet, waar je bij laminaat elke stap de nagels op de vloer hoort.