Na 30 jaar nieuwe stal gebouwd (groter dan mijn huis).

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 

EllyC

Berichten: 8103
Geregistreerd: 18-12-07

Na 30 jaar nieuwe stal gebouwd (groter dan mijn huis).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-21 12:16

Ongeveer 30 jaar geleden heb ik mijn dijkhuisje met wat grond kunnen kopen.
Na 10 maanden verbouwen was het bewoonbaar en kon het paard aan huis komen staan. Een droom kwam toen uit. Hier kwam natuurlijk al gauw een tweede paard bij, aan huis staan is tenslotte niet zo duur en een paard alleen houden is not done :D

De stal was aan vervanging toe en na vele varianten op papier uitgewerkt te hebben kwam ik op het onderstaande wensenlijstje.
- Geen boxen (die stonden nu ook altijd open als een inloopstal.
- Een uitloop was een must.
- Verwarmde zadelkamer met keukenblokje en toilet,
- Trailer binnen.

Door de jaren heen had ik ca 1000 m2 grond direct aan mijn huis gekregegen (weidegang en bak kan ik bij de buren gebruiken) en mocht ik dus aardig wat vergunningsvrij bouwen.
Het is uiteindelijk een schuur geworden van ca 8 x 16 met een uitloopstal van 8x6 en nog over de breedte een overkapping van 2 meter.
De zadelkamer/keuken/toilet is 6x3,5 geworden zodat we ook nog een leuk zitje neer kunnen zetten.

Hieronder wat foto's van het sloop en bouwproces. Eigenlijk had ik dit topic pas willen maken nadat het helemaal klaar was maar dat duurt nog nog even want verleden week heb ik mijn been gebroken.

Afbeelding
De twee stallen en garage (opslag/zadelkamer) hebben we zelf gesloopt

Afbeelding
De uitloop voorzien van paddockmatten en nieuw zand, nu konden we er tenslotte nog goed bij.

Afbeelding
De grond uitgevlakt en stelconplaten neergelegd

Afbeelding
Het plaatsen van de spanten, heerlijk dat er zo een vrije overspanning van 8 meter ontstaat. De groene rioolkast kon helaas niet verplaatst worden, daar hebben we dus maar beetje omheen gebouwd.

Afbeelding
Gelukkig stonden de paarde hoofdzakelijk op de wei maar bij de paar dagen tijdens de bouw dat het echt te nat was zaten de geïsoleerde dakplaten er gelukkig al op en konden ze in ieder geval droog staan. Ik heb voor deze dakplaten gekozen omdat dat in de zomer koeler is en gelijk een mooie afwerking geeft aan de onderkant en een goede basis voor de dakpannen.

Afbeelding
De stalwanden (2x 8 meter), loopdeur, raam en grote openslaande deuren heb ik uiteindelijk gekocht bij Geert en Henk trading. Jammer dat ze het zo druk hebben, waardoor het de eerste weken even behelpen was met een afzetting van weidehekken. Ik had voor het mooie eigenlijk eerder moeten bestellen.
Ik heb gekozen voor de professional lijn (steviger) met kunststof planken met houtnerf.
De wanden aan de paddockkant staan eigenlijk altijd open en hebben geen staander in het midden.

Afbeelding
De loop- en grote deuren zijn voorzien van bamboe zodat dit het zwarte wat breekt.

Afbeelding
Zicht vanuit de nieuwbouw die helaas achter mij gekomen is. Dat is het risico van net aan de rand van een dorp wonen.

Afbeelding
vanuit mijn woonkamer heb ik heerlijk zicht op de stal. Als ik weer de ladder op kan komt hier ook verlichting die ik vanuit mijn woonkamer kan bedienen.

Spoiler:
Afbeelding

Au, gevalletje stoeprand op mijn vinger laten vallen. Iets van Bloed, Zweet en .......

Afbeelding
Er staan 2 van deze slowfeeders in de stal, erg blij mee. Prop ze elke voerbeurt lekker vol, eerst aan de grote er van eten en als die een beetje klaar zijn dan kunnen de kleintjes ook nog wat smikkelen, een paar uur nadat ze hun eigen hooi ophebben. Zo zijn ze toch heel de dag aan het eten.

Afbeelding
Overzicht vanaf de zolder, rechts komt de trailer te staan, links ligt de zadelkamer. (Ik durfde de zolder niet meer af op dit moment en zat te wachten op de buurman om de ladder vast te komen houden)

Afbeelding
Cailin maakt heerlijk gebruik van de hoeken met vlas.

Afbeelding
De inrichting van de zadelkamer is ook al een eind. De 2dehands Kallax kast van Ikea doet dienst voor alle rommeltjes in op te bergen. Daaronder komen 2 Komplement broekdragers voor de dekjes (geïnspireerd door Feline).

Afbeelding
De zijwanden van de stal en overkapping zijn voorzien van dik betonplex tot 1,5 meter. Daarboven komt nog ander (lees goedkoper) plaatmateriaal nadat elektra en water daarachter weggewerkt is. Uiteindelijk wil ik hier ook graag kunststof maar eerst maar weer eens sparen.

Wordt vervolgt.

W-Mellaer's Wamailin M (6, jeugdkampioen Belgie connemara, drachtig van Bon Coeur B, 2024), Bon Mailin EC (1, te koop), Indy (20) B ruin en Vip (22) Z2 dressuur met 2 amazones)


Matheno

Berichten: 7931
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Buitengebied Urk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 12:19

Wat mooi geworden!
Ben je trouwens niet bang voor klachten vanuit de nieuwbouw wijk?

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Daihyo

Berichten: 88007
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 12:19

Wauw, dat is mooi opgeknapt! Ziet er prachtig uit!

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110494
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Na 30 jaar nieuwe stal gebouwd (groter dan mijn huis).

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 12:23

Wat is het mooi geworden zeg!
Mocht je dit echt vergunningsvrij bouwen? :wow:

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

anca

Berichten: 1765
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 12:26

Wat wordt dat prachtig. Maar heb je zelf ook wei ? Of uitloop?

hartelijke groeten,
anca

Snippergroen

Berichten: 6662
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: Na 30 jaar nieuwe stal gebouwd (groter dan mijn huis).

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 12:37

Dit is echt fantastisch!

Regenboog, oh Regenboog, gelukkig ben je krom.

Anders heette je Regenstreep, en dat klinkt zo stom. :)


Voorheen bekend als Negerzoen, maar anno 2021 mocht dat niet meer dus dan maar iets dat rijmt.

Marjo

Berichten: 37163
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Na 30 jaar nieuwe stal gebouwd (groter dan mijn huis).

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 12:39

Wat een mooi plekje al!

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 12:50

Ik wil niet heel banketstaaf doen, maar lees het handboek 'Vergunningsvrij bouwen' nog eens na. Dit gebouw is écht niet vergunningsvrij te realiseren.

Maarrrr... ik vind het wel heel erg mooi! Echt een droom, ook voor je paardjes.

Ania

Berichten: 6095
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: Na 30 jaar nieuwe stal gebouwd (groter dan mijn huis).

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 13:08

wordt prachtig!!

Popstra
Berichten: 13628
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Na 30 jaar nieuwe stal gebouwd (groter dan mijn huis).

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 13:12

Heel mooi. Echt een vooruitgang en ook voor de buurt beter kwa netjes maar of dit vergunningvrij toegestaan is heb ik ook mijn twijfels over. In onze gemeente zou dit niet zo maar kunnen.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

EllyC

Berichten: 8103
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-21 13:17

Ja het mag echt vergunningsvrij. Het was nog even lastig omdat het bij mij een zijtuin betreft en dit niet mag grenzen aan openbaar gebied. Dat deed het nog een paar meter aan de openbare oprit, toen hebben we de oprit er bijgekocht en was dat ook opgelost. Uiteraard voor de zekerheid ook nog even gecontroleerd bij de gemeente. Maar bij mij in de buurt hebben nu al meerdere mensen zo gebouwd. Ik snap dat dit ongelooflijk klinkt maar ja de regels zijn er.

Je mag maximaal 5 meter nokhoogte en 3 meter goothoogte en dan volgens een formule m2 uitrekenen (dat komt neer op maximaal 150 m2, bestaande bijgebouwen eraf trekken. Dit geld alleen voor tuinen die groter zijn dan 300 m2, en je mag alleen de m2 meetellen die 1 meter achter je voorgevel liggen.)

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... d-bouwwerk

En wat betreft de buren in de nieuwbouw. Er stond natuurlijk al een stal, dat wisten voordat ze het kochten. Dan nog kun je klachten krijgen want elke vlieg komt door de paarden natuurlijk. Scheelt wel dat ik geen mesthoop heb en mijn directe buren ook uit de paardenwereld komen.

De paarden staan bij goed weer en de hele zomer periode lekker op de wei aan de overkant bij de buren.

W-Mellaer's Wamailin M (6, jeugdkampioen Belgie connemara, drachtig van Bon Coeur B, 2024), Bon Mailin EC (1, te koop), Indy (20) B ruin en Vip (22) Z2 dressuur met 2 amazones)

Popstra
Berichten: 13628
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Na 30 jaar nieuwe stal gebouwd (groter dan mijn huis).

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 13:20

Nou dan is het alleen maar fijn dat er nu wat degelijks staat.
Geniet er van!!

Ik l*l niet met de wind mee nee...

tamary

Berichten: 29083
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 13:23

En hoe heb je die groene rioolkast nu paardveilig verstopt?

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

EllyC

Berichten: 8103
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-21 13:25

ja is uberhaupt een verbetering voor de buurt.
We genieten er super van. Alleen het vegen is al zo fijn, de nieuwigheid zal hier nog wel af moeten want nu blijven we vegen.

De groene kast zit nu achter een wand zodat de paarden er niet bij kunnen.

W-Mellaer's Wamailin M (6, jeugdkampioen Belgie connemara, drachtig van Bon Coeur B, 2024), Bon Mailin EC (1, te koop), Indy (20) B ruin en Vip (22) Z2 dressuur met 2 amazones)

MyWishMax

Berichten: 25082
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 13:25

Wat enorm mooi! En een mazzel datvhet vergunningvrij is zeg

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 16:02

EllyC schreef:
Ja het mag echt vergunningsvrij. Het was nog even lastig omdat het bij mij een zijtuin betreft en dit niet mag grenzen aan openbaar gebied. Dat deed het nog een paar meter aan de openbare oprit, toen hebben we de oprit er bijgekocht en was dat ook opgelost. Uiteraard voor de zekerheid ook nog even gecontroleerd bij de gemeente. Maar bij mij in de buurt hebben nu al meerdere mensen zo gebouwd. Ik snap dat dit ongelooflijk klinkt maar ja de regels zijn er.

Je mag maximaal 5 meter nokhoogte en 3 meter goothoogte en dan volgens een formule m2 uitrekenen (dat komt neer op maximaal 150 m2, bestaande bijgebouwen eraf trekken. Dit geld alleen voor tuinen die groter zijn dan 300 m2, en je mag alleen de m2 meetellen die 1 meter achter je voorgevel liggen.)

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... d-bouwwerk

En wat betreft de buren in de nieuwbouw. Er stond natuurlijk al een stal, dat wisten voordat ze het kochten. Dan nog kun je klachten krijgen want elke vlieg komt door de paarden natuurlijk. Scheelt wel dat ik geen mesthoop heb en mijn directe buren ook uit de paardenwereld komen.

De paarden staan bij goed weer en de hele zomer periode lekker op de wei aan de overkant bij de buren.


Ah, het leek op de foto's een stuk hoger dan de 5m. Dan heb ik het fout, mijn excuses :o Maar wat een mazzel zeg! Ik denk dat menig paard (en paardenhouder) hier jaloers op is!

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Re: Na 30 jaar nieuwe stal gebouwd (groter dan mijn huis).

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 16:11

Wat gaaf! Beterschap met je been.
Ik wil bij mijn containerstal een overkapping maken. Maar moet nog even bedenken hoe. We ontkomen er niet aan om 2 pilaren te maken, maar giet ik die vast in de grond met beton of zet ik die op een betonpoer, lastig lastig...

XladyX

Berichten: 1299
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 16:16

Wat gaaf gedaan! Ik kom vooral even inspiratie opdoen voor ons mog te bouwen plekje en ben benieuwd hoe het straks helemaal af is. Hoe groot is je aangrenzende paddock? En hoeveel weidegang? Ik vind dat nog lastig te bedenken hoeveel er nodig is.

EllyC

Berichten: 8103
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Na 30 jaar nieuwe stal gebouwd (groter dan mijn huis).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-21 16:34

wei is 1,5 ha voor 6 grote paarden en af en toe 2 tot 4 kleintjes. Tot nu toe hebben we dan altijd te veel gras tot augustus/september. Daarna wordt het een beetje oppassen of bijvoeren.
Paddock die ik nu heb is 14 x 8. Dit gebruiken ze vooral voor lekker in het zonnetje staan en rollen. Ik merk met deze nieuwe stal dat door de openheid ze nu veel meer binnen blijven dan daarvoor. Nu voer ik ook hoofdzakelijk binnen maar ook als ze uitgegeten zijn blijven ze daar.

W-Mellaer's Wamailin M (6, jeugdkampioen Belgie connemara, drachtig van Bon Coeur B, 2024), Bon Mailin EC (1, te koop), Indy (20) B ruin en Vip (22) Z2 dressuur met 2 amazones)

EllyC

Berichten: 8103
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-21 16:45

Rongyos schreef:
Wat gaaf! Beterschap met je been.
Ik wil bij mijn containerstal een overkapping maken. Maar moet nog even bedenken hoe. We ontkomen er niet aan om 2 pilaren te maken, maar giet ik die vast in de grond met beton of zet ik die op een betonpoer, lastig lastig...


Ik heb de constructie midden op een stelconplaat laten uitkomen en deze chemisch verankert met 2 m16 draadeind en dan ondersabelen (ruimte tussen staander en plaat opvullen met speciaal beton).

Afbeelding
Hier zie je de constructie. De platen zijn 2x2 en steken dus een meter uit rondom.
Je kunt ook kiezen voor poeren natuurlijk maar met deze platen heb je gelijk fijne bestrating. En als je B keuze platen neemt dan is het prijstechnisch ook nog te doen.

W-Mellaer's Wamailin M (6, jeugdkampioen Belgie connemara, drachtig van Bon Coeur B, 2024), Bon Mailin EC (1, te koop), Indy (20) B ruin en Vip (22) Z2 dressuur met 2 amazones)

Ellen_ov

Berichten: 1311
Geregistreerd: 12-01-17

Re: Na 30 jaar nieuwe stal gebouwd (groter dan mijn huis).

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 17:01

Wauw! Ongelofelijk mooi, helaas van de nieuwbouw en voor jou uitzicht denk ik? Als ik het goed zie, heb je een hele diepe tuin? En de stal dus in de lengte van het huis gebouwd?

Lui_

Berichten: 1176
Geregistreerd: 24-06-06
Woonplaats: Haringhuizen

Re: Na 30 jaar nieuwe stal gebouwd (groter dan mijn huis).

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 18:11

Ik vind het echt heel erg mooi geworden! Gaaf!

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Re: Na 30 jaar nieuwe stal gebouwd (groter dan mijn huis).

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 18:21

Wát een mooie stal TS, ik wens je nog jaren zorgeloos plezier :D

Zou ik je mogen vragen hoeveel je budgetgewijs kwijt was voor de staalconstructie? Mag ook in PB

Het enige waar je spijt van krijgt zijn de risico's die je niet neemt
All men will be sailors, untill the sea shall free them

Jester_

Berichten: 12253
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 18:27

Wat een gave stal en een droomplekje voor de paarden ook!

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 18:29

Gaaf! Mooi voorbeeld van hoe binnen en buiten goed in elkaar overlopen zodat de knolletjes kunnen kiezen. De ruimte om je trailer binnen te zetten is ook bedacht.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MoniqueT en 9 bezoekers