Permacultuur

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-23 19:40

Klopt Sizzle. Vandaag weer gemaaid want had vannacht geregend. En we zijn blij.met de regen want vaak als het droog wordt, dsn stopt hier de regen ook echt voor maanden. En moeten we weer met gieter op pad.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 20:04

Vaste planten knallen hier nu de grond uit, en de zaden/jonge planten beginnen op gang te komen. Ik heb spontane zaailingen van een snijbiet die van wege de droogte vorig jaar al in het eerste jaar zaad zette, zal er wel een paar van moeten verplaatsen, die staan tussen de tegels. Rode biet uit oud zakje die ik na nachtje weken op de bodem had piepen nu ook boven de grond, niet echt meer verwacht, maar erg welkom.
Laatste (voorlopig in elk geval) bestelling plantjes is ook binnen, dus die moeten deze week de grond in, eerst even bijkomen van rit in hete bus van de bezorger, hele doos voelde warm. (kaukasische spinazie, japanse gember, mierkswortel, bergamot, eeuwige kool).
Van de moeilijkere zaden beginnen ook wat plantjes te komen (aardaker, dus soort vaste erwt met geurige bloemen), rest gaat makkelijk op de pompoen en courgette na, al piept daar ook wat naar boven.

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 23:22

Waar had je besteld tamary?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 23:45

https://kwekerijstekkers.nl/
Zitten in Utrecht en verzenden liever niet, al zat alles heel keurig in de doos met veel stro en stokjes om ze op de plek te houden. Heb dus zat mulch om er omheen te doen zometeen.

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 00:16

pien_2010 schreef:
Weet iemand hoe deze orchidee heet. Ik had de naam opgeschreven maar kan het niet meer terugvinden. Hij zou heel erg zeldzaam zijn en ik heb er nu twee in de tuin.


Obsidentify zegt dit. Klinkt het bekend?


Afbeelding

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 07:53

„Ze heeft haar naam te danken aan het feit gekregen dat haar bloemen een onaangename lucht verspreiden die sterk doet denken aan een bronstige geitenbok.“

Ik ben nou wel heel benieuwd ernaar _O-

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-23 08:39

Ik denk dat dit hem is, maar stank heb ik nog nooit geroken. Hij komt bijna uit en dan ga ik eens van nabij ruiken.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 07:23

Voor de beeldvorming, zo groot (klein) zijn de plantjes bij mij.
Sinds gisteren hebben we wel weer zon en warmer weer rond 15 graden. Dus ik verwacht dat het nu toch wel gaat groeien allemaal.
Afbeelding
Het plantje links naast de paddestoel. Dat is een Boerenkool plantje van 2 maanden oud.

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-23 15:55

Jeetje dat is wel heel klein.

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 19:25

Hier gisteren twee pompoen plantjes in de grond gezet... Vandaag zijn ze alweer opgegeten. Ik begin echt een hekel te krijgen aan mijn eenden tekort (naaktslakken invasie). Helaas wil mijn man niet aan nog meer dieren op dit moment. Al wil hij wel egels adopteren van de opvang. Dus dat is alvast iets.

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-23 20:05

Aijai niet fijn !

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 13:52

„Onze“ vlinder (even geromantiseerd aangezien het natuurlijk ook een ander kan zijn) heeft inmiddels direct voor mijn neus eitjes gelegd op de wilde venkel. <3
Ik heb maar 1 venkel staan op het moment, dus dadelijk maar even wat venkel plantjes bij de boer halen.
Enkele takjes met eitjes heb ik afgeknipt voor het rupsen kastje.

Mijn sieruienproject van afgelopen herfst pakt leuk uit. Als dadelijk ook de bodembedekkers, Perovskia (nu nog in potjes) en blauwe distel goed doorgegroeid zijn ziet het er waarschijnlijk leuk uit met de verschillende hoogtes.

Afbeelding
Eerder in het voorjaar met de tulpen
Afbeelding
En afgelopen herfst na het zetten
Afbeelding

Overzichtje van verder weg (tegen de zon in)
Afbeelding

Verder weer een overwoekerd ondankbaar stukje compleet gerooid en bodembedekkers neergezet.
Afbeelding

En mijn kiwibessen geplaatst met de man in het midden.
Afbeelding
Je ziet ook hoe groot die Kardoen geworden is :)

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-23 14:37

Wat woon jij prachtig en wat ziet het er allemaal goed uit.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 14:42

Dank je :)
Ja, we wonen inderdaad heel mooi, met veel uitzicht en in feite direct in een groot wandelgebied en met goed OV en zelfs een school vlak om de hoek. Ik kan nog altijd niet bevatten hoeveel geluk we hadden met het vinden ervan.

Ik begrijp daarom ook nooit zo goed waarom er nooit iemand uit de (zeer grote) familie (ouders uitgezonderd) gratis wil komen „katzitten“ als we begin herfst 2 weken weg zijn := .

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-23 20:18

De bokken orchideeën zijn open

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-23 15:43

De bokken orchidee is nu op zijn mooist, alles is open en je ruikt hem nu ook (niet vies).


Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 09:35

Dag allemaal. Hoe gaat het met de tuinen. Al aan het oogsten,?
De courgettes gaan als een tierelier. We snoepen van de gele frambozen die zalig zijn.

Vanochtend vroeg uit bed, de aardappelen gerooid. Nu even uitrusten want het wordt warm.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 09:58

Prachtige kleur zeg, die aardappels!

Hier gaat het goed met de tuin, voedselbos oogst is vooral voor de vogels, weinig zin om echt te oogsten behalve hier en daar wat snoepen of een handje vol.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 10:05

Oh wauw wat een opbrengst!

Met uitzondering van mijn mannelijke Kiwibes die het loodje gelegd heeft, groeit alles ondanks de droogte vrij goed.
Prachtig om te zien hoe nu specifieke vlinders zoals de kleine muntvlinder op hun waardplanten afkomen (vooral naar de bergmunt).
Voor mij is oogst geen prio maar ik heb wel een kool staan voor de koolwitjes.
Gisteren hebben we 1 artichok bloem gegeten, maar de rest mag blijven voor de bijen.
Deze week heb ik tevens 13 verse koninginnepages vrij gelaten uit mijn broedkast. De wilde venkel doet het ook heel goed.

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 10:32

Fijn dat het voedselbos het goed doet Prairy. Jammer dat de puf ontbreekt voor het oogsten want ik vind alles best veel werk en kostbaar. Bv aardappelen kostten 12,50 euro en met 40 kg kost het in de winkel 1,50 per kg (aardappelen zijn duur hier). Omdat ik ook ga verwerken tot frietjes voor in de vriezer en blancheren om later te bakken is het voordeel waarschijnlijk nog groter als 47,50 euro. En dan praat ik over de niet biologische prijzen..

Gaaf koninginnen pages. Ik vind dat hele mooie vlinders. We hebben de put in werking gekregen en daar sproeien we de tuin af en toe mee. Het is hier plus 30 graden dus zonder sproeien af en toe geen opbrengst. Is het bij jullie ook zo heet?

Afgelopen week heeft het 2x flink geregend 's nachts en dat is fijn want het is te droog anders.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 13:00

Leuk om te lezen en te zien allemaal!
Pien, hoe maak je die frietjes voor in de vriezer? En hoe bak je ze daarna af?

Hier gaat het inmiddels ook eindelijk goed van start.
Even een overzicht:

Bed 1 met knoflook, kolen, radijs, veldsla, courgette, pompoen en komkommer
Afbeelding

Bed 2 met uien geel en rood, erwten, wortels, pluksla, radijs, kolen, komkommer
Afbeelding

Bed 3 met erwten, prei, kolen, rucola, radijs, komkommer
Afbeelding

Bed 5 met tomaten, bonen, kolen, basilicum, rucola
Afbeelding

Bed 6 met bonen, kolen, pompoen, courgette, rozemarijn
Afbeelding

Bed 4 met bonen, kolen, bosui, peterselie, courgette
Afbeelding

En dit is het resultaat van een half verrotte ui op de composthoop gooien:
Afbeelding

En elders niet op de foto heb ik dan nog mijn aardappels in 3 rassen waarvan 1 nu paarse bloemetjes heeft.

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 13:14

Ziet er goed uit Judith. Wat een variëteit!

Ik snij de aardappelen zelf in frieten met schil en al. Dan frituur ik ze in de zonnebloemolie 7 minuten. Ik laat ze afkoelen op een blad met schone handdoek. En dan gaan ze in een zak de vriezer in. Later gaat ze bevroren en al weer in het vet. Net als de gekochte bevroren frieten.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 13:19

Ja ik was begonnen met de georganiseerde chaos van Yggdrasil. Dat is inmiddels meer complete chaos haha. Mijn man kan er niet tegen, maar ik heb me de tuin toegeëigend. En stiekem vind ik het heerlijk! Lekker alles door elkaar heen en alle gaatjes langzaam aan opvullen.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 13:43

Pien, het is om en nabij de 30 graden hier, maar tot nu toe nog niet echt erover. Het is wel echt ontzettend droog.

Wilde rucola is goed opgekomen maar ik zie al dat ik niet de enige ben die daar blij mee is, het is net gatenkaas _O-

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 13:48

Hier niet zo warm en droog gelukkig. Pas 2x de 26 graden aangetikt en de rest eronder. En dat is voor mij meer dan prima! Ook geen droogte hier, wij zitten in de helft van Frankrijk die pas sinds een week zomers weer heeft en daarvoor steeds vrijwel dagelijks onweersbuien voor een week of 4.