Hoe maak jij je huis nu écht ‘smart’?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37221
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 13:23

Ai, jullie liever dan ik. :brr: Een rottige storing en je komt je huis niet meer in, of je rolluiken blijven dicht (ook bij brand niet echt veilig) of mensen hacken je systeem of de app van de buren werkt op jullie systeem. En je stroomverbruik zal er denk ik toch best hoger door worden ook nog. Je hebt nog minder reden in beweging te komen want je huis doet het zelf wel.

En je bent continue omgeven door allerhande straling/bluethooth/wifi enz. Wat me ook niet heel gezond lijkt.

Ik ben duidelijk geen voorstander van alles op stroom en automatisch en met internet nodig en zo. :+ Het kan alleen maar stuk gaan, in storing of gewoon niet werken om een vage reden.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man


PSvanLot

Berichten: 10134
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Hoe maak jij je huis nu écht ‘smart’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 13:33

Je bent constant omgeven door straling etc. Of je huis nu wel of niet smart is. Qua stroom maakt het niets uit. Misschien zelfs wel voordeliger omdat alles stipt werkt en niet langer aan staat dan nodig.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37221
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Hoe maak jij je huis nu écht ‘smart’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 13:39

Klopt maar als er zoveel apparaten gegevens doorzenden wordt het er niet minder om. En aanzetten en uitzetten als het nodig is kun je ook zelf voor zorgen.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

ista
Berichten: 1130
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoe maak jij je huis nu écht ‘smart’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 13:49

Ik heb een Tado-thermostaat. Hiermee hebben we een slim schema ingesteld, dus per dag de tijden en temperaturen ingesteld, geen omkijken naar. En als we weg gaan, dan schakelt de verwarming automatisch in op een door ons gekozen temperatuur. Komen we thuis, dan gaat hij automatisch weer verwarmen.

Ook handig met vakantie in de winter: zijn we op de terugweg, dan zetten we een paar uur voor thuiskomst de verwarming alvast aan via onze mobiel.

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 13:50

karuna schreef:
Ai, jullie liever dan ik. :brr: Een rottige storing en je komt je huis niet meer in, of je rolluiken blijven dicht (ook bij brand niet echt veilig).


Rolluiken kun je bij brand van binnenuit heel gemakkelijk doorheen drukken. Mijn nichtje en haar man hebben na een inbraak hun hele huis van rolluiken voorzien, maar dit is idd ook waar ze naar gevraagd hebben.

karuna schreef:
En je bent continue omgeven door allerhande straling/bluethooth/wifi enz. Wat me ook niet heel gezond lijkt.


De straling/bluetooth/wifi is er toch wel, of je het nu gebruikt of niet. Zelfs als jij geen wifi hebt ben je omgeven door de wifinetwerken van je buren.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

PSvanLot

Berichten: 10134
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Hoe maak jij je huis nu écht ‘smart’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 13:52

Zou wat zijn als je met rolluiken je huis niet meer uit zou kunnen!

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Hoe maak jij je huis nu écht ‘smart’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 13:54

Ik ga zelf voor (app bedienbare) screens, maar ik zorg wel dat er bij de ramen op de eerste verdieping een mes ligt, zodat ik in geval van brand alsnog door de screens heen kan komen.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Century

Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 13:58

troi schreef:
Hoe gaan de smart liefhebbers om met privacy risico's? Google, amazon en Apple zijn nu niet direct netjes als het daarom gaat


Hangt er vanaf wat je doet. Je hoeft niet 'aan het internet' te hangen. Je kan ook op je eigen netwerk zitten en er ook zijn ook oplossingen die niet aan die grote namen verbonden zijn :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37221
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 14:00

PSvanLot schreef:
Zou wat zijn als je met rolluiken je huis niet meer uit zou kunnen!


Helaas is het een dacht ik aardig bekend nadeel van electrische rolluiken
Citaat:
Het nadeel van rolluiken
Rolluiken bieden veel voordelen, maar kunnen in bepaalde situaties een onveilig gevoel geven. Jaarlijks zijn er ongeveer 7000 woningbranden. Hierbij raken gemiddeld 700 mensen gewond en overlijden 40 mensen door woningbranden. Wanneer er een woningbrand is en u bent in het bezit van rolluiken, kunnen deze rolluiken juist gevaarlijk zijn. Het vormt namelijk een blokkade voor een mogelijke vluchtroute. Zo kunnen rolluiken deze route volledig ontoegankelijk maken, of zorgen ze ervoor dat de ontsnapping langer duurt. Tijdens een brand is het ontzettend belangrijk dat de inwoners zo snel mogelijk het huis kunnen verlaten. Anders kan de brand al te ver gevorderd zijn of zorgt rookontwikkeling voor verstikking. Bij de keuze voor rolluiken dient u daarom rekening te houden met deze noodsituatie.

Handmatige of elektrische rolluiken
Veel mensen maken gebruik van elektrische rolluiken. Deze zijn erg fijn om te gebruiken, maar hebben een risico. Wanneer er brand uitbreekt, kan het namelijk zo zijn dat de elektriciteit niet meer werkt. Een brand kan enerzijds ontstaan door kortsluiting, maar kan ook resulteren in een kortsluiting. Zodoende zitten elektrische rolluiken dan dicht en kunnen niet meer omhoog. De veiligheid van elektrische rolluiken op het gebied van inbraakpreventie en de veiligheid bij een brand bijten elkaar. Zo wilt u stevige rolluiken die voor inbrekers moeilijk te openen zijn, maar houden deze dan ook brandweerlieden tegen. Daarnaast kunnen de vluchtroutes in huis beperkt zijn, doordat rolluiken niet meer geopend kunnen worden.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Re: Hoe maak jij je huis nu écht ‘smart’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 14:11

Ik denk dat we dit in de toekomst veel vaker gaan zien dan dat sommige reacties een beetje zijn als toen de mobiele telefoon geïntroduceerd werd; iedereen dacht dat het een onnodig speeltje was, maar bijna iedereen gebruikt het tegenwoordig.

He who neglects the present moment, throws away all that he hath

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 14:22

Telt een paletkachel die je met een app aanzet ook als "smart"? :D
Heerlijk als je in de winter naar huis rijdt en hij het huis alvast lekker warm heeft gemaakt.

Eleeke

Berichten: 2023
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 14:25

tamary schreef:
_Mir schreef:
Niet, zo min mogelijk.
Ik vind het 3 keer niks, maar goed ik zal wel een wappie zijn.

Hier ook en na de problemen met Tesla waar de app storing had en alle Tesla rijders wereldwijd niet in hun auto konden of starten, ben ik helemaal blij met een gewone sleutel auto/voordeur/etc. Hoe simpeler hoe minder er stuk kan en dat vindt ik heel fijn. Moet er niet aan denken thuis te komen en niet naar binnen te kunnen en verder niks te kunnen, want ergens is storing/hack/etc. Op zonder stroom zijn onze huizen al niet gebouwd, maar als je dan niet eens naar binnen kunt, is het helemaal ellende.

Had jij dan een probleem met je Tesla?
Want dat was alleen met oudere Tesla's de nieuwere allemaal bluetooth, en daarnaast heb je altijd je keycard die je kan gebruiken ipv je telefoon.

tamary

Berichten: 29153
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 14:34

Shae schreef:
Ik denk dat we dit in de toekomst veel vaker gaan zien dan dat sommige reacties een beetje zijn als toen de mobiele telefoon geïntroduceerd werd; iedereen dacht dat het een onnodig speeltje was, maar bijna iedereen gebruikt het tegenwoordig.

Daar zit ook een stuk moeten in en een stuk welzijn derden (eigenaar die bij zijn zieke dier kan blijven, etc.)

Ik zie de lol er in zekere zin wel van in, maar zie ook de hoeveelheden energie, grondstoffen en afval (recyclen als al mogelijk vreet ook energie) die het verbruikt en de schade die dat doet wat vroeg of laat ook bij mij zal aankloppen in een of andere vorm. Dat we iets kunnen maakt het nog niet verstandig.


Eleeke schreef:
Had jij dan een probleem met je Tesla?
Want dat was alleen met oudere Tesla's de nieuwere allemaal bluetooth, en daarnaast heb je altijd je keycard die je kan gebruiken ipv je telefoon.
Heb geen tesla, en wil er ook geen. Gebruikte grondstoffen maken het net zo'n stuk ellende als fossiel. Probleem kwam langs op de radio (nieuws). We lopen heel hard tegen de grenzen van onze aarde aan en achter mooie verhalen aanlopen van : doe dit en je kan gewoon blijven leven als je al deed is heel aantrekkelijk maar een gevaarlijke leugen. We komen voor zulke dromen energie en grondstoffen tekort, recycling vreet energie en er is altijd grondstoffen verlies + basisvraag samen met goede machines die lang meegaan betekend dat de nodige grondstoffen rap vast liggen in in gebruik zijnde machines. Dat maakt recycling net zo lastig als het energietekort om over de milieuschade incl. die aan grondwater nog te zwijgen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

PSvanLot

Berichten: 10134
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 15:04

karuna schreef:
PSvanLot schreef:
Zou wat zijn als je met rolluiken je huis niet meer uit zou kunnen!


Helaas is het een dacht ik aardig bekend nadeel van electrische rolluiken
Citaat:
Het nadeel van rolluiken
Rolluiken bieden veel voordelen, maar kunnen in bepaalde situaties een onveilig gevoel geven. Jaarlijks zijn er ongeveer 7000 woningbranden. Hierbij raken gemiddeld 700 mensen gewond en overlijden 40 mensen door woningbranden. Wanneer er een woningbrand is en u bent in het bezit van rolluiken, kunnen deze rolluiken juist gevaarlijk zijn. Het vormt namelijk een blokkade voor een mogelijke vluchtroute. Zo kunnen rolluiken deze route volledig ontoegankelijk maken, of zorgen ze ervoor dat de ontsnapping langer duurt. Tijdens een brand is het ontzettend belangrijk dat de inwoners zo snel mogelijk het huis kunnen verlaten. Anders kan de brand al te ver gevorderd zijn of zorgt rookontwikkeling voor verstikking. Bij de keuze voor rolluiken dient u daarom rekening te houden met deze noodsituatie.

Handmatige of elektrische rolluiken
Veel mensen maken gebruik van elektrische rolluiken. Deze zijn erg fijn om te gebruiken, maar hebben een risico. Wanneer er brand uitbreekt, kan het namelijk zo zijn dat de elektriciteit niet meer werkt. Een brand kan enerzijds ontstaan door kortsluiting, maar kan ook resulteren in een kortsluiting. Zodoende zitten elektrische rolluiken dan dicht en kunnen niet meer omhoog. De veiligheid van elektrische rolluiken op het gebied van inbraakpreventie en de veiligheid bij een brand bijten elkaar. Zo wilt u stevige rolluiken die voor inbrekers moeilijk te openen zijn, maar houden deze dan ook brandweerlieden tegen. Daarnaast kunnen de vluchtroutes in huis beperkt zijn, doordat rolluiken niet meer geopend kunnen worden.


Dat zijn toch allemaal aannames? Onveilig gevoel geven, kunnen gevaarlijk zijn, kan het zijn dat. En ik denk dat een brandweer een hele andere tactiek er op nahoudt dan een inbreker bij het openen van een rolluik.

Nee, ik kan niet geloven dat rolluiken dermate gevaarlijk zijn. Dan zouden er toch vele grotere veiligheidsvoorschriften voor zijn.

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 15:30

Ons huis is volledig smart, met de lampen van Ikea, een Robotstofzuiger en dweilrobot, camera’s, verwarmingsknoppen van Tado en de zonwering op de slaapkamers (ook Ikea). Wij bedienen dit door middel van Homeassistent en kunnen “praten” tegen google wat we willen.

Als wij de oprit oprijden, gaat de verlichting beneden aan, als we wegrijden uit. De stofzuiger gaat automatisch stofzuigen op het moment dat we op ons werk zitten, de dweilrobot krijgt wen seintje van de roomba om het werk af te maken (wel zo handig met 3 honden in huis).

Dit is overigens echt de hobby van mijn vriend, dus als je details wilt, ga ik vragen of hij kan reageren. Ik klaag alleen als iets een keer het NIET doet haha. :+

In de zomer “herkent” ons huis zelfs wanneer hij de zonwering in de tuin uit moet doen.

Wij zijn dus pro Smart huis, het bespaart ons zelfs energie want hij gaat slim met alles om en herkent ook als wij weg zijn van huis en dan gaat hij automatisch naar een lagere temperatuur, rijden we een kwartier van huis, warmt hij vast op. Vergeet ik een badkamer lamp uit te zetten? Dan gaan die automatisch uit. Heeeeerlijk!

Waarom wil je graag Hue? Wij vinden die overrated duur en mijn schoonvader heeft niks dan ellende met de lampen van Philips, hij reageert vaak niet en wilt dan niet dimmen of gaat ineens heel fel. Wij hebben overal Ikea en die doen het uitstekend en kosten de helft minder. Zowel de spotjes als normale lampen (zoals sta en tafellampen).

Wiwabalia & Piroska <3

turtlelito

Berichten: 1692
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Re: Hoe maak jij je huis nu écht ‘smart’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 15:39

Het is mijn guilty pleasure :o . Nodig? Neuhhh. Grappig? Zeker!.

Ik heb slimme lampen (gewoon die van de Action, werken prima), slimme stekkers, een Nuki slot op de deur (echt briljant, geen sleutel bij hoeven hebben en de deur is al open voor je de auto uit bent), een paar camera's (voor pup en paardjes), slimme deurbel, een hek dat met een app (en google) open/dicht kan en een stofzuigrobot.

Doe e.e.a. nu met een google home mini, maar de uitgebreidere hub is nu onderweg (leve Black Friday!). Ik ben fan van IFTTT, lekker scenario's maken :D .

Josien_

Berichten: 8989
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 15:41

Wiwabalia schreef:
Als wij de oprit oprijden, gaat de verlichting beneden aan, als we wegrijden uit. De stofzuiger gaat automatisch stofzuigen op het moment dat we op ons werk zitten, de dweilrobot krijgt wen seintje van de roomba om het werk af te maken (wel zo handig met 3 honden in huis).
.


Geen technische vraag, maar Robot vs. hond vraag :D .
Hoe reageren jullie honden erop? Waren ze bang voor de stofzuiger of dat niet?
Wij denken daar ook aan, maar doen het niet ivm de hond.

"Welsh Cobs are like patato chips, you can't have just one!" /3 =:)

8nnemiek

Berichten: 43372
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe maak jij je huis nu écht ‘smart’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 15:47

Onze hond reageert er niet echt op, maar springt wel uit de weg als het ding tegen haar aan dreigt te botsen :))

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Hoe maak jij je huis nu écht ‘smart’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 16:06

Mijn katten precies hetzelfde, die kijken soms even op als hij start, maar dat is ook echt alles.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20038
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Hoe maak jij je huis nu écht ‘smart’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 17:47

Die ikea lampen klinken ook goed, maar ik kan ze alleen in wit tinten vinden.Vind het dan toch wel leuk om ook een kleurtje te kunnen kiezen als we toch bezig zijn.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 17:53

Het enige wat bij mij thuis smart is is mijn tuner versterker, boxen en laptop.
Niet aan te bevelen 's avonds laat. O:)

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 17:54

Mijn vader kan zijn bad via een app laten vollopen op de gewenste tijd/temperatuur en met een sopje zelfs :):)
Verder hebben ze zo een badkamerspiegel waarop je het nieuws kan lezen.
Een slimme keuken/koelkast, die weet wat er in huis is en dus suggesties maakt om te koken bvb, of je waarschuwt als je lievelingsyoghurt bijna op is ed.
Ook het kooksysteem zegt je welke pan/pot je moet nemen, het gewenste vuur springt vanzelf op, gaat langzamer als het water kookt, ...... echt té gek bijna. Tis dat je zelf nog in de pot moet roeren :+

Voor de rest is het meer domotica denk ik
lades zonder hendels (strak design dus), die met een lichte druk open of dicht gaan.
Wc spoelknop zonder aanraken.

De (vloer)verwarming en warm water gaan op de houtkachel en panelen op dak. ze hoeven dus geen gas/mazoet/... te stoken.

en er zijn vast nog wel dingen waar ik nu even niet op kom :Y)
Wij hebben alleen de google home en dat is al 'smart' zat voor mij hahahahahahaha

Het enige waar je spijt van krijgt zijn de risico's die je niet neemt
All men will be sailors, untill the sea shall free them

kimmie261

Berichten: 19202
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 19:28

BillyJ schreef:
Mijn vader kan zijn bad via een app laten vollopen op de gewenste tijd/temperatuur en met een sopje zelfs :):)
Verder hebben ze zo een badkamerspiegel waarop je het nieuws kan lezen.
Een slimme keuken/koelkast, die weet wat er in huis is en dus suggesties maakt om te koken bvb, of je waarschuwt als je lievelingsyoghurt bijna op is ed.
Ook het kooksysteem zegt je welke pan/pot je moet nemen, het gewenste vuur springt vanzelf op, gaat langzamer als het water kookt, ...... echt té gek bijna. Tis dat je zelf nog in de pot moet roeren :+

Voor de rest is het meer domotica denk ik
lades zonder hendels (strak design dus), die met een lichte druk open of dicht gaan.
Wc spoelknop zonder aanraken.

De (vloer)verwarming en warm water gaan op de houtkachel en panelen op dak. ze hoeven dus geen gas/mazoet/... te stoken.

en er zijn vast nog wel dingen waar ik nu even niet op kom :Y)
Wij hebben alleen de google home en dat is al 'smart' zat voor mij hahahahahahaha


Neeeeeeeeeeeee... dit is wel het bizarste wat ik lees in dit topic, geloof mij, er gaat een hele nieuwe wereld voor mij open... :') :') :')

Ik heb niet eens zo'n telefoon wat iedereen nu heeft, laat staan dat ik die mij ga laten vertellen wat er in de koelkast staat... echt... ik zit met ogen op stokjes te lezen hier... :wow:

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Hoe maak jij je huis nu écht ‘smart’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 19:39

Een spiegel waar je het nieuws op kunt lezen? _O- Fancy.

Ik laat Google 's morgens met goedemorgen wensen en dan krijg ik het weerbericht en het nieuws voorgelezen. Heerlijk. En daarna wenst ie me een fijne dag.

Come over to the dark side, we have cookies!

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 20:06

Cookies schreef:
Een spiegel waar je het nieuws op kunt lezen? _O- Fancy.

Ik laat Google 's morgens met goedemorgen wensen en dan krijg ik het weerbericht en het nieuws voorgelezen. Heerlijk. En daarna wenst ie me een fijne dag.


Ja nuja je kan kiezen wat je kijkt haha .. het beeld schijnt door de spiegel heen zeg maar? Dus je kan gewoon je haar opsteken terwijl je je programma afkijkt :Y)
Het zou niks voor mij zijn hahahaha...
Mijn vader heeft het ook allemaal alleen maar omdat het bij zijn beroep pastte zeg maar :+

Het enige waar je spijt van krijgt zijn de risico's die je niet neemt
All men will be sailors, untill the sea shall free them


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, GoogleAdsense, jusdepomme, LuCa88, maitestar23, Mariska_D, mellamoshan, Pferdchen, Pommier, xxx88 en 70 bezoekers