Het kleine en grote zero waste topic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Suliko

Berichten: 4302
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Het kleine en grote zero waste topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-21 17:47

Mocht er al een vergelijkbaar topic zijn, dan hoor ik het graag, ik kon het zo gauw niet vinden. Mocht het verkeerd staan, dan alvast mijn excuses!

Dat we als mensheid te veel consumeren en afval produceren is een feit. Maar soms is het best lastig om uit oude gewoontes te stappen, de juiste alternatieven te vinden zonder op comfort/gemak in te leveren of heb je simpelweg nog niet gezien hoe het ook anders kan!

Dit topic is bedoelt ter inspiratie, voor alle kleine en grote stapjes die we kunnen maken. Tijdens de boodschappen, onderweg, met vervoer, op werk en op school, in huis, in de keuken, badkamer, tuin, noem maar op!

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, hobbeltjes en overwinningen. Alle tips en tricks maar ook vragen zijn welkom. :)

Ik zal met mezelf beginnen:
Onderweg en op de universiteit
- Thermosfles met thee
- Lunchbox, ik probeer altijd lekkere lunches voor mezelf te maken met ook wat te snacken, zodat ik niet in de verleiding wordt gebracht iets te kopen.
- Gerecyclede en ongebleekte schrijfblokken
- Balpen en grijs potlood met losse vullingen
- Fiets en trein, heel soms de auto als ik naar the middle of nowhere moet

Boodschappen
- Zo veel mogelijk biologisch
- Plantaardig
- Wekelijks naar de biologische markt
- Eigen papieren en stoffen zakjes
- Grootverpakkingen
- Stoffen tas

In huis
- Tweedehands
- Duurzame keuzes
- Kamerplanten zijn gekregen, geruild en gestekt in plaats van gekocht.
- Weckpotten
- Zeeppompjes
- Grootverpakkingen ecologisch schoonmaakmiddel

Verzorging
- Blokken zeep en shampoo, mijn favoriet is Werfzeep omdat dit ook lokaal is
- Wasbare watjes
- Menstruatieondergoed

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••


senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 18:24

Leuk topic. Ik doe mee!
Je hebt al een aantal dingen genoemd


In huis
- deels tweedehandse meubels (vintage)
- beperkt boeken kopen
- kleding ruilen/tweedehands (deels)
- bij uitzondering bloemen op vaas (wel jammer)
- beperk nieuwe aanschaf spullen


Schoonmaken/verzorging:
- Zes schoonmaakmiddelen als basis, - geen overbodige zaken zoals kalkreiniger, superontvetter, etc.
- kort douchen
- tissues ipv papieren zakdoekjes

Boodschappen/verpakking:
- geen plastic of papieren zakjes aannemen
- geen producten in stevig plastic
- geen biologische producten die overbodig verpakt zijn (plastic, papier).
- dit jaar voor het eerst cadeaus verpakken in lappen.


Voedsel:
- met de seizoenen mee eten
- vegetarisch (al ruim 25 jaar)
- deels biologisch


Ik vind het nog wel een uitdaging om altijd consequent te zijn in mijn handelen. Maar iedere stap is er één.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Suliko

Berichten: 4302
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-21 21:05

Leuk dat je je meld senna21!

Een aantal van jouw punten herken/doe ik ook. Boeken die ik echt heel erg graag wil, die koop ik. Maar dit zijn vaak meer informatieve boeken. Verder heb ik een e-reader wat ik echt ideaal vind!
Deze vrijdag is er een kledingruil op de universiteit die ik met wat anderen georganiseerd heb vanuit de duurzaamheidscommissie, daar heb ik erg veel zin in. Weer lekker mijn kledingkast uitruimen!

Voor schoonmaakklusjes koop ik inderdaad ook geen speciale spulletjes. Het liefst gebruik ik natuurazijn voor kalk- en schimmelbende.

Door het kopen van groente en fruit op de biologische markt, koop ik vaak automatisch seizoensgebonden omdat het aanbod zich daar ook op aanpast.

En ik herken het niet altijd consequent zijn, vooral als ik wat meer haast heb, of gestresst ben en er niet helemaal bij ben met mijn hoofd, bijvoorbeeld dat ik dan vergeet genoeg eten mee te nemen of een stoffen tas. En soms koop ik te veel groenten/fruit of eet ik vaker buitenshuis bij vrienden dan gepland, waardoor het bederft of vergeet ik een restje wat nog in de koelkast stond, dat vind ik altijd erg zonde.

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

Matheno

Berichten: 7940
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Het kleine en grote zero waste topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 18:41

Wij doen niet bewust mee aan zero waste, maar we hebben een grote (groene!) tuin, eten het grootste deel van het jaar van onze eigen moestuin en gebruiken geen chloor oid want septic tank.
Sowieso eten wij geen geïmporteerde groente, vlees of fruit, maar eten alleen lokaal. Gezonder en goedkoper :+

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

L_iek
Berichten: 9707
Geregistreerd: 11-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 18:53

Ik kom hier voor tips :')

JudithGigi

Berichten: 4200
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Het kleine en grote zero waste topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 19:00

Ja ik meld me ook! Wij doen heel erg ons best om ons afval te minimaliseren.

Voor de badkamer koop ik al meer dan een jaar alleen (bijna) afval vrij dmv bars en dergelijke.

Voor het huishouden maak ik nu gebruik van tabletjes van oa Klaeny en Swosh.

Boodschappen proberen we zoveel mogelijk lokaal en bij Pieter pot te doen :)

Ook ben ik bewuster bezig met het repareren van dingen in plaats van ze weg te gooien (vandaag toevallig voor het eerst zelf mijn hoofdstel gerepareerd )

sharonalover
Berichten: 2692
Geregistreerd: 27-12-04
Woonplaats: ergens op een plekje van de wereld

Re: Het kleine en grote zero waste topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 10:28

Wat betreft schrijfblokken, ik gebruik al even een herbruikbaar notitieboekje van Our Green Story.
Ideaal. Ik heb bijvoorbeeld een gesprekje met een leerling, maak wat aantekeningen. Deze verwerk ik een digitaal verslagje en ik maak de bladzijde weer schoon. Hetzelfde geldt voor vergaderingen etc.
Ik maak eigenlijk nooit aantekeningen die ik moet bewaren, die maak ik sowieso al allemaal digitaal.

:+: Kevin :+: Z1+3 :D We zijn nu echt Z :D Joehoe :D
Dexter (SamarantxResort) B+10, L1+10

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 10:52

Er zijn in het verleden al een paar topics geweest, maar die zijn wat ouder. Staan ook goede tips in.
[LZP] Simpele Tips voor een Groener Leven
[NM] Minderen met plastic - wie doet mee?

Ik doe m'n best, maar mijn man is wat minder bewust en die ondermijnt nogal eens mijn goede bedoelingen en vindt veel dingen ook te duur, maar wat ik doe:

- wasbare wattenschijfjes
- wasbare gezichtsdoekjes
- herbruikbare wattenstaafjes
- scheren met safety razor en scheercreme
- menstruatiesondergoed en wasbaar maandverband
- zoveel mogelijk schoonmaakmiddelen op ecologische basis
- shampoo bars geprobeerd, maar vind ik nog best duur voor wat je krijgt...
- zelf deo maken

- Probeer zoveel mogelijk biologisch te kopen (hier beetje ondermijngedrag van mijn man, aangezien hij ook boodschappen doet)
- bewust minder vlees (minimaal 2 vegetarische avondmaaltijden)
- sodastream voor frisdrank
- biologische koffiecups
- alleen grote verpakkingen drank (dus geen kleine flesjes of pakjes drinken)
- eigen zakjes mee naar winkel voor broodjes en groente
- pak eerder onverpakte groente en fruit

- e-reader
- uitwisbaar schriftje (maar moet zeggen dat ik ook nog veel op papier schrijf)

Alles wat ik koop sta ik bewust stil of ik het echt wil hebben, of het nuttig is, of het nodig is. Wil niet meer consumeren om het consumeren zeg maar. Geen impulsaankopen omdat iets leuk is of omdat je er hebberig van wordt.

Ik ben me ervan bewust dat er nog veel winst is te behalen. Ik heb ook 2 puberdochters die toch wat lastiger te sturen zijn.

Inhale the goodshit & exhale the bullshit
FlippoArt

Suliko

Berichten: 4302
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Het kleine en grote zero waste topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-21 19:53

@Matheno, wat heerlijk als je de ruimte hebt om zoveel eigen voedsel te verbouwen!

@L_iek, zijn er specifieke gebieden waar je tips in kan gebruiken? Of waar je benieuwd naar bent?

@JudithGigi, welkom! Wat goed dat je al grotendeels afvalvrij bent in het huishouden! Ik wist niet dat er ook al tabletjes bestonden voor schoonmaak, dus ik ga die merken zeker eens opzoeken. Heb je dan ook tandpasta tabletjes ipv tubes? Daar ben ik erg benieuwd naar, heb ze zelf nog niet geprobeerd.

@sharonalover, ik heb inderdaad al eens naar uitwisbare schriften gekeken, ook van Our Green Story. Het enige is, is dat ik voornamelijk schrijf om samenvattingen en mindmaps te maken van de stof die ik moet leren voor mijn studie. Daar gaan best wat stapels papier doorheen, maar daar kan zo'n notitieboek dus niet tegen op. En door het op papier te schrijven en tekenen, onthoudt je stof beter dan als je het zou typen. Dus dan maar gerecycled/ongebleekt papier, dat scheelt al een hoop. Verder hoeven we essays en dergelijke niet meer op papier in te leveren, dankzij corona, dat is voortaan online, dus daar ben ik al erg blij om!
Oh ja, en ik heb elk jaar een moleskine agenda, met aan de ene kant de week en de andere kant een notitiepapier... dat werkt voor mij erg goed, misschien dat ik die wel een keer kan vervangen door een uitwisbare agenda.

@Duke, herkenbaar. Mijn vriend staat er simpelweg wat minder bij stil en gaat dan voor het makkelijke (al is hij er grappig genoeg juist wel weer mee bezig in zijn eigen bedrijf, het ontwerpen van fietsen en licht elektrische voertuigen en hoe dat duurzaam(er) kan), gelukkig onthoud hij wel goed wat ik fijn vind aan huishoudartikelen en producten dus doet hij op die manier wel zijn best om mij blij te maken :D

Dat vind ik ook het enige nadeel aan shampoo/zeep bars, ik heb echt het idee dat ik daar veel minder lang mee doe dan met een fles, terwijl ze het tegenovergestelde beloven.

Een sodastream hebben wij inderdaad ook! Echt ideaal. Ik hou zelf niet van prikwater (wel met wat vlierbloesemsiroop erbij, echt een aanrader!), maar mijn vriend dronk daar wekelijks liter flessen aan weg bij warm weer. Zoveel plastic zooi! Dus voor zijn verjaardag gegeven, was hij super blij mee.

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

IrisDH
Berichten: 2644
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 20:22

Super leuk topic! Ik volg zeker mee voor tips.

Wat ikzelf doe of probeer te doen:

- Papieren wattenstaafjes
- Vegan shampoo (shampoo bars wordt mijn haar echt touw van, sta open voor goede suggesties)
- Gewoon gestopt met douchegel en hoef me daardoor ook niet meer in te smeren. Wat een onzin eigenlijk! Dit naar aanleiding van de serie 'Explained' op Netflix, en dan de aflevering 'Skin' :j
- Wasbaar maandverband (maar gebruik ook altijd nog een deel wegwerp)
- Bamboo tandenborstel
- Tandpasta tabs
- Ecologische schoonmaakmiddelen (ben ik nog mee bezig om dit om te zetten maar nog niet alles is op)
- Eco wasegg in plaats van wasmiddel
- Vaatwasser/wasmachine pas aanzetten als hij vol is

- Vegan/vega eten. Zelf eet ik volledig vega en ook veel vegan. Mijn vriend gaat nooit stoppen met vlees eten ben ik bang :')
- Waterkoker vol gooien en daar een thermoskan thee van zetten in plaats van de waterkoker tig keer aan (zeker met thuiswerken ook nog eens ideaal)
- Boodschappentassen mee en niet kopen
- Moestuin
- Zelf composteren
- Kliekjesdag
- Koken met wat er in de koelkast staat
- Boodschappenlijstje maken en daarbij alle voorraden checken voor iets nieuws wordt gehaald

- Kringloopwinkels zijn mijn nieuwste hobby
- Goed nadenken of je iets echt nodig hebt
- Spullen die we zelf niet meer gebruiken weggeven/verkopen en niet weggooien
- Iets wat kapot is eerst proberen te maken of laten maken in plaats van meteen vervangen

- Lampen vervangen door LED (wijkt misschien iets van het thema, maar toch, elektriciteitverbruik verminderen is óók consuminderen :D )
- In plaats van met deze donkere dagen tig lampen aanzetten, kaarsen laten branden voor meer licht in huis
- Warmer aankleden in plaats van de kachel meteen aanslingeren (is wel makkelijk gezegd met ons fijn geïsoleerde huis)

- Afval wordt hier volledig gescheiden en de gemeente biedt daar gelukkig ook goede mogelijkheden toe. De grijze container gaat hooguit 4 à 5 keer bij de weg. Als de verbouwing straks helemaal klaar is zal dit nog minder worden.

Wat ik graag nog wil gaan doen:
- Volledig vegan eten
- Met de seizoenen mee gaan eten
- Overgaan op losse thee in plaats van theezakjes (deze kunnen niet gerecycled worden en moeten dus bij het restafval)
- 1 auto wegdoen en een E-bike voor in de plaats laten komen (dit stellen we al een poosje uit, verwend := )

Zo zijn we al een heel eind :j

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 20:44

Leuk topic, eens zien of ik nog wat inspiratie op kan doen. :D
Wij zijn nog niet heel erg afvalvrij wat betreft boodschappen, dat is nog een puntje om aan te werken.
Wat wij wel doen;

- als we wat verder moeten reizen neem ik een thermosbeker koffie mee, precies op temperatuur als ik even een stop inlas,
- we hebben een septic tank, daarom probeer ik zoveel mogelijk rekening te houden met welke schoonmaakmiddelen ik gebruik. Gebruik microvezeldoekjes met water om oppervlaktes te poetsen.
- probeer niets te kopen voor in huis aan meubels en decoratie etc.
- gaan er spullen weg, dan zoveel mogelijk naar de kringloop zodat het hergebruikt kan worden.
- kleding koop ik tweedehands, alleen ondergoed sokken en schoenen koop ik nieuw. Kleding draag ik helemaal op, ik heb kleding in de kast die ik al zeker 15 jaar heb. Spijkerbroeken probeer ik de stof van te hergebruiken in nieuwe projecten.
- ik douchte vroeger dagelijks, daarvan heb ik een aantal douchebeurten vervangen door poedelen bij de wasbak.
- elektrische fiets aangeschaft zodat ik de auto vaker kan laten staan.
- mijn man werkt zoveel mogelijk vanuit huis in plaats van naar kantoor te rijden. Binnenkort gaat er een auto uit.
- we zijn verhuisd naar een energiezuinige woning met 60 zonnepanelen, en 2,5 hectare weiland waardoor ik de paarden maar een paar maanden per jaar echt moet bijvoeren. (Scheelt veel plastic)
- moestuintje begonnen en fruitbomen, notenbomen en bessenstruiken geplant, dat hoeft al niet meer uit de supermarkt te komen. Met zaden die uit gekocht fruit en groente komen kweek ik nieuwe planten.
- ik neem eigen stoffen zakjes mee naar de winkel voor de groente, en koop af en toe een too good to go pakket.
- probeer zoveel mogelijk op de ipad, telefoon en computer te doen zodat ik zo min mogelijk papier gebruik. Bijvoorbeeld de papieren krant opgezegd en een digitale versie genomen. Ik moet nog even achter een nee/nee sticker aan voor op de brievenbus. Ik heb ook al jaren geen nieuwe boeken en tijdschriften meer gekocht.
- misschien een gekke zijsprong maar ik ben koolhydraatarm gaan eten, daardoor heb ik veel minder trek/drang om te snacken en dat waren vooral koekjes etc. Scheelt echt veel plastic verpakkingen. :D
- ik drink vooral koffie thee en water, heel af en toe wat frisdrank maar fors minder dan ik vroeger deed.
- sodastream staat nog op mijn verlanglijstje.

Suliko

Berichten: 4302
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-21 20:56

@IrisDH, welkom en wat een mooie lijst aan duurzame keuzes heb je al! Ik heb door corona ook in een mooie theekan (plasticvrij, glas/hout/metaal) geïnvesteerd met al het thuis studeren.
Ik heb ook nog voornamelijk theezakjes en wat losse thee, maar ik koop alleen biologische thee (yogi, clipper, pukka, zonnatura, piramide etc) en die zakjes bevatten geen plastic, die kan je gewoon bij de compost en het groen afval doen. :)

Kaarsen zou ik afraden, die zijn echt niet duurzaam. De meeste kaarsen zijn namelijk gemaakt van aardolie. De 'duurzamere' kaarsen zijn van bijenwas, maar helaas zorgen honingbijen ervoor dat wilde bijen verdwijnen wat dus absoluut niet duurzaam is. En komt er fijnstof vrij bij het branden van kaarsen wat niet zo gezond voor je is. Het is jammer, want kaarsen zijn absoluut gezellig! Zelf vind ik het juist knus met een klein lampje aan en de grotere lampen uit.

@Kanzi, wauw, jullie woning en de grond erbij klinkt heerlijk! Dan heb je ook mooie mogelijkheden om te verbouwen. De hoeveelheid plastic die om ruwvoer gaat is echt bizar, heb me daar ook al eens over verbaasd. Ik weet niet of je een schuur hebt, dan zou onverpakt natuurlijk ook nog een optie zijn.
Poedelen bij de wasbak :') ik noem het altijd een kattenwasje als ik niet douche maar me was/opfris bij de wasbak.

En zeker geen gekke zijsprong koolhydraatarm eten! Ik probeer zoveel Whole Food Plant Based (WFPB) te eten, oftewel, zo min mogelijk bewerkte producten en net als koolhydraatrijke producten (wat vrijwel altijd bewerkt is) scheelt dat zó veel wegwerpplastic.

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 21:13

We huren deze woning, verbouwen zit er daarom niet in.
Maar is eigenlijk ook niet nodig hoor, alles is nieuw en redelijk modern, we hebben heerlijk de ruimte en kunnen helemaal uit de voeten.

Mijn oude paard is erg stofgevoelig en doet het het beste op in plastic verpakt ruwvoer.
Heb een tijdje geprobeerd om hooi te weken/stomen maar dat was voor hem toch niet optimaal.
Als hij er niet meer is stop ik met paarden houden. Ook heel duurzaam. :D

Suliko

Berichten: 4302
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-21 21:15

Kanzi schreef:
We huren deze woning, verbouwen zit er daarom niet in.
Maar is eigenlijk ook niet nodig hoor, alles is nieuw en redelijk modern, we hebben heerlijk de ruimte en kunnen helemaal uit de voeten.

Mijn oude paard is erg stofgevoelig en doet het het beste op in plastic verpakt ruwvoer.
Heb een tijdje geprobeerd om hooi te weken/stomen maar dat was voor hem toch niet optimaal.
Als hij er niet meer is stop ik met paarden houden. Ook heel duurzaam. :D


Woeps, met verbouwen bedoelde ik groente/fruit verbouwen. :+
En begrijpelijk dat je dan verpakt ruwvoer geeft!

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 21:27

Suliko schreef:
Woeps, met verbouwen bedoelde ik groente/fruit verbouwen. :+
En begrijpelijk dat je dan verpakt ruwvoer geeft!


Oh hahaha, spraakverwarring!
Ik merk dat ik erg houd van permacultuur, moestuin bijhouden is toch best wel intensief.
Maar boontjes paprika en courgette wil altijd wel lukken.
Ieder jaar weer een stukje uitbreiden.
Ik zou graag kippen willen houden voor de eitjes, maar we zitten tegen het bos aan en kippen leven hier niet lang door alle roofdieren.

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 21:35

Wat wonen betreft: we willen een nieuwe vloer, maar willen er geen kapitaal aan besteden (huurhuis). Maar: PVC en laminaat zijn natuurlijk niet echt duurzaam. Vinyl is niet comfortabel. De vraag is: wat dan wel?
Iemand een idee?

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Het kleine en grote zero waste topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 21:39

Wat maakt vinyl niet comfortabel volgens jou? Hier komt juist vanwege het comfort zo vlot mogelijk (budget laat het nog even niet toe) goed vinyl in huis.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Het kleine en grote zero waste topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 21:59

In de slaapkamer is het okay, maar het voelt nogal koel. Daarbij is het nogal kwetsbaar voor wat scherpe voorwerpen, heb ik ervaren. Dat ligt misschien ook aan de kwaliteit.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Het kleine en grote zero waste topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 22:02

Echt scherpe voorwerpen is niet handig. Maar ik vind persoonlijk laminaat veel kouder aanvoelen dan vinyl. Zeker als wat dikker vinyl. Vinyl wordt op het moment vooral als ultra-goedkope vloerbedekking verkocht, en dat is inderdaad zeer kwetsbaar. Maar dik(ker) vinyl is dat zeker niet. Heb je tussen het vinyl en beton wel een ondervloer liggen?

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Het kleine en grote zero waste topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 22:57

Geen ondervloer. Dat had inderdaad anders gemoeten.
Ik neem vinyl mee als optie. Thanks.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

JudithGigi

Berichten: 4200
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 23:14

Suliko schreef:
@JudithGigi, welkom! Wat goed dat je al grotendeels afvalvrij bent in het huishouden! Ik wist niet dat er ook al tabletjes bestonden voor schoonmaak, dus ik ga die merken zeker eens opzoeken. Heb je dan ook tandpasta tabletjes ipv tubes? Daar ben ik erg benieuwd naar, heb ze zelf nog niet geprobeerd.

Ja is heel handig! Dan krijg je eenmalig de flessen (die vind ik bij Klaeny wel wat minder van kwaliteit persoonlijk) en voor de rest bestel ik om de paar maanden een nieuw tabletje a 2 euro :)

De tandpasta tabletjes heb ik liggen, maar heb eerst nog een voorraad normale tandpasta waar ik doorheen moet :')

Suliko

Berichten: 4302
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-21 17:15

JudithGigi schreef:
Suliko schreef:
@JudithGigi, welkom! Wat goed dat je al grotendeels afvalvrij bent in het huishouden! Ik wist niet dat er ook al tabletjes bestonden voor schoonmaak, dus ik ga die merken zeker eens opzoeken. Heb je dan ook tandpasta tabletjes ipv tubes? Daar ben ik erg benieuwd naar, heb ze zelf nog niet geprobeerd.

Ja is heel handig! Dan krijg je eenmalig de flessen (die vind ik bij Klaeny wel wat minder van kwaliteit persoonlijk) en voor de rest bestel ik om de paar maanden een nieuw tabletje a 2 euro :)

De tandpasta tabletjes heb ik liggen, maar heb eerst nog een voorraad normale tandpasta waar ik doorheen moet :')


Interessant, ik ga er eens naar kijken!

Gisteren hadden we op de universiteit een kledingruil georganiseerd. Was super geslaagd. Ik heb zelf 2 big shopper tassen aan kleding weggedaan (en nog een vuilniszak te versleten kleding naar het Leger des Heils), soms bewaar ik iets te lang dingen, 3/4 van mijn kledingkast komt van ruils en tweedehands, maar ook dan kan je overconsumeren blijkbaar. :') Zo fijn om te zien hoe blij anderen kunnen zijn met de kleding die je zelf niet meer draagt. :D En een mooie statement zo op black friday.

Ik zit midden in een verhuizing, heerlijk om dan kritisch naar alles te kunnen kijken wat ik niet meer nodig heb. We hebben in Utrecht een weggeefwinkel, dus daar zal ook een hoop heengaan.

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

IrisDH
Berichten: 2644
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-21 09:29

Suliko schreef:
@IrisDH, welkom en wat een mooie lijst aan duurzame keuzes heb je al! Ik heb door corona ook in een mooie theekan (plasticvrij, glas/hout/metaal) geïnvesteerd met al het thuis studeren.
Ik heb ook nog voornamelijk theezakjes en wat losse thee, maar ik koop alleen biologische thee (yogi, clipper, pukka, zonnatura, piramide etc) en die zakjes bevatten geen plastic, die kan je gewoon bij de compost en het groen afval doen. :)

Kaarsen zou ik afraden, die zijn echt niet duurzaam. De meeste kaarsen zijn namelijk gemaakt van aardolie. De 'duurzamere' kaarsen zijn van bijenwas, maar helaas zorgen honingbijen ervoor dat wilde bijen verdwijnen wat dus absoluut niet duurzaam is. En komt er fijnstof vrij bij het branden van kaarsen wat niet zo gezond voor je is. Het is jammer, want kaarsen zijn absoluut gezellig! Zelf vind ik het juist knus met een klein lampje aan en de grotere lampen uit.

..


Ik gebruik waxinelichtjes van Waschbaer :j Sowieso een fijne site om spullen te kopen en/of inspiratie op te doen! Er is zóveel. Alleen de kaarsen in de kandelaar zijn nog 'gewone' kaarsen, die haal ik dan wel weer bij de kringloop..

Mijn theekan is niet van heel duurzaam materiaal ben ik bang := maar mijn vriend had hem al toen we samen gingen wonen. Dus in die zin duurzaam om hem dan maar aan te houden en te gebruiken :D


Zijn hier mensen die ook al tabletjes gebruiken voor de handzeep? Ik zag daar ooit een reclame van voorbij komen maar ik kan het niet echt terugvinden. Of het komt uit het buitenland en dat vind ik dan ook weer zonde..

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 23:36

Nadat ik op bamboe tandenborstels ben overgestapt zoek ik ook nog een alternatief voor het plastic wegwerp scheermesje.
Zag er een van Bamboozy, iemand ervaringen daarmee? Of een andere tip :)

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Het kleine en grote zero waste topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 08:57

Ik heb een safety razor van muhle maar kan er (nog) niet heel goed mee overweg :=

❤️


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, BingBot, Blue_flower, Cerosa, Condor, GoogleAdsense, Plonspony en 53 bezoekers