"droom" auto, of "verstandige" auto?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 15:48

Chasey schreef:
Haha herkenbaar. Tetris in real life :’)
Dit jaar nog met de coupé op vakantie geweest naar Texel.
2 volwassenen, 2 kinderen, Duitse herder, tent + alle campeerspullen,
Bench, beddengoed, kleding, en wat je nog meer allemaal nodig hebt op vakantie. Het paste er in :’) Vraag me niet hoe, maar het was gelukt.
Je wordt er heel creatief en handig van.

Er past veel meer in een auto dan veel mensen denken :j

3 weken met ouders op vakantie in een Opel Corsa A. Het zat er allemaal in, inkl twee fietsen op de drager maar gelukkig is ie toen niet op de weegbrug gezet.......

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


Qimm

Berichten: 15147
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: "droom" auto, of "verstandige" auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 15:51

Het luchtbed ging bij ons achter de stoel :D

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 16:34

Laurora schreef:
Ik ben al vaker tot de conclusie gekomen dat al die jaren met de gameboy op de achterbank geen verspilde moeite was.
Of je nou boodschappen in een tas propt, of met een auto op vakantie gaat :D

Maar echt! :D
Ik heb met mijn Suzuki Swift (‘99) nog een wasmachine verhuisd, mensen in de garage vonden het ontzettend knap dat ik hem er (zonder schade!) in kreeg. Scheelde toch €50 bezorgkosten en wachten :')

het komt allemaal goed, wacht nou maar af wat de tijd met je doet
het is nu nog te vroeg, want alles wat groot is begon ooit klein...
Je hoeft niet meteen een Vlinder te zijn...

Y;(

Fitzroy

Berichten: 25089
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 17:01

_San87_ schreef:
Fitzroy schreef:
In een softtop ook niet, heb een Fiat500 cabrio gehad. Wat een waardeloze kofferbakruimte. Er paste niet eens een krat in.

Is dat niet een algemeen Fiat 500 issue :))?


Nee hoor, daarna heb ik een gewone Fiat 500 gehad en daar paste genoeg in, ook een krat.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Huertecilla

Berichten: 26845
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 17:25

ikke schreef:
En dan komen ze niet op het idee om een oliedruksensor, waarschijnlijk een slechte Lambda-sensor en een oliepeilsensortje te vervangen? Joh, als dat 100 euro onderdelen is, wordt je opgelicht!

Vooruit, een lambda-sensor kan nog wel eens uit de bocht vliegen maar 350 euro voor merk of 50 euro OEM zegt genoeg, denk ik zomaar......


Mwah...
Niet iedereen weet iets van techniek.
De overóvergrote meerderheid is simpelweg gebruíker en kan niets anders doen dan vetrouwen op de dealer/garage.
Verder is er een ravijngroot verschil tussen officiële merkdealer en een onafhankelijke garage. De eerste is verplicht om de voorgeschreven proceduere te volgen, producten en tarieven te berekeken. De andere kan merkloos, zelfs van de sloop gebruiken.

Heb voor vriendin bv het electrische bedieningspaneel in de deur vervangen. Kostte me 29,95 incl. verzenden en met liefde gadaan. Mercedes dealer gaf 300 Euro op.

Hetzelfde geldt voor diagnose via de OBD2 poort. De BMW dealer rekent hoéveel voor het wissen van de code van een vervangen lampje? Man, dat is TÍG keer meer dan een dongle met app of een basis handapparaat kost.
Maar ja... welke gebruiker wíl dat weten/kunnen?!

Ah en de laatste handvol foutmeldingen mbt milieu-sensoren in drie verschillende autos van dames betroffen simpelweg een vuile MAF-sensor. Spuitbus, code wissen en klaar! Maar ja dat kan ik bij veel autos vanaf 2011 ook al niet meer spoorloos.

We zijn inmiddels de fase ingegaan dat je zelf bijna niets meer kan/mág doen aan de auto en bij de APK kan alles uitgelezen worden bij nieuwe autos.
Je bent al voorgeprogrammeerd ´opgelicht´ als je een nieuwe auto koopt.

2004, 2011 en 2022 zijn sleutelmomenten mbt nieuwe autos en de electronica/ wat je zelf kan/mag. Niets anders aan te doen dan een oudere kopen. Tja en dat komt met andere nadelen.
Als de huidige auto (uit 2007) van residente vriendin vervangen moet worden, ga ik een Mercedes W123 voor haar zoeken. Ok, dan mag ze tegen die tijd veel binnensteden niet in; parkeren aan de rand en openbaar vervoer of een electrische scooter/autootje (zie Parijs) via de app. Wel zo probleemloos ook :j

www.homocaballus.net

Kimbers

Berichten: 5101
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 17:28

Laurora schreef:
Iemand ervaring met de Dacia sandero stepway 0.9 TCe?
Die vind ik ook wel erg leuk, en veel goedkoper in belasting en verbruik


Dacia is zo goedkoop omdat er weinig luxe en veiligheid in zit. Veel auto's hebben nu natuurlijk best wat veiligheidssystemen en dit ontbreekt dus bij de dacia. Heb er ook even naar zitten kijken maar mijn vader wilde me absoluut niet in een dacia hebben.

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 17:34

Huertecilla schreef:
ikke schreef:
En dan komen ze niet op het idee om een oliedruksensor, waarschijnlijk een slechte Lambda-sensor en een oliepeilsensortje te vervangen? Joh, als dat 100 euro onderdelen is, wordt je opgelicht!

Vooruit, een lambda-sensor kan nog wel eens uit de bocht vliegen maar 350 euro voor merk of 50 euro OEM zegt genoeg, denk ik zomaar......


Mwah...
Niet iedereen weet iets van techniek.
De overóvergrote meerderheid is simpelweg gebruíker en kan niets anders doen dan vetrouwen op de dealer/garage.
Verder is er een ravijngroot verschil tussen officiële merkdealer en een onafhankelijke garage. De eerste is verplicht om de voorgeschreven proceduere te volgen, producten en tarieven te berekeken. De andere kan merkloos, zelfs van de sloop gebruiken.

Heb voor vriendin bv het electrische bedieningspaneel in de deur vervangen. Kostte me 29,95 incl. verzenden en met liefde gadaan. Mercedes dealer gaf 300 Euro op.

Hetzelfde geldt voor diagnose via de OBD2 poort. De BMW dealer rekent hoéveel voor het wissen van de code van een vervangen lampje? Man, dat is TÍG keer meer dan een dongle met app of een basis handapparaat kost.
Maar ja... welke gebruiker wíl dat weten/kunnen?!

Ah en de laatste handvol foutmeldingen mbt milieu-sensoren in drie verschillende autos van dames betroffen simpelweg een vuile MAF-sensor. Spuitbus, code wissen en klaar! Maar ja dat kan ik bij veel autos vanaf 2011 ook al niet meer spoorloos.

We zijn inmiddels de fase ingegaan dat je zelf bijna niets meer kan/mág doen aan de auto en bij de APK kan alles uitgelezen worden bij nieuwe autos.
Je bent al voorgeprogrammeerd ´opgelicht´ als je een nieuwe auto koopt.

2004, 2011 en 2022 zijn sleutelmomenten mbt nieuwe autos en de electronica/ wat je zelf kan/mag. Niets anders aan te doen dan een oudere kopen. Tja en dat komt met andere nadelen.
Als de huidige auto (uit 2007) van residente vriendin vervangen moet worden, ga ik een Mercedes W123 voor haar zoeken. Ok, dan mag ze tegen die tijd veel binnensteden niet in; parkeren aan de rand en openbaar vervoer of een electrische scooter/autootje (zie Parijs) via de app. Wel zo probleemloos ook :j

Dat de meeste gebruikers het niet weten is nog een ding.

Maar ik krijg steeds meer de indruk dat de garages ook nauwelijks verder komen dan computer inprikken, uitlezen, staat niks in = niks aan aan de hand.
Dat blijf ik een kwalijke zaak vinden, zeker gezien de tarieven die men rekent om die computer erin te prikken.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Franciee
Berichten: 738
Geregistreerd: 19-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 17:35

Sowieso de droomauto! Ik rij zelf in een Mini Cooper S en dat is nu ook niet de meest ideale auto qua benzineverbruik, daarnaast was de verzekering de eerste twee jaar (als 'beginnend' bestuurder met een auto met 170pk ben je blijkbaar per definitie levensgevaarlijk :+ ) ook niet grappig. Maaaaar nog iedere keer stap ik met een glimlach in de auto en geniet ik ontzettend van mijn Cooper!

Huertecilla

Berichten: 26845
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 17:41

ikke schreef:
Er past veel meer in een auto dan veel mensen denken :j


Ja... en er mág ook veel minder in dan veel mensen denken. De regels over waar/hoe bagage, zelfs een hóndje vervoert mág worden is inmiddels volstrekt |o

In mijn cabrio mag ik zelfs geen pasagier onder de 12 hebben. De airbag kan/mag niet uitgeschakeld worden en aangezien die beter ontplofzak is het door de fabrikant van de auto uitgesloten want die wil de schuld niet krijgen.

Hoewel ieder burger (en bestuurder dubbel!) de wet behoort te kennen is die ten eerste voor een normaal mens niet bij te houden en ten tweede 8)7

Zo is vrijwel niemand zich er bewust van wat er bij de nieuwe aanpassingen verplicht/verboden gaat worden en uitgelezen kan/gaat worden.

@ikke; mbt dat uitlezen via de OBD-poort kan en mag de garage veeleal helemaal niets anders dan opvolgen wat eruit komt.
Als de ECU geen foutcode heeft geregistreerd is er geen fout geregistreerd. Dan moet je een monteur met ervaring met dát model auto of avnde oude school hebben wil die verder kunnen.
Dan nóg. Bijvoorbeeld als de bestuurder gezien heeft dat het voorgloei-lampje tijdens het rijden aanging en -bleef maar bij de garage niet, dan kan die goede/ervaren monteur het ´beste´alle 4 die dingen vervangen want foutzoekene en evt. een tweede keer een andere doen is door de inbouw van allerlei meuk duurder in arbeidsloon.

www.homocaballus.net

Huertecilla

Berichten: 26845
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 17:49

Franciee schreef:
Sowieso de droomauto! Ik rij zelf in een Mini Cooper S en dat is nu ook niet de meest ideale auto qua benzineverbruik, daarnaast was de verzekering de eerste twee jaar (als 'beginnend' bestuurder met een auto met 170pk ben je blijkbaar per definitie levensgevaarlijk :+ ) ook niet grappig. Maaaaar nog iedere keer stap ik met een glimlach in de auto en geniet ik ontzettend van mijn Cooper!


Is een BMW met een ander merkplaatje; voor een grote beurt moet je de limiet van de kaart verhogen.

Verder is het verzekeringsrisico van een onervaren bestuurder met 170 pk op de voorwieltjes een kwestie van een waarde welke uit ongevalstatistieken en de kosten daarvan rolt. Je bént simpelweg meer risico op kosten.

www.homocaballus.net

Fitzroy

Berichten: 25089
Geregistreerd: 11-01-01

Re: "droom" auto, of "verstandige" auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:15

En? Ben je er al uit?
Door jouw topic ben ik niet anders dan op gaspedaal aan het kijken terwijl ik een prima auto heb :o En bedankt, hè?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 14:18

Fitzroy schreef:
En? Ben je er al uit?
Door jouw topic ben ik niet anders dan op gaspedaal aan het kijken terwijl ik een prima auto heb :o En bedankt, hè?

En, jij ook al wat gevonden }>

Ik ben maar weer gestopt met kijken. Als ik het geld van die andere auto investeer in de oude Saab, heb ik uiteindelijk meer auto voor minder geld.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2637
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-21 14:29

Fitzroy schreef:
En? Ben je er al uit?
Door jouw topic ben ik niet anders dan op gaspedaal aan het kijken terwijl ik een prima auto heb :o En bedankt, hè?


Haha oeps sorry :')

Ben er nog niet uit nee, ga morgen een rondje langs de dealers in de buurt maken voor wat eventuele proefritjes.

Inmiddels ook gekeken naar de Dacia duster, Nissan qashqai en Daihatsu terios, die zijn ook best wel heel leuk.

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: "droom" auto, of "verstandige" auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 14:15

Ik zou als ik het zo lees even kijken of je in wat meer auto's kan proefrijden.

Een grote auto voelt misschien fijn voor veel mensen, maar als je in een iets kleinere, jongere auto gaat rijden, voel je vaak ook wel weer meer comfort. Niet altijd, maar ik vind het vaak toch wel een groot verschil als ik weer in een nieuwere auto rij.

Qua ruimte zegt het niet altijd alles. Mijn ouders hadden vroeger een BMW 316 sedan en mijn broertje kreeg zijn eerste rolstoel die je in delen kon meenemen. Die ging echt niet in de kofferbak.
Mijn ouders zijn naar een garage gegaan met de rolstoel en thuis gekomen met een Fiat Uno destijds, waar hij goed in paste. En het was een heel sportief en snel modelletje die heerlijk reed.

Mijn man/vriend reed in een VW Gti en mijn moeder en ik in een Arosa en Cinquecento. Toen onze zoon geboren werd, had ik een goed opklapbare wagen voor winkelen etc. In de VW lag een mega box eerst nog, dus die moest eruit. Maar in alle auto's ging het wagentje. Heb nooit de behoefte gehad om een stationwagen te gaan kopen.
Ook 2 honden gingen overal in. ( klein en middenslag)

Mijn man rijdt op het werk alleen maar grote en nieuwe auto's dus ik was met mn moeder naar auto's kijken en rijden. Heb alle nieuwe kleintjes toen wel gereden. Ondanks 1 klasse, waren de verschillen echt wel behoorlijk.
Je komt van A naar B en verbruik kan schelen, maar als je veel km's maakt, moet je er fijn in rijden. Daarom zou ik de Tucson echt gaan vergelijken met iets jongere, kleinere auto. Dan kies je alsnog voor die Tucson misschien, maar kan je ook weer wat twijfels wegnemen.

Huertecilla

Berichten: 26845
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 14:30

Laurora schreef:
Inmiddels ook gekeken naar de Dacia duster, Nissan qashqai en Daihatsu terios, die zijn ook best wel heel leuk.



Allemaal onnodig zwaar, onzuining, milieubelastend voor de leuk.

Het enige persoonlijke eraan is de leuk en hoeveel ´waarde´ dat voor iemand heeft.
Dat is trouwens een glijdende schaal zonder enige grens.
Het betreft leuk genoeg en/of milieubewust genoeg, of niet.
Blijft dat de bovengenoemde autos niet zo zuinig en veilig (voor de rest van de wereld) zijn als kan, ook ´leuk´.

@Ikke; inderdaad komt overstappen naar een nieuwere auto komt ook met kosten en dan daarbij met ´prijs´ aan geprogrammeerde oplichting.
Hier in het dorp rijden nog steeds verschillende R4s rond voor dagelijks gebruik. De eigenaars lachen IEDEREEEN uit en zijn nog mega-eco ook!

p.s. zie net dat de Toyota Aygo in een SUV uitvoering komt. Hoger en zwaarder. Gaat vast het best verkochte model worden.
Is echter zwaarder en hoger dus minder zuinig en onveiliger :x

www.homocaballus.net

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: "droom" auto, of "verstandige" auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 14:40

Ja, maar mensen hebben wel overal andere behoefte's.

Als wij in Italie in de bergen zijn rijden de locals daar heel veel in de panda 4x4. Komen toeristen met suv's die het amper redden en die locals lachen zich suf met hun panda's.

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Re: "droom" auto, of "verstandige" auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 14:46

Gewoon je droomauto kopen.... Is het niets dan doe je hem de deur uit... In het ergste geval heeft die auto je geld gekost ;-), hobby's kosten ook geld..... Ik kan niet in jouw portemonnee kijken natuurlijk maar ik ben opgehouden met altijd maar de "verstandige" keuzes maken. Want wie bepaald wat verstandig is? Ik zou mij eigen totaal niet veilig voelen in zo'n klein autotje dus mijn verstandigste keuze is een grote "voor mij veilige" auto rijden ;-).

Huertecilla

Berichten: 26845
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 16:12

amies100 schreef:
Ik zou mij eigen totaal niet veilig voelen in zo'n klein autotje dus mijn verstandigste keuze is een grote "voor mij veilige" auto rijden ;-).


Daar zitten drie veiligheidsnadelen aan:
- het Peltzman effect; je ónveilig voelend rij je veiliger :)*
- voor voetgangers, fietsers, bromfietsers, motorrrijders en bestuurders van kleine autos meer risico
- een SUV heeft minder áctieve veiligheid; minder makkelijk te controleren, minder goede wegligging, langere remweg

www.homocaballus.net

Yavanna

Berichten: 2630
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 16:16

Huertecilla schreef:
Laurora schreef:
Inmiddels ook gekeken naar de Dacia duster, Nissan qashqai en Daihatsu terios, die zijn ook best wel heel leuk.



Allemaal onnodig zwaar, onzuining, milieubelastend voor de leuk.

Het enige persoonlijke eraan is de leuk en hoeveel ´waarde´ dat voor iemand heeft.
Dat is trouwens een glijdende schaal zonder enige grens.
Het betreft leuk genoeg en/of milieubewust genoeg, of niet.
Blijft dat de bovengenoemde autos niet zo zuinig en veilig (voor de rest van de wereld) zijn als kan, ook ´leuk´.

@Ikke; inderdaad komt overstappen naar een nieuwere auto komt ook met kosten en dan daarbij met ´prijs´ aan geprogrammeerde oplichting.
Hier in het dorp rijden nog steeds verschillende R4s rond voor dagelijks gebruik. De eigenaars lachen IEDEREEEN uit en zijn nog mega-eco ook!

p.s. zie net dat de Toyota Aygo in een SUV uitvoering komt. Hoger en zwaarder. Gaat vast het best verkochte model worden.
Is echter zwaarder en hoger dus minder zuinig en onveiliger :x


Het is net wat degene die in de auto rijdt wilt, volgens mij ben je het niet eens met de keuze van de TS als ik het zo lees. Kan me vergissen natuurlijk. Jij ziet graag kleine auto's :)
En het rijgedrag is echt afhankelijk van de persoon.. Groot en zwaar is niet gelijk synoniem aan onveilig rijden, of klein en licht aan veilig rijden.

Niet iedereen wil een elektrisch geladen ding, of een koekblik die 1:25 rijdt en je er als een ouwe doos uitziet in je oma duck auto. En daarnaast, de zuinige auto's, ik stap er niet graag in, want het zijn echt allemaal kleine koelblikjes..
Ben ook zo blij dat een aantal jaar geleden mijn zoon zijn koekblik in had geruild voor een zwaardere en nieuwere auto. Minder zuinig.. Maar oke.
Als hij zijn koekblik niet in had geruild, had ik dit nu niet kunnen schrijven, een of andere verkeersidioot ( hij was nog aan het herstellen van zijn vorige ongeluk, waardoor hij, serieus, deels verlammingsverschijnselen had ) het nodig vond om het rood licht te mijden en zijn golf GTI bij mijn de deur in reed.. Had hij zijn C1 nog gereden, had ik het niet na kunnen vertellen.
Sla je de deur dicht hoor je klink. Zo licht is het..

Nou, ik geniet lekker van mijn lekkere benzineslurper :')
En TS, heb je al eens naar een Subaru Forester gekeken.. Onze andere auto is er zo een, weliswaar een oud beestje, is inmiddels 23, en mijn zoon heeft nu ook een Forester uit 2011.. Zo'n fijne auto, betrouwbaar en zeer ondergewaardeerd, waardoor de prijs ook een stuk aantrekkelijker is.

Kunstige knoop en vlechtwerk van paracord en touw.
https://www.facebook.com/Ropezzbyme/
Voor leuke ansichtkaarten om te postcrossen
https://www.facebook.com/groups/608080682565362

cursebreaker

Berichten: 11387
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 16:20

De Nissan Qashqai hebben wij 2 jaar gereden via lease, dus die kwam wel nieuw uit de fabriek rollen - 2018 model, en die reed echt heeeerlijk. Ook echt een super fijn alternatief tov de Tuscon denk ik ja; stukje zuiniger ook geloof ik. Ook net als de Tuscon een fijne hogere instap etc... Hier willen we komend jaar ook weer een Qashqai. Wij waren en zijn fan <3 Mijn vader heeft het oudere model nog gereden - toen als nieuwe auto - en die was daar ook altijd super tevreden over. Was ook al een erg mooie auto.

Mijn ouders rijden nu ruim 8 jaar een Tuscon waar ze nauwelijks nog onderhoud aan hebben gehad bv, dus denk dat je hierin soms ook gewoon geluk moet hebben. Als dat echt je droomauto is, ongeveer net zo zuinig/niet zuinig is als je huidige auto zou ik toch ook in dit geval voor de droomauto kiezen. Wat al aangehaald werd ih topic; je leeft maar 1x hihi! Mocht het naderhand toch echt te duur worden, kun je alsnog verkopen en voor een duurzamer alternatief kijken toch. Al is dan de auto van je tante inderdaad weg, maar ook daar kun je gewoon pech mee hebben en dat er ineens wel dingen aan kapot gaan straks. Dat is ook gewoon nu niet met zekerheid te zeggen natuurlijk. Enige voordeel wat je hebt is dat je gewoon wel bij die auto Weet hoe netjes ermee gereden wordt wat de kans wel wat groter maakt dat je er vanuit kunt gaan dat er niet snel grote dingen kapot zullen gaan en dat kun je van andere occassions dan weer niet weten. Maar wederom; ook de auto van je tante kun je gewoon vet pech mee krijgen uiteindelijk, daar krijg je net zo goed geen garanties op, denk ik dan haha. Maar ik ben iemand die soms ook erg veel op gevoel af gaat ipv logica dus of je daar op af moet gaan weet ik niet zo :') :')

Be your own kind of Beautiful
♡ Volg Arya's hondenleven via instagram! ♡
>>http://instagram.com/aryatheogsd<<

Huertecilla

Berichten: 26845
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 16:32

superpony schreef:
Ja, maar mensen hebben wel overal andere behoefte's.


Ah, maar het betreft praktisch vs leuk. Bijna niemand heeft een SUV nódig. Hier in het bergdorp meer dan de stadsbewoners uit de randstad. Daarvoor rijden we vrijwel alle kms met een ´stoer´maar verder puur onding voor normaal weggebruik.

@Javanna Ik geef alleen maar aan wat de consequenties van keuzes zijn. Daar vraagt de TS naar; naar praktisch vs leuk.

Verder is jouw argument van de bestuurder volstrekt verkeerd; bij dezelfde bestuurder is een zwaardere/hogere auto ook gewoon zwaarder/hoger.

Als die idioot met een Golf een forse SUV had gereden is precies waar ik het over heb :)*

Het is niet zwart/wit, niet óf/óf maar een béétje verder doordenken kan echt geen kwaad. En dan bedoel ik niet eens dat je moet weten wat load sensitivity van rubber dus banden is.

www.homocaballus.net

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 17:32

Yavanna schreef:
Het is net wat degene die in de auto rijdt wilt, volgens mij ben je het niet eens met de keuze van de TS als ik het zo lees. Kan me vergissen natuurlijk. Jij ziet graag kleine auto's :)
En het rijgedrag is echt afhankelijk van de persoon.. Groot en zwaar is niet gelijk synoniem aan onveilig rijden, of klein en licht aan veilig rijden.

Niet iedereen wil een elektrisch geladen ding, of een koekblik die 1:25 rijdt en je er als een ouwe doos uitziet in je oma duck auto. En daarnaast, de zuinige auto's, ik stap er niet graag in, want het zijn echt allemaal kleine koelblikjes..
Ben ook zo blij dat een aantal jaar geleden mijn zoon zijn koekblik in had geruild voor een zwaardere en nieuwere auto. Minder zuinig.. Maar oke.
Als hij zijn koekblik niet in had geruild, had ik dit nu niet kunnen schrijven, een of andere verkeersidioot ( hij was nog aan het herstellen van zijn vorige ongeluk, waardoor hij, serieus, deels verlammingsverschijnselen had ) het nodig vond om het rood licht te mijden en zijn golf GTI bij mijn de deur in reed.. Had hij zijn C1 nog gereden, had ik het niet na kunnen vertellen.
Sla je de deur dicht hoor je klink. Zo licht is het..

Nou, ik geniet lekker van mijn lekkere benzineslurper :')
En TS, heb je al eens naar een Subaru Forester gekeken.. Onze andere auto is er zo een, weliswaar een oud beestje, is inmiddels 23, en mijn zoon heeft nu ook een Forester uit 2011.. Zo'n fijne auto, betrouwbaar en zeer ondergewaardeerd, waardoor de prijs ook een stuk aantrekkelijker is.


Dat zegt niks. Er zijn hele sportieve kleine bakkies en grote, oude l*llen auto's.

Het ene ongeluk is de andere ook niet. Het gaat om de snelheden die gereden werden, hoe en waar men geraakt werd etc.

Er gebeuren vreselijk nare ongelukken, maar ook vaak genoeg stappen mensen ongeschonden uit.

De moderne auto, ook kleiner, zal toch echt weer veiliger zijn dan een oude Tucson. Maar dan gaan dingen meetellen als gewicht, snelheid die gereden werd etc bij een ongeluk.

Toen ik zwanger was verkocht mijn man, toen vriend, mn mini ( een echte oude) want die was niet veilig genoeg en zeker mijn rijgedrag met dat ding niet.
Maar ik rij nu 39jr schade en ongelk vrij, dus had er net zo goed in kunnen blijven rijden, als ik zo wil redeneren.

Ik heb lichamelijke klachten, dus kies auto's waar ik wat makkelijk in kan stappen en goed kan zitten. Bij de meeste personen auto's is dat dus te laag.
Toen mijn moeder de Partner verkocht, hebben we ook naar de mini's gekeken, maar die waren echt veel te laag. De panda stapte ze zo goed in en uit.

Soms is er een reden om een bepaalde auto te kopen en die zal voor iedereen anders zijn. Maar als iedereen zich normaal gedraagt in het verkeer, kan iedereen van A naar B komen. Het is echt niet zo dat kleine autootjes vaker bij een ernstig ongeluk betrokken zijn.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 17:38

Huertecilla schreef:
superpony schreef:
Ja, maar mensen hebben wel overal andere behoefte's.


Ah, maar het betreft praktisch vs leuk. Bijna niemand heeft een SUV nódig. Hier in het bergdorp meer dan de stadsbewoners uit de randstad. Daarvoor rijden we vrijwel alle kms met een ´stoer´maar verder puur onding voor normaal weggebruik.

@Javanna Ik geef alleen maar aan wat de consequenties van keuzes zijn. Daar vraagt de TS naar; naar praktisch vs leuk.

Verder is jouw argument van de bestuurder volstrekt verkeerd; bij dezelfde bestuurder is een zwaardere/hogere auto ook gewoon zwaarder/hoger.

Als die idioot met een Golf een forse SUV had gereden is precies waar ik het over heb :)*

Het is niet zwart/wit, niet óf/óf maar een béétje verder doordenken kan echt geen kwaad. En dan bedoel ik niet eens dat je moet weten wat load sensitivity van rubber dus banden is.


Redenen kunnen voor mensen verschillend zijn. Ik kan voor hetzelfde geld een Volvo Station rijden bijv, maar die zijn gewoon te laag. Ik kom daar amper in en uit.

Er zijn mensen die graag op vakantie gaan met de auto. Wij gingen naar de Ardennen. Liever liet ik de grote auto voor zoonlief achter, maar toch gekozen om zelf met de 4x4 naar de Ardennen te gaan.
We hadden het daar ook echt prima gered met de i10, echt wel. Maar vanwege de 4x4 andere wegen, route's etc gekozen die niet fijn waren geweest voor de i10.

En wat ik al schreef. Het dorp in Italië waar onze familie vaak is, ligt op ruim 2000m geloof ik en daar rijden ze allemaal in de 4x4 panda's.

Ik ben er met verschillende auto's geweest en je komt boven, maar met de ene gaat het makkelijker dan met de andere.

Dat heb je dan in Nederland niet, maar je kan niet zien waar mensen hun auto voor hebben aangeschaft. Onze 4x4 staat ook vooral mooi te zijn, omdat ik het verdom zoveel te tanken, zeker tegen deze prijzen.
Maar we kunnen echt niet zonder. Hij moet toch regelmatig wat trekken.

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 17:46

Huertecilla schreef:
amies100 schreef:
Ik zou mij eigen totaal niet veilig voelen in zo'n klein autotje dus mijn verstandigste keuze is een grote "voor mij veilige" auto rijden ;-).


Daar zitten drie veiligheidsnadelen aan:
- het Peltzman effect; je ónveilig voelend rij je veiliger :)*
- voor voetgangers, fietsers, bromfietsers, motorrrijders en bestuurders van kleine autos meer risico
- een SUV heeft minder áctieve veiligheid; minder makkelijk te controleren, minder goede wegligging, langere remweg



O maar ik koop een auto waar ik mij eigen veilig in voel;-). Ik was toch ontzettend blij dat toen een auto vol achterop reed mijn "grote veilige" auto mijn auto niets had, stug op zijn plek bleef staan en niet op de voorganger botste terwijl de auto die achterop reed totallos was... Met een kleine auto was ik geheid in mijn voorganger geknald...
Daarbij reed ik in mijn grote amerikaanse pick up een stuk rustiger dan in een kleine auto.... Juist omdat je met deze auto's niet hard door de bocht kan...
Inderdaad voor andere weggebruikers is zo'n zwaardere auto niet zo heel fijn maar ik denk toch liever aan mijn eigen veiligheid en comfort ;-)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: "droom" auto, of "verstandige" auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 17:54

Toen ik een seicento had is iemand vol van achteren op me gereden met een auto van 2x zo zwaar en ik had alleen een iets kortere seicento. Ik stond stil, zij zag rood licht niet en remde, maar reed nog hard zat. Wel netjes recht erop.

Ik heb ook veel in busjes gereden en als je hoger zit heb je ook wel een ander overzicht. Zelf vind ik dat wel fijn.

Maar als we allemaal in 1 en dezelfde auto gaan rijden, gebeuren er nog steeds ongelukken in alle gradaties van ernst.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 2IJsjes, Malenka, micksage en 118 bezoekers