[VOLG] De bouw van een herdershut op wielen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 10:03

wat gaaf,prachtige omgeving ook!

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 10:39

Maar dit is gewoon een chalet/ pipo wagen, ik vind het leuk om te volgen maar wat is je eind doel er mee?
heb je ook je vergunningen op orde om te verhuren....ik neem aan dat je er zelf niet in gaat wonen!
en hoe zit het met de schaap beleving, lopen er ook schapen op je erf en ben je ook actief met het schapen hoeden?
Want de historie krijgt pas charme als het tot in de detail is uitgevoerd en je jezelf onderscheid van je concurentie ;)

zag de link maar ik vind de website niet interresant , saai en te weinig beelden en de kleur van de text is lastig te lezen.En wat is er in de buurt te beleven, dat is voor mij als persoon belangrijk want ik neem ook mijn gezin mee!

Leonyr

Berichten: 2557
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-22 22:20

8nnemiek schreef:
Heel gaaf, en wat gaan jullie hard! Ik ben heel benieuwd naar je volgende updates!

Welk soort hout heb je voor het aanrechtblad gebruikt, en hoe heb je het behandeld voor die donkere kleur? Het ziet er erg gaaf uit zo!


Dankjewel, leuk dat je volgt!

Deze laatste paar dagen zijn we vooral bezig met specifieke afwerking en details, zoals het afmonteren van de schoorstenen (van de mechanische afzuiging), het maken van plafond- en vloerplinten, het afwerken van de gevel... Stappen die voor het oog niet echt verschil maken, maar wel vrij noodzakelijk zijn om de wagen af te maken. :Y)

Het aanrechtblad is ook gemaakt van de schaaldelen uit het gerenoveerde boerderijtje. Dat is een bepaald type naaldhout, gaat een beetje richting Douglas. Daar vervolgens een soort olie / binnenbeits met 'noten'-tint overheen aangebracht. Dan krijg je een prachtige diepe kleur en wordt de nerf en het karakter van het hout mooi naar voren gehaald.

Hier gaat er net 1 laag op - dan is het nog wat vaal.

Afbeelding

De deuren van de badkamer, de legplanken, vensterbanken, stootplankjes, de tafel en de plinten zijn ook allemaal zo behandeld, zodat het dadelijk (hopelijk) allemaal mooi samen komt. Hier is het al met twee lagen gebeitst:

Afbeelding

EDIT.
Ook leuk om te laten zien: We zijn nu al een paar dagen bezig met de assen en de wielen. Deze zijn handgemaakt door de smid hier in de buurt. Dit soort wielen (Die een dergelijk zwaar gewicht kunnen dragen) zijn in Nederland nauwelijks te krijgen - in tegenstelling tot de UK, maar de smid keek even naar wat foto's op Google en heeft ze behoorlijk goed (en stevig) na kunnen maken. Hier zijn ze al deels in de menie / deels in de aflak gezet.

Afbeelding

En voor het beeld vast 1 wiel aan de as gehangen. Dit is overigens de achterzijde van de wagen. Het oogt wat sober, maar omdat deze zijde dadelijk dicht tegen begroeiing aan komt te staan hebben we alle ramen aan de andere kant geplaatst. Dan heb je dadelijk vanuit de wagen echt prachtig uitzicht op de natuurlijke vijver en parktuin zelf.

Afbeelding


En ook belangrijk - de lattenbodem ligt. :Z

Afbeelding



@ ellepel: Dankjewel!



kwita schreef:
Maar dit is gewoon een chalet/ pipo wagen, ik vind het leuk om te volgen maar wat is je eind doel er mee?
heb je ook je vergunningen op orde om te verhuren....ik neem aan dat je er zelf niet in gaat wonen!
en hoe zit het met de schaap beleving, lopen er ook schapen op je erf en ben je ook actief met het schapen hoeden?
Want de historie krijgt pas charme als het tot in de detail is uitgevoerd en je jezelf onderscheid van je concurentie ;)

zag de link maar ik vind de website niet interresant , saai en te weinig beelden en de kleur van de text is lastig te lezen.En wat is er in de buurt te beleven, dat is voor mij als persoon belangrijk want ik neem ook mijn gezin mee!


Bedankt voor je reactie! Het klopt zeker dat de vorm doet denken aan een pipowagen / chalet, maar de afwerking / uitvoering verschilt op bepaalde punten sterk met de doorgaande pipowagen. We hebben in de afgelopen twee jaar flink wat voorbereidend werk uitgevoerd om te onderzoeken en te finetunen waar we naartoe wilden gaan werken en zijn er zo achter gekomen dat een herderswagen (Shepherd's Hut) een andere beleving / andere charme heeft dan de Nederlandse pipowagen en ons dus ook meer trekt.

Maar los daarvan: De vergunning is er zeker. *\o/* Eerder wilden we ook niet beginnen aan de bouw. Je zou maar een wagen klaar hebben en vervolgens geen vergunning krijgen - dat scenario stond ons niet zo aan. De bedoeling is dat we de wagens gaan verhuren aan gasten als zelfvoorzienende accommodatie. Vanwege de prachtige omgeving met veel fiets-, wandel- en ruiterroutes verwachten we zeker gasten te krijgen die graag het landschap en de natuur verkennen.
Op hetzelfde terrein als de wagens staat ook een atelier waar ikzelf (als uitvoerend fotograaf / kunstenaar) en op termijn ook andere makers projecten kunnen starten en kunnen delen met nieuwsgierige gasten. De bedoeling is dat er ook workshops gegeven kunnen worden.

Dit staat normaal gesproken op de website, maar die link heb ik even verwijderd omdat ik door het werk aan de wagen daar even niet voldoende aandacht aan kan geven - en dan geeft het inderdaad geen representatief beeld. Ik ga er nog even aan spijkeren en dan komt hij weer online. Dus zeker een een terechte opmerking!

We hebben uit praktische overwegingen geen schapen op het erf, maar wel twee geiten en 2,5 border collie - waarvan de jongste aanwinst waarschijnlijk in de toekomst gaat drijven. We wachten wel even af of hij er aanleg voor heeft. Zijn jongere zusje ziet schapen vooral als haar grootste vriendinnen en is dus tot op heden niet zo succesvol in het drijven. :Y)
Het dorp waar we in neergestreken zijn ontleend zijn naam overigens aan de vroegere traditie van het schapen wassen. In de buurt ligt namelijk een klein vennetje dat de naam 'Waskmar' draagt, oftewel 'was meer'. In dit ven werden vroeger namelijk de schapen gewassen... Niet geheel toevallig is de woonboerderij die op hetzelfde perceel als de wagens staat vroeger een schapenboerderijtje geweest - de huidige parktuin waren de bijbehorende weilanden.

Er zijn nog wat andere referenties aan schapen die treffend in elkaar vlechten, maar dan wordt dit een vrij lang bericht. Mocht je daar nieuwsgierig naar zijn kan ik je er natuurlijk meer over vertellen - maar dan even in een PB. :)