Planten en stekjes

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Amber_anne

Berichten: 6900
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Planten en stekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 22:47

Ik heb de mini uit de plaatselijke planten winkel. Huisje boompje plantje. Misschien dat ze ook op marktplaats staan of op een planten Facebook pagina?


Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 23:22

Oooh ik kom ook hier meelezen!
Ik was het type dat een cactus nog dood kreeg en vorig jaar kreeg ik een mini monstera van mijn secret santa en daar heb ik nu 7 stekjes van! Ondertussen nog een pannenkoekstek en daar heb ik nu ook 5 baby’s afgehaald. Ben echt trots :D
Wel de vensterbanken vol staan nu
Afbeelding

Muga

Berichten: 2067
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: Planten en stekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 23:40

Ik meld mij ook!
Ik ben fan van de pannenkoekenplant... Inmiddels 1 grote vrolijke familie, niet dood te krijgen want ik vergeet ze regelmatig water te geven of verpot ze ruim te laat. Maar nog vermenigvuldigen ze zich uitstekend. Dus stekjes genoeg hier. In verschillende leeftijden... Afbeelding

Mocht iemand in Almere wat leuks willen ruilen, zou dat helemaal leuk zijn!

So much <3

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 23:44

Amber_anne schreef:
Ik heb vandaag een iets anders gedaan met mijn stekjes [ [url=m/IoLOFP.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/4zyr4C.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Pb7Il6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hé die met die paarse bladeren heb ik ook (sorry ik heb geen idee hoe hij heet) maar ik wist niet dat je die kon stekken?
Hoe doe je dit? Of als iemand me wil helpen met de naam kan ik het ook wel googlen :=

Amber_anne

Berichten: 6900
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 00:49

Granoek schreef:
Amber_anne schreef:
Ik heb vandaag een iets anders gedaan met mijn stekjes [ [url=m/IoLOFP.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/4zyr4C.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Pb7Il6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hé die met die paarse bladeren heb ik ook (sorry ik heb geen idee hoe hij heet) maar ik wist niet dat je die kon stekken?
Hoe doe je dit? Of als iemand me wil helpen met de naam kan ik het ook wel googlen :=


Die paars met groene bladeren is een calathea. Die stek je door de plant te scheuren.
Die onderaan is een tradescantia zebrina en die is ontzettend makkelijk te stekken. Gewoon een stuk afknippen en op water zetten

Anoniem

Re: Planten en stekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 01:10

Wat potjes betreft.. mijn vriend is tuinman dus ik heb er superveel in Zwolle. Maar je kan dus ook gewoon een hoveniersbedrijf vragen of je wat potjes mag hebben! :-) die gooien ze 9/10 keer gewoon weg anders.

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Planten en stekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 15:28

Ik heb veel kaarsen en geurkaarsen en als die op zijn maak ik de glaasjes schoon en daar stek ik ze in en die geef ik dan mee cadeau :)

Dankjewel Amber_anne!
Het was inderdaad die Calathea dan, ga er eens mee aan de slag

Muga

Berichten: 2067
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 21:39

Granoek schreef:
Ik heb veel kaarsen en geurkaarsen en als die op zijn maak ik de glaasjes schoon en daar stek ik ze in en die geef ik dan mee cadeau :)

Dankjewel Amber_anne!
Het was inderdaad die Calathea dan, ga er eens mee aan de slag


Oh dat is slim! Dat ga ik doen!

So much <3

Martine

Berichten: 10267
Geregistreerd: 14-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 15:38

Yv_ schreef:
Toevallig heb ik daar vanmiddag besteld Martine! Ik had ze gister een berichtje op FB gestuurd met de vraag of afhalen ook een optie was, omdat ik er 3 km vandaan woon. Vandaag een heel net antwoord en een beetje zitten whatsappen ivm code en werkwijze voor afhalen. Vlak voordat ik de bestelling deed nog even nagevraagd of de monkey mask er echt niet was, maar helaas. Toen heb ik de bestelling gedaan en met de code zijn de verzendkosten eraf gehaald en kan ik het morgen ophalen. Toen kreeg ik even later nog een berichtje dat hij nog een paar monkey masks had staan en ze weer op voorraad had gezet. Als ik 'm nog wilde, kon ik 'm bestellen. Ik kreeg er meteen een code bij dat de verzendkosten vervielen en dat ze het dan samen met de andere bestelling zouden verpakken. Ik ga er dus morgen heen, ben benieuwd. Het app-contact was in elk geval héél positief!

Dus morgen heb ik als het goed is een paar nieuwe baby's: alocasia dragon scale <3, alocasia silver scale (als verrassing voor collega want die zat te kwijlen bij de foto haha), een monkey mask en een maranta leuconeura kerchoveana.


Ik heb ook een bestelling gedaan. :D
Ben heel benieuwd.

Ony Ony (Fontaine TN x Spielberg x Ferro) L1
E.T. (Spielberg x Ferro x Lector) ZZL + 1
Travers (Freestyle x Ferro x Lector) Z2 + 4


Martine

Berichten: 10267
Geregistreerd: 14-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 16:17

Frosty Xmas Kid (Mini kerstboom met sneeuw)
Twinkling Xmas Kid (Wit Kerstster)
Pink Smartass Kid (Syngonium Pink Lady)
Extreme Stripy Kid (Alocasia Zebrina)
Dare Devil box (cactus)
Loveable Devil Jr. (Chinees Lantaarntje)
Silver Weirdo Kid (Alocasia Silver Dragon)

En de Save a Kiddo :D


Mijn Monstera doet het ook erg goed :D

Afbeelding

Ony Ony (Fontaine TN x Spielberg x Ferro) L1
E.T. (Spielberg x Ferro x Lector) ZZL + 1
Travers (Freestyle x Ferro x Lector) Z2 + 4

axel_1997

Berichten: 1788
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Planten en stekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 17:06

Ik heb dit weekend mijn Pleione formosana (tuin-orchidee) uit de pot gehaald. De Pseudobulben moeten nu droog overwinteren. Ik heb er een paar teveel. Iemand interesse? Ik heb er twee in de aanbieding die groot genoeg zijn om waarschijnlijk direct te gaan bloeien in de lente. En nog een paar kleintjes.

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 19:17

Ik ben helemaal blij. Een kennis die weet dat ik dol op plantjes ben en zelf ook dol is op plantjes kwam een hele doos vol verschillende stekjes brengen. Voornamelijk verschillende soorten maranta, philodendron en begonia. Op mijn beurt staat er een doosje klaar met wat zelf opgekweekt babyplantjes voor mijn moeder. O.a Monstera monkey mask, pannenkoek en geluksbamboe.
Ik wordt er blij van!

Het openwrikken van de mangopit is overigens gelukt zonder vingers te raken. Helaas wel het worteltje wat al aan de binnenpit zat beschadigd. Hopelijk gaat ie nog wat doen.

Siamsmeesje

Berichten: 2235
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 20:00

axel_1997 schreef:
Ik heb dit weekend mijn Pleione formosana (tuin-orchidee) uit de pot gehaald. De Pseudobulben moeten nu droog overwinteren. Ik heb er een paar teveel. Iemand interesse? Ik heb er twee in de aanbieding die groot genoeg zijn om waarschijnlijk direct te gaan bloeien in de lente. En nog een paar kleintjes.

Oeh, die zocht ik juist weer, dus ik neem ze graag van je over als je ze nog hebt :D

Lente Alle zaadjes de grond in en hopen dat ze boven de grond willen kijken dit jaar

axel_1997

Berichten: 1788
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 23:45

Als je een leuk stekje in ruil aan te bieden hebt. ;)
Ik leg ze apart voor je. +:)+
Doe anders even een PB.

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-

Siamsmeesje

Berichten: 2235
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Re: Planten en stekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 21:08

Je hebt een pb :D

Lente Alle zaadjes de grond in en hopen dat ze boven de grond willen kijken dit jaar

Jis_

Berichten: 11568
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 22:18

Muga schreef:
Ik meld mij ook!
Ik ben fan van de pannenkoekenplant... Inmiddels 1 grote vrolijke familie, niet dood te krijgen want ik vergeet ze regelmatig water te geven of verpot ze ruim te laat. Maar nog vermenigvuldigen ze zich uitstekend. Dus stekjes genoeg hier. In verschillende leeftijden... [ [url=m/hJtyg8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mocht iemand in Almere wat leuks willen ruilen, zou dat helemaal leuk zijn!


<3 Ik ook, zo’n toffe plant. Even geleden ook de Mojito versie gekocht.
Afbeelding

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Planten en stekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 08:56

Wat een leuke en vrolijke plantjes komen er allemaal voorbij <3.
Ik heb ook een baby pannenkoek, vind 'm erg schattig. Goed om te horen dat ze heel makkelijk vermenigvuldigen, want als ze groot zijn, vind ik ze niet meer leuk (net als monkey mask). Ze zijn wat te beweeglijk voor me, ik hou van wat strakker :D.

♥ Rewrite the Stars ♥

MyWishMax

Berichten: 25247
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 09:00

Yv_ schreef:
Wat een leuke en vrolijke plantjes komen er allemaal voorbij <3.
Ik heb ook een baby pannenkoek, vind 'm erg schattig. Goed om te horen dat ze heel makkelijk vermenigvuldigen, want als ze groot zijn, vind ik ze niet meer leuk (net als monkey mask). Ze zijn wat te beweeglijk voor me, ik hou van wat strakker :D.


Ik vind ze groot ook minder leuk. Misschien omdat degene die ik heb allemaal erg hoog worden met weinig bladeren. Zien er kaal uit, terwijl ze klein juist zo leuk vol zijn

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training


Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 09:24

Ja, dat kan best hoor Mywishmax! Die van de foto hierboven vind ik heel erg mooi, maar vaak zijn ze IRL inderdaad veel kaler en hebben ze ook nog eens van die lange(re) en ongecontroleerde takken haha.

Zo, dat wordt een flinke alocasia in huis :D!

♥ Rewrite the Stars ♥

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Planten en stekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 10:17

Ieeh ik heb deze gisteren gekocht :=
Afbeelding

Blijkbaar zijn ze geen lang leven beschoren maar als ik het goed begreep kun je ze wel stekken.
Ik vond hem in ieder geval heel schattig :D

Jis_

Berichten: 11568
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 10:33

MyWishMax schreef:
Yv_ schreef:
Wat een leuke en vrolijke plantjes komen er allemaal voorbij <3.
Ik heb ook een baby pannenkoek, vind 'm erg schattig. Goed om te horen dat ze heel makkelijk vermenigvuldigen, want als ze groot zijn, vind ik ze niet meer leuk (net als monkey mask). Ze zijn wat te beweeglijk voor me, ik hou van wat strakker :D.


Ik vind ze groot ook minder leuk. Misschien omdat degene die ik heb allemaal erg hoog worden met weinig bladeren. Zien er kaal uit, terwijl ze klein juist zo leuk vol zijn


Als je de baby's laat zitten blijft de plant vol. <3 Wat ik begreep is dat je ze ook kunt toppen als je ze te hoog vindt worden. De top zet je dan weer in de aarde, wel even een tijdje wat meer water geven voor het wortelen en zou dit in het voorjaar doen.

De mokey mask (ik krijg de mijne niet blij -O- ) kun je ook opbinden aan een tak, ziet er best strak uit. :j

Give the ones you love wings to fly, roots to come back, and reasons to stay - Dalai Lama

Puera

Berichten: 8079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re: Planten en stekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 11:11

Mooie aankopen!

Mijn Philodendron cherry red wordt geel... is niet zo blij. Blijkt het niet zo goed te doen op één keer per week water. := Hij is de helft van z'n bladeren al kwijt. Eens kijken of ik 'm wat blijer kan krijgen.

Afgelopen weekend heb ik een prachtige Dischidia platyphylla gevonden in het tuincentrum voor maar € 8,95. En via FB heb ik een Hoya 'Chouke' op kunnen halen. :):)

[o] Baard

MyWishMax

Berichten: 25247
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 11:13

Jis_ schreef:
MyWishMax schreef:

Ik vind ze groot ook minder leuk. Misschien omdat degene die ik heb allemaal erg hoog worden met weinig bladeren. Zien er kaal uit, terwijl ze klein juist zo leuk vol zijn


Als je de baby's laat zitten blijft de plant vol. <3 Wat ik begreep is dat je ze ook kunt toppen als je ze te hoog vindt worden. De top zet je dan weer in de aarde, wel even een tijdje wat meer water geven voor het wortelen en zou dit in het voorjaar doen.

De mokey mask (ik krijg de mijne niet blij -O- ) kun je ook opbinden aan een tak, ziet er best strak uit. :j


Mijn baby's zijn te klein, of moeder plant te groot :') maakt geen verschil, omdat die te hoog is en de baby's te klein. Maar dat toppen ga ik van het voorjaar eens proberen!

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers