Welkom energie (failliet?)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sansevieria
Berichten: 4189
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 11:28

mvdende schreef:
Knudd schreef:
Wat onwijs balen zeg... ik heb net een contract afgesloten bij Vrij op naam, een van de kleinere energieleveranciers. Zij hebben wel een positieve solvabiliteit maar die is maar klein (dan voor plaatsen link). Als het echt te heet wordt dan is de heel kans groot dat ook zij omvallen... ik zie hier echt bedragen voorbij komen dat ik denk, ik kan dat nooit in mijn eentje van mijn inkomen betalen... :(


Is het geen idee om voorlopig je maandelijks voorschot heel laag te zetten? En dan het verschil tussen het geschatte maandbedrag en het maandbedrag wat je daadwerkelijk betaald zélf te sparen?

Voorbeeld:

Geschat maandbedrag is €250.

Je zet je maandbedrag omlaag naar €100 per maand en legt de overige €150 opzij voor de jaarafrekening.

Zo verlies je tenminste niets aan voorschotten als je energie maatschappij failliet gaat
.

Precies dat _/-\o_

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Welkom energie (failliet?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 11:30

Nooit aan gedacht! Maar dan moet je wel echt consequent zijn met elke maand iets opzij leggen.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 11:34

enzino schreef:
Zuur dat de rekening omhoog gaat, maar wel goed natuurlijk want energie verbruiken is slecht voor het milieu. Nu tast je flink in de buidel, maar 10 generaties verder zullen ze je dankbaar zijn voor het offer dat je nu maakt. De vervuiler betaalt.

Consument betaalt zal je bedoelen, de 100 grootste vervuilers, samen goed voor 71% van de uitstoot op aarde friemelen zich er wel weer uit.

En omhoog is mild gezegd, van 0.87 naar 1.98 per m3 gaf mijn energiemaatschappij aan toen ik keek hoe en wat (contract loopt 1 jan af). Dat betekent van 50 naar 120 maandbedrag.

mvdende

Berichten: 5686
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 11:36

purny schreef:
Nooit aan gedacht! Maar dan moet je wel echt consequent zijn met elke maand iets opzij leggen.


Je kan bijvoorbeeld iedere maand dat bedrag naar een andere rekening boeken. Of op de spaarrekening zetten bijvoorbeeld.

Sowieso is het toch al handig om dit te doen voor je eigen risico en de gemeente belasting bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 11:49

tamary schreef:
Consument betaalt zal je bedoelen, de 100 grootste vervuilers, samen goed voor 71% van de uitstoot op aarde friemelen zich er wel weer uit.

De consument is ook de vervuiler. Die grootste 100 vervuilers doen dat niet voor de lol, die zijn bezig jou te voorzien in je wensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 11:52

mvdende schreef:
Knudd schreef:
Wat onwijs balen zeg... ik heb net een contract afgesloten bij Vrij op naam, een van de kleinere energieleveranciers. Zij hebben wel een positieve solvabiliteit maar die is maar klein (dan voor plaatsen link). Als het echt te heet wordt dan is de heel kans groot dat ook zij omvallen... ik zie hier echt bedragen voorbij komen dat ik denk, ik kan dat nooit in mijn eentje van mijn inkomen betalen... :(


Is het geen idee om voorlopig je maandelijks voorschot heel laag te zetten? En dan het verschil tussen het geschatte maandbedrag en het maandbedrag wat je daadwerkelijk betaald zélf te sparen?

Voorbeeld:

Geschat maandbedrag is €250.

Je zet je maandbedrag omlaag naar €100 per maand en legt de overige €150 opzij voor de jaarafrekening.

Zo verlies je tenminste niets aan voorschotten als je energie maatschappij failliet gaat.


De mensen die normaal kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen krijgen moeten er wel heel goed over nadenken voor ze dit doen. Je hebt dan al snel teveel vermogen om nog in aanmerking te komen voor kwijtschelding.

Knudd

Berichten: 1563
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 11:57

mvdende schreef:
Knudd schreef:
Wat onwijs balen zeg... ik heb net een contract afgesloten bij Vrij op naam, een van de kleinere energieleveranciers. Zij hebben wel een positieve solvabiliteit maar die is maar klein (dan voor plaatsen link). Als het echt te heet wordt dan is de heel kans groot dat ook zij omvallen... ik zie hier echt bedragen voorbij komen dat ik denk, ik kan dat nooit in mijn eentje van mijn inkomen betalen... :(


Is het geen idee om voorlopig je maandelijks voorschot heel laag te zetten? En dan het verschil tussen het geschatte maandbedrag en het maandbedrag wat je daadwerkelijk betaald zélf te sparen?

Voorbeeld:

Geschat maandbedrag is €250.

Je zet je maandbedrag omlaag naar €100 per maand en legt de overige €150 opzij voor de jaarafrekening.

Zo verlies je tenminste niets aan voorschotten als je energie maatschappij failliet gaat.


Ik heb een variabel contract afgesloten, op dat moment was het of dat of vastzetten voor 3 jaar... maandelijks opzegbaar gelukkig, verbruik is nog van de vorige huurder dus daar is het maandbedrag (en mijn gebruik op dit moment) op geschat. Ik kan dus nog echt niks zeggen over wat mijn echte verbruik gaat zijn en dus de kosten.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 12:02

enzino schreef:
tamary schreef:
Consument betaalt zal je bedoelen, de 100 grootste vervuilers, samen goed voor 71% van de uitstoot op aarde friemelen zich er wel weer uit.

De consument is ook de vervuiler. Die grootste 100 vervuilers doen dat niet voor de lol, die zijn bezig jou te voorzien in je wensen.

Wensen die ze eerst hebben aangewakkerd door gerichte marketing zodat de stijgende winst de aandeelhouders gelukkig houdt. Daar is niks philantropisch aan.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 12:08

Tigress schreef:
Shiloh schreef:
Jeetje wat balen. Vooral als je hem net gunstig hebt vastgezet.

Mijn contract loopt 12 november af. Mijn veelengaanbod staat nog steeds. Maar schrok echt. Ruim 60% erbij. Heb nog steeds geen besluit genomen. Voorlopig even variabel? Vast zetten voor een jaar? Vastzetten voor 3 jaar.

Heb nog steeds geen flauw idee.

Ik denk dat veel bedrijven hetzelfde motto hebben momenteel;
Heb je variabel, hou variabel. Loopt je contract af? Ga naar variabel. Enkel als je echt variabel niet ziet zitten omdat je meer vastigheid wil, zou ik vast adviseren nu :j

Overstappen loont op dit moment niet. Niemand heeft echt acties waarmee je goed uit bent, en je loopt tegen meerdere problemen aan met vast;
1-jarig heeft torenhoge prijzen waarbij je echt een flink bedrag per maand meer kwijt gaat zijn.
3-jarig heeft t.o.v. 1 jarig duidelijk betere prijzen, maar daar wil je je eigenlijk niet voor langere tijd aan vastleggen.


Wij hebben recent lang met Budgetenergie aan de telefoon gezeten en uiteindelijk hebben wij gekozen om binnen die maatschappij (waar we nu 5 jaar zitten) van variabel naar een jaar vast te gaan. Nu betalen we "slechts" €70 per maand meer voor een jaar. Maar op het oog dat ze niet konden garanderen wat er in januari gaat gebeuren hebben we hiervoor gekozen.

Hopelijk blijft Budgetenergie goed gaan. Het is zo schrijnend deze situatie met alles wat er nu aan het gebeuren is.

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 12:35

Badeendje schreef:
Ik las het inderdaad, dat zou wel top zijn, ware het niet dat ik via independer slechts bij 3 partijen uitkom die nog een variabel contract aanbieden, de rest is allemaal minimaal 1 jaar vast. En die 3 partijen zijn 3 kleine partijen die niet eens voorkomen op die solvabiliteitskaart, dus geen idee hoe die er financieel voor staan.
Edit: via pricewise zijn er 0 aanbieders voor een eenjarig flexibel tarief.

In de reacties op het artikel vragen mensen of bepaalde maatschappijen een goede solvabiliteit hebben. Ik weet niet hoe lang de Vaste Lastenbond blijft reageren op reacties die op het artikel worden gegeven, maar in een aantal reacties zie ik ze opheldering geven over de solvabiliteit van een bepaalde maatschappij. Je zou op het artikel kunnen reageren en vragen of een bepaalde maatschappij een goede solvabiliteit heeft. Misschien zijn ze onderdeel van een groter concern met een goede solvabiliteit.
Een andere optie is de Vaste Lastenbond bellen en vragen of je (vrijblijvend! Anders rekenen ze misschien geld voor het advies, terwijl je dat niet verwacht) een vraag kunt stellen na aanleiding van het artikel.
Laatst bijgewerkt door Gaby op 28-10-21 12:43, in het totaal 2 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Welkom energie (failliet?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 12:38

Wat ik me afvraag in deze ellendige situatie. Als door het omvallen en geld kwijt raken van maatschappijen mensen in de financiele ellende komen. Door nieuwe veel hogere rekeningen en mogelijk veel geld kwijt geraakt zijn. Kunnen zij dan ergens hun ellende verhalen? Als je erdoor in de schulden terecht komt terwijl je er niks aan kunt doen? Is daar ergens een regeling voor of is dat eerst in de sjit komen en daarna middels schuldsanering er weer uit moeten klimmen?

Iris_92
Berichten: 181
Geregistreerd: 23-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 12:40

Ik weet ook nog niet zo goed wat ik moet doen. Ik zit ook bij welkom energie en heb de afgelopen periode ook veel teveel betaald. Lekker dan.
Ze gaan dus nog wel een eindafrekening opmaken en er komt nog een antwoord op of we wel of niet ons geld terug krijgen.
Daarmee wordt het dus niet gegarandeerd. Dat zal wel niet worden dus.

Zou je hier juridisch iets mee kunnen? Aangezien er ook pas berichtgeving over is gedaan op de dag dat de levering ook zou stoppen?

Lekker dubbelop dit. Eerst een flinke smak geld kwijt voor iets wat niet geleverd is en daarbij nog eens in deze tijd een nieuw contract af moeten sluiten tegen giga tarieven.

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 12:46

karuna schreef:
Wat ik me afvraag in deze ellendige situatie. Als door het omvallen en geld kwijt raken van maatschappijen mensen in de financiele ellende komen. Door nieuwe veel hogere rekeningen en mogelijk veel geld kwijt geraakt zijn. Kunnen zij dan ergens hun ellende verhalen? Als je erdoor in de schulden terecht komt terwijl je er niks aan kunt doen? Is daar ergens een regeling voor of is dat eerst in de sjit komen en daarna middels schuldsanering er weer uit moeten klimmen?

Het is gewoon achteraan aansluiten. En van een kale kip kun je niet plukken.

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Welkom energie (failliet?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 12:49

Wij hebben de laatste maand teruggeboekt, ik ga er helaas vanuit dat we de rest niet terug gaan zien.

asjemenou

Berichten: 9002
Geregistreerd: 02-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 13:47

mvdende schreef:
Is het geen idee om voorlopig je maandelijks voorschot heel laag te zetten? En dan het verschil tussen het geschatte maandbedrag en het maandbedrag wat je daadwerkelijk betaald zélf te sparen?

Voorbeeld:

Geschat maandbedrag is €250.

Je zet je maandbedrag omlaag naar €100 per maand en legt de overige €150 opzij voor de jaarafrekening.

Zo verlies je tenminste niets aan voorschotten als je energie maatschappij failliet gaat.

Vaak kun je je maandbedrag maar een bepaald percentage lager zetten dan het geschatte maandbedrag.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 13:52

karuna schreef:
Wat ik me afvraag in deze ellendige situatie. Als door het omvallen en geld kwijt raken van maatschappijen mensen in de financiele ellende komen. Door nieuwe veel hogere rekeningen en mogelijk veel geld kwijt geraakt zijn. Kunnen zij dan ergens hun ellende verhalen? Als je erdoor in de schulden terecht komt terwijl je er niks aan kunt doen? Is daar ergens een regeling voor of is dat eerst in de sjit komen en daarna middels schuldsanering er weer uit moeten klimmen?


nee dat is gewoon pech hebben.

Als ik als bedrijf failliet ga en ik sleep een ander bedrijf mee omdat ze nogal veel geleverd hebben dan worden die ook niet gecompenseerd.

je kunt niet alles maar willen oplossen. Soms heb je gewoon pech.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Welkom energie (failliet?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 14:02

Volgens mij kan je je maandbedrag niet lager zetten dan het ingeschatte verbruik. Misschien een beetje, maar niet 200 euro.

Dit kan gewoon niet. Er zijn gezinnen die 30-100 euro pw over houden voor eten, kleding en benzine ( om naar het werk te gaan ) en echt never het dubbele aan energie kunnen betalen.

En dan denk ik aan de mensen in schuldsanering bijv. Hoe gaan ze dat doen? Je maandlasten worden betaald en je krijgt wat zakgeld voor de hoognodige kosten. Dat is weinig en kan vaak niks meer vanaf.

Heel veel mensen proberen al zuiniger te doen ivm de steeds hoger wordende kosten. Je kan mensen niet in de kou laten zitten, want we zijn vervuilers, mensen zonder eten laten zitten, of in hun eigen vuil. Dat heeft niks meer met bewuster leven te maken.

En de mensen die huren, zijn afhankelijk van de verhuurder hoe hun huis geisoleerd is. Je kan niet "even" zeggen; dan huur ik wel wat anders/beters. Je mag blij zijn dat je dan een dak boven je hoofd hebt.

En we gaan er allemaal last van krijgen. Want als mensen minder te besteden krijgen, door hogere kosten, gaan andere bedrijven dat ook voelen. Mensen kunnen dan geen/minder kleding kopen, minder meubels, geen nieuwe/andere auto, minder of niet sporten, geen dagje weg, stellen luxe producten uit etc.
We hebben zgn meer te besteden, maar dat is altijd maar voor een bepaalde groep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 14:22

superpony schreef:
Volgens mij kan je je maandbedrag niet lager zetten dan het ingeschatte verbruik. Misschien een beetje, maar niet 200 euro.

Dit kan gewoon niet. Er zijn gezinnen die 30-100 euro pw over houden voor eten, kleding en benzine ( om naar het werk te gaan ) en echt never het dubbele aan energie kunnen betalen.

En dan denk ik aan de mensen in schuldsanering bijv. Hoe gaan ze dat doen? Je maandlasten worden betaald en je krijgt wat zakgeld voor de hoognodige kosten. Dat is weinig en kan vaak niks meer vanaf.

Heel veel mensen proberen al zuiniger te doen ivm de steeds hoger wordende kosten. Je kan mensen niet in de kou laten zitten, want we zijn vervuilers, mensen zonder eten laten zitten, of in hun eigen vuil. Dat heeft niks meer met bewuster leven te maken.

En de mensen die huren, zijn afhankelijk van de verhuurder hoe hun huis geisoleerd is. Je kan niet "even" zeggen; dan huur ik wel wat anders/beters. Je mag blij zijn dat je dan een dak boven je hoofd hebt.

En we gaan er allemaal last van krijgen. Want als mensen minder te besteden krijgen, door hogere kosten, gaan andere bedrijven dat ook voelen. Mensen kunnen dan geen/minder kleding kopen, minder meubels, geen nieuwe/andere auto, minder of niet sporten, geen dagje weg, stellen luxe producten uit etc.
We hebben zgn meer te besteden, maar dat is altijd maar voor een bepaalde groep.


Huur is inderdaad een probleem. Appartementen zijn hier als je geluk hebt energielabel D, meestal E of F. Ik heb F. Mijn verwarming staat op 16 of 17 om schimmel te voorkomen, en hij staat alleen aan in de woonkamer. De rest kom ik toch bijna niet. Dat is dus 27 m2 die verwarmd moet worden. Ik douche dagelijks, maar daarvan is 2x per week bij het zwembad en nooit langer dan 5 minuten. Ik kook op zondag voor de hele week, dus daar zit ook vrij weinig verbruik in.
Toch is mijn verbruik behoorlijk hoog. In de winter is meer dan 300 m3 per maand geen uitzondering. In de zomer kom ik uit tussen de 8 en 15 m3.
Ik hoop dat ik snel een huis vind, want in een huis van 90 m2 met energielabel A ben ik even duur of zelfs goedkoper uit dan hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 14:37

superpony schreef:
En we gaan er allemaal last van krijgen. Want als mensen minder te besteden krijgen, door hogere kosten, gaan andere bedrijven dat ook voelen. Mensen kunnen dan geen/minder kleding kopen, minder meubels, geen nieuwe/andere auto, minder of niet sporten, geen dagje weg, stellen luxe producten uit etc.
We hebben zgn meer te besteden, maar dat is altijd maar voor een bepaalde groep.

Straks nog massaal van het gas af, allemaal wat dure zonnepanelen op het dak, warmtepomp erbij, en een elektrische auto voor de deur of geen auto meer voor jou. Maar hoe worden we anders CO2 neutraal? Binnenkort heb je geen bezittingen meer en zal je blij zijn.

mvdende

Berichten: 5686
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 14:44

[***] schreef:
superpony schreef:
Volgens mij kan je je maandbedrag niet lager zetten dan het ingeschatte verbruik. Misschien een beetje, maar niet 200 euro.

Dit kan gewoon niet. Er zijn gezinnen die 30-100 euro pw over houden voor eten, kleding en benzine ( om naar het werk te gaan ) en echt never het dubbele aan energie kunnen betalen.

En dan denk ik aan de mensen in schuldsanering bijv. Hoe gaan ze dat doen? Je maandlasten worden betaald en je krijgt wat zakgeld voor de hoognodige kosten. Dat is weinig en kan vaak niks meer vanaf.

Heel veel mensen proberen al zuiniger te doen ivm de steeds hoger wordende kosten. Je kan mensen niet in de kou laten zitten, want we zijn vervuilers, mensen zonder eten laten zitten, of in hun eigen vuil. Dat heeft niks meer met bewuster leven te maken.

En de mensen die huren, zijn afhankelijk van de verhuurder hoe hun huis geisoleerd is. Je kan niet "even" zeggen; dan huur ik wel wat anders/beters. Je mag blij zijn dat je dan een dak boven je hoofd hebt.

En we gaan er allemaal last van krijgen. Want als mensen minder te besteden krijgen, door hogere kosten, gaan andere bedrijven dat ook voelen. Mensen kunnen dan geen/minder kleding kopen, minder meubels, geen nieuwe/andere auto, minder of niet sporten, geen dagje weg, stellen luxe producten uit etc.
We hebben zgn meer te besteden, maar dat is altijd maar voor een bepaalde groep.


Huur is inderdaad een probleem. Appartementen zijn hier als je geluk hebt energielabel D, meestal E of F. Ik heb F. Mijn verwarming staat op 16 of 17 om schimmel te voorkomen, en hij staat alleen aan in de woonkamer. De rest kom ik toch bijna niet. Dat is dus 27 m2 die verwarmd moet worden. Ik douche dagelijks, maar daarvan is 2x per week bij het zwembad en nooit langer dan 5 minuten. Ik kook op zondag voor de hele week, dus daar zit ook vrij weinig verbruik in.
Toch is mijn verbruik behoorlijk hoog. In de winter is meer dan 300 m3 per maand geen uitzondering. In de zomer kom ik uit tussen de 8 en 15 m3.
Ik hoop dat ik snel een huis vind, want in een huis van 90 m2 met energielabel A ben ik even duur of zelfs goedkoper uit dan hier.


Klopt!

Mijn huisje is 90m2, grotendeels vrijstaand door veel aanbouw. (één muur grenst aan de buren, is 2 onder 1 dak, maar de kamer aan de buren hun kant is een logeerkamer, dus geen verwarming aan daar. Dus eigenlijk vrijstaand huisje)

Ik ben de gehele dag thuis, cv staat op 19,5 max en verder een dekbed op de bank. Wél alleen de woonkamer+keuken en de slaapkamer staat de verwarming open (slaapkamer is aan of uit, kan niet anders en ik ben een kouwkleum dus aan)

In de koudste maanden stook ik gemiddeld 125m3 per maand.

Voordeel van een behoorlijk goed geïsoleerd huisje. Volgens mij heb ik energie label C officieel. Maar de huiseigenaar heeft 2 jaar geleden enkele wanden extra geïsoleerd.

In de zomer zn 8-12 m3, kook op gas.

Verbruik wél behoorlijk wat elektriciteit ivm verschillende terraria.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 15:31

mvdende schreef:
Klopt!

Mijn huisje is 90m2, grotendeels vrijstaand door veel aanbouw. (één muur grenst aan de buren, is 2 onder 1 dak, maar de kamer aan de buren hun kant is een logeerkamer, dus geen verwarming aan daar. Dus eigenlijk vrijstaand huisje)

Ik ben de gehele dag thuis, cv staat op 19,5 max en verder een dekbed op de bank. Wél alleen de woonkamer+keuken en de slaapkamer staat de verwarming open (slaapkamer is aan of uit, kan niet anders en ik ben een kouwkleum dus aan)

In de koudste maanden stook ik gemiddeld 125m3 per maand.

Voordeel van een behoorlijk goed geïsoleerd huisje. Volgens mij heb ik energie label C officieel. Maar de huiseigenaar heeft 2 jaar geleden enkele wanden extra geïsoleerd.

In de zomer zn 8-12 m3, kook op gas.

Verbruik wél behoorlijk wat elektriciteit ivm verschillende terraria.


Zo dat is een verschil! Dan ben ik met 90 m3 met A-label zeker beter uit. Ik denk dat ik in een goed geïsoleerd huis makkelijk onder de 600 m3 per jaar kan komen ipv bijna 1300. Ik heb geen hoge temperatuur nodig en ben verder best zuinig.
Maar goed, als de prijzen voor april niet dalen is het alsnog duurder.

Ceetje_bokt
Berichten: 5167
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 16:52

enzino schreef:
superpony schreef:
En we gaan er allemaal last van krijgen. Want als mensen minder te besteden krijgen, door hogere kosten, gaan andere bedrijven dat ook voelen. Mensen kunnen dan geen/minder kleding kopen, minder meubels, geen nieuwe/andere auto, minder of niet sporten, geen dagje weg, stellen luxe producten uit etc.
We hebben zgn meer te besteden, maar dat is altijd maar voor een bepaalde groep.

Straks nog massaal van het gas af, allemaal wat dure zonnepanelen op het dak, warmtepomp erbij, en een elektrische auto voor de deur of geen auto meer voor jou. Maar hoe worden we anders CO2 neutraal? Binnenkort heb je geen bezittingen meer en zal je blij zijn.

Gezien al jouw reacties: welke (economische) belangen heb jij bij de energietransitie of ben je gewoon heel slecht ingelicht?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 17:00

enzino schreef:
superpony schreef:
En we gaan er allemaal last van krijgen. Want als mensen minder te besteden krijgen, door hogere kosten, gaan andere bedrijven dat ook voelen. Mensen kunnen dan geen/minder kleding kopen, minder meubels, geen nieuwe/andere auto, minder of niet sporten, geen dagje weg, stellen luxe producten uit etc.
We hebben zgn meer te besteden, maar dat is altijd maar voor een bepaalde groep.

Straks nog massaal van het gas af, allemaal wat dure zonnepanelen op het dak, warmtepomp erbij, en een elektrische auto voor de deur of geen auto meer voor jou. Maar hoe worden we anders CO2 neutraal? Binnenkort heb je geen bezittingen meer en zal je blij zijn.


Dat zal echt niet gebeuren zoals men nu denkt.

Ten eerste heeft niet iedereen daar geld voor, dus wat niet kan, zal echt niet gebeuren.

Elektrische auto's zijn echt geen oplossing, dus dat is een bevlieging die ook weer over zal gaan.

En of ik blij ben met mijn bezittingen is aan mij.

Ik sta nu 47jr op deze aardbol en tot nu toe is er alleen maar bij gekomen; Grotere supermarkten, meer keuze, meer spullen, meer luxe, meer gadgets en dat zet zich nog steeds door.

Je kan ventilator balkjes kopen voor onder je radiator, want dat is dan beter, maar die moeten wel in het stroom. En stroom is ook niet oneindig en schoon.

Mensen denken elke generatie dat ze vooruit gaan en DE oplossingen hebben en elke keer blijkt in de toekomst weer dat dit niet zo is. We lopen over 20/30jr weer tegen dingen aan en dan zijn er nog steeds problemen en geen kant en klare oplossingen.

Het enige wat je krijgt, is grotere verschillen tussen rijk en arm.

Sansevieria
Berichten: 4189
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 17:55

karuna schreef:
Wat ik me afvraag in deze ellendige situatie. Als door het omvallen en geld kwijt raken van maatschappijen mensen in de financiele ellende komen. Door nieuwe veel hogere rekeningen en mogelijk veel geld kwijt geraakt zijn. Kunnen zij dan ergens hun ellende verhalen? Als je erdoor in de schulden terecht komt terwijl je er niks aan kunt doen? Is daar ergens een regeling voor of is dat eerst in de sjit komen en daarna middels schuldsanering er weer uit moeten klimmen?

Nee, helaas, die kunnen dat nergens verhalen.
Er is geen enkele instantie bij wie je kunt aankloppen, we hebben dat in 2018 ook meegemaakt met energieflex.

Waren wel plannen om collectief nog via een advocaat iets op te starten, maar wat iemand hier eerder ook al zegt, van een kale kip kun je niet plukken.
Die centen zie je niet meer.

Met dank aan de privatisering in Nederland.

Kimbers

Berichten: 5103
Geregistreerd: 04-02-05

Re: Welkom energie (failliet?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-21 18:12

Ik heb de laatste maand laten storneren. Krijg waarschijnlijk toch geld terug dus of ze verrekenen het daar maar mee of betaal het later alsnog. Maar met het idee van, van een kale kip kan je niet plukken en geen idee of ze nog wel overmaken wat ik van ze tegoed heb.. nu sta ik iig niet met lege handen.

Eneco neemt het automatisch over van welkom energie bij mij per november. Is 100 euro duurder. Helaas.