Ervaringen beeïndigen auto financiering

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bon_ita

Berichten: 401
Geregistreerd: 18-07-11

Ervaringen beeïndigen auto financiering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-21 15:21

Ik vraag mij af of hier mensen zijn die ervaring hebben met het beeïndigen van een autofinanciering?

Vorig jaar hebben mijn (inmiddels ex) partner en ik onze droomauto gekocht. Deze hebben wij (of naja, ik want het was mijn geld) voor een deel afbetaald en voor het andere deel een financiering (=lening) afgesloten. Mijn ex-partner is met de noorderzon vertrokken en nu ben ik achtergebleven met een behoorlijk hoge schuld (het is een speciale auto met een enorme waarde). Hier wil ik graag vanaf, omdat ik de kosten van deze lening niet in mijn eentje kan dragen.

Helaas is de financieringsmaatschappij niet zo snel in hun communicatie en weet ik op dit moment nog niet wat de mogelijkheden zijn, daarom vroeg ik mij af of er hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben. Was het in jouw geval mogelijk om de auto terug te verkopen aan de dealer? Of heb je de auto zelf verkocht en daarmee de lening afbetaald?

Oh, voordat jullie boos op mij worden; ja het is super dom om een auto te financieren en ja het is ook super dom dat ik alles alleen op mijn naam heb gezet. Een hele pijnlijke les. -O-

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: Ervaringen beeïndigen auto financiering

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 15:34

Ik heb een financiering gehad via santander.
Kan niet anders zeggen dan, goede snelle service.
Ook als ik de wagen wilde verkopen, het verkregen bedrag in een nieuwe wagen wilde steken en het restbedrag bij hun wilde lenen. Alles was mogelijk.

Maar ik vermoed dat je niet bij santander zit.
Ik zou uitzoeken of je in ieder geval een telefoonnummer kan vinden want dit is natuurlijk vervelend.

Bokkers worden altijd boos maar soms is financiering even de enige oplossing. Denk dat je oud en wijs genoeg bent je eigen keuzes te maken. En je probeert het op te lossen toch!
Daar gaat het om.

SteffiiY

Berichten: 22540
Geregistreerd: 26-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 15:34

Heb je de financiering lopen bij de autodealer zelf? Of is het een lening bij de bank en heb jij hier zelf de auto van gekocht?
Was je getrouwd met je ex?

Mlies
Berichten: 14150
Geregistreerd: 23-07-03

Re: Ervaringen beeïndigen auto financiering

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 15:37

Ik heb een financial lease gehad en wou de auto eerder kwijt dan het contract afliep. Dat betekende wel het resterende leasebedrag in één keer aftikken zodat de auto vrij was om te verkopen. Was overigens in no time geregeld!

fleurtjeuh
Berichten: 10316
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 15:39

Ik denk dat het juist makkelijker is omdat het op alleen jou naam staat.
Zo kan je gewoon alles afronden en heeft hij laten geen poot om op te staan als jij de auto hebt weggedaan zonder zijn medeweten.

Bon_ita

Berichten: 401
Geregistreerd: 18-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-21 15:43

SteffiiY schreef:
Heb je de financiering lopen bij de autodealer zelf? Of is het een lening bij de bank en heb jij hier zelf de auto van gekocht?
Was je getrouwd met je ex?



Het is inderdaad een financiering bij de autodealer zelf, dus geen lening bij bank of andere geldverstrekker.
Wij waren niet getrouwd, wel een samenlevingscontract.

Lieffiefi schreef:
Ik heb een financiering gehad via santander.
Kan niet anders zeggen dan, goede snelle service.
Ook als ik de wagen wilde verkopen, het verkregen bedrag in een nieuwe wagen wilde steken en het restbedrag bij hun wilde lenen. Alles was mogelijk.

Maar ik vermoed dat je niet bij santander zit.
Ik zou uitzoeken of je in ieder geval een telefoonnummer kan vinden want dit is natuurlijk vervelend.

Bokkers worden altijd boos maar soms is financiering even de enige oplossing. Denk dat je oud en wijs genoeg bent je eigen keuzes te maken. En je probeert het op te lossen toch!
Daar gaat het om.



Zeker oud en wijs genoeg om eigen keuzes te maken, maar in dit geval vind ik het wel een hele domme keuze van mezelf.
Ik wist natuurlijk niet op voorhand dat dit ging gebeuren, maar nu achteraf denk ik wel oef, dit is een heeeel hoop geld.
Laatst bijgewerkt door Bon_ita op 25-10-21 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 15:43

Nu ben ik vooral benieuwd naar de auto :+

SteffiiY

Berichten: 22540
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Ervaringen beeïndigen auto financiering

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 15:45

Sorry laatste vraag, en weet je of de financiering op jouw naam staat of ook op zijn naam? Is het toendertijd op jouw salaris berekend of ook die van hem erbij?
Mocht hij ook op zijn salaris erbij zijn gerekend dan kun je aantonen dat jullie uit elkaar zijn en dat je het alleen niet meer kan betalen. Mocht het alleen op jouw salaris zijn gedaan dan word het denk ik een lastig verhaal en kom je niet onder het afkopen uit.

ista
Berichten: 1134
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 15:46

Ik heb inmiddels 2 motoren en een auto gefinancierd via Santander (kredietverstrekker). Heb altijd een contract van 5 jaar afgesloten, maar altijd binnen een aantal maanden het complete bedrag afgelost. Was geen probleem en kon gewoon boetevrij.

Als jij de auto verkoopt en hiermee de restschuld inlost, dan ben je klaar.

Kijk anders even je contract na wat daarin staat over vroegtijdig of extra aflossen.

Bon_ita

Berichten: 401
Geregistreerd: 18-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-21 15:48

Matheno schreef:
Nu ben ik vooral benieuwd naar de auto :+


Haha snap ik! Ik plaats dit liever alleen niet openbaar. Het is een auto waar er maar 60 van zijn en als er kennissen van mij op dit forum zitten dan krijg ik weer zoveel geneuzel. :Y)

@SteffiiY

Het is berekend op beide salarissen, dus ik kan aantonen dat dit niet meer haalbaar is voor mij. Thanks, hier had ik totaal niet aan gedacht.

tamary

Berichten: 29183
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Ervaringen beeïndigen auto financiering

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 15:50

Bel je dealer en vraag wat de mogelijkheden zijn. Lijkt mij dat de financiering ook via hun gelopen is?

SteffiiY

Berichten: 22540
Geregistreerd: 26-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 15:50

Ik ben ook wel benieuwd naar de auto haha! :+ Maar als hij op beide salarissen is gegeven dan kun je aantonen dat je hem alleen niet meer kan betalen en is er misschien wel een regeling te vinden etc. Dat verschilt per maatschappij.

Bon_ita

Berichten: 401
Geregistreerd: 18-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-21 15:54

tamary schreef:
Bel je dealer en vraag wat de mogelijkheden zijn. Lijkt mij dat de financiering ook via hun gelopen is?



De dealer verwijst naar de financiële afdeling die hierover gaat. Deze heb ik uiteraard gebeld maar ze hebben het te druk 'vanwege corona' dus ik moest alles op de mail zetten.

Ik wacht nu op hun reactie, maar was in de tussentijd benieuwd naar ervaringen van andere.

Merileth

Berichten: 1117
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 16:00

Ik ga voor een deel iets zeggen wat sommigen hier niet leuk gaan vinden, maar: vertrouw niet op wat er gezegd wordt als iemand niet in de financiële wereld zit. Om te adviseren over leningen moet je echt weten waar je het over hebt, en sorry, maar als je niet de benodigde certificaten daarvoor hebt, moet je hier echt niets over zeggen. Ik mag straks als ik mijn basiscertificaat heb ook niet adviseren over leningen, dat mag alleen iemand die daar voor opgeleid is. Ik mag alleen daarvoor doorverwijzen. En dat is wettelijk bepaald. Ervaringen vragen is prima, maar iedereen die hier zomaar dingen gaat roepen zonder de eigen ervaring te delen, is echt niet prima. En dat is tot nu toe nog niet echt gebeurd, maar kan wel gebeuren. Het is dus meer een waarschuwing om niet zonder meer alles wat gezegd wordt aan te nemen, want dat levert waarschijnlijk alleen maar teleurstelling op, omdat mensen dingen in hun hoofd hebben die niet waar zijn.

Ik zie dat je dealer naar de financiële afdeling doorverwijst, dat is goed, want die zouden er meer van moeten weten. Veel financiële instellingen werken alleen via de mail momenteel, dat is inderdaad wel even heel vervelend, omdat je niet kunt inschatten hoe lang het duurt voor ze er mee aan de gang gaan. Maar bedenk wel dat als je mailt, ze jouw dossier er bij kunnen pakken, en een eventueel gesprek met jou beter kunnen voorbereiden, en dus ook jou beter advies kunnen geven.

Wat je eventueel kunt doen is advies inwinnen van een onafhankelijk kredietadviseur. Mogelijk dat deze ook voor jou kan bemiddelen met de financiële afdeling. Zorg er wel voor dat je van tevoren goed op de hoogte bent van de kosten hiervoor, dit wordt meestal niet kosteloos gedaan en is over het algemeen ook niet goedkoop.

edit: de vragen die SteffiiY stelt zijn ook vragen die gesteld gaan worden, dus het is goed om dat soort dingen op een rijtje te zetten, zodat ze straks van jou uit een zo compleet mogelijk beeld krijgen.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Ervaringen beeïndigen auto financiering

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 17:04

Wat een flauwekul. Sorry. Natuurlijk kan je best je ervaringen over je eigen lening delen, het is alleen niet gezegd dat dat ook een op een toepasselijk is voor TS. TS vraagt ook niet om advies, TS vraag juist om die ervaringen.

En ook zonder certificaat kan je best kennis hebben van bepaalde leningen, of hoe jouw kredietverstrekker daarmee omgaat. Het is een lening, geen medische diagnose? Zullen ook best fiscale aspecten aan vast gezeten hebben, en als er een samenlevingsovereenkomst afgewikkeld moet worden moet die misschien ook wel betrokken worden bij de lening. Zit je ook nog met ander juridische advies te kijken. Maar zo, voor het eerste gezicht: goed idee, vragen naar ervaringen.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Ervaringen beeïndigen auto financiering

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 17:13

Met een dergelijke constructie geen ervaring, maar wel met een vergelijkbare situatie voor private lease. Hier stond het gewoon opgenomen in de overeenkomst wat de mogelijkheden waren om eerder te ontbinden (was een boete van 2k betalen). Staat het bij jou ook niet gewoon in de overeenkomst vermeld?

BigOne
Berichten: 38254
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ervaringen beeïndigen auto financiering

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 17:21

Wanneer er maar 60 van zijn in ons land zal het waarschijnlijk ook een prijzige in onderhoud zijn. Jaar oud? Verkopen en aflossen.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 17:22

Wat Merileth zegt is in de basis geen flauwekul. Als je in de financiële sector werkt, mag je alleen advies geven over onderwerpen waar je gecertificeerd voor bent. Dat geldt ook voor privé-adviezen. We moeten daarvoor zelfs een eed afleggen.
Maar er zit natuurlijk wel een groot verschil in ervaringen delen en 'advies' geven als 'bel de financier'. Dat is geen advies in de zin van de Wet financieel Toezicht.

Mijn 'advies' zou zijn: pak je contract er eens bij en kijk eens wat daarin staat over vervroegd aflossen. Moet je een boete betalen voor vervroegd aflossen of zijn er andere voorwaarden? Wat gebeurt er als je de auto verkoopt en er dus geen onderpand meer is.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 17:30

Wat sneu voor je. Kan je hem niet verkopen en snel je schuld aflossen?

Brainless

Berichten: 29735
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 17:30

Het ligt echt aan het type lening/krediet er van toepassing is.
Daarom is het goed dat TS bij de verstrekker om info heeft gevraagd en eigenlijk staat er ook in het contract wat er gebeurd bij afzien van het contract/auto/lening.

Je hebt nl ook kredieten waar je geen officiële eigenaar van de auto bent tot aflossing van de lening.
Dan kun je hem ook niet verkopen.

Bon_ita

Berichten: 401
Geregistreerd: 18-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-21 18:05

Brainless schreef:
Het ligt echt aan het type lening/krediet er van toepassing is.
Daarom is het goed dat TS bij de verstrekker om info heeft gevraagd en eigenlijk staat er ook in het contract wat er gebeurd bij afzien van het contract/auto/lening.

Je hebt nl ook kredieten waar je geen officiële eigenaar van de auto bent tot aflossing van de lening.
Dan kun je hem ook niet verkopen.



Dit laatste is op toepassing van mij. Heb zojuist het contract gelezen, vroegtijdig aflossen is altijd mogelijk staat er. Dit kan echter pas als ik de auto verkoop (want het geld om af te lossen is er niet). Auto verkopen mag alleen met toestemming van de verstrekker staat er.

Hopelijk krijg ik deze toestemming van ze. :)

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 18:26

O jeetje wat balen zeg voor je....hopelijk hoor je snel van ze terug over wat de mogelijkheden zijn.
Ik zou er echt de zenuwen van krijgen, zo'n dure auto op een lening...je zal hem in de prak rijden, helemaal nu in deze situatie.... :=

Kan je hem wel goed verkopen denk je, is er genoeg vraag naar op dit moment....?
Het mooiste zou zijn als de dealer hem terug kan nemen, denk ik?

Merileth

Berichten: 1117
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 18:33

Flower033 schreef:
Wat Merileth zegt is in de basis geen flauwekul. Als je in de financiële sector werkt, mag je alleen advies geven over onderwerpen waar je gecertificeerd voor bent. Dat geldt ook voor privé-adviezen. We moeten daarvoor zelfs een eed afleggen.
Maar er zit natuurlijk wel een groot verschil in ervaringen delen en 'advies' geven als 'bel de financier'. Dat is geen advies in de zin van de Wet financieel Toezicht.


Dat is voor een deel ook waarom ik zo reageerde, omdat ik weet hoe dit soort topics (kijk bijvoorbeeld maar naar de topics over juridische onderwerpen) toch vaak ontaarden in adviezen van leken die de plank compleet mis slaan. Dat is vaak onvermijdelijk, en een gewaarschuwd mens telt voor 2. Met ervaringen is nooit wat mis, zoals ik eerder al zei.

Bon_ita

Berichten: 401
Geregistreerd: 18-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-21 18:33

pmarena schreef:
O jeetje wat balen zeg voor je....hopelijk hoor je snel van ze terug over wat de mogelijkheden zijn.
Ik zou er echt de zenuwen van krijgen, zo'n dure auto op een lening...je zal hem in de prak rijden, helemaal nu in deze situatie.... :=

Kan je hem wel goed verkopen denk je, is er genoeg vraag naar op dit moment....?
Het mooiste zou zijn als de dealer hem terug kan nemen, denk ik?



Ik was sowieso al heel zuinig op de auto omdat ik zo trots was, maar nu nog een beetje extra. :o

Verwacht zeker dat deze auto goed en snel zou verkopen. Het makkelijkste lijkt mij om alles via de dealer te regelen. Ben daarom heel benieuwd naar hun reactie.

Vind het wel spannend, ik schaam mij ergens heel erg voor deze situatie en vind het dan lastig om tegen zo'n grote maatschappij mijn persoonlijke situatie onder woorden te brengen.

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Ervaringen beeïndigen auto financiering

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-21 18:39

Ja kan ik me voorstellen.... je zal gewoon met de billen bloot er doorheen moeten :(:)

Hopelijk komt je er zonder al teveel kleurscheuren vanaf :j
En heb je toch je plezier met de wagen gehad ;)