Enorm veel vocht in huis

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Enorm veel vocht in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-21 11:33

Helaas lijkt per jaar ons vocht probleem in het huis erger te worden..
Ik woon in een beneden appartement van 70m2, uit 1979. Op 3 kleine bovenraampjes na, is alles wel dubbelglas. Helaas zijn geen van de ramen voorzien van ventilatieroostertjes.

Op dit moment gaan wij elke ochtend over de ramen met zo'n Kärcher raamwisser en halen dan van sommige ramen gewoon 150ml water af :( Elke kamer is al voorzien van vochtvreters (Die we op tijd legen en verwisselen) en elke dag probeer ik minimaal 10 min de boel door te luchten (helaas verliest ons huis ook ontzettend veel warmte dus is het ook zoeken naar balans daarmee).

Op dit moment moeten wij gewoon op sommige plekken eens per twee weken schimmel weghalen en de winterjas in hoek van onze walk-in (tegen buitenmuur aan), mogen we weg gooien omdat het gewoon helemaal wit ziet van de schimmel.. Was kunnen we nergens uithangen omdat het gewoon niet droogt.

Wie oh wie heeft nog tips voor ons?
Op dit moment heb ik gevoel dat ik als enige nog zo'n hele dure ontvochtiger kan aanschaffen.. Helaas zijn wij beide student, dus zijn dat soort dingen flinke uitgaven. Mocht iemand ervaringen met zulke apparaten hebben dan hoor ik het ook graag.

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 11:37

Ik zou toch beginnen met meer luchten per dag. Hier staat de hele dag minimaal 1 raam open in ons oude huis. Overdag hebben wij de verwarming uit en hebben we allebei een infrarood paneel in onze werkkamer.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-21 11:44

Matheno schreef:
Ik zou toch beginnen met meer luchten per dag. Hier staat de hele dag minimaal 1 raam open in ons oude huis. Overdag hebben wij de verwarming uit en hebben we allebei een infrarood paneel in onze werkkamer.


Op dit moment is onze maandbedrag voor gas en stroom al 240€, wij verliezen bizar veel warmte. Het voelt dus eng aan om nog meer warmte uit ons huis te laten ontsnappen :o

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Enorm veel vocht in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 11:49

Buitenlucht is droog en warmt makkelijk op. Vochtige lucht kun je amper verwarmen. Dat verklaart ook deels je verbruik.

Ramen langer en vaker open.
Laat roosters steken!
Of ga er weg. Dit is mega ongezond.

Zijn er al experts bij geweest?
Huur je? Heb je de eigenaren al in gebreke gesteld?

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 11:49

Gianti schreef:
Matheno schreef:
Ik zou toch beginnen met meer luchten per dag. Hier staat de hele dag minimaal 1 raam open in ons oude huis. Overdag hebben wij de verwarming uit en hebben we allebei een infrarood paneel in onze werkkamer.


Op dit moment is onze maandbedrag voor gas en stroom al 240€, wij verliezen bizar veel warmte. Het voelt dus eng aan om nog meer warmte uit ons huis te laten ontsnappen :o


Dat snap ik , maar vochtige lucht is veel moeilijker te verwarmen

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Enorm veel vocht in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 11:51

Wij zijn vorig jaar in een oud huis gaan wonen. Ook enorm veel last van vocht. We konden zelfs schoenen en kleding weggooien omdat het in de kledingkast was gaan schimmelen. Wij hebben een vocht apparaat gekocht en werkt echt super goed!!
Afbeelding

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 11:51

Zit je gehuurd of gekocht? Want als je gehuurd zit dan zou ik dit zeker eens opnemen met de huurbaas of woningbouw vereniging.

In geval van gekocht: is een lekkende leiding of afvoer in de muur of vloer al uitgesloten?

Ik ben bang dat je er nu bijna niet aan ontkomt om een grote industriële ontvochtiger neer te zetten (Boels heeft deze te huur) en alles droog te trekken.
Laatst bijgewerkt door Dioxide op 22-10-21 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 11:52

Ik vind dit toch ook wel iets waar de verhuurder bij betrokken moet worden hoor.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 11:54

Je zou eens op marktplaats kunnen kijken voor een tweedehands ontvochtiger.
Maar ik zou ook eens kijken waar dat vocht vandaan komt, en of je daar misschien iets aan kan doen. Weet je of er ergens een enkelwandige muur is? Of kan er misschien een lekkage zijn? Droog je de was binnen? Gebruik je de afzuigkap tijdens het koken?
Als je 's ochtends op droge dagen even alles tegen elkaar open zet, even koude lucht binnen laat, en je doet daarna de verwarming aan, dan zou de vochtigheid snel moeten dalen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 11:54

Is het een optie om een grote vloerventilator oid te zetten en die een poos te laten draaien met alle ramen open? De vochtige lucht moet er eerst uit, warm wordt t anders niet makkelijk.

Of wat Dioxide zegt, een industriële ontvochtiger.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Enorm veel vocht in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 11:57

Oh, en een goede vochtmeter! Die zijn niet duur en dan kun je veel beter zien of je de goede kant op gaat en wanneer je moet luchten.

Winged

Berichten: 33007
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 12:05

poes schreef:
Buitenlucht is droog en warmt makkelijk op. Vochtige lucht kun je amper verwarmen. Dat verklaart ook deels je verbruik.

Ramen langer en vaker open.
Laat roosters steken!
Of ga er weg. Dit is mega ongezond.

Zijn er al experts bij geweest?
Huur je? Heb je de eigenaren al in gebreke gesteld?

Dit, vocht verwarmen is nogal lastig. Heb je ergens de mogelijkheid om wel te ventileren?

Al is het een uurtje per dag wanneer de verwarming niet open staat of wanneer jullie niet thuis zijn. Teveel vocht in huis is echt ongezond.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 12:08

Denk toch belangrijk ook uitzoeken waar het vocht vandaan komt. Hier huis uit 1920, alles enkel glas en enkelsteens muur dan ook nog eens op de noordkant.
Met dit weer condens op de ramen in de woonkamer maar geen schimmel of vochtplekken verder en zoveel stook ik niet.

Mijn huis ventileert van zichzelf continue zonder raampje open (lees, overal zitten wel kieren en gaten)

Memories

Berichten: 2627
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 12:11

Hier ook een vochtprobleem in de helft van onze woonruimte door de aparte ligging van het appartement :\
Ik probeer wel zoveel mogelijk door te luchten, wij hebben helaas ook geen roosters. Ik lucht minstens een paar uur per dag ook als het straks heel koud wordt, 10 minuten is echt veel te weinig.

In combinatie daarmee zou ik toch voor een ontvochtiger gaan, die apparaten werken prima als je er een uitkiest die geschikt is voor de grootte van de ruimte en de temperatuur van de lucht. Een goed binnenklimaat is enorm belangrijk voor je eigen gezondheid, daar zou ik toch in investeren en geld voor opzij zetten.

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Enorm veel vocht in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 12:15

Leuk, die vochtvreters, maar die gaan zo'n groot probleem nooit oplossen. Je moet eerst de oorzaak achterhalen. Kan het optrekkend vocht zijn? Een lekkende leiding inderdaad? Problemen bij de buren?
Vraag je verzekering eens of zij hier iets mee kunnen.

petitparis

Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 12:18

Hier vroeger ook in een vochtig huis gewoond, daar liep 's ochtends ook de condens van de muren. Het enige wat helpt is verluchten ook al denk je dat je dan teveel warmte verliest, het loont.
Vochtige lucht en vooral vochtige muren zijn moeilijker op te warmen dan droge...

Nu ook een oudere woning, zonder speciale ventilatie en onze badkamer wordt telkens minimaal een half uur verlucht als we douchen of een bad nemen, ongeacht de buitentemperatuur. Hetzelfde voor de rest vh huis. Dagelijks 2x 15-30min verluchten met een grote schuifraam open...

Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 12:18

Kook je op gas? Overweeg dan een (vrijstaande) inductieplaat. Bij het verbranden van aardgas komt ook water vrij. Dat zou als het goed is goeddeels weg gezogen moeten worden door de afzuigkap, maar wellicht werkt die ook niet (meer) voldoende?

En verder volledig eens met Goof. Als het probleem jaarlijks erger wordt is er kennelijk iets aan de hand.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Enorm veel vocht in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 12:30

Ik heb een elektrische luchtontvochtiger, ja het is rond de 100 euro, dat wel, maar ze geven ook nog eens (iets) warmte en ik kan er ook mn wasjes mee drogen(geen wasdroger)

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-21 12:32

Iedereeen enorm bedankt voor de uitgebreide reacties! Duidelijk dat ik sowieso meer moet gaan ventileren!

Roodvos schreef:
Kook je op gas? Overweeg dan een (vrijstaande) inductieplaat. Bij het verbranden van aardgas komt ook water vrij. Dat zou als het goed is goeddeels weg gezogen moeten worden door de afzuigkap, maar wellicht werkt die ook niet (meer) voldoende?

En verder volledig eens met Goof. Als het probleem jaarlijks erger wordt is er kennelijk iets aan de hand.


Kook idd op gas! Wel altijd braaf afzuigkap aan, maar volgens mij is die net zo oud als het appartement :+ dus ook altijd raampje open. Zat vanwege de gasprijzen ook al te kijken om naar inductie te gaan :P

Goof schreef:
Leuk, die vochtvreters, maar die gaan zo'n groot probleem nooit oplossen. Je moet eerst de oorzaak achterhalen. Kan het optrekkend vocht zijn? Een lekkende leiding inderdaad? Problemen bij de buren?
Vraag je verzekering eens of zij hier iets mee kunnen.


Het heeft niet echt de kenmerken van optrekkend vocht als ik het zo lees. Lekkende leiding zou ik niet echt weten waar en dus helaas juist niet naast buren op 3 zijden en bovenburen die nooit aanwezig zijn (zal zeker ook niet mee helpen)

Memories schreef:
Hier ook een vochtprobleem in de helft van onze woonruimte door de aparte ligging van het appartement :
Ik probeer wel zoveel mogelijk door te luchten, wij hebben helaas ook geen roosters. Ik lucht minstens een paar uur per dag ook als het straks heel koud wordt, 10 minuten is echt veel te weinig.

In combinatie daarmee zou ik toch voor een ontvochtiger gaan, die apparaten werken prima als je er een uitkiest die geschikt is voor de grootte van de ruimte en de temperatuur van de lucht. Een goed binnenklimaat is enorm belangrijk voor je eigen gezondheid, daar zou ik toch in investeren en geld voor opzij zetten.


Aparte ligging vermoeden wij is ook deel van oorzaak. Wij hebben aan 3 zijdens geen buren (en 1 centrale hal), geen vloerisolatie en bovenburen die nooit aanwezig zijn.

8nnemiek schreef:
Oh, en een goede vochtmeter! Die zijn niet duur en dan kun je veel beter zien of je de goede kant op gaat en wanneer je moet luchten.


Slim! moeite waard.

8nnemiek schreef:
Je zou eens op marktplaats kunnen kijken voor een tweedehands ontvochtiger.
Maar ik zou ook eens kijken waar dat vocht vandaan komt, en of je daar misschien iets aan kan doen. Weet je of er ergens een enkelwandige muur is? Of kan er misschien een lekkage zijn? Droog je de was binnen? Gebruik je de afzuigkap tijdens het koken?
Als je 's ochtends op droge dagen even alles tegen elkaar open zet, even koude lucht binnen laat, en je doet daarna de verwarming aan, dan zou de vochtigheid snel moeten dalen.


Marktplaats hou ik idd in de gaten! Volgens mij zijn er geen enkelwandige muren, maar de muren en vloer voelen wel ijskoud aan. Was doen we zoveel mogelijk in de droger (warmtepomp droger) en gebruik de afzuigkap en zet ook raampje open tijdens koken .

Dioxide schreef:
Zit je gehuurd of gekocht? Want als je gehuurd zit dan zou ik dit zeker eens opnemen met de huurbaas of woningbouw vereniging.

In geval van gekocht: is een lekkende leiding of afvoer in de muur of vloer al uitgesloten?

Ik ben bang dat je er nu bijna niet aan ontkomt om een grote industriële ontvochtiger neer te zetten (Boels heeft deze te huur) en alles droog te trekken.


Huur, maar wel met persoonlijke relatie, dus vind lastig om in gebreken te stellen :) Wel moeite waard om eens te huren om uit te proberen!
Overigens heb ik geen aanwijzingen voor lekkende leiding en heb ik ook de kruipruimte gecontroleerd.

dito schreef:
Wij zijn vorig jaar in een oud huis gaan wonen. Ook enorm veel last van vocht. We konden zelfs schoenen en kleding weggooien omdat het in de kledingkast was gaan schimmelen. Wij hebben een vocht apparaat gekocht en werkt echt super goed!!
[ [url=m/rrnA1S.jpg]Afbeelding[/url] ]


heel herkenbaar, welke is dit?

poes schreef:
Buitenlucht is droog en warmt makkelijk op. Vochtige lucht kun je amper verwarmen. Dat verklaart ook deels je verbruik.

Ramen langer en vaker open.
Laat roosters steken!
Of ga er weg. Dit is mega ongezond.

Zijn er al experts bij geweest?
Huur je? Heb je de eigenaren al in gebreke gesteld?


Helaas huur ik met een niet meewerkende VVE, weet nu al dat als ik iets van roosters wil steken twee jaar verder ben voor dat dat goed gekeurd is. De eigenaar is overigens op de hoogte, is echter familie, dus vind het lastig om echt in gebreke te stellen :o Experts erbij halen zat ik ook al aan te denken.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Enorm veel vocht in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 12:34

Eerst expert erbij. Je moet weten wat de oorzaak is voor je gericht kan behandelen.

En juist bij persoonlijke relatie aan de bel trekken. Zij zouden het juist goed met je voor moeten hebben. Of op zijn minst met hun appartement.
Vocht is echt een ernstig probleem!

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-21 11:07

Gisteren een hygrometer gekocht en die stond vanochtend op 86% :’) opzich daalt vochtgehalte nu ik ALLE ramen heb opgezet wel (na half uur was dat 75%), maar is ook gelijk 16 grade in huis :’) dus maar oriënteren naar ontvochtiger

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Enorm veel vocht in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 11:15

Hoeveel kosten en problemen vind je aanvaardbaar voor je de verhuurder ter verantwoording wilt roepen? Schimmels hangen in de lucht en adem je ook in. Ik zou dus echt niet met lapmiddelen beginnen voor ik wist wat er daar nu echt scheelt.

JudithO

Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Enorm veel vocht in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 11:24

Wow, 86% is echt wel heel erg hoog. En wat poes zegt ook enorm ongezond.
Lekker blijven luchten, die temperatuur komt wel weer omhoog. Je hoeft natuurlijk ook niet de hele dag de ramen open te hebben. Wij hebben dat wel in de slaapkamers en badkamer, maar op het warmste punt van de dag gaat hij in de keuken ook even open.

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: Enorm veel vocht in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-21 11:30

Toch contact opnemen met je huurbaas en als het niet opgelost kan worden dan naar een andere woning zoeken. Ruim 200 euro aan stookkosten is bizar veel geld dat je in een betere huurwoning (huurprijs) kunt steken.

Las ook iets over water dat vrijkomt bij stoken op gas. Daar heb ik nog nooit van gehoord. Wordt er niet waterstof bedoeld? Gas is gas, niets meer en niet minder.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-21 12:01

“Helaas” is een andere huurwoning geen optie, deze woning is ook speciaal voor mij gekocht zodat ik dat kon huren (als student zijnde is het r gewoon weinig mogelijk :( ) Vandaar dat het ook echt lastig aanvoelt :) maar idd 86% is echt te bizar voor worden en net wat frustratie omdat er zelfs schimmel op mijn ritual geurstokjes groeit :(

Ik ben aan kijken naar experts, maar zie bijna alleen maar experts die gelijk met opties komen van speciale ventilatie mogelijkheden door de gevel heen of meer voor doorslaand /optrekkend vocht. Dit heeft echt alle kenmerken van condensatie.