Rookmelder vertikaal ophangen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37209
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Rookmelder vertikaal ophangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-21 09:03

Ik moet in mijn huis nog rookmelders plaatsen. Maar daarin zit ik met een praktisch probleem. Ivm het moeten testen en bij lege batterij deze moeten kunnen vervangen. Echter mijn plafonds zijn nogal hoog en ik ben ivm knieklachten niet de beste met huishoud trapje op komen. En soms lukt dat domweg niet.

De rookmelders moeten toch regelmatig getest worden, eventueel gestoft en bij een lege batterij (krengen hebben de neiging s nachts leeg te gaan met een irritant piep .... piep.... piep. _-:( ) dan is het dus handig als ik dat gewoon zelf kan en niet afhankelijk van iemand die het voor me moet doen.

Nu bedacht ik me, ik heb overal houten koven en kozijnen. Als ik ze hoog plaats waar ik nog net bijkomen maar vertikaal werken ze dan ook nog?

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man


Bloemetje75
Berichten: 1983
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Rookmelder vertikaal ophangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 09:07

Wij hebben ze al lang aan een muur hangen (o.a. in het trappenhuis). Ik kom er net aan (ik ben ook maar 1meter kabouter) om inderdaad om 2u snachts de batterij te wisselen. Of ze ook dan detecteren wat ze moeten detecteren, heb ik geen ervaring mee gelukkig....

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 09:10

Vertikaal ophangen zou ik niet doen.

Ik zal je vertellen waarom.

Rook stijgt naar boven en gaat als eerste aan je "plafond hangen" Als je rookmelder daar hangt, zal deze de rook het snelst opmerken.

Als jouw rookmelder niet aan het plafond hangt, maar lager en vertikaal, dan kan het zijn dat hij de rook niet of te laat opmerkt. Daarnaast is het ook zo, dat de rook dus aan je "plafond hangt" en dus veel meer/dikker moet zijn voor je vertikaal hangende melder het opmerkt.

Dus ja, je kunt het risico nemen, maar bij een brand telt iedere seconde. Ik zou het niet doen in ieder geval.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17962
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 09:13

Neem even contact op met de brandweer. Die willen je hier, zonder commercieel belang, uitstekend in adviseren en dan weet je tenminste zeker dat ze ook nog doen wat ze moeten doen. En welke compromissen daarin acceptabel zijn.

Het korte, standaard antwoord is 'nee, dat kan niet'. Zie deze pagina: https://www.brandweer.nl/onderwerpen/rookmelders/

Awareness sucks, but so does getting CPR
F. Kooij, TacT2019

Oh, life's a bastard....
....do you need a friend?

DuoPenotti

Berichten: 29279
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 09:15

Tallie1979 schreef:
Vertikaal ophangen zou ik niet doen.

Ik zal je vertellen waarom.

Rook stijgt naar boven en gaat als eerste aan je "plafond hangen" Als je rookmelder daar hangt, zal deze de rook het snelst opmerken.

Als jouw rookmelder niet aan het plafond hangt, maar lager en vertikaal, dan kan het zijn dat hij de rook niet of te laat opmerkt. Daarnaast is het ook zo, dat de rook dus aan je "plafond hangt" en dus veel meer/dikker moet zijn voor je vertikaal hangende melder het opmerkt.

Dus ja, je kunt het risico nemen, maar bij een brand telt iedere seconde. Ik zou het niet doen in ieder geval.

Dit
Rook stijgt op, dus hangt als eerste aan het plafond en bij meer rook komt het pas verder omlaag.
Hang je ze aan de deurpost heb je al tijd verspeelt, tijd die je waarschijnlijk hard nodig hebt.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37209
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-21 09:19

Het belang van rookmelders weet ik, en dat je er wakker van wordt ook. Toen er een lawinepijl door de brievenbus werd gepropt werden we wakker van de klap uiteraard maar nog vooraldoor het gegil van de rookmelder die daar hing.

Maar helaas, dan moet ik iemand vragen die ze kan ophangen en bij lege batterij dan moeten luisteren naar het gepiep en hopen dat iemand dan snel kan komen vervangen. -O-

Het zou niet gaan om in de deurpost maar de houten alkoven zitten redelijk hoog en kom ik net bij. Zo ongeveer 15 cm lager dan het plafond zou net genoeg zijn, :\
Laatst bijgewerkt door karuna op 19-10-21 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 09:20

Als je het overigens echt goed wilt doen, dan bestel je ook meteen een Co2 meter ( die je overigens wel op ongeveer 1 meter boven de grond plaatst, verticaal, in de buurt van je ketel ) En dat is weer omdat Co2 gas heel zwaar is en op de grond neerdaalt.

Maar ik zie ook dat er een tip is gegeven om de brandweer te bellen. Een andere goede tip is om de handleiding van je brandmelder te lezen. Die geeft namelijk precies aan hoe hij moet worden geplaatst. Volg dat advies aub.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37209
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-21 09:21

Co meter heb ik al en die hangt, :j deze moest juist vertikaal hangen. :+ Daarom dacht ik ook hee als de rookmelders ook vertikaal mogen scheelt dat een hoop.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 09:23

karuna schreef:
Co meter heb ik al en die hangt, :j deze moest juist vertikaal hangen. :+ Daarom dacht ik ook hee als de rookmelders ook vertikaal mogen scheelt dat een hoop.


Is een totaal andere melder. Dus die vlieger gaat niet op.

Kijk, de meeste rookmelders van vandaag de dag, hebben een batterij die 5 jaar mee gaat. Als je tenminste een goede rookmelder hebt gekocht.

Mag ik je vragen om een foto te maken van de verpakking? Ik heb nml heel veel te maken met Co2 melders en Rookmelders, dus ik kan waarschijnlijk wel zien of je een goede te pakken hebt. :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17962
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 09:24

Batterijen gewoon standaard vervangen, dan hoef je niet te wachten tot hij gaat piepen. Dus gewoon op correcte plek ophangen en eens per jaar bij voorbaat laten vervangen. Ja, dan moet je nog steeds iemand vragen, maar dat kan dan dus gewoon op afspraak en hoeft niet acuut op het moment dat ze piepen.

Hier zou ik niet te veel problemen in willen gaan zoeken als ik jou was, echt gewoon even de moeite nemen voor die ene keer ophangen en eens per jaar voor de batterijen iemand regelen en ze daar hangen waar ze horen (of per 5 jaar, als dat voor jouw type correct is).

Awareness sucks, but so does getting CPR
F. Kooij, TacT2019

Oh, life's a bastard....
....do you need a friend?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37209
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-21 09:27

https://www.elro.eu/nl/rookmelder-met-1 ... 0-1-6-pack

Ik heb deze. Ja een sixpack. Batterij zou inderdaad wel lang mee moeten. Maar ervaring leert dat ze die 10 jaar nooit redden. Een in de camper, samen met een co melder. 4 voor hier en dan nog een voor iemand die er boven een mistte.
Laatst bijgewerkt door karuna op 19-10-21 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Boras
Berichten: 9945
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 09:27

Ik zou het gewoon ophangen zoals het hoort.

Hoe vaak gaan die batterijen nou leeg. En hoe groot is de kans dat dat midden in de nacht gebeurt?
En al zou het eens gebeuren. Er is toch altijd wel iemand in de straat die kan helpen, dan maar even dat gepiep verdragen. Dat overleef je wel. Als het al ooit zover komt he.

Veiligheid voorop, de rest is bijzaak. Helemaal in deze is mijn bescheiden mening.

Ik ga mee met een voorganger, niet groter maken dan het is.
Laatst bijgewerkt door Boras op 19-10-21 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 09:29

Nou, hij zegt het zelf al. 10 jaar batterij.

Hup, smak dat ding tegen het plafond, en hou je bezemsteel in de buurt voor het geval dat. Maar hier hoef je de komende tig jaar nog geen batterij te vervangen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37209
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-21 09:31

Dan nu nog hulp zien te vinden om ze goed te monteren tegen het plafond. Gaat er nu een alvast tijdelijk hoog tegen de muur. Dat is beter dan in de verpakking blijven.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

truselientje
Berichten: 941
Geregistreerd: 23-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 09:31

Dan laat je hem toch om de 8 jaar vervangen, of 9 jaar. Dan weet je zeker dat je op tijd bent, en qua geld scheelt dat over al die jaren toch ook niet veel.

@Tallie: als jij veel te maken hebt met rookmelders, dan ook met CO-melders denk ik en niet met CO2-melders? Zijn 2 totaal veschillende gassen.

Stal Ikemaheerd, hobbyfokkerij van Welsh A ponies

CastaMickey

Berichten: 7259
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Rookmelder vertikaal ophangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 09:46

Rookmelders gaan voor zover ik weet keilang mee toch? Heb 'm laatst voor het eerst vervangen na jaren, ding werkt (te) goed. Eens in de zo veel jaar worstelen voor een nieuwe batterij is misschien nog te doen toch? Het is niet om de zo veel maanden voor zover ik weet.

Handgemaakte knuffeltjes van jouw eigen paard/pony <3
https://www.bokt.nl/markt/ad/512148/aan ... -paardpony

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 09:54

truselientje schreef:
Dan laat je hem toch om de 8 jaar vervangen, of 9 jaar. Dan weet je zeker dat je op tijd bent, en qua geld scheelt dat over al die jaren toch ook niet veel.

@Tallie: als jij veel te maken hebt met rookmelders, dan ook met CO-melders denk ik en niet met CO2-melders? Zijn 2 totaal veschillende gassen.


CO en Co2 melders, evenals brandmelders en rookmelders. Ik werk voor een NoBo :)

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 09:54

karuna schreef:
Dan nu nog hulp zien te vinden om ze goed te monteren tegen het plafond. Gaat er nu een alvast tijdelijk hoog tegen de muur. Dat is beter dan in de verpakking blijven.


Dot kit ertegen en plakken maar :) Zo deed de brandweer het bij mij ook.

Roodvos

Berichten: 6643
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 09:56

En voor het testen kan je misschien de steel van een (uitschuifbare) plumeau gebruiken?

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Rookmelder vertikaal ophangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 09:58

Andere rookmelders nemen?

Wij hebben Nest, die kan zichzelf controleren en je kunt een test uitvoeren waarbij je op een ronde knop moet drukken. Dat laatste kan ook makkelijk met het uiteinde van een bezemsteel. Ze hangen nu al ruim vijf jaar en we hebben net van de eerste de batterijen vervangen.

2IJsjes
Berichten: 256
Geregistreerd: 31-01-15

Re: Rookmelder vertikaal ophangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 10:03

Bij ons op het werk hangen ze ook aan de muur, omdat wij een schuin systeemplafon hebben waar ze niet op gemonteerd kunnen worden. Wel zo hoog mogelijk op de muur geplaatst met een trapje erbij zijn ze op deze manier beter te bedienen dan op het plafond, je moet dan met een giraffennek staan en dat is niet fijn. En ze werken goed.

Jolliegirl

Berichten: 32953
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Rookmelder vertikaal ophangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 10:14

In welke regio woon je?
Misschien is er iemand die het eben voor je kan ophangen.

En anders kan je aanbellen bij je buren denk ik?


Overal is een oplossing voor.
Niet een probleem zoeken in elke oplossing. Omdenken!

Nayan

Berichten: 316
Geregistreerd: 03-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 10:19

Sakura789 schreef:
Andere rookmelders nemen?

Wij hebben Nest, die kan zichzelf controleren en je kunt een test uitvoeren waarbij je op een ronde knop moet drukken. Dat laatste kan ook makkelijk met het uiteinde van een bezemsteel. Ze hangen nu al ruim vijf jaar en we hebben net van de eerste de batterijen vervangen.


Je kunt de test ook via de app activeren, hoef je niet eens de knop in te drukken. Mijne zijn op netstroom (wel met backup batterij) heb je helemaal geen omkijken naar de batterij.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 10:27

Wij hebben thuis een 4 pack van deze mini rookmelders hangen: https://www.bol.com/nl/nl/p/cavius-comb ... 096354101/

Ze zijn veel kleiner dan de gemiddelde rookmelder dus vallen niet op in huis. En ook een batterij van 10 jaar.

Ik vraag me trouwens wel af of je ná die 10 jaar, dan een nieuwe set rookmelders moet kopen of dat de batterijen vervangen kunnen worden.

speurneusc

Berichten: 5361
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 10:32

karuna schreef:
Het belang van rookmelders weet ik, en dat je er wakker van wordt ook. Toen er een lawinepijl door de brievenbus werd gepropt werden we wakker van de klap uiteraard maar nog vooraldoor het gegil van de rookmelder die daar hing.

Maar helaas, dan moet ik iemand vragen die ze kan ophangen en bij lege batterij dan moeten luisteren naar het gepiep en hopen dat iemand dan snel kan komen vervangen. -O-

Het zou niet gaan om in de deurpost maar de houten alkoven zitten redelijk hoog en kom ik net bij. Zo ongeveer 15 cm lager dan het plafond zou net genoeg zijn, :


lege batterijen heb je echt niet dagelijks

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: HarmanyL en 64 bezoekers