Leuk eerste autootje

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lestria

Berichten: 1068
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 10:47

Ik zou ook voor een japanner/aziaat gaan. Zijn vaak technisch heel degelijke auto's waar je weinig onderhoud aan hebt. Gewoon starten, lopen en rijden vaak fijn.
Hyundai i10 of i20
Suzuki Alto of Swift
Kia Rio

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 10:47

Aangezien TS toch best wat budget lijkt te hebben zou ik niet voor een koekendoos op wielen gaan. Ik zou voor de veiligheid iets meer kreukelzone dan een C1, Twingo, ... willen.
Ik zou idd kijken naar een Suzuki swift, Hyundai i20, Toyota Yaris, Kia rio, ...

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Leuk eerste autootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 10:49

Volkswagen up, staat z’n mannetje op de snelweg en heerlijk handig in de stad.

Yipee

Berichten: 1860
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Re: Leuk eerste autootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 11:14

Beetje afhankelijk van je budget maar ik kan je wel vertellen in welke auto ik naar tevredenheid rij.

Een Opel Agila! Ook wel pausmobiel genoemd want het uiterlijk is verre van sexy haha.
Afbeelding

Mijn moeder heeft hem gekocht met nog geen ton op de teller en inmiddels heb ik hem gekregen en staat hij op 180 duizend. Maar hij rijd eigenlijk nog steeds prima. Denk dat wij hem nu toch wel een kleine 10 jaar bijna moeten hebben. Kwa onderhoud en wegenbelasting kost hij geen drol. Lekker hoge instap, kan veel in maar je moet er niet mee willen racen.

Heb overwogen toch eens te upgraden maar eigenlijk doet hij het gewoon nog prima dus ga hem zelf oprijden.

Dus met wat minder budget en redelijk ruim goedkoop autootje, dat is deze mooie pausmobiel.

NN44
Berichten: 1787
Geregistreerd: 06-06-05

Re: Leuk eerste autootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 11:19

Ik heb al jaaaaren Renault Clio's. Echt een familieding trouwens, want mijn broer heeft er ook een en mijn ouders ook. Mijn vriend en ik hebben ook allebei een Clio. Ik vind het super fijne auto's en ik heb er nooit problemen mee gehad. Volgens mij is het momenteel ook de meest verkochte auto in Nederland. Voor mijn werk rijd ik veel in Golfjes of Opel. Dat zijn ook fijne auto's, maar weer een stukje duurder dan de Clio.

Earth

Berichten: 7904
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 11:25

NN44 schreef:
Ik heb al jaaaaren Renault Clio's. Echt een familieding trouwens, want mijn broer heeft er ook een en mijn ouders ook. Mijn vriend en ik hebben ook allebei een Clio. Ik vind het super fijne auto's en ik heb er nooit problemen mee gehad. Volgens mij is het momenteel ook de meest verkochte auto in Nederland. Voor mijn werk rijd ik veel in Golfjes of Opel. Dat zijn ook fijne auto's, maar weer een stukje duurder dan de Clio.

Wij zijn ook erg tevreden met de Clio :j

En ik ben de Skoda fabia die we eerder hadden eeuwig dankbaar, want ik heb een heel zwaar ongeluk gehad maar de auto heeft mij echt heel goed beschermd waardoor ik maar licht gewond ben geraakt.

IndianSu

Berichten: 219
Geregistreerd: 23-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 11:29

Winged schreef:
IndianSu schreef:
Naast de dingen die al genoemd zijn: trek het kenteken van de auto na bij RDW. Kijk dan vooral of de auto geïmporteerd is - GEEN geïmporteerde auto kopen! Meestal is er een reden dat die geïmporteerd zijn, ze zijn bijv. in het buitenland total loss gereden, opgeknapt en afgevoerd naar Nederland. Helaas is het heel vaak zo dat leuke en verdacht goedkope auto's geïmporteerd zijn. Verder zou ik kijken naar een kilometerstand tot 200.000. Heel weinig kilometers bij een wat oudere auto zou ik niet doen, dit zijn dan vaak korte ritjes geweest en veel stilstand, erg slecht voor de auto.

Dikke kul dit. Er rijden heel veel geïmporteerde auto's rond in NL. Bij een import moet je het chassisnummer checken. Mijn auto is ook een import en heeft een schoon verleden.


https://www.autoverleden.nl/import-auto/#t2

Ik denk dat het met import auto's een beetje hetzelfde is als met import paarden. Je moet weten waar je op moet letten en goedkope import is 9 van de 10 keer hier met een reden.

Kairos
Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 11:47

Bij import hangt het er ook vanaf wie het geimporteerd heeft. Sommige leasemaatschappijen ook auto’s (types die hier niet geproduceerd worden), dus het hoeft niet slecht te zijn. Alleen ik zou persoonlijk alleen import doen als je weet dat het via een leasemaatschappij is gegaan.

Danuah

Berichten: 453
Geregistreerd: 16-06-15

Re: Leuk eerste autootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 11:53

Hier is ook altijd gezegd: koop geen Franse auto.
Ik rijd nu in een Ford Fiesta, wat een prima auto is! Niet te groot, niet te klein. Ondertussen wel opzoek naar een ander omdat deze naar mijn broer gaat. Ik ga denk voor de Kia Rio (uit 2012 oid). Bij voorkeur nog een slag groter en niet zo laag op de weg, maar helaas geen geldboom. :+

crow
Berichten: 2426
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 11:55

fiat punto vond ik een hele fijne auto. Ik had een diesel en alleen ingeruild omdat we naar 1 auto gingen.

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 11:56

NN44 schreef:
Ik heb al jaaaaren Renault Clio's. Echt een familieding trouwens, want mijn broer heeft er ook een en mijn ouders ook. Mijn vriend en ik hebben ook allebei een Clio. Ik vind het super fijne auto's en ik heb er nooit problemen mee gehad. Volgens mij is het momenteel ook de meest verkochte auto in Nederland. Voor mijn werk rijd ik veel in Golfjes of Opel. Dat zijn ook fijne auto's, maar weer een stukje duurder dan de Clio.


De Renault Clio staat t/m september 2021 op een 18de plaats qua verkoopcijfers met 3.016 verkochte auto's. Op 1 staat de Kia Niro met 7.737 verkochte exemplaren.

Ik moet gewoon altijd dit soort feitjes even checken :o Afwijking.

Niet dat het verder wat uitmaakt natuurlijk :)

paddington

Berichten: 2469
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 12:23

laura1987 schreef:
Wellicht slim om een budget eraan vast te plakken.
Zelf zweer ik bij Seat. Seat Leon of Seat Ibiza zou ik aanraden.



Idd heerlijke auto 's om in te rijden.
Ik heb nu een leon en buiten de sportieve look rijdt het ook gewoon goed.

Zoolgangster

Berichten: 9581
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 12:25

Rytir schreef:
Ik ben na 11 jaar nog steeds heel blij met mijn ford kaa. En mijn garage zegt ook, niet meer weg doen want behalve het normale onderhoud heb ik er nauwelijks kosten aan. Het is een zuinige en degelijke auto, kost weinig aan wegenbelasting en als je op de snelweg 120 rijdt klinkt het niet alsof je een naaimachine op de achterbank hebt staan :D


Dochterlief heeft ook een tweedehands ford Ka, rijdt prima, betaalbare vaste kosten en inderdaad, 120 klinkt niet als het einde van de wereld, wat bij veel kleinere auto's nogal anders is. :')
Alleen de ruimte in de kofferbak is wat klein. (Kever-model)

xSwanHeart

Berichten: 4422
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 12:28

Ford Ka en Ford Fiesta zijn inderdaad prima auto's, ook leuk om te rijden. Kies je echt voor betrouwbaarheid, dan zou ik voor een Toyota gaan, bijvoorbeeld een Yaris. Tuft onder alle omstandigheden door, alleen wel wat minder sportief dan een Ford.

purny

Berichten: 27484
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Leuk eerste autootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 12:33

Mijn eerste autootje was een Smart, was geen goed plan om er hard mee over de snelweg te rijden :D
Mijn tweede auto was een Swift 1.3 geweldig ding, kostte me niet veel aan aanschaf en onderhoud.

Ik vind Kia's ook hele leuke en goede auto's volgens mij

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Leuk eerste autootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-21 12:38

Wauw, dankjewel voor de vele tips alweer! *\o/*

laura1987

Berichten: 7129
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 12:43

paddington schreef:
laura1987 schreef:
Wellicht slim om een budget eraan vast te plakken.
Zelf zweer ik bij Seat. Seat Leon of Seat Ibiza zou ik aanraden.



Idd heerlijke auto 's om in te rijden.
Ik heb nu een leon en buiten de sportieve look rijdt het ook gewoon goed.


Dat zeker en kwa onderhoud heb ik echt minimale uitgaves gehad aan mijn Seat Ibiza’s en Leon’s.
De enige reden waarom ik ze inruilde was omdat we groter wilden, dus van Seat Ibiza naar een Seat Leon en van Seat Leon naar Seat Leon station.

Mijn zus en moeder rijden nu door ons ook een ibiza en leon :D

purny

Berichten: 27484
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 12:43

Yipee schreef:
Beetje afhankelijk van je budget maar ik kan je wel vertellen in welke auto ik naar tevredenheid rij.

Een Opel Agila! Ook wel pausmobiel genoemd want het uiterlijk is verre van sexy haha.
[ [url=m/QbZU5c.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hij is mooier dan de multipla!

CRos95

Berichten: 3382
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 12:44

crow schreef:
fiat punto vond ik een hele fijne auto. Ik had een diesel en alleen ingeruild omdat we naar 1 auto gingen.

Hier ook en inmiddels staat de tweede al op de oprit. Heb de mijne helaas moeten inruilen voor een benzine. Anders had de eerste er nog gestaan :)

AbleToDream

Berichten: 778
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Re: Leuk eerste autootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 12:51

Hier een 3e hands Toyota Aygo 5 deurs van 9 jaar oud met airco waar ik ondertussen al 5 jaar mee rond rijd, heeft me al tot in Duitsland gebracht en op die 5 jaar nog maar 1 keer iets moeten laten vervangen. Destijds heb ik mijne gekocht voor 5000. Oke ze zijn niet zo zwaar en modieus als andere duurdere merken maar als je veilig rijd en geen rare stoten gaat uitsteken is dat een top autotje om te starten.

Ik zie die van mij zeker nog 6 jaar langer meer gaan op zijn minst

xPabloBokt

Berichten: 9392
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Leuk eerste autootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 13:05

Ik zou met een budget van 5000 ook voor meer auto gaan dan een Aygo, zeker de modelletjes uit 2010. Ik vind die persoonlijk echt Plastic Fantastic en ze zitten ook niet lekker als je wat langer moet rijden. 120 vind ik al een far stretch :+

Ik rij dan liever in mijn Polo uit 2004. Ik zou dan ook een Polo aanraden, met een budget van 5000 eventueel wat jaartjes jonger (ik heb voor de mijne 3600 incl. garantie betaald). Heb climate control en cruise control, vijfdeurs en elektrische ramen voor. Gekocht met 149dkm op te teller, inmiddels 165dkm en rijdt nog steeds dikke prima!

Hier vers uit de wasstraat:
Afbeelding

Je hebt van deze ook de facelift variant, die zijn wat jonger (vanaf 2005, 9n3). Daar zou je eventueel naar kunnen kijken, maar ik denk dat je met jouw budget eventueel ook al een prima Polo 6r kunt kopen (vanaf 2009).

Colaaa

Berichten: 4121
Geregistreerd: 15-08-08
Woonplaats: Zorgvlied.

Re: Leuk eerste autootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 13:11

Mijn 1ste auto was een opel corsa uit 99, hele fijne jaren mee gehad!
Nu sinds een paar weken heb ik een Seat MII onder de kont, wat een heerlijke auto !
Vergelijkbaar met een VW UP, relatief klein, compact sportief en ligt heel fijn op de weg.

Earth

Berichten: 7904
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Leuk eerste autootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 13:18

Ook vanwege de veiligheid zou ik wegblijven bij Aygo's, Ka's en dat soort kleine gebakjes. Die hebben toch weinig kreukelzone waardoor je minder beschermd bent tijdens een ongeluk. (weet niet of hier cijfers van zijn, maar dat werd eens gezegd tijdens een Ambulance programma in Engeland. Dat ze veel meer verwondingen zien bij die kleine auto's).

Anoniem

Re: Leuk eerste autootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 13:23

Veel verschillende auto's gezien en ook wel gereden. Geen enkel merk wat veiligheid kan garanderen bij 2de hands auto's. Maar mijn voorkeur blijft bij vag. En dan voornamelijk de Mk4. Deze hebben goeie motoren, zijn niet kapot te krijgen (op slijtage onderdelen na natuurlijk). En comfort is gewoon groot. Duur hoeven ze niet te zijn.

amigamia

Berichten: 830
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 13:30

Mijn dochter heeft sinds dit jaar haar rijbewijs en heeft een Suzuki swift gekocht . 15 jaar oud . Goed onderhouden . Start altijd gelijk . Ze heeft het gekocht voor €2500 . Ze is er erg blij mee .