Buren vochtprobleem door mijn stoken?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
nuscaniels

Berichten: 1967
Geregistreerd: 17-05-14

Buren vochtprobleem door mijn stoken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-21 21:56

Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen gezien ik zelf het niet helemaal snap.
Okt 2019 kocht ik mijn 2 onder 1 kap.
Vorige bewoners hadden een gaskachel welke vlakbij de gedeelde muur met de buren zat. Deze kachel stond het jaar rond aan en zeker rond deze tijd op 22 a 23 graden al. Dit en een klein kacheltje in de voorkamer was de enige verwarming. Daarnaast hadden ze een elektrische ontvochtiger.

Nov 2019 is de gaskachel tijdens onderhoud afgekeurd wegens te hoge co2 uitstoot. Tot aan mei 2020 heb ik alleen maar de woonkamer verwarmd gehad met 2 elektrische radiatoren.

Juni 2020 zijn er in elke ruimte radiatoren geplaatst. Waarvan die in de keuken grenst aan de muur met de buren en 1 in de hal ook.

Nou kwam de buurvrouw vanochtend om te melden dat hun vocht en schimmelproblemen hebben in hun voorraadkast welke tegen de muur aanzit en dat ze veel heeft moeten weggooien. Zelfs fotoalbums zijn aangetast. Zij hebben de kachel overdag van 7 uur in de ochtend tot 22.00 op 20 graden en 's nachts op 18.
Ik heb vorig jaar overdag de kachel op max 19 gehad vanaf eind dec tot eind maart en snachts op max 16.
Nu de afgelopen 3 weken is die om de 2 a 3 dagen een 1.5 a 2 uur aangeweest tot max 17 graden. Op werkdagen blijft die uit en dan is het in huis 13 tot 15 graden.

Bij mij is de hele muur kurkdroog, alle meubels die ertegen staan ook en de vloer ook. Kunnen zij inderdaad zulke vochtproblemen hebben doordat ik het niet dagelijks tot 20 graden stook?
De muur tussen ons is ruim 18 meter lang en het probleem bij hun concentreert zich op 1 plek erg en een ander plekje een heel klein beetje.

Het leven is als een kerstmuts


Zinzi_jewel

Berichten: 8695
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Buren vochtprobleem door mijn stoken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 22:06

Ik zou zeggen dat dat niet door jou komt .
Denk een expert ( verzekering) erbij halen. Dat gaat uitkomst bieden

Chasing Dreams ...

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Buren vochtprobleem door mijn stoken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 22:12

Niet zelf klooien. Probleem zit bij hun dus laat hen het uitzoeken met een expert. Pas dan kun je verder. En dan nog zul je heel sterk staan.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

nuscaniels

Berichten: 1967
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-21 22:14

Ik ga zondag even bij ze langs, moet morgen en overmorgen heel de dag werken.
Ik denk ook dat het bij hun ligt, ik begrijp dat zij denken dat het komt door mijn minder stoken gezien ze er al 30 jaar wonen en nooit dit probleem hebben gehad maar ik zou eerlijk niet weten wat ik fout doe.
Kan mij niet voorstellen dat het door te weinig stoken komt maar ben ook een leek daar in.

Het leven is als een kerstmuts

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 22:15

Sinds wanneer ben jij als buur verantwoordelijk te houden voor de vochthuishouding van he buren?

Of zijn ze bereid jou stookkosten vergoeding te verstrekken om vanuit jouw huis hun kant van de muur droog te stoken?

Rare casus. Sneu voor hun, maar wel echt hun eigen probleem. Dikke kans dat hun kachels niet zo droog stoken.
Hoop dat je er met ze uit komt.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

BOTtraining
Berichten: 131
Geregistreerd: 22-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 22:16

Wat gek dat het dan precies op maar 1 plek is. Ik ben absoluut geen bouwkundige, maar je zou zeggen dat als het probleem vanaf jullie kant zou komen, het zich niet perse zou concentreren op maar 1 plekje.
Buiten dit alles kan het nooit zo zijn dat de buren verwachten dat jullie kosten moeten maken om extra te stoken.
Ik zou gewoon jouw inboedel/wa verzekering doorgeven en de buren verzoeken dat zij zich tot hen wenden. Zij zullen aan jouw verzekering moeten bewijzen dat het probleem bij jou vandaan komt. Dit betekent dat zij een deskundige in moeten schakelen.

Zou zo ver mogelijk bij welles/nietes weg blijven als ik jou was. Dit komt de relatie niet ten goede. En als je de naam van je verzekering doorgeeft dan toon je ook goodwill om het op te lossen. En dan mogen de deskundigen uit gaan zoeken waar het probleem precies ontstaat.

Padoertje
Berichten: 1489
Geregistreerd: 12-06-15

Re: Buren vochtprobleem door mijn stoken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 22:27

Wat hebben de buren in de afgelopen 30 jaar gedaan om hun woning te isoleren/ verbeteren? Grote kans dat ze zelf vocht van onder het huis aantrekken, omdat de kruipruimte niet voldoende gevuld is met zand of ander isolatiemateriaal. Ik zou inderdaad even langs gaan en meegeven dat jij zelf geen vochtplekken hebt. Verzekeringsgegevens doorgeven zodat ze het met hun eigen verzekering op kunnen nemen en een deskundige verder onderzoek kan uitvoeren. Ben wel benieuwd wat de oorzaak is.

Training, verkoop, fok-en opfok van talentvolle dressuurpaarden.

Eldmodur

Berichten: 53
Geregistreerd: 09-03-21
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 22:30

Het zou inderdaad kunnen dat de kou in jouw huis problemen geeft op de woningscheidende wand. Ik zal 't proberen uit te leggen. Hoe warmer de lucht hoe meer vocht die kan bevatten. Als deze lucht tegen iets kouds botst (een koude muur) koelt ie af en kan de lucht ineens minder vocht bevatten. Het vocht wat niet meer in de lucht past, condenseert op het koude oppervlak. Dat geeft vochtplekken en schimmelproblemen.
Waarschijnlijk is het bij de buren in die ruimte (te) vochtig en kan extra ventilatie of een goede vochtvreter al helpen.
Via rechtsbijstand kan je onderzoek laten doen door een bouwfysisch adviesbureau. Het is in elk geval niet zo dat je de verwarming omhoog moet draaien om problemen bij de buren te voorkomen: de buren kunnen beter ventileren en eventueel wat extra isoleren.

Roller coasters would be so dull, without their strange, mysterious tracks. I guess our destiny tends to like this idea a lot...

santie

Berichten: 1386
Geregistreerd: 27-03-05
Woonplaats: Hippolytushoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 22:40

Dat kan en kan aan de constructie van de huizen liggen. En daar kan jij niets aan doen. Maar het kan ook zijn dat het huis van de buren een hoge vochtigheidsgraat heeft en door het flinke stoken moet dat vocht ergens heen. Ze hebben natuurlijk niet voor niets een lucht ontvochtiger staan.

Daarbij kan je stoken wat je wilt, maar als het vocht niet weg kan, krijg je schimmel.
Laatst bijgewerkt door santie op 14-10-21 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Buren vochtprobleem door mijn stoken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 22:46

Kan best, maar dat kan een expert het beste bepalen.

Rintah

Berichten: 2919
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 23:03

Eldmodur schreef:
Het zou inderdaad kunnen dat de kou in jouw huis problemen geeft op de woningscheidende wand. Ik zal 't proberen uit te leggen. Hoe warmer de lucht hoe meer vocht die kan bevatten. Als deze lucht tegen iets kouds botst (een koude muur) koelt ie af en kan de lucht ineens minder vocht bevatten. Het vocht wat niet meer in de lucht past, condenseert op het koude oppervlak. Dat geeft vochtplekken en schimmelproblemen.
Waarschijnlijk is het bij de buren in die ruimte (te) vochtig en kan extra ventilatie of een goede vochtvreter al helpen.
Via rechtsbijstand kan je onderzoek laten doen door een bouwfysisch adviesbureau. Het is in elk geval niet zo dat je de verwarming omhoog moet draaien om problemen bij de buren te voorkomen: de buren kunnen beter ventileren en eventueel wat extra isoleren.


Máár, dan zou het vocht probleem aan de muur van ts moeten zitten (Tenzij de buren de voorraadkast koelen :+ ) en zou je het niet zo plaatselijk verwachten als dat hier het geval is.

SjonnieZ

Berichten: 2254
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 23:09

Dees schreef:
Sinds wanneer ben jij als buur verantwoordelijk te houden voor de vochthuishouding van he buren?

Of zijn ze bereid jou stookkosten vergoeding te verstrekken om vanuit jouw huis hun kant van de muur droog te stoken?

Rare casus. Sneu voor hun, maar wel echt hun eigen probleem. Dikke kans dat hun kachels niet zo droog stoken.
Hoop dat je er met ze uit komt.



Dit dus..

nuscaniels

Berichten: 1967
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-21 23:18

Dank jullie voor de uitleg en de adviezen.
Huis is uit 1920. Hun kant vangt meer zon en heeft dubbel glas.
Kelder hebben ze dichtgemaakt.
Hoeveel ze ventileren in de woonkamer weet ik niet.
Bij mij staat of heel de dag of een paar keer per dag een uurtje mijn keukenraam open voor de katten. Pas van de winter hou ik die dicht.
Mijn kant heeft enkel glas.

Sinds vorig jaar zijn de problemen bij hen onstaan, vanaf dat ik dus cv heb. Het jaar dat ik enkel met elektrische radiatoren wat plaatselijke warmte creëerde hadden ze nog geen problemen en met de vorige bewoners ook niet.

De ontvochtiger stond in mijn huis bij de vorige bewoners, zij hebben er geen.

Het zijn hele fijne prettige buren en ik zou het heel vervelend vinden als het komt door iets wat bij mij niet goed zit, maar ik kan het mij in dit geval niet voorstellen dat mijn minder en met lagere temperatuur stoken zoveel effect heeft.

Het leven is als een kerstmuts

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Buren vochtprobleem door mijn stoken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 23:42

Nogmaals: dit heeft niets met aardig of met jou persoonlijk te maken. Speel gegevens van je verzekering door, zeg ‘o wat erg voor jullie hopelijk snel opgelost’ en gedaan.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

LWDaisy

Berichten: 4718
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 05:49

Ik ben ook maar een leek, maar mij lijkt het raar dat jij moet gaan stoken om je buren hun huis vochtvrij te houden.

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

pluisbeer

Berichten: 953
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 07:37

Misschien is er met de aanleg van de verwarming iets mis gegaan, dat er water lekt.
Ik heb dit probleem ongeveer andersom gehad. Muur onder de schimmel van de woonkamer, tegen hun keukendeur. Advies van de woningbouw gehad on harder te stoken, ze hadden metingen gedaan naar mijn stookgedrag(was nogal zuinig). Na paar jaar bleek hun afvoer van het keukenblok niet goed te zijn. Pas toen het water bij hen door de grond omhoog kwam is het ontdekt. Mijn muur had het al paar jaar opgezogen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Buren vochtprobleem door mijn stoken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 07:45

Vermits het maar op 2 plekken voorkomt zou ik eerst op zoek gaan naar een eventueel lek.
Tweede mogelijkheid is een koudebrug. Die heeft er waarschijnlijk dan al vanaf de bouw gezeten, maar het kan zijn dat het effect daarvan gemaskeerd was door het huis heel warm te stoken.
Als het probleem zou zijn dat jouw huis te koud is zou ik verwachten dat het over de hele muur vochtig zou zijn. En zelfs dan is het niet jouw taak het huis van de buren warm te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 07:46

waarschijnlijk was dat de reden waarom bewoners het hele jaar de kachel aan had,

gewoon een expert erbij halen. dat is de enige die kan aantonen waar het mogelijk lekt/vocht vandaan komt.

misschien wel vanuit hun badkamervloer

MarliesV

Berichten: 15148
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Buren vochtprobleem door mijn stoken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 07:51

Inderdaad een expert (onafhankelijk) inschakelen om dit uit te zoeken, juist om de relatie met je buren goed te houden.

Want jouw huis meer opstoken, voor hen, zou ik niet doen gezien de kosten en voor jou niet de noodzaak.
Maar je wilt het ook niet 'in de kou' laten staan, dat is erg netjes van je.

Zit er geen spouw tussen de woningen? Anders zou je nog kunnen kijken of daar isolatie in kan, zodat je de koudebrug tussen jouw huis en die van de buren oplost.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

zonnebloem18

Berichten: 24819
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Buren vochtprobleem door mijn stoken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 08:19

Wel makkelijk besloten door de buren dat het aan jou ligt. Hebben ze wel iemand ingeschakeld om er naar te laten kijken?

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

ElCamino

Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Buren vochtprobleem door mijn stoken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 08:28

De buren moeten een expert inschakelen, niet jij.
Die vexpert kan vaststellen waar het vandaan komt en dán pas zou een vervolgstap kunnen zijn dat ze bij jou komen kijken..
Mocht het dan volgens een officieel rapport idd bij jou vandaan komen dan pas actie ondernemen.

DubbelFun

Berichten: 88478
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 08:28

De buren zouden die kastdeur eens een tijd open moeten laten staan zodat ze die met hun eigen verwarming droger kunnen stoken en niet met de verwarming van de buren ;) .

Verder hebben de meeste huizen toch allang wel een spouwmuur, maar bij oudere huizen hoeft dat niet het geval te zijn en kun je eerder vochtproblemen krijgen.

Cookies
Berichten: 6564
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Buren vochtprobleem door mijn stoken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 09:19

Hahahah dat zou wat zijn, dat we de buren gaan vragen om harder te stoken zodat jij minder hoeft te stoken.

Come over to the dark side, we have cookies!

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Buren vochtprobleem door mijn stoken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 09:28

Dat vocht probleem zit bij jou buren in huis, bijna altijd is een tussen muur dubbelsteens en als jij geen vochtproblemen hebt is zou ik dnken dat hun eerder ergens een lekkage hebben.
Kan best zij hun kelder dicht hebben gemaakt het niet juist gedaan hebben en als het een hoogwater gebied is kan er ook water in de kelder staan wat omhoog komt.

Leuke cadeautjes, https://www.yoursdesign.nl Of een toffe fotoshoot bij @maikesmitsphotography op insta gram, met BRAM10 krijg je een leuke korting.

Iris82

Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 09:40

Sclimpre schreef:
Vermits het maar op 2 plekken voorkomt zou ik eerst op zoek gaan naar een eventueel lek.
Tweede mogelijkheid is een koudebrug. Die heeft er waarschijnlijk dan al vanaf de bouw gezeten, maar het kan zijn dat het effect daarvan gemaskeerd was door het huis heel warm te stoken.
Als het probleem zou zijn dat jouw huis te koud is zou ik verwachten dat het over de hele muur vochtig zou zijn. En zelfs dan is het niet jouw taak het huis van de buren warm te houden.


Dit!

Ik (als oud-schadebehandelaar verzekeringen) zou hier absoluut zelf niet iets van vinden of zeggen tegen de buren. Laat hier aub een expert bijkomen.

Om precies te zijn, wie eist die bewijst. Laat de buren maar onderbouwen waarom het mogelijk zou zijn dat door jouw (niet-) stoken, zij een probleem hebben. En als ze dat onderbouwd hebben met een rapport van een expert en je bent via de officiële weg aansprakelijk gesteld (wat 99% zeker niet gaat gebeuren) dan kun je altijd je eigen rechtsbijstandverzekering nog inschakelen.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: __Amber__, Anoukjuuuhh, GrapeshotBot, Serena_Milco en 23 bezoekers