Manieren om te besparen op verwarmingskosten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jiehaaa

Berichten: 5070
Geregistreerd: 28-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 16:43

Vorige winter ben ik begonnen met ‘s morgens koud afdouchen. Dus eerst gewoon warm, maar daarna ijskoud. Dat went echt, je innerlijke kachel gaat flink aan het werk. Die winter heb ik de verwarming zelden boven de 18,5 graad gehad, terwijl ik in het verleden 20 graden het minimum vond. Ik ben benieuwd of dat deze winter weer gaat lukken.

Verder zijn goede pantoffels een must voor mij, en een lang wollen vest.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 01:49

Hier 12 radiatoren,elke kamer en ruimte 1. Dit om koudebruggen te voorkomen. Alleen de kelder is zonder.
Jaloers op degene waar het zo warm wordt in huis met dit zonnetje. Hier was het 13.5 graad in huis om 12.00 uur en bij thuiskomst om 22.15 14 graden.

Alleen met die warme weken in de zomer is het echt heerlijk in huis. Pas vanaf een uur of 3 in de middag komt de zon in de woonkamer. Is hier dan prima uit te houden.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Manieren om te besparen op verwarmingskosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 19:24

Ik heb het altijd warm, de cv hoeft van mij niet boven de 18 graden, maar….. mijn man heeft het altijd koud en begint pas bij 22 graden te functioneren.
‘s Nachts heb ik de ramen in de slaapkamer op de kiepstand. Mijn man heeft al weken een winterdekbed met fleecedeken en ik zweet m’n bed uit met een katoenen zomerdekbed. Het vreemde is dat hij heel koud doucht en ik heel warm. Aangezien ik mij dag en nacht rot zweet, douche ik 2 x per dag. Daar moet ik op gaan bezuinigen van mijn man. Tja, hoe dan?

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 19:45

DuoPenotti schreef:
Maar sommige mensen hebben het ook niet snel koud.
Kijk ik naar een schoonzusje en schoonmoeder, daar ga ik altijd met extra dik vest heen.
Maar die hebben het zelf echt niet koud en zitten dan in een dun bloesje.
Zeker mijn schoonzusje kan het echt wel betalen en over milieu heb ik ze nog nooit gehoord. Maar die hebben het gewoon niet koud wanneer ik dat wel zo ervaar.


En veel mensen kunnen niet tegen de verwarmingswarmte of vinden het niet prettig. Ik wordt liever warm door wat extra kleding/dekentje dan de warmte van een verwarming. Krijg het er altijd een soort van benauwd van.

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 19:50

superpony schreef:
Vroeger vond ik in ene koud bed stappen ook echt lekker. Sliep ook veel zonder dekbed.

Maar tegenwoordig doe ik einde van de middag raam dicht en straks wil ik dan wel een beetje de kamer verwarmen.

Voor ik naar bed ga zet ik het raam op ventilatie stand, want met een dicht raam slapen, vind ik ook niet fijn. Maar gooi over mn dekbed een fleece deken. Mn dekbed is warm zat, maar als ik er koud in ga, warm ik soms slecht op en val ik niet in slaap.
Maar ik vind fleece over een dekbed wel ideaal daarvoor.

Bij mn oude dekbed deed ik wel een slaapzak open erover in de winter.


Ik doe met koud weer de fleecedeken IN m'n bed. Dat is echt heerlijk warm. Ik heb een grote deken en leg hem zo op m'n matras dat ik aan voeteneinde heel veel fleecedeken over heb. Ik ga op de fleecedeken liggen en sla de fleecedeken bij m'n voeten weer terug omhoog richting m'n gezicht (moeilijk uit te leggen). En daarover m'n dekbed. Als ik dan in m'n bed stap dan lig ik niet tussen een koud matras en koude deken.
Lekker het raam open en heerlijk warm ub bed.
Alleen wat minder als je eruit moet :D

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 23:48

Om snel op te warmen ookal kost het wel beetje stroom; stofzuigen.
Is intensief en je stofzuiger blaast volop warme lucht uit.
Vanochtend de benedenverdieping goed gezogen en ik had het goed warm ondanks de toen 14 graden op de thermostaat.

Fleecedeken in bed ga ik ook maar proberen. Ik ben heel slecht in opwarmen, heb de ziekte van Raynaud en daarbij winterhanden en tenen.

DuoPenotti

Berichten: 29440
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Manieren om te besparen op verwarmingskosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 08:31

nuscaniels
is een elektrische deken dan niets voor je?
Die zet ik aan voordat ik ga slapen en uit als ik er in stap, maar dan is het lekker warm.

En als hoeslaken gebruik in in de winter badstof, dat voelt ook warmer aan.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 16:21

DuoPenotti schreef:
nuscaniels
is een elektrische deken dan niets voor je?
Die zet ik aan voordat ik ga slapen en uit als ik er in stap, maar dan is het lekker warm.

En als hoeslaken gebruik in in de winter badstof, dat voelt ook warmer aan.


Elektrische deken heb ik, maar dan moet het wel echt vriezen voordat ik die nodig heb. Vind het ergens ook wel eng die zonder toezicht een half uur aan te zetten.
Molton is ook van dat badstof, hoeslaken kan ik eens naar kijken. Afgelopen 2 nachten had ik voorverwarmd bed door de katten en hebben er 2 de nacht door mij warm gehouden.

1e winter hier had ik helemaal geen verwarming, alleen 2 elektrische kachels die ik overal meesleepte dus elk jaar gaan we een stapje verder qua warmte en comfort.

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Manieren om te besparen op verwarmingskosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 16:51

Dubbele jersey is in de winter ook erg fijn.
Lekker warm.

Cynthia82

Berichten: 9305
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Manieren om te besparen op verwarmingskosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 10:22

Hele goede tips komen er voorbij :)

Ik heb een jaren 30 hoekwoning die slecht geisoleerd is. Vroeger heeft er naast mijn huis nog een huis gestaan, maar die is gesloopt om de straat door te kunnen trekken naar het dorp. Dus ik heb een enkelsteens buitenmuur, dus spouwmuur isolatie is al geen optie.

De kruipkelder is ooit volgestort met beton, dus daar kan ik ook niets meer mee. Ooit wil ik wel kunststof kozijnen met HR++ glas, maar dit jaar ga ik voor de goedkopere oplossingen zoals folie achter de radiatoren (wat hier ook een uitdaging wordt, want mijn radiatoren zijn helemaal ingebouwd in een ombouw, ik heb er nu al zin in....) en gordijnen. Misschien wel de isolerende die ik hier voorbij zag komen :)
En op mijn keukendeurraam en mijn enkelglas badkamerraampje ga ik denk ik die folie plakken, aangezien daar verder geen raambekleding voor hangt.
Het valt nu nog mee binnen, 's ochtends 18 graden (gelukkig heb ik de hele dag de zon op mijn huis staan), maar als het echt koud wordt in de winter, wordt het rustig 11 graden binnen.

Ik lees weer lekker mee!

Jester_

Berichten: 12261
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 10:24

Nymbous schreef:
Matheno schreef:
Infrarood verwarming misschien?

Wij wonen in een relatief oud huis wat nog niet goed is geïsoleerd, en hebben allebei op onze werkkamer een infraroodpaneel. Zo hoeft de rest van het huis niet onnodig gestookt te worden.


Werken die panelen fijn voor wat grotere kamers of alleen kleiner? En
zijn die het waard qua stroom verbruik?

Ik wil die misschien ook aan gaan schaffen! Wij hebben een oude boerderij en het is nu al 18 graden... Hou mijn hart vast voor de winter qua stookkosten...


Ik had zulke in mijn oude woning. Vreten stroom bij het leven en heel plaatselijk warm, alleen recht eronder

Marije_jiplover

Berichten: 25317
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 10:46

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tips uit een artikel in de Volkskrant van vanmorgen, dat wel aansluit bij dit topic.

Cynthia82

Berichten: 9305
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 12:17

Ik zou wel eens tips willen lezen waar ik echt iets aan heb (zoals isolerende grodijnen die hier voorbij kwamen. Ik had géén idee! :)* ) Dit soort tips zijn zo voor de hand liggend.. Ik snap sowieso niet dat er mensen zijn die ruimtes verwarmen waar ze amper komen, deuren open laten staan, kraan open laten staan, veel te kleine wasjes draaien, alles in de droger doen en ga zo maar door :)

C_estmoi

Berichten: 443
Geregistreerd: 14-02-13

Re: Manieren om te besparen op verwarmingskosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 13:06

Wij zijn afgelopen voorjaar verhuisd naar een woning uit 1926 die - logischerwijs - niet briljant geïsoleerd is.. De achterzijde boven heeft over bijna de gehele breedte een nieuwe dakkapel met isolatie en dubbel glas, maar die aan de voorzijde (onze slaapkamer..) wordt pas volgend jaar vervangen.
Naar aanleiding van het topic heb ik wel al bedacht dat ik sowieso folie op de enkelglas-ramen plak, maar mijn ideale scenario zou zijn om toch ook de stukjes wand/plafond in de dakkapel iets beter geïsoleerd de winter door te helpen..
Het gaat om delen die bekleed zijn met schrootjes, en we weten van de andere dakkapel dat tussen deze schrootjes en de rabatdelen van buiten alleen wat lucht zit ;) Zeker ruimte voor verbetering dus.. Als er nog iemand ideeën heeft hoe dit - voor niet al teveel geld, want tijdelijk - aan te pakken, dan hoor ik het heel graag!

jiehaaa

Berichten: 5070
Geregistreerd: 28-08-05

Re: Manieren om te besparen op verwarmingskosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 13:10

Je zou er plafondtegels op kunnen plakken. Materiaal lijkt op piepschuim maar kan ook iets anders zijn.

DuoPenotti

Berichten: 29440
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Manieren om te besparen op verwarmingskosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 13:24


nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 13:25

Soms als ik zo bereken wat het isoleren allemaal kost en wanneer je dat terugverdiend heb vindt ik het qua geld de moeite niet waard.
Compleet huis nieuwe kozijnen en triple glas is ongeveer 20.000 euro, zolder isoleren (zelf doen 1500) is 6000 als ik het laat doen.
Buitenkant isoleren een goede 19000 incl subsidie.
Dan zou ik nog vloerisolatie kunnen laten doen.
Tuurlijk het huis wordt comfortabeler en milieutechnisch zal het vast beter zijn dan stoken voor de buitenwereld maar voordat ik ruim 50.000 euro aan investering terugverdien in mijn stookkosten zit ik denk ik al in een bejaardenhuis.

Ter idee, afgelopen jaar met die koude winter is mijn totale jaarrekening 1700 euro en een 500 euro aan petroleum.
Van die 1700 euro is bijna 300 elektra.
Dus 1400 + 500 is 2100. De maanden dat ik niet stook is mijn gasverbruik 3 a 4 kuub, dat is ongeveer 25 euro.
12x 25 is 300 euro. 2100 -300 is 1800 euro. Stel dat ik ruim 2/3 zou kunnen besparen. Scheelt mij dan 1200 euro per jaar.
Investering 50.000 euro, 1200 per jaar besparen. Dan zit ik na 30 jaar nog steeds niet aan wat ik heb uitgegeven. Of de gasprijzen moeten explosief blijven toenemen.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 13:30

Gas is eindig, Groningen zou ook zonder huidige beperkingen ergens 2030? leeg geweest zijn. Wat en of er vervanging komt is de vraag, waterstof kost heel veel stroom om te maken, andere active alternatieven kosten ook veel energie en grondstoffen. Is zonnecollectoren voor warm water interessant voor jouw? En wat is de orientatie van je huis qua opties passief verwarmen (aanbouw serre op het zuiden bv).

En zelf zolder isoleren voor 1500 zou ik zeker serieus overwegen, warmte stijgt op, dus als dat niet meer via het dak verdwijnt win je zeker aardig wat.
Voor ramen en deuren kom je vermoed ik makkelijker uit met goede gordijnen of zelfs luiken.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Re: Manieren om te besparen op verwarmingskosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 13:40

Zolder zelf isoleren staat idd op de planning nog voor dit jaar. Uitbouw op het zuiden met een serre gaat niet.
Kozijnen gaan wel met de tijd vervangen worden gezien er een aantal rot zijn maar voor nu dacht ik ook aan dat folie, gordijnen en eventueel luiken. Nou lijken me luiken sowieso geweldig om te hebben. Alleen bij de erker is dat lastig.

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Manieren om te besparen op verwarmingskosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 13:57

Ik snap werkelijk niet hoe je aan die bizarre bedragen komt... Als je het een beetje handig doet, en/of zelf de handen uit de mouwen steekt hoeft het echt allemaal niet zo duur te zijn.

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Manieren om te besparen op verwarmingskosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 14:04

Nieuwe kozijnen en ramen komt echt wel aan die prijs. Dat is niet goedkoop. En je moet maar net zo handig zijn ;) Ik ben niet alleen linkshandig maar ik heb er zelfs 2 van :+

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 14:07

nuscaniels schreef:
Zolder zelf isoleren staat idd op de planning nog voor dit jaar. Uitbouw op het zuiden met een serre gaat niet.
Kozijnen gaan wel met de tijd vervangen worden gezien er een aantal rot zijn maar voor nu dacht ik ook aan dat folie, gordijnen en eventueel luiken. Nou lijken me luiken sowieso geweldig om te hebben. Alleen bij de erker is dat lastig.

Luiken kunnen ook aan de binnenkant als dat beter uitkomt. (ruimte, simpeler zelf te doen, welstandscommissie toestemming lastig, etc.)

DuoPenotti

Berichten: 29440
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 14:25

Fitzroy schreef:
Nieuwe kozijnen en ramen komt echt wel aan die prijs. Dat is niet goedkoop. En je moet maar net zo handig zijn ;) Ik ben niet alleen linkshandig maar ik heb er zelfs 2 van :+

:D

Mijn man zegt altijd die dingen moet je mensen laten doen die er verstand van hebben, zelf ga ik mijn eigen werk wel doen.
En vaak is dat zo.

Hier zou dakisolatie fijn zijn.
Maar met nog een asbest dak beschot (heet dat zo?) ga je daar ook niet aan de gang.
Dus zou het dak eraf moeten, dat is dus inclusief mannetjes in witte pakken en dan een nieuw dak.
Wij hebben een laag gasverbruik, dus dat halen we er niet uit al worden we hier 80.

Cynthia82

Berichten: 9305
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 14:48

Cynthia82 schreef:
Hele goede tips komen er voorbij :)

Ik heb een jaren 30 hoekwoning die slecht geisoleerd is. Vroeger heeft er naast mijn huis nog een huis gestaan, maar die is gesloopt om de straat door te kunnen trekken naar het dorp. Dus ik heb een enkelsteens buitenmuur, dus spouwmuur isolatie is al geen optie.

De kruipkelder is ooit volgestort met beton, dus daar kan ik ook niets meer mee. Ooit wil ik wel kunststof kozijnen met HR++ glas, maar dit jaar ga ik voor de goedkopere oplossingen zoals folie achter de radiatoren (wat hier ook een uitdaging wordt, want mijn radiatoren zijn helemaal ingebouwd in een ombouw, ik heb er nu al zin in....) en gordijnen. Misschien wel de isolerende die ik hier voorbij zag komen :)
En op mijn keukendeurraam en mijn enkelglas badkamerraampje ga ik denk ik die folie plakken, aangezien daar verder geen raambekleding voor hangt.
Het valt nu nog mee binnen, 's ochtends 18 graden (gelukkig heb ik de hele dag de zon op mijn huis staan), maar als het echt koud wordt in de winter, wordt het rustig 11 graden binnen.

Ik lees weer lekker mee!

HAHAHAHAHAHAHAHAHAA!!! Ga ik net kijken achter mijn radiator aan de voorkant van mijn woonkamer, zit daar al isolatie :')
Hebben jullie enig idee of dat dat spul altijd goed blijft, of dat het slim is om het af en toe te vervangen? Ik woon hier nu 3 jaar en heb geen idee hoe lang dat spul er al zit (en of het kwalitatief goed spul is).

Tot nu toe nog geen verwarming nodig gehad. 's Ochtends is het wat fris met 18,0 graden, maar ik heb het 's ochtends nooit echt koud. Maar zelfs vandaag met veel regen, helpt dat zonnetje af en toe de temperatuur toch nog naar 20,0 nu :D

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 15:00

Ik gebruik voor mijn zolderkamer, puur slaapkamer een elektrische kachel met olie erin ofzo.
Reden is dat ik waarschijnlijk geen jaren meer hier woon, en met voor het slapen 5-10 minuten dat ding aan is de kou eruit.
En daarna zet ik hem op een stand dat hij alleen met bepaalde kou aanslaat, en dat verbruik viel mijn vader dus enorm mee.
Maar de kou daar is echt een soort vochtige caravankou, nou echt zelfs met elektrische deken vind ik het nog zwaar oncomfortabel.
En dan nog dekens in laagjes, maar mijn neus vriest eraf gevoelsmatig en als ik uit bed kom wordt ik gewoon beroerd van de kou.
Mijn spieren gaan acuut in de staak, vréselijk en zonder douchen ben ik niet warm te krijgen.
Nu dus die kachel en dan hoef ik ook niet te douchen om weer half mens te worden.