Sluipverbruik gameconsoles

Moderators: Giolli, Polly, Ladybird, Hanmar, Mjetterd, Sica, Dani, ynskek

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Ilse_123

Sluipverbruik gameconsoles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-21 11:21

Ik ben ongeveer zo technisch als een gebakken garnaal, maar misschien dat mensen hier er wel verstand van hebben.

We hebben thuis een discussie, we proberen onze energierekening omlaag te zetten door ook een hoop stopcontacten eruit te trekken.
Nou hebben we een PS4 waarop we ook Netflix kijken ect, dus die zit altijd in het stopcontact.
Ik heb ook nog een oude Nintendo Gamecube waarop ik 1x per week ofzo een spelletje op speel. Nu is de discussie dus dat mijn vriend ervan overtuigd is dat de Gamecube een hoog 'sluipverbruik' heeft als de stekker gewoon in het stopcontact zit. Ik denk van niet omdat het een ouder apparaat is waarbij de aan/uit knop echt aan en uit is, niks niet standby ofzo. Nou haal ik gewoon de stekker eruit want dat is maar een kleine handeling, maar ik ben toch benieuwd of er een verschil in zit qua sluipverbruik van oudere consoles vs nieuwe.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 11:27

Of je hangt ze achter een slimme stekker. In de nacht gaan o.a. tv hoek en alles op studeerkamer uit zodat ik daar alleen de sluipstroom heb van de slimme stekker, maar verder geen. Je hebt ook slimme stekkers die je stroomverbruik meten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 11:28

Als er echt een aan/uit knop op zit en geen standby heeft hij geen sluipverbruik.. anders zouden lampen die je uitzet met een schakelaar ook sluipverbruik hebben.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Nalonyda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 11:31

Gamecube is over het algemeen een de goedkoopste game console als we kijken over stroomgebruik (als je er dagelijks mee zal gamen. Laat staan als die uit staat). Nieuwe versies van nintendo verbruiken meer. Een Xbox (vooral) en een playstation zijn duurder per jaar en die kunnen nog op standbye staan. Dat kan de gamecube niet.

Mijn vriend heeft een energie checker in huis: https://www.gamma.nl/assortiment/energiemeter/p/B137904
Omdat die wilde weten hoeveel stroom zijn servers gebruiken. Misschien dat een optie om te bewijzen dat die gamecube niet zo veel gebruik :D

NBrongers Art | Photography

Digital arting Nalonyda op Instagram & NBrongers op Facebook & Naxaron op Deviantart

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 11:31

Je kan evt. een energiemeter kopen van 15-20 euries om er achter te komen? Of idd een slimme stekkert

Iemand die verongelijkt in het leven staat slaagt nooit.

Telpeva

Re: Sluipverbruik gameconsoles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 11:37

Alles wat ik wou zeggen is al gezegd :D
Wat ik nog kan toevoegen als hulpmiddel bij inzage in je stroom en gasverbruik is dat je ook apps hebt waarmee je het kan monitoren. Zo ben ik er achter gekomen dat ik helemaal niet veel elektriciteit verbruik (ik zou daar nog verder op kunnen bezuinigen, maar dan hebben we het echt over een paar cent winst, dat gaat imo nergens over) maar dat het grootste deel van mijn energierekening komt door mijn gasverbruik, dus dingen als je verwarming.
Ik haal de meeste winst door mijn verwarming zo veel mogelijk uit te laten, en om een dekentje of warmere kleding te gebruiken als ik het koud krijg.

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-21 11:39

Bedankt voor de reacties!

Een slimme stekker en een stroommeter/app is wel echt een goed idee, we hebben een vrij onzuinig huis (slechte isolatie e.d.) en dat gaan we de aankomende jaren wel aanpakken, maar het is fijn om een beetje een idee te hebben hoeveel we verbruiken.

Marjo
Lid Nieuwsredactie

Re: Sluipverbruik gameconsoles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 13:02

Ik heb bij de Action 2 stekkers gekocht die je op afstand kan bedienen. Daarmee kan ik via de app alle elektronica op mijn kamer uitschakelen. Deze stekkers blijven zelf wel altijd aan natuurlijk, dus ik weet niet in hoeverre die nog veel stroom trekken :) Maar het werkt echt perfect! Voorheen trok ik steeds de stekkers eruit, maar ivm luiheid heb ik het nu met deze slimme stekkers gedaan :)

Telpeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 15:22

Hier ben ik nog een keer, met een screenshot uit mijn app van mijn stroomverbruik van vorige maand :D ik gebruik de app van Oxxio hiervoor, omdat ik die ook als leverancier heb maar volgens mij zijn er ook anderen.
Mijn noemenswaardige apparaten zijn 1 'domme' tv, en een gamer pc die wel wat slurpt. De tv en tvbox staan altijd op standby, de stekker haal ik er nooit uit. Bij de pc haal ik wel de stekkers eruit.

Ik woon alleen dus jullie zullen deze lage bedragen denk ik niet halen maar voor het idee. Je ziet het, mijn luiheid om de tv en tvbox uit te zetten kost mij 2 euro per maand. Dat is imo niet de grootste energieslurper op de eindrekening
Afbeelding

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-21 22:00

Ondertussen hebben we ook een app, erg benieuwd!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 22:17

Ilse_123 schreef:
Ik ben ongeveer zo technisch als een gebakken garnaal, maar misschien dat mensen hier er wel verstand van hebben.

We hebben thuis een discussie, we proberen onze energierekening omlaag te zetten door ook een hoop stopcontacten eruit te trekken.
Nou hebben we een PS4 waarop we ook Netflix kijken ect, dus die zit altijd in het stopcontact.
Ik heb ook nog een oude Nintendo Gamecube waarop ik 1x per week ofzo een spelletje op speel. Nu is de discussie dus dat mijn vriend ervan overtuigd is dat de Gamecube een hoog 'sluipverbruik' heeft als de stekker gewoon in het stopcontact zit. Ik denk van niet omdat het een ouder apparaat is waarbij de aan/uit knop echt aan en uit is, niks niet standby ofzo. Nou haal ik gewoon de stekker eruit want dat is maar een kleine handeling, maar ik ben toch benieuwd of er een verschil in zit qua sluipverbruik van oudere consoles vs nieuwe.

Als die dingen een hoog sluipverbruik hadden, hadden wij dat moeten merken.

Wij hebben de PS3, PS4 én PS5 ingestoken en stand-by staan. De PS5 staat per dag gemiddeld tussen de 6 & 10 uur aan, onze stroomrekening is al jaren vrijwel hetzelfde. We krijgen dit jaar zelfs terug. :=

Maar mocht je het echt zeker willen weten moet je er een stroommeter tussen hangen.

Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-21 23:44

KimD schreef:
Ilse_123 schreef:

Als die dingen een hoog sluipverbruik hadden, hadden wij dat moeten merken.

Wij hebben de PS3, PS4 én PS5 ingestoken en stand-by staan. De PS5 staat per dag gemiddeld tussen de 6 & 10 uur aan, onze stroomrekening is al jaren vrijwel hetzelfde. We krijgen dit jaar zelfs terug. :=

Maar mocht je het echt zeker willen weten moet je er een stroommeter tussen hangen.

Mijn vraag is nu vooral waarom je ze alle 3 nog aangesloten hebt :')

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie