[Volg]Help ik word klusser (oude boerderij gekocht)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Charlotte446

Berichten: 640
Geregistreerd: 01-04-16
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 11:02

Leuke stek heb je gekocht :D Gefeliciteerd!

Waar ik voor het paardendeel ook goed over na zou denken is een stuk gemak. Tractor voor de deur, hooi/stro rechtdoor naar binnen en dichtbij de paarden etc. Daarom zou ik de stal helemaal aan de linkerkant maken, dan kan je je hooi en tractor recht naar binnen rijden. En ik vind het ruimtelijker ogen. Mocht ik ooit paarden aan huis krijgen zou ik zeker een voerhek plaatsen. Lekker makkelijk, fijn met slecht weer en mochten er ooit niet paarden mensen moeten voeren ook ideaal.

Afbeelding

Afbeelding

Getup

Berichten: 8267
Geregistreerd: 27-01-07

Re: [Volg]Help ik word klusser (oude boerderij gekocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 11:12

Charlotte: held, haha. Ik ben niet technisch en logisch ingesteld, dus kijk alleen maar mee.
Ben erg benieuwd!

MarjanB

Berichten: 16434
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-21 11:14

Mooi getekend! Welk programma is dat?

Ik ga toch voor m’n eerste idee al is dit wat je nu tekent wel het meest makkelijke qua gebruik van de ruimte. Alleen is de breedte dan maar 3 meter en vind dat eigenlijk net te weinig

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 11:38

Charlotte446 schreef:
Leuke stek heb je gekocht :D Gefeliciteerd!

Waar ik voor het paardendeel ook goed over na zou denken is een stuk gemak. Tractor voor de deur, hooi/stro rechtdoor naar binnen en dichtbij de paarden etc. Daarom zou ik de stal helemaal aan de linkerkant maken, dan kan je je hooi en tractor recht naar binnen rijden. En ik vind het ruimtelijker ogen. Mocht ik ooit paarden aan huis krijgen zou ik zeker een voerhek plaatsen. Lekker makkelijk, fijn met slecht weer en mochten er ooit niet paarden mensen moeten voeren ook ideaal.

[ [url=m/oW1I8o.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/kj04KU.png]Afbeelding[/url] ]


Even hierop inhakend; ik zou inderdaad goed nadenken over je eigen gemak. Ik merk dat ik alles zo handig heb ingericht qua stro/ hooi, opslag, mesthoop, hooivorken e.d., waterbakken, etc, dat ik mega efficiënt kan mesten en voeren. Scheelt echt tijd nu ze aan huis staan t.o.v. de vorige stal waar ik m’n pony in pension had staan (daar ging het om een fries en een haf, heb nu een fjord, shet en een haf en ben veel sneller klaar).
Uiteraard gaat ook hier het gemak en leefgenot van de paarden voor :Y) maar denk goed na over waarje wat neerzet, hoe je stro/ hooi geleverd wordt, hoe je mesthoop geleegd wordt etc.

V.w.b. zo’n lage afsluiting tussen de stallen, ik heb twee inloopstallen die aan elkaar grenzen en ook een lage afscheiding ertussen. Vinden ze inderdaad heel gezellig, maar wel belangrijk voor de rust dat ze elkaar wel uit de weg kunnen.

MarjanB

Berichten: 16434
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-21 13:28

Ik heb ff snel geprutst :+ in beide plattegronden is het groene de inloopstal.

Dit is zoals jij tekende charlotte, ik zou dan denk ik de hele rechter muur voor hooi pakken en de trekker rechtdoor zetten. De beperking in breedte van de stal houd me tegen en die is met de deur onder ook niet makkelijk even te veranderen
Afbeelding

Dit is in mijn ogen nog steeds de meest ideale opstelling. Rechts hooi en stro, links onder de trekker en de rest is vrije ruimte voor poetsen enz. Heb ook gedacht om rechts boven een poetsplaats te maken en dan rechtsonder de trekker en links hooi. Maar dan kan ik niet zoveel hooi kwijt. Dus blijf in eerste instantie maar bij het eerste idee qua inrichting

Afbeelding

pmarena

Berichten: 48086
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 13:41

Je moet sowieso doen waar je het beste gevoel bij hebt :j

Maar mij spreekt de 1e optie ook meer aan, ik vind de deuren prettiger toegankelijk voor de paarden, dat ze meer een beetje afstand kunnen houden en de 1 aan de ene kant en de ander aan de andere kant van de opening kan staan. Als er 1 in de deuropening blijft staan dan voelt het ook niet zo opgesloten voor de ander. Dan kan een ieder nog wat meer zijn eigen ruimte pakken zeg maar :)

Wel zou ik dan denken aan het schuin zetten van die stalwand, zodat je links bovenin een breder stuk hebt, dat geleidelijk afloopt naar die 3 meter. In het uiterste puntje bovenin kan je dan ook mooi een hooinet / bak hangen, daar kan dan een paard zichzelf aan de bar begeven terwijl een ander er nog langs kan, het onderste deel van de stal in, waar je ook iets met hooi of eten kan doen

Dan geeft het meer idee van 2 ruimtes dan van 1 wat grotere stal :)

En indien nodig zou je nog de helft van de stal dicht kunnen maken om tijdelijk een paar met blessure te stallen, zonder dat die nu direct helemaal bij maatje(s) vandaan is. De rest kan dan nog steeds inlopen.

MarjanB

Berichten: 16434
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-21 13:56

Soms is bokt wel zo handig! Had hier even niet over nagedacht :D

Zoiets kan natuurlijk ook

Afbeelding

Nou m’n idee valt in duigen… -O-

Die lage wanden zijn pas eind januari leverbaar en ik heb ze begin januari nodig… zucht :')

Dus het wordt of zelf wat maken of standaard wanden…

DubbelFun

Berichten: 88662
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Volg]Help ik word klusser (oude boerderij gekocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 14:49

Persoonlijk zou ik zelf niet zo'n scherpe hoek in een stal willen.

Balen dat de levering pas zo laat mogelijk is.

Winged

Berichten: 33019
Geregistreerd: 28-12-05

Re: [Volg]Help ik word klusser (oude boerderij gekocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 15:11

Zijn de lage wanden nog te verkrijgen via een andere leverancier?

Ik zou ook scherpe hoeken in de stal willen voorkomen. Begrijp dat de deur onderin wat lastig zit. Is die nog te verplaatsen?

Ir111

Berichten: 11952
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [Volg]Help ik word klusser (oude boerderij gekocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 15:14

Ik zou die scherpe hoek schuin maken, anders krijg je geheid gedoe met paarden die zich daar aan open halen als er eentje eens snel weg moet.

MarjanB

Berichten: 16434
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [Volg]Help ik word klusser (oude boerderij gekocht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-21 15:26

Zulke lage wanden zijn lastig te krijgen, althans ik kan ze niet vinden. Dus of ik moet een concours stal oid huren tussendoor of toch met hoge wanden. Maar goed ik had me net zo verheugd op dat lage. Vind dat veel gezelliger. -O-

Winged

Berichten: 33019
Geregistreerd: 28-12-05

Re: [Volg]Help ik word klusser (oude boerderij gekocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 15:31

Hoe hoog moeten ze zijn?

MarjanB

Berichten: 16434
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-21 15:37

120, heb net rutjes gebeld en ook daar is het maatwerk en wordt het februari.

Tijdelijke stal is te huren en prijs valt me enigszins mee al is transport het duurste..

Ff nachtje over slapen…

Edit:
Dit bedoelen jullie?

Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88662
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Volg]Help ik word klusser (oude boerderij gekocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 15:41

Ik kan je afbeelding niet zien ??

Winged

Berichten: 33019
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 15:41


Ir111

Berichten: 11952
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 15:42

Die halve wanden zullen inderdaad wel maatwerk zijn. Misschien heeft deze wat: https://www.marktplaats.nl/u/mark-bekkers/39612241/ ?

Ik dacht zoiets:
Afbeelding

Wij hebben betonlijmblokken gebruikt om zelf lage wanden te maken. Bovenkant met houten lat afgewerkt en hoeken (die scherp zijn) met stalen hoekprofielen.
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 04-10-21 15:45, in het totaal 2 keer bewerkt

DubbelFun

Berichten: 88662
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 15:42

Nu wel dus :D

MarjanB

Berichten: 16434
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-21 16:09

Winged schreef:
Kun je dan geen shetlandmaatje bestellen?
https://www.geertenhenk.nl/nl/paarden-p ... tland/i/9/


Dit was bij Geert en Henk :)

Heb ze nu beide opties nog even gemaild voor een prijsopgave en dan moet ik de knoop maar gelijk doorhakken…

@ir111 helaas hij heeft ook niet mega veel op voorraad.

Charlotte446

Berichten: 640
Geregistreerd: 01-04-16
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 16:24

Het programma heet SketchUp, is gratis en heel makkelijk in gebruik.

Ik heb je laatste idee nog doorgevoerd, dat kan je ook makkelijk doen.
Waar ik nog serieus over na zou denken is een deur bij het gedeelte waar ik nu stro in de stal (linksonder) heb getekend. Dan het je een vluchtroute en mocht een van de paarden apart moeten staan vanwege wat dan ook hebben ze toch nog lekker frisse lucht en wat te zien. Kan je evt. nog een klein buitenplaatsje aan vast plakken.

Afbeelding

MarjanB

Berichten: 16434
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-21 16:30

Charlotte446 schreef:
Het programma heet SketchUp, is gratis en heel makkelijk in gebruik.

Ik heb je laatste idee nog doorgevoerd, dat kan je ook makkelijk doen.
Waar ik nog serieus over na zou denken is een deur bij het gedeelte waar ik nu stro in de stal (linksonder) heb getekend. Dan het je een vluchtroute en mocht een van de paarden apart moeten staan vanwege wat dan ook hebben ze toch nog lekker frisse lucht en wat te zien. Kan je evt. nog een klein buitenplaatsje aan vast plakken.

[ [url=m/zrDp8a.png]Afbeelding[/url] ]


Dank je! Ziet er mooi uit! Helaas blijkt het toevoegen van deuren niet zo eenvoudig ivm veel bestaande deuren en dat de stevigheid wellicht in het geding komt. Een buitenluik aan de onderkant zou wel kunnen.

Enige nadeel van deze opstelling is dat over de volledige lengte boven in de stal een goot ligt waar ik in deze opstelling dus niks aan heb.

Had bij m’n andere idee juist bedacht daar het stro op te doen en daarmee afvoer van urine te hebben.

DubbelFun

Berichten: 88662
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 16:38

MarjanB schreef:
Had bij m’n andere idee juist bedacht daar het stro op te doen en daarmee afvoer van urine te hebben.

Vergis je daar niet in. Het meeste nat zal door het stro opgenomen worden en wat er 'over' is zal waarschijnlijk door het stro wat er op ligt tegen gehouden worden qua afvoer.

MarjanB

Berichten: 16434
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-21 16:50

DubbelFun schreef:
MarjanB schreef:
Had bij m’n andere idee juist bedacht daar het stro op te doen en daarmee afvoer van urine te hebben.

Vergis je daar niet in. Het meeste nat zal door het stro opgenomen worden en wat er 'over' is zal waarschijnlijk door het stro wat er op ligt tegen gehouden worden qua afvoer.


Wil rubber matten met maar een klein deel stro om zo ze uit te nodigen om alleen dat deel als toilet te gebruiken :') zal wel een utopie zijn met die smeerzak van mij.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 21:49

MarjanB schreef:
DubbelFun schreef:
Vergis je daar niet in. Het meeste nat zal door het stro opgenomen worden en wat er 'over' is zal waarschijnlijk door het stro wat er op ligt tegen gehouden worden qua afvoer.


Wil rubber matten met maar een klein deel stro om zo ze uit te nodigen om alleen dat deel als toilet te gebruiken :') zal wel een utopie zijn met die smeerzak van mij.

Dat ligt eraan. Soms willen ze nog weleens zindelijk worden als de mogelijkheden beter zijn (in hun ogen).

MarjanB

Berichten: 16434
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [Volg]Help ik word klusser (oude boerderij gekocht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-21 13:19

Koop een klushuis, it will be fun, they say :')

Alles loopt natuurlijk weer anders maar de grootste verrassing was dat de aannemer toch ineens tijd heeft en dus al vanaf januari een aantal dagen per week kan. Wij dachten oh we hebben wel ff om de dingen te regelen. Nou niet dus _O- gelukkig is alles rondom het asbest dak op de schuur nu geregeld en komen ze die op 6 dec saneren :D

Nu moeten we als de wiedeweerga op keuken jacht. Gister al bij de bekende pappenheimers geweest en de conclusie was, hier worden we niet wild van. Dus volgend tripje maar eens wat anders plannen.

Verder had ik wat van de agradi nodig dus ik dacht oh ik bestel gelijk een mestvork mee.. nou dit is het resultaat _O- volgens mij moest de bezorger ook wel lachen.

Afbeelding

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 16:52

Tja, ik weet wel een goeie keukenboer maar ik betwijfel of die bij jou komt installeren.
Ik vrees dat hij dat te ver weg vindt.