[Volg]Help ik word klusser (oude boerderij gekocht)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
MarjanB

Berichten: 16414
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

[Volg]Help ik word klusser (oude boerderij gekocht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-21 10:32

Mijn vriend en ik waren al een tijdje om ons heen aan het kijken voor een huis met grond. Maar met de huidige woningmarkt hadden we de hoop een beetje op gegeven. Tot ik een oude boerderij spotte en we twee weken later ineens een huis hadden gekocht :')

Afbeelding

We zijn twee weken in shock geweest en nu begint al het voorbereiden en bedenken wat we willen. Er zit een grote schuur bij en we willen die eerst klaar maken zodat we daar later kunnen kamperen als de grote klussen binnen gaan beginnen. 15 december krijgen we de sleutel en we mogen gelukkig al het eea regelen en doen van de erfgenamen van het huis.

Specs van het huis:
- bouwjaar 1955
- het nieuwste aan het huis is de keuken en die is van 1980 :')
- niks is geïsoleerd
- veel oude details
- enorm project (wat we vooraf compleet niet wilden)

Omdat bokt vaak goede ideeën en tips heeft wil ik jullie graag meenemen op onze reis en vraagstukken :D

We hebben er straks 6.000 m2 weide bij en daarin komt een bak en tzt als er geld over is een track voor mijn dikke tante en haar toekomstige pony vriendin

Afbeelding

De eerste hoofdbrekens beginnen nu dus al bij het paarden stuk. Heb onderstaande ingetekend maar twijfel nu of het niet beter is om het linker deel van het paarden stuk waar nu hooi opslag staat ingetekend 1 lange inloopstal van zo’n 3 bij 8 te maken ipv de 4 bij 6 nu. Dit omdat de spanten in de schuur voor het mooie net te laag zijn en we er dan achter de eerste spant blijven met de stal. Verder, welke weidepalen pak je? gecreosoteerd Of geïmpregneerd?

Afbeelding

Hoop dat jullie goede tips hebben en kunnen genieten van ons project straks :D (en vooral lachen om mijn stommiteiten aangezien ik nogal onhandig ben ,of soms gewoon ergens aan begin zonder er over na te denken.)

Foto’s zullen vooral tzt komen omdat we niet teveel funda foto’s willen plaatsen ivm dat iedereen dan weet waar we wonen
Laatst bijgewerkt door ynskek op 28-08-21 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spelfout aangepast op verzoek TS

Life is a balance of holding on, and letting things go…


_Tarzan

Berichten: 11154
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 10:35

Wat leuk, veel succes, ik ga stilletjes volgen, ik vind zo'n topics altijd geweldig :D

:¨·.·¨:
`·.
Tarzan, Fuego, Rambo

stitchlover

Berichten: 2601
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 10:48

Wat een droom, ik volg graag mee!

Ushi Rust zacht 01-12-2011
Stitch Professioneel grasmaaier
Busted B+13 / L1+14/ L2+12/ M1+20/ M2+10/ Z1+18/ Z2+15/ ZZ-L+13/ ZZ-Z+11/ PSG+5/ InterI+3
Murphy Basis

ruitje

Berichten: 12309
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Help ik wordt klusser (oude boerderij gekocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 10:49

Ah wat leuk! Ik volg!

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 10:50

Eerste vraag: waar ga je je trailer onder dak parkeren?
Je hebt daar helemaal niks (of juist alles) dus begin daar. Een trailer stelt meer eisen aan de ruimte dan een paard, met name in de hoogte.

Die poetsplaats zou ik echt nog 10x overwegen. Mijn ervaring: ga je niks mee doen.

De klusruimte zou ik voorzien van twee sets deuren anders krijg je geheid problemen dat je je auto er niet lekker in kunt zetten. En geloof me, het blijft niet bij een klus-auto }>

Hooi en stro opslag moet echt groter, veeeeel groter en liefst op een plek iets verder weg van de paarden.
Dan koop je eens per jaar een bulk voer in; dat is vele malen goedkoper en het is niet dat je de plek niet hebt voor opslag.

Hoe zit het huis elektrisch in elkaar?
Je zit helaas buiten mijn gebied dus ik kan het niet nakijken maar dit soort huizen heeft vaker wel dan niet een gribus-bende van een installatie. Ik wil je best even komen helpen met inventariseren. Dat is niet moeilijk maar met een paar mensen gaat het wat vlotter.

Let erop bij de indeling van het terrein dat het geen hokjesgeest wordt, zogezegd. Zorg dat alles vlot en simpel bereikbaar is, zonder dat je alles dicht plaveit.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 10:59

Gefeliciteerd!

Gecreosoteerde palen, die houden het hier tenminste lang uit (of er moet een pony tegenaan lopen). Investeer in echt goede hoekpalen, flink hek/poort (en breed genoeg voor trekker, dus afhankelijk van draaien voor de toegang 4-5m breed) en net zo'n stevige paal als je hoekpalen elke 50m over je lange zijdes voor de buitenste omheining. Houdt er meteen ook rekening mee dat je en mogelijk meer dieren gaat willen dan enkel paarden en zet dus zeker de onderste 1m in goed gaas. Dat houdt de meeste honden buiten en dieren als schapen (goed voor je gras en wormenbestrijding) binnen. Zit je buiten Noord/zuid holland/zeeland, zet dan een zeker 1.60m omheining (en zorg dat je alles 's nachts kan opstallen) ivm wolf (en daarvoor is 1.60m te laag, maar daar stuitert de buurt in elk geval nog niet zo over).

Qua indeling stal, zet je hooiopslag recht tegenover je deur, je wil echt niet moeten draaien met een trekker in zo'n ruimte om die balen ergens om een hoekje te plaatsen, rechtdoor naar achter duwen is het simpelste en minste kans op schade aan je draagconstructie. Trekkers zijn leuk en bij wat meer grond zeker handig, maar kijk goed naar waar je veilig stuurmanskunsten kan oefenen en bedenk je dat mocht de ervaren trekkerrijder ziek zijn, de vervanging dat werk ook moet kunnen doen. En dat is trouwens iets dat voor alles geldt dat dagelijks moet met dieren aan huis. Maak je dagelijkse dingen op dit punt zo simpel mogelijk, zodat als iemand het over moet nemen dat ook makkelijk is. Inloopstal is zeker handig, maar zorg dat er een hek hangt (veilig tegen de wand) zodat je de stal kan splitsen bij opstallen/voeren/etc. Denk over iets als een voerhek waar hooi voor ligt (hooiopslag ligt er dan immers naast) zodat je altijd droog en schoon kan voeren bij nood/slecht weer/etc. Ook met track en andere uitdagingen buiten om ze in beweging te houden is die optie handig. Eerste wat je opzet is nl de veilige/nood/slecht weer optie, van daar uit bouw je verder aan leuk speeltuin e.d. mogelijkheden.

Waar komt trouwens je mestcomposthoop? Paardenmest uitslepen op de wei is weliswaar makkelijk, maar verzuurd je grond. Weghalen, composteren en uitrijden voorkomt dat en goede compost verbeterd je bodem zodat die beter omgaat met veel/weinig water en plagen (engerlingen, etc.).

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Horsy83
Berichten: 291
Geregistreerd: 22-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 11:06

Poetsplaats van 3 meter breed is ook meer als zat. Staat nu 4 meter breed. Dus dan kun je nog wat schuiven.

Wil je ze binnen kunnen zetten? Samenstelling kudde kunnen ze samen op een kluitje of verander je de samenstelling van de kudde dat dit niet meer kan. Dan is dit wat minder praktisch.

Foto van bestaande situatie is misschien makkelijker om te kijken wat er kan.

Ik ben voor kunststof palen gegaan. Geïmpregneerde rotten voor je neus weg.
Gecreosorteerde hebben dan sowieso de voorkeur.

Wil je hout en kwaliteit dan kies voor robinia (25 jaar of langer) of kastanje palen (15-25 jaar).

Geïmpregneerde staan onderaan het lijstje
Gecreosorteerde zou 25 jaar mee moeten gaan, maar de buren hebben ze 10 jaar staan en 80% al vervangen.

Kastanje bij de overburen 15 jaar oud en in perfecte staat. Ook nog eens veel mooier.

Wij kunstof iets minder mooi maar staat pas 1,5 jaar. Zou theoretisch gezien 30 jaar wel moeten halen. Dan zal de kunststof schat ik wel kort en broos worden.

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 11:10

Ik zou de inloop stal 3 bij 8 maken. Dan kan je er indien nodig 2 volwaardige stallen van maken. Zou dan ook 2 deuren aanleggen.

Maar maak hem zo groot mogelijk die stal. Dan baal je in een natte winter niet dat ze in een klein stalletje moeten staan.

Opslag voor Fourage en bedekking groot genoeg maken. Ik vind het echt pokkewerk om elke maand hier werk van te hebben.
Ik heb nu bijna een jaarvoorraad hooi. Geeft zoveel rust.
Een poetsplaats je stal is groot genoeg om in te poetsen. Of een plek om ze ergens aan te binden. Verder is het loze ruimte als je hem er echt op aanlegt.

Uitloop buiten de stallen maak hem verhard of gedraineerd of met paddock roosters. Geeft zoveel gemak.

Je paarden trekker zou ik gewoon een carpoort voor neer zetten buiten.

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Help ik wordt klusser (oude boerderij gekocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 11:13

Inloopstal is prima maar wel zorgen dat je er twee boxen van kunt maken dus drie of vier meter breed ivm standaard maten tussenwand. Er hoeft er maar eentje ziek te worden en dan ben je blij dat je ze apart kunt zetten.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 11:14

Horsy83 schreef:
Poetsplaats van 3 meter breed is ook meer als zat. Staat nu 4 meter breed. Dus dan kun je nog wat schuiven.

Wil je ze binnen kunnen zetten? Samenstelling kudde kunnen ze samen op een kluitje of verander je de samenstelling van de kudde dat dit niet meer kan. Dan is dit wat minder praktisch.

Foto van bestaande situatie is misschien makkelijker om te kijken wat er kan.

Ik ben voor kunststof palen gegaan. Geïmpregneerde rotten voor je neus weg.
Gecreosorteerde hebben dan sowieso de voorkeur.

Wil je hout en kwaliteit dan kies voor robinia (25 jaar of langer) of kastanje palen (15-25 jaar).

Geïmpregneerde staan onderaan het lijstje
Gecreosorteerde zou 25 jaar mee moeten gaan, maar de buren hebben ze 10 jaar staan en 80% al vervangen.

Kastanje bij de overburen 15 jaar oud en in perfecte staat. Ook nog eens veel mooier.

Wij kunstof iets minder mooi maar staat pas 1,5 jaar. Zou theoretisch gezien 30 jaar wel moeten halen. Dan zal de kunststof schat ik wel kort en broos worden.

Als het voor de eeuwigheid moet, neem je spoorbielzen. Wel de eiken wisselbielzen, niet de gewone!

Kunststof gaat geen 30 jaar mee in de volle zon. Bedenk dat een afrastering iets anders is dan kunststof kozijnen aan je huis.


Trouwens, heeft jouw kerel niet ergens een versie AutoCAD of iets wat daarop lijkt?

Kan heel nuttig zijn om je huis op te meten en in te tekenen in een CAD-programma. Dan kun je experimenteren zonder dat je er aan vast zit.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Birdie60

Berichten: 8397
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 11:44

Gefeliciteerd!! Ik ga volgen. <3

marrlinde
Berichten: 4276
Geregistreerd: 21-07-08

Re: Help ik wordt klusser (oude boerderij gekocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 15:07

Wat een gaaf huis! Toevallig gezien op Funda (hobby tijdens nachtvoedingen, boerderijtjes bekijken die ik waarschijnlijk nooit zal bezitten haha). De oude details en vooral het stukje gang bij de voordeur en trap vond ik zo gaaf met de vorm van raam en deur! Daaraan herken ik hem nu ook. :))

Ben benieuwd wat jullie er van weten te maken, succes met de verbouwing!

R a m a e l ♡ 29.11.2018
M a r o d i n ♡ 25.04.2021

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 15:15

Wat leuk, gefeliciteerd met jullie nieuwe levenslange hobby :))

Ik moest wel een beetje grijnzen om het maken van een track "als er geld over is" :D
Dat was bij ons juist 1 van de eerste dingen die we maakten, dat kost je de kop niet en je hebt er wel veel plezier van qua behoud van je land, plezier van en voor je paarden en zeker als er een snel te dikke bij zit :=

Mijn tip: probeer vooral niet te voorzichtig te zijn in je klussen maar denk direct groot en goed: maak dingen direct zoals je ze het liefst zou willen en niet "okee voor nu" want dan komt er nooit iets echt af en ben je over 10+ jaar nog aan het klussen, kost je veel extra werk en extra geld :=

Wij hebben bvb. achteraf toch nog de meterkast, gas en de keuken verplaatst en spijt dat we dat niet direct hebben gedaan. In het begin dachten we dat die klussen te groots waren maar het heeft het huis zó veel beter ingedeeld gemaakt :j

MarjanB

Berichten: 16414
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-21 15:19

Dank jullie voor tips en felicitaties!

Ik zal proberen om alle vragen te beantwoorden. :)

Trailer past niet binnen :') dak is te laag, wellicht een overkapping maken voor de trailer maar dat heeft geen prioriteit.

Poetsplaats, ja een goede maar ik gebruik die nu ook altijd op stal, aan de andere kant nu kan ik dr niet voor stal poetsen. Dus goede om te overwegen.

Hooiopslag, heb eventueel nog in de oude paardenstal ruimte. Ik kan buiten nog wel balen in pak kwijt.

Electra :') we hebben nu 1 fase in de meterkast en wel 5 groepen. Dus dat wordt allemaal vernieuwd.

Hokjes geen last van op het terrein, het is groot genoeg gelukkig

Hooiopslag voor de deur kan idd wel maar met grote trekker naar binnen kan niet omdat de stal te laag is.

De trekkerchauffeur ben ik :D haha ik rijd al vanaf m’n 14e op de trekker. Krijg van m’n vader een oude Ferguson uit 1951.

Mesthoop zit buiten (is er nog) die gaan we tzt wel weghalen maar in het begin zal ik die gebruiken.

Kudde wordt Kaatje met een pony die ik nog aan moet schaffen. Daar blijft het bij.

Robina is toch acacia? Is dat niet giftig?

Buiten wil ik idd voor de stal roosters of verharden. En aansluitend komt de bak (enige plek die mag) en dan de wei/track.

Track is idd iets wat ik eigenlijk voor het voorjaar wel wil maar we zullen toch keuzes moeten maken. Dus wellicht iets met prikpaaltjes.

Klussen wordt idd groot en goed, we hebben 2,5 ton begroot en een aannemer in de hand genomen voor de grote klussen. Gaan muren uit, worden ruimtes bij betrokken en indeling wordt op de schop gegooid.

@marlinde, ja leuk hè!

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 15:37

Wat leuk! Gefeliciteerde *\o/* *\o/*
Ik hou van dit soort topics, ik volg stilletjes mee :)

met af en toe een opmerking zoals leuk :+

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Help ik wordt klusser (oude boerderij gekocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 15:47

Persoonlijk vind ik een inloopstal met een breedte van 3 mtr te smal, zéker als je maar één toegangsdeur hebt kan één paard de ander 'opsluiten' en hem niet óf naar binnen óf naar buiten laten.

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 15:51

Track kun je al heel makkelijk zetten met vaste hoekpalen en de rest prikpaaltjes en dan een pad om je weide. Dat is je basis en zijn de kosten en tijd niet. Saai ja, maar als dat niet je 1e prioriteit is, dan kun je daar heel makkelijk mee starten en met de prikpaaltjes ook makkelijk weer afbreken.

Verder: gaaf project! Heb je foto’s van binnen?

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

MarjanB

Berichten: 16414
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-21 15:56

DubbelFun schreef:
Persoonlijk vind ik een inloopstal met een breedte van 3 mtr te smal, zéker als je maar één toegangsdeur hebt kan één paard de ander 'opsluiten' en hem niet óf naar binnen óf naar buiten laten.


Dat is ook mijn twijfel punt. Het is wel een brede deur (2,5 a 3 m breed)

@daihayo, die volgen later nog

Life is a balance of holding on, and letting things go…

manonutjuh

Berichten: 3008
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Help ik wordt klusser (oude boerderij gekocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 16:48

Acacia als boom is inderdaad hardstikke giftig.
Of dat voor de palen ook geld durf ik niet te zeggen.

Mooi project zeg! Alvast succes en ik volg mee!

Century

Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 16:54

Weet je zeker dat er een bak mag op het weiland van het bestemmingsplan? :) En de stal, komt die in de huidige schuur of ga je die ook los bouwen? Want dat mag vaak niet op weiland (niet verkeerd/naar bedoeld, om roet in het eten te gooien, maar het zou jammer zijn als je voor verrassingen komt te staan).

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 16:59

Century schreef:
Weet je zeker dat er een bak mag op het weiland van het bestemmingsplan? :) En de stal, komt die in de huidige schuur of ga je die ook los bouwen? Want dat mag vaak niet op weiland (niet verkeerd/naar bedoeld, om roet in het eten te gooien, maar het zou jammer zijn als je voor verrassingen komt te staan).

Een weiland van 20x40mtr is een mooie winterstalling }:)

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Century

Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 17:01

Haha, daar brand ik me verder niet aan hoe iemand het wil spelen :Y) Ik weet alleen zelf hoe ik er steeds tegenaan liep toen we een huis zochten dat niets mocht, en wil anderen behoeden voor verrassingen :)

MarjanB

Berichten: 16414
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-21 17:02

Century schreef:
Weet je zeker dat er een bak mag op het weiland van het bestemmingsplan? :) En de stal, komt die in de huidige schuur of ga je die ook los bouwen? Want dat mag vaak niet op weiland (niet verkeerd/naar bedoeld, om roet in het eten te gooien, maar het zou jammer zijn als je voor verrassingen komt te staan).


Stal komt in de huidige schuur :) dat is dus geen probleem. T is alleen dat de schuur ook wat oud is dus we daar ook nog wel het eea aan moeten doen.

Bak mag qua bestemmingsplan, maar wel vergunningsplichtig. Heb al wel uitgebreid contact gehad met de gemeente. Mocht het toch niet mogen, dan zit de rijvereniging op 2km stappen of trailer. We zitten ook vlakbij het bos dus rijden kan ik altijd wel gelukkig.

Life is a balance of holding on, and letting things go…

MarjanB

Berichten: 16414
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-21 17:03

ikke schreef:
Century schreef:
Weet je zeker dat er een bak mag op het weiland van het bestemmingsplan? :) En de stal, komt die in de huidige schuur of ga je die ook los bouwen? Want dat mag vaak niet op weiland (niet verkeerd/naar bedoeld, om roet in het eten te gooien, maar het zou jammer zijn als je voor verrassingen komt te staan).

Een weiland van 20x40mtr is een mooie winterstalling }:)


Ja en anders een paddock van 22 bij 45 ofzo. Zie in de omgeving meer dat ze gewoon op zand de bak hebben en geen bijzondere bodem oid. Dus gaan het zien

Life is a balance of holding on, and letting things go…

Century

Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 17:03

Prima, dan heb ik niets gezegd +:)+
Heel veel succes met alles!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, hafpower, Urona447 en 75 bezoekers