Paddestoelen in mijn groenten bak

Moderators: Dani, Sica, ynskek, Polly, Ladybird, Giolli, Hanmar, Mjetterd

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

balance
Moderator Kantine

Paddestoelen in mijn groenten bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-21 17:50

Ik ben echt een leek op het gebied van groenten telen.
Ik heb een aantal bakken met daarin aardbeien, komkommers, paprika’s en pepers.
Vanmorgen zag ik dat er paddestoelen opschieten in 1 bak.
Ik moet nog even opzoeken welke dat zijn maar vraag me dus af of en zo ja welke invloed dat heeft op de groenten?

“You are my sunshine, my only sunshine”
Het is koud zo, zonder dorp

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 18:05

dat verschilt er zijn schimmels die organisch materiaal opruimen en verder weinig met de planten doen. er zijn parasitaire schimmels, er zijn commensale schimmels en er zijn mutalistische schimmels. ook paddestoelen kunnen tot elk van die groepen behoren.

als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice but never fail to be kind"-Doctor Who-

MarcoBorsato

Re: Paddestoelen in mijn groenten bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 18:06

8nnemiek is voor mij The Godmother of moestuinen, ik zou haar even een pbtje doen.

quera. Voor altijd en langer

We laten de vorm los. Met warme groet, Gerda

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 20:32

:))

Van paddestoelen heb ik weinig verstand :Y) Van moestuinen iets meer.
Zowel paddestoelen als groentes leven alleen van dood materiaal, dus zullen niet elkaar opeten en je hoeft niet bang te zijn dat je groentes giftig zijn als er een giftige paddestoel naast zou staan.
Paddestoelen groeien juist meestal op goede, vruchtbare grond, dus het is wel een goed teken. Maar als het er te veel worden dan pikken ze natuurlijk wel wat van de voeding en goede grond in die eigenlijk voor je groente bedoeld is, dus ideaal is het niet.
Zou het echt een giftige paddestoel zijn dan zou ik de groentes wel even wassen voordat je ze eet. Al groeien er in Nederland volgens mij geen paddestoelen die zó giftig zijn dat je ziek wordt als je iets eet wat de paddestoel heeft aangeraakt.

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

Prrrr
Moderatorrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 21:10

Ik zou vooral even kijken of die paddestoelen niet ook eetbaar zijn. Want dan heb je een win-winsituatie :9

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 21:17

Ik ben wel benieuwd naar een foto :D

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

balance
Moderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-21 07:55

Afbeelding
Afbeelding

Het mengsel in de bakken:
Kiezel
Oude paardenmest
Bladeren van vorig jaar
Pot aarde

Dus ja, er zit nogal wat dood organisch materiaal in.
Vlgs google is een donkere onderkant vaak eetbaar en een lichte giftig.
Dan zouden ze eetbaar moeten zijn.

Maldita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 08:41

Heb je een foto van een doorsnede en onderkant(van de lamellen?). Gebeurd er nog iets als je hem doorsnijdt(verkleuring, sap?). En hoe ruikt de paddenstoel?

Je kan sowieso niet op basis van lamel kleur bepalen of een soort eetbaar is. Paddenstoelen kunnen echt mega giftig zijn, en zijn lastig te determineren van een plaatje.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 10:55

Bij mijn bonsaibomen staan soms paddenstoelen die daar op lijken. En in het gras ook. Ik heb nooit een aanwijzing gehad dat de planten er last van hadden. Je moet niet blind gaan op dit soort vuistregels. Het komt elk jaar een paar keer voor dat een ervaren wildplukker zichzelf vergiftigd doordat een giftige paddenstoel sprekend lijkt op een eetbare. De gouden regel van wildplukken is bij twijfel niet doen. Dat gezegd hebbende, zulke kleine paddenstoeltjes zijn zelden de moeite waard. Er blijft niets van over in de pan. Maar als je het leuk vind kan je een kweeksetje van rotterzwam bestellen. Echt heel leuk. Je vult een klein emmertje met koffiedik en kweekt je eigen oesterzwammen. :D Het is dat ik geen koffie drink anders deed ik het ook.

als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice but never fail to be kind"-Doctor Who-

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 11:07

Dat is een goed teken! Deze paddestoelen groeien op vochtige, rijke grond, dus je grond is goed vruchtbaar.

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

balance
Moderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-21 23:53

De grond is denk ik zelfs te nat want mijn afrikaantjes zijn om zeep.
Ik heb ze doorgesneden. Ze ruiken als champignons en zijn vrij zacht van structuur (bedankt voor die tip!) maar ik heb toch maar goed mijn handen gewassen daarna.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie