Verplichte bezichtigingen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Verplichte bezichtigingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-21 15:53

Hopelijk staat het hier goed, anders sorry :o .


Misschien weet Bokt raad! Ik heb mijn huur van mijn huidige woning opgezegd, en vertrek per 1 juli naar mijn volgende woning. In het contract van mijn nieuwe woning staat specifiek iets aangegeven over bezichtigingen na opzegging. In het contract van mijn huidige woning staat dit niet.

Nu liet de makelaar weten aankomende vrijdag om 9 uur mijn woning te gaan bezichtigen aan nieuwe huurders. Ik heb laten weten dat ik dan niet thuis ben, en heb haar een aantal andere opties gegeven op dagen dat ik wel thuis ben om mijn woning te laten bezichtigen. Tevens heb ik aangegeven dat als er een bezichtiging in de avond is, dat ze mijn nummer ook mag doorgeven (voor hun na werktijd namelijk). Best coulant dacht ik := . Nu kreeg ik echter een mail van de makelaar terug dat ze alsnog op dezelfde tijd/dag komen.

Heb ik een poot om te staan? Het is met name dat ik er niet ben, en ik er momenteel nog gewoon woon. Spullen van waarde staan dus nog in de woning, en ik ken degene van het makelaarskantoor niet eens persoonlijk. Ik zou het al anders vinden als mijn huisbaas het zou vragen.


Kleine side note. Ik heb het volgende gevonden in de "ALGEMENE BEPALINGEN HUUROVEREENKOMST WOONRUIMTE"

Toegang
12.1 Verhuurder en alle door hem aan te wijzen personen zijn gerechtigd het gehuurde na overleg met huurder en op werkdagen tussen 08.00 uur en 17.30 uur te betreden voor inspectie van de staat van het gehuurde voor de in de artikelen 5 en 11 genoemde werkzaamheden en voor taxaties. In noodgevallen is verhuurder gerechtigd ook zonder overleg en/of buiten genoemde tijdstippen het gehuurde te betreden.
12.2 Bij voorgenomen verhuur, verkoop of veiling van het gehuurde of (een deel van) het gebouw of complex van gebouwen waarvan het gehuurde deel uitmaakt, en de laatste drie maanden voor het einde van de huurovereenkomst, is huurder verplicht, na voorafgaande mededeling door of vanwege verhuurder, gelegenheid tot bezichtiging van het gehuurde te geven van 10.00 uur tot 12.00 uur en van 14.00 uur tot 16.00 uur op werkdagen alsmede op de veilingdagen en zal hij gebruikelijke 'te huur' of 'te koop' borden of biljetten aan of bij het gehuurde (of het gebouw of complex van gebouwen) gedogen

Op basis hiervan (12.2) zou ik denken dat ze in ieder geval niet op dit tijdstip mogen komen. Echter staat hier ook bij 'gelegenheid tot bezichtiging' wat toch ook inhoudt dat je voor hen de deur open zou moeten doen (maar er dus wel zelf bent).

Nikita :knuffel:


Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 15:59

FelineNanet schreef:
Hopelijk staat het hier goed, anders sorry :o .


Misschien weet Bokt raad! Ik heb mijn huur van mijn huidige woning opgezegd, en vertrek per 1 juli naar mijn volgende woning. In het contract van mijn nieuwe woning staat specifiek iets aangegeven over bezichtigingen na opzegging. In het contract van mijn huidige woning staat dit niet.

Nu liet de makelaar weten aankomende vrijdag om 9 uur mijn woning te gaan bezichtigen aan nieuwe huurders. Ik heb laten weten dat ik dan niet thuis ben, en heb haar een aantal andere opties gegeven op dagen dat ik wel thuis ben om mijn woning te laten bezichtigen. Tevens heb ik aangegeven dat als er een bezichtiging in de avond is, dat ze mijn nummer ook mag doorgeven (voor hun na werktijd namelijk). Best coulant dacht ik := . Nu kreeg ik echter een mail van de makelaar terug dat ze alsnog op dezelfde tijd/dag komen.

Heb ik een poot om te staan? Het is met name dat ik er niet ben, en ik er momenteel nog gewoon woon. Spullen van waarde staan dus nog in de woning, en ik ken degene van het makelaarskantoor niet eens persoonlijk. Ik zou het al anders vinden als mijn huisbaas het zou vragen.


Kleine side note. Ik heb het volgende gevonden in de "ALGEMENE BEPALINGEN HUUROVEREENKOMST WOONRUIMTE"

Toegang
12.1 Verhuurder en alle door hem aan te wijzen personen zijn gerechtigd het gehuurde na overleg met huurder en op werkdagen tussen 08.00 uur en 17.30 uur te betreden voor inspectie van de staat van het gehuurde voor de in de artikelen 5 en 11 genoemde werkzaamheden en voor taxaties. In noodgevallen is verhuurder gerechtigd ook zonder overleg en/of buiten genoemde tijdstippen het gehuurde te betreden.
12.2 Bij voorgenomen verhuur, verkoop of veiling van het gehuurde of (een deel van) het gebouw of complex van gebouwen waarvan het gehuurde deel uitmaakt, en de laatste drie maanden voor het einde van de huurovereenkomst, is huurder verplicht, na voorafgaande mededeling door of vanwege verhuurder, gelegenheid tot bezichtiging van het gehuurde te geven van 10.00 uur tot 12.00 uur en van 14.00 uur tot 16.00 uur op werkdagen alsmede op de veilingdagen en zal hij gebruikelijke 'te huur' of 'te koop' borden of biljetten aan of bij het gehuurde (of het gebouw of complex van gebouwen) gedogen

Op basis hiervan (12.2) zou ik denken dat ze in ieder geval niet op dit tijdstip mogen komen. Echter staat hier ook bij 'gelegenheid tot bezichtiging' wat toch ook inhoudt dat je voor hen de deur open zou moeten doen (maar er dus wel zelf bent).



Hier moet echt even het juridisch loket voor bellen.

Volgens mij is wat zij nu doen niet legaal...

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Verplichte bezichtigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 16:10

Volgens mij moet je ze gewoon toegang geven. Maar wel vanaf 10 uur en niet de aangegeven 9 uur

Always be yourself
Unless you could be a unicorn
Then always be a unicorn

mag
Berichten: 1601
Geregistreerd: 09-02-06

Re: Verplichte bezichtigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 16:33

Het is toch juist de bedoeling dat je er als bewoner niet bent? Ik heb nog nooit een bezichtiging gehad waarbij de huidige bewoners thuis waren.

Loei

Berichten: 1308
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Nijverdal

Re: Verplichte bezichtigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 16:35

In huur kan dat net anders zijn, wij hebben onze huurwoning ook bezichtigd met de huidige bewoners. We zijn nu opzoek naar een koopwoning en bij de 3 bezichtigingen die we gehad hebben waren de bewoners er idd niet.

zonnebloem18

Berichten: 24833
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 16:37

Tja zo werkt dat met bezichtigingen. Kan je niet een familielid of vriend inschakelen om de makelaar op te wachten die dan gewoon buiten blijft tijdens de bezichtiging? Mierenneuken om het tijdstip als je er toch niet bent zou ik niet doen. Het moet weer verhuurd worden en het recht om te bezichtigen terwijl jij er nog woont is er gewoon.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-21 16:42

Het gaat me er vooral om dat er meerdere mensen in de woning komen (incl makelaar) die ik niet ken. Ivm eigen spullen vind ik het toch vanzelf sprekend dat je er dan bij bent. Ik heb deze makelaar verder nooit gezien of gesproken. Als ze mijn huisbaas erbij was geweest dan had ik het al anders gevonden. Hij heeft de sleutel nu ook, en loopt ook af en toe met toestemming naar binnen als ik wat nodig heb (of klopt aan).

Kleine wijziging verder. Het tijdstip boeit me trouwens niet zoveel :+ . Ik probeerde vooral uit te zoeken of ik juridisch gezien er iets van mag vinden.

Nikita :knuffel:

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Verplichte bezichtigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 16:46

Bezichtigingen heb ik nog nooit gehad waar de bewoners bij zijn

Een mening is net als een kont.... Iedereen heeft er een.... De één wat duidelijker aanwezig dan de ander, maar toch....

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Verplichte bezichtigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 16:49

Ik heb eigelijk alleen nog maar bezichtigingen gehad met bewoners erbij, huur en koop. Kan dat iets zijn dat in belgie gebruikelijker is?

Los daarvan zou ik gewoon al mijn kleine/dure spullen en juwelen even in een doos doen en opbergen. Verder zou ik er weinig van maken.

Paardengek in hart en nieren!

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-21 16:50

Voor de mensen die zeggen dat ze nog nooit bezichtigingen hebben gehad met oude huurder. Het gaat hier om een studentenkamer/studio, wellicht verschilt dat iets. Ik heb zelf ook de bezichtiging gehad waar de oude huurder er was (met de huisbaas en niet de makelaar).

Nikita :knuffel:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 16:52

Toen wij de huur van onze huurwoning hebben opgezegd mochten ze van mij ook absoluut niet komen op de dagen dat ik niet thuis was. Ik heb 2 katten die bang zijn voor vreemde en niet zomaar naar buiten mogen. Er hoeft maar 1 iemand een raam of deur open te laten en mijn katten waren weg/dood.

Ik heb dit toen aangegeven bij de verhuurder en het was geen probleem. Op 1 dag 3 bezichtigingen gehad terwijl ik op een van de kamers zat te werken.

StalNollie

Berichten: 9105
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 16:53

Het is idd niet gebruikelijk om aan aanwezig te zijn maar of dit juridisch ook zo mag is dan natuurlijk een ander verhaal. Is snap je vraag dan ook maar kan je geen advies geven, alleen om met het loket te bellen

Doubtless

Berichten: 8463
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Verplichte bezichtigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 16:59

Niet om banketstaaf te doen, maar wat heb je dan in een studentenkamer staan dat van zo'n waarde is dat je je er zorgen om maakt?

      Sometimes the things you cannot change end up changing you.

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-21 17:07

Doubtless schreef:
Niet om banketstaaf te doen, maar wat heb je dan in een studentenkamer staan dat van zo'n waarde is dat je je er zorgen om maakt?


Zo komt het wel een beetje over :Y) . Dingen van zowel emotionele waarde als financiële waarde, wat wil ik logischerwijs niet op internet zetten :). Maar belangrijker: ik heb de makelaar ook nooit gezien, dus er komen enkel vreemde mensen binnen.

Afgezien hiervan is de communicatie vanuit dit makelaarskantoor echt zeer en zeer belabberd, daardoor ook niet veel vertrouwen van mijn kant. Ik woon er enorm fijn (mede dankzij de huisbaas). Vandaar dat ik me dit denk ik ook iets meer aantrek. En ik heb zelf nooit een nog bewoonde woning bezichtigd (behalve voor mijn huidige woning met mazzel, en nadat de vorige huurder was gevraagd of dat een mogelijkheid zou zijn als zij er was). Bij een leegstaande woning lijkt me het heel logisch dat je die bezichtigd zonder oude huurders :).


Dank allen voor de reacties! Ik zorg wel dat alles van waarde onder mijn bed oid ligt, en hopen dat ze verder nergens aanzitten.

Nikita :knuffel:

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101659
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 17:09

Ik begrijp je wel hoor. :j Kan je je waardevolle spullen niet meenemen? Of is dat te onhandig?
Misschien foto's maken van je items? Dan heb je bewijs dat ze er gelegen hebben.

❤️ Elizabeth Olsen ❤️ Scarlet Witch ❤️
KLIK --> Volg mijn verhuizing naar een nieuwbouw woning!
Bestelpagina Equiday 13 april 2024 --> https://marliestrapfotografie.pixieset. ... april2024/

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Re: Verplichte bezichtigingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-21 17:11

Dat is wel een goede ja! Dan maak ik inderdaad gewoon even foto's vrijdagochtend. Thanks voor de tip, daar had ik nog niet aan gedacht.

Nikita :knuffel:

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 17:12

In je contract staat:
en de laatste drie maanden voor het einde van de huurovereenkomst, is huurder verplicht, na voorafgaande mededeling door of vanwege verhuurder, gelegenheid tot bezichtiging van het gehuurde te geven van 10.00 uur tot 12.00 uur en van 14.00 uur tot 16.00 uur op werkdagen.

Dus je moet ze toestaan tussen de genoemde tijden. Ik denk niet dat er een wet is waarin staat dat dit niet mag worden afgesproken.

Voornemen 2023: meer buiten, minder socials

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-21 17:13

Flower033 schreef:
In je contract staat:
en de laatste drie maanden voor het einde van de huurovereenkomst, is huurder verplicht, na voorafgaande mededeling door of vanwege verhuurder, gelegenheid tot bezichtiging van het gehuurde te geven van 10.00 uur tot 12.00 uur en van 14.00 uur tot 16.00 uur op werkdagen.

Dus je moet ze toestaan tussen de genoemde tijden. Ik denk niet dat er een wet is waarin staat dat dit niet mag worden afgesproken.


Dit staat alleen niet in mijn contract. Ik heb dit gevonden in een algemene bepaling (die denk ik altijd geldt).

Nikita :knuffel:

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Re: Verplichte bezichtigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 17:19

als het goed is, wordt in je huurovereenkomst dan verwezen naar de algemene bepalingen. En zou je die bij je contract moeten hebben gekregen toen je het tekende.

Voornemen 2023: meer buiten, minder socials

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 17:26

Dan moet in je contract staan dat de algemene bepalingen van toepassing zijn.
Als je het hard speelt kan de makelaar pas om 10 uur terecht en hoef jij niet je eigen huis uit !!

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 17:39

Ik durf geen uitspraak te maken over wat mag en wat niet. Ze moeten het wel sowieso altijd aankondigen.
Toen ik 5 jaar geleden naar kamers wilde kijken voor mijn studie klopte de verhuurder op de deur en niemand deed open. Dus maakte ze het met een sleutel open en de huidige bewoner lag nog te slapen. Ik voelde me toen heel ongemakkelijk om dan de kamer te betreden. :o
De student wist er volgens mij niet vanaf dat we zouden komen...

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Re: Verplichte bezichtigingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-21 17:53

Oh ongemakkelijk :=

Thanks Bokt voor alle tips. Ik ben allang blij dat ik van deze makelaar af ben over 2 weken en ga vrijdag even foto's maken van te voren als verzekering voor mezelf :)

Nikita :knuffel:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 17:58

"Het juridisch uitzoeken" voor een bezichtiging... het is maar waar je je energie aan wilt besteden. :=

Ik wil juist nooit thuis zijn bij bezichtigingen, vind dat alleen maar ongemakkelijk - en dat is in Nederland ook helemaal niet gebruikelijk. Ik mik m'n waardevolle spullen (of ongestreken kleding :') ) gewoon in een kast of onder m'n dekbed, maar verder ga ik me daar niet druk over maken.

Anoniem

Re: Verplichte bezichtigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 18:03

Ik heb hier heel veel gezeik over gehad. Uiteindelijk gelijk gekregen, de bezichtiging heeft plaatsgevonden op een moment dat ik thuis was. Maar hij vond het sowieso normaal om zonder aankondiging binnen te komen met zijn eigen sleutel, of ik in bed lag of onder de douche stond boeide hem niet. Ook gebeurden er zeer vreemde dingen, een lamp zat zelfs ineens anders aangesloten? En de rookmelder bleef piepen om de 5 minuten en hij loste het niet op (ik mocht ook geen andere ophangen) dus die had ik van het plafond gehaald en de accu eruit gehaald. Die zat ook steeds op magische wijze weer aan het plafond.
Bij mij gaf het juridisch loket dus aan dat hij niet zonder mijn toestemming binnen mocht komen.

Doubtless

Berichten: 8463
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 18:23

FelineNanet schreef:
Doubtless schreef:
Niet om banketstaaf te doen, maar wat heb je dan in een studentenkamer staan dat van zo'n waarde is dat je je er zorgen om maakt?


Zo komt het wel een beetje over :Y) . Dingen van zowel emotionele waarde als financiële waarde, wat wil ik logischerwijs niet op internet zetten :). Maar belangrijker: ik heb de makelaar ook nooit gezien, dus er komen enkel vreemde mensen binnen.


Vandaar dat ik het er expliciet bijzette, het is niet de bedoeling om een banketstaaf opmerking te maken. Doorgaans is het zo dat er op een studentenkamer geen super waardevolle spullen liggen, al denken de bewoners daar soms anders over (logisch ook).

Ik zou dan idd de waardevolle spullen opbergen/meenemen/ergens anders onderbrengen. Evt kan je moeilijk doen over het afgesproken tijdstip (ivm die bepaling die je geplaatst hebt), maar ik verwacht wel dat de bezichtiging doorgaat en dat je niet aanwezig mag zijn. Da's vaak toch wel een beetje de standaard.

      Sometimes the things you cannot change end up changing you.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bloesem21, lovemaylo, Mirranda, snorkel1986, Tess__ en 95 bezoekers