Hoe benzine-auto niet af laten slaan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Hoe benzine-auto niet af laten slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-21 21:23

Ja, knullig.

Ik heb na het behalen van mijn rijbewijs altijd in een grote diesel bus gereden. Ook op mijn werk vele dieseltjes gehad. Nu hadden we tot vorig jaar privé een volkswagen golf staan, ook op diesel. Topding, maar we reden er te weinig mee en dus hebben we hem ingeruild voor een opel kia picanto. Super fijn, want goedkoper...

Maar:

Wij zijn allebei diesels gewend. Op de een of andere manier krijg ik deze auto moeilijk gangs in de eerste versnelling. Of het gaat met een bult gegrom en lawaai (te veel gas?), of hij slaat af. Dat soepele optrekken wat ik met de diesel kon, lukt me niet met deze auto. Met een diesel ben ik gewend om de auto gangs te krijgen zonder verder (veel) gas bij te geven, maar blijkbaar is dat een vereiste in een benzine? Hoe vind ik the sweet spot? Dus Bokt, wat is dé truc om vlotjes weg te rijden bij een verkeerslicht? Of is de auto gewoon heel traag; en gaat het optrekken daarmee ook traag?

Help deze verkeersstuntel :+

Elk bad heeft er eendje.


Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 21:25

Oh, dit herken ik ZO! Ik had hier een auto gehuurd en dat was dus een hypergevoelig benzineautootje. Ik heb zelf óf diesel gereden, óf automaat. Ik ben dus gewend geraakt om lui te zijn met m'n rechtervoet. Het vervelende is dat ik eigenlijk alleen maar als advies kan geven dat je kilometers moet maken. Vroeg of laat ga je echt de 'sweet spot' vinden van het aangrijpingspunt. Dat komt echt wel! :j

EDIT: Dit was trouwens dus een Kia Picanto. :+
Laatst bijgewerkt door Hiraeth op 03-06-21 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

og jeg håber du ved at du har startet i mig, en indvendig midsommer torden start
─ fugleflugten: morgenlysskær

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 21:25

Verlaten parkeerplaats zoeken en veel oefenen. :+ Het is een kwestie van gevoel krijgen, en dat kan alleen als je het doet. :)

lies_sparkle

Berichten: 6123
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 21:26

Eerst beetje gas en dan voorzichtig met de koppeling.
En verder even oefenen, nadat ik op t werk in de dieselbus heb gereden moet ik ook weer even schakelen naar de benzine auto :-)

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 21:26

Een Opel of een Kia? Dat zijn twee verschillende auto's ;)

Ik zou zeggen: oefenen. Je moet er gewoon weer gevoel voor kweken...


If you hate the church because you think it's full of hypocrites, remember that the church is a hospital for sinners and not a museum for saints.

Cerosa

Berichten: 766
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 21:26

Ik heb altijd gelest in een diesel, en daarna in een benzine auto gereden. Vergeleken met een diesel, vind ik dat je het aangrijpingspunt van de koppeling in de benzine auto een stuk hogerop moet zoeken. Maar, ik denk dat dit echt van auto tot auto verschilt, en dat het dus een kwestie van oefenen en vaak proberen is :=

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-21 21:28

Blue_Eyes schreef:
Een Opel of een Kia? Dat zijn twee verschillende auto's ;)

Ik zou zeggen: oefenen. Je moet er gewoon weer gevoel voor kweken...


Sorry; naast schakelen heb ik ook geen verstand van automerken :+. Maar een kia picanto dus.

We hebben de auto dus al meer dan een jaar en ik rijd er dagelijks mee, dus het is best wel treurig gesteld

Elk bad heeft er eendje.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 21:28

Koppeling zachtjes laten komen terwijl je zachtjes gas geeft. Je ontdekt het wel!

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 21:31

Ik zou lekker op een verlaten stuk gaan oefenen :)) Overigens verschilt het enorm per auto, ik rijd een C4 Cactus benzine en kan op de koppeling wegrijden. Moet oprecht moeite doen om die af te laten slaan :+

TurboDi

Berichten: 1101
Geregistreerd: 31-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 21:32

Herkenbaar.... gas in durven trappen bij het optrekken. Je hoort wel wanneer je te veel gas in trapt en anders ben je gewoon erg snel van je plek af :')

Enjoy the little things in live, because one day you will look back and than you realize they were the big things

Selina

Berichten: 14254
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 21:34

Automaat kopen :+
Ik was ook een diesel gewend. Kocht ik een Peugeot 107. Nou ik heb hem nu een jaar en nog zenuwachtig bij elk stoplicht. Ben ook geen geduldig iemand dus ik geef al gauw teveel gas. Nu slaat hij bij mij nooit af maar wel gaat het lomp. Sorry auto := De automaat van m’n man is echt een verademing dan.

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

Sherivey
Berichten: 8583
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 21:34

Oefenen, oefenen, oefenen en nog meer oefenen.

Neem dit aan van iemand met rijangst, die ook steeds auto's liet afslaan ;)

Automaat kopen raad ik af (ook ervaring mee)

:wave:

Cilli96

Berichten: 544
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Knus Huisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 21:35

Als je de koppeling heel langzaam omhoog laat komen kan hij in zijn 1, zonder gas te geven, rollen..
Dit was voor mij een goede oefening om de koppeling omhoog te laten komen zonder hem te laten afslaan.
Vanuit daar heb ik ook (zoals hierboven genoemd) the sweet point beter leren aanvoelen

Ik doe erg mijn best om foutloos te schrijven en de spellingregels toe te passen, door mijn dyslexie zie ik de fouten helaas niet altijd. Mijn excuses als hierdoor mijn berichten soms wat moeilijker te lezen zijn!

Suzanne F.

Berichten: 49153
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 21:41

Verschilt echt per auto. Ik heb al heel wat auto’s gereden inmiddels, veel verschillende merken en types maar eentje sloeg steeds af bij het optrekken, wat een rotding was dat. Een Suzuki Swift, benzine. Voor de rest met andere auto’s nooit problemen gehad en ik heb heel wat merken gereden, zowel benzine als diesel.

Maar elke auto is anders en heeft een andere gevoeligheid qua koppeling. Het blijft een zaak van koppeling iets op laten komen en gas bij. En hoeveel dat is daar is geen formule voor. Dat moet op gevoel. Dus gewoon veel oefenen. En in het begin maar rustig wegrijden bij het stoplicht dan.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

taartjee
Berichten: 2595
Geregistreerd: 10-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 21:43

Ik heb het geleerd door eerst echt beschamend veel gas bij te geven en dat iedere keer steeds een beetje minder te doen, op een gegeven moment vond ik de "sweet spot" en nu rij ik eigenlijk in iedere auto makkelijk weg, behalve die van m'n broertje want de heeft een debiele koppeling :+
Daarbij stijgt de auto bij wijze van gewoon op met de hoeveelheid gas die ik bij geef, maar hoe vaker ik daarin rijd, hoe beter ik de sweet spot van die koppeling kan vinden (koppeling is extreem gevoelig en heeft maar een heel klein "oppervlak" van opkomen naar valt uit. Er zit mega veel loze ruimte in de koppeling, dus helemaal intrappen is echt een drama om vervolgens weer weg te rijden. Koppeling hoef je dus maar heel zacht in te trappen en dan zit je eigenlijk al te ver).

Maar het is ook zeker een kwestie van gevoel en als jullie allebei dat gevoel niet kunnen krijgen is het misschien toch beter om een andere auto te zoeken. Misschien lukt het beter in een andere benzine auto, kijk anders eens of je hetzelfde probleem hebt na een paar keer in een andere benzine auto rijden. Wellicht heb je gewoon een küt koppeling :P

Emj_23
Berichten: 1178
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 21:43

Ik heb toevallig een Kia picanto uit 2010. Voor een benzineauto vind ik hem juist wel fijn. Ik kom zelfs wel in de 2 weg. Gewoon de koppeling langzaam laten opkomen. Oefen inderdaad een tijdje op een parkeerplaats. Bij mij zijn goede schoenen ook belangrijk, je moet wel voelen wat je doet, en dat gaat voor mij het beste in gympen of instappers (of zelfs blote voeten).

Shadow0

Berichten: 43494
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 21:52

Meer gas, en dan de koppeling nog iets langzamer. Ik merkte zelf dat ik na een tijd de koppeling met het geluid had gemaakt - als er een zware vrachtwagen vlak naast stond ging het net wat moeilijker met optrekken.

Het is in elk geval wel iets om eens naar te kijken - hoe klinkt de auto ongeveer als je op het juiste toerental zit? Als het goed is is er ook een toerenteller die aangeeft waar je ongeveer moet zitten. Dan kun je daar een beetje op richten zodat je in elk geval niet te ver doorschiet met het gas.

En inderdaad een tijdje niet focussen op vlot wegrijden bij het stoplicht maar vooral heel vloeiend en soepel. Naarmate je dat beter aanvoelt wordt het snel doen vanzelf makkelijker. Maar niet beginnen vanuit de wens om het snel te doen, want dan krijg je snel een overreactie en een schrikreactie. Begin vanuit het vloeiende.

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 21:54

Hier een Kia: beetje gas geven en daarna of tegelijk koppeling laten opkomen. Als het jou niet lukt dan nog meer gas.

Omschakelen van een diesel is idd even wennen, gewoon veel oefenen.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 21:55

Shadow0 schreef:
Meer gas, en dan de koppeling nog iets langzamer. Ik merkte zelf dat ik na een tijd de koppeling met het geluid had gemaakt - als er een zware vrachtwagen vlak naast stond ging het net wat moeilijker met optrekken.

Het is in elk geval wel iets om eens naar te kijken - hoe klinkt de auto ongeveer als je op het juiste toerental zit? Als het goed is is er ook een toerenteller die aangeeft waar je ongeveer moet zitten. Dan kun je daar een beetje op richten zodat je in elk geval niet te ver doorschiet met het gas.

En inderdaad een tijdje niet focussen op vlot wegrijden bij het stoplicht maar vooral heel vloeiend en soepel. Naarmate je dat beter aanvoelt wordt het snel doen vanzelf makkelijker. Maar niet beginnen vanuit de wens om het snel te doen, want dan krijg je snel een overreactie en een schrikreactie. Begin vanuit het vloeiende.


Mijn auto heeft dit niet :P Ik heb dus geen idee op hoeveel toeren ik zit, maar mijn koppeling is wel heel fijn en makkelijk aan te voelen.

Ook ooit zo'n hypersensitief drama koekblik gereden, thuis aan mijn vader gegeven en gezworen er nooit meer in te rijden :D Traumatische ervaring _O- Volgens mij was dat toen een Mitsubishi Spacestar

Dorus

Berichten: 13198
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 22:00

Koppeling zachtjes op laten komen tot je voelt dat de auto gaat rollen en dan zachtjes gas geven.

Beter kan ik het niet uitleggen, ik moet eerlijk bekennen dat ik er zelf nauwelijks last van heb gehad :o

Weet je waar ik nu naar verlang? Een winterbuitenrit!

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 22:04

Dorus schreef:
Koppeling zachtjes op laten komen tot je voelt dat de auto gaat rollen en dan zachtjes gas geven.

Beter kan ik het niet uitleggen, ik moet eerlijk bekennen dat ik er zelf nauwelijks last van heb gehad :o


Dit is alleen met een diesel toch.

Tenminste; in onze benzine auto’s moet je echt eerst wat gas geven voordat je de koppeling op laat komen, anders slaat ie af. :o

tamary

Berichten: 29149
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 22:04

Na 20+ jaar automaat (geleende auto en 45km) na les in schakelbak over naar benzine schakelbak. Hier eigenlijk weinig last mee gehad na eerste paar maanden paar keer oeps. Vanaf begin er dure 98 vpower in gegooid en daar ging de motor steeds beter van lopen (had tijdje stilgestaan aan de apk te zien). Maar coordinatie tussen linker en rechter voet is inderdaad belangrijk.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Eretria

Berichten: 447
Geregistreerd: 03-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 22:10

Flinke dot gas geven terwijl je de koppel nog vast hebt is ontzettend slecht, daarmee brand je de hele zooi door.

Ik heb het geleerd zonder gas te geven. Ga een keertje naar een verlaten plek/parkeerplaats waar je niemand tot last bent. En dan laat je heel erg langzaam de koppeling opkomen. Als de auto begint te bibberen hou je de koppeling vast, dus even niet verder laten opkomen. Als de auto dan niet meer bibbert kun je de koppeling langzaam los laten. Het bibberen doen ze namelijk als ze gaan rollen en je dan net te snel laat opkomen.
Als je de koppeling helemaal hebt laten opkomen pak je het gas er rustig bij. Op deze manier vind je vanzelf de balans wanneer je gas bij kan geven zonder dat je je auto opbrand. Is een heel duur geintje.

En daarbij dit geldt niet voor een specifieke auto zo geldt dat bij alle auto’s en ook dus benzine auto’s. Heb tot nu toe alle auto’s op deze manier zonder gas weg gereden.

prugelpiet

Berichten: 12552
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 22:13

Pfoe... ik heb veel benzine's gereden, maar een kia picanto slaat bij mij ook af. Of maakt een boel herrie. Wát een moeilijke auto's _O- Was blij dat ik hem weer mocht inleveren, want ik had hem een dikke week als leenauto. Kon er helemaal niks mee :')

Meer advies als alleen oefenen heb ik niet... :+

Edit: Niet alle benzine's kan je de koppeling op laten komen tot ze gaan rollen. Vooral de oudere modellen slaan dan gewoon af. Daarintegen kon mijn Nissan Micra wel wegrijden uit z'n 3.
Laatst bijgewerkt door prugelpiet op 03-06-21 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

I am because you were

Tiggs

Berichten: 7522
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 22:13

Gangs :D Is dat Vlaams?

Maar on topic: kwestie van oefenen en voelen!

Welkom in het Dunning-Krugerpark!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Cubby_, Eulogy, fierefluiter, Ilona__, iphyn, Majabeestje, Mar_M, noordje, Pardoesje, SannevZ, SuusvL, xxmichellexx en 69 bezoekers