Help, ik heb een tokkie tegeltuin!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bamii

Berichten: 1372
Geregistreerd: 20-10-13

Help, ik heb een tokkie tegeltuin!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 13:30

Sinds 3 februari hebben mijn vriend en ik de sleutel gekregen van ons eerste huurhuisje *\o/* Het huis was uitgeleefd en we hebben flink tijd erin gestoken om het een beetje toonbaar te maken, en nu het binnen klaar is, is de tuin aan de beurt! Helaas is de 'tuin' erg euh... onderhoudsvriendelijk :Y)
De voortuin hebben we al een beetje aangepakt, alleen de achtertuin... De tuin is op het noorden en vooral achterin komt de zon, 's avonds is de zon op de rechterkant vanaf de eerste foto gezien. Waar nu modder ligt heeft een tuinhuisje gestaan, en net daar is het meeste zon. We willen graag een overkappinkje, en ik hou van veel groen (maar dan niet op de tegels :Y) ). Het liefste niet te strak, mag wel een beetje wild 'cottage' achtig, en het liefste ook nog voor een student vriendelijk budget :=

Mijn gedachte was achterin een overkapping, met een klein randje grind erom heen (zodat we zo veel mogelijk kunnen hergebruiken) en dan een stuk gras, tot de hekjes ongeveer. Het stuk tegels van de hekjes tot aan het huis zo laten, die liggen ook nog wel redelijk recht itt tot de rest. Aan de buitenkanten misschien borders met zonnebloemen, gladiolen (beetje als een soort pluktuin idee?). Maar dat vind ik voor mijn smaak nog vrij strak, misschien heeft iemand hier meer inspiratie? :D
Alvast ontzettend bedankt voor jullie ideeën, die zijn hard nodig zoals je op de foto's kunt zien :D

Ik zie nu trouwens dat de foto's een waas over zich heen hebben, sorry daarvoor

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rennie89
Berichten: 37250
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Help, ik heb een tokkie tegeltuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 13:52

Ik zou als eerste de tegels met hoge druk schoon maken. Je kan ook kunstgras gebruiken, lijkt net echt (duurdere segment) en geen onkruid of onderhoud 8-)

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Help, ik heb een tokkie tegeltuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 13:53


Ibbel

Berichten: 49130
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Help, ik heb een tokkie tegeltuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 13:58

Je hebt geluk, dit jaar wordt het NK tegelwippen gehouden:

https://nk-tegelwippen.nl/

Oftewel, je zou wel eens subsidie kunnen krijgen voor het vervangen van beton door groen.

Kijk even in je omgeving of er een 'groene' MBO of HBO opleiding (Aeres, Larenstein, dat soort scholen) in je buurt is, en charter een student om een ontwerp te maken. Vinden zij leuk en leerzaam, en jij hebt een ontwerp (en mogelijk ook hulp bij de uitvoer) voor wènig :D

Judass

Berichten: 4827
Geregistreerd: 20-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 13:58

Rennie89 schreef:
Ik zou als eerste de tegels met hoge druk schoon maken. Je kan ook kunstgras gebruiken, lijkt net echt (duurdere segment) en geen onkruid of onderhoud 8-)


Citaat:
Het liefste niet te strak, mag wel een beetje wild 'cottage' achtig, en het liefste ook nog voor een student vriendelijk budget


Dit zou ik dus vooral niet doen :+

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Help, ik heb een tokkie tegeltuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 14:07

Haha, de tegels zijn al lekker groen idd! Wij hadden veel bakstenen, en kregen de tip om die her te gebruiken als muurtjes. Daartussen aarde,
en daarin heb ik aardbeien planten gezet. Dat geeft ook een wat losser effect.

hasufel

Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Help, ik heb een tokkie tegeltuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 14:10

Om aan te haken bij ibbels idee, middelbare scholen geven soms het vak onderzoek en ontwerpen, daar kun je ook leerlingen charteren voor een ontwerp

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 14:13

Bij wild, cottage-achtig, studentenbudget, veel schaduw en NK Tegelwippen denk ik aan dovenetel. En longkruid. Aaronskelken langs de rand en gebroken hartjes. Vergeetmenietjes gooi je ook een keer ergens in de tuin en gaan daarna lekker hun eigen ding doen. Vrouwenmantel voor in de zon, rudbeckia's voor hoger geel, grote wederik is ook een dankbaar plantje dat zichzelf wel vermaakt. Ooievaarsbek, ook zo'n blij plantje dat het overal doet en veel zoemers aantrekt. Om en om een tegel eruit en plantjes erin. Sedums, ook lollig. Alleen je studentenbudget beperkt de mogelijkheden een beetje.

Als je in de buurt zit wil ik best wat starters meegeven :))

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 14:14

Voor budget tuinplanten:
De tuin kneusjes box van plant.nl
https://www.plantje.nl/shop/tuin-kneusjes-box/

Een kneusjes box zijn planten die wat te groot zijn, niet helemaal recht, paar blaadjes lelijk, om nog voor volle mep verkocht te worden. Maar verder echt prima planten.
Ik heb zelf de kamerplanten box hiervan gekocht.

Alik

Berichten: 840
Geregistreerd: 21-02-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 14:20

Ik zou de overkapping in het verlengde van de schuur maken. Dan hou je het stukje waar de zon komt op de foto om ook echt in de zon te kunnen zitten.
Onder de overkapping heb je dan de ochtendzon voor je ontbijtje en dan een klein zitje direct achter het huis tegen de schutting voor het zonnetje in de avond.

De rest kun je verbinden met paadjes en waar geen pad hoeft maak je border.

Ga in je vrienden/familiekring rond voor stekken uit de tuin. Vrijwel iedereen met een tuin deelt graag uit. Verzamel zaden in het najaar. Koop de planten klein (=goedkoper) en als ze aanslaan dan worden ze doorgaans snel genoeg groot. Zorg wel voor een beetje bodemverbetering waar je de tegels weghaalt en plantjes gaat planten.

Succes!

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 14:23

Wat fijn dat je je tuin groener wilt maken! Tegels eruit,zo nodig wat goede aarde erbij,en dan zaaien of planten wat je maar wilt of aan kunt komen.Ook helemaal vanzelf gaat er dan wel wat groeien.Natuur is gratis!

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 14:31

Ik denk eigenlijk vooral: waarom zou je precies een overkapping maken op de enige plek in je tuin waar je zon krijgt? Ergens vind ik dat toch een beetje zonde :)

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 14:37

Oproepje op facebook voor stekjes wil ook nog wel werken. Zo deel ik op de moestuin aardbeien, japanse wijnbes en framboos stekken uit.

Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Help, ik heb een tokkie tegeltuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 20:37

Check ook even de jumbo en de AH, die hebben vaak voor leuke prijsjes mooie hortensia's. Ik heb er dit voorjaar ook nog 2 bijgekocht, maar de 6 stuks van de afgelopen jaren doen het ook nog steeds prima :)

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 20:49

Ik zou het enige stukje waar je zon hebt geen overkapping plaatsen.
Een overkapping direct bij het huis maakt dat je met twijfelachtig weer nog wel buiten gaat zitten. A
Daarnaast groeit veel groen beter met dan zonder zon.
Tegels eruit, grasmat erin, wellicht een leuke boom erin?

Met een pluktuin idee zou ik oppassen dat het niet snel eruit ziet als een verwilderde onkruid strook.

Bamii

Berichten: 1372
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 21:18

Wauw! Iedereen al heel erg bedankt voor de antwoorden!
Hogedruk gaat zeker gebruikt worden om de tegels die wel blijven liggen schoner te krijgen :D
Ibbel schreef:
Je hebt geluk, dit jaar wordt het NK tegelwippen gehouden:

https://nk-tegelwippen.nl/

Oftewel, je zou wel eens subsidie kunnen krijgen voor het vervangen van beton door groen.

Kijk even in je omgeving of er een 'groene' MBO of HBO opleiding (Aeres, Larenstein, dat soort scholen) in je buurt is, en charter een student om een ontwerp te maken. Vinden zij leuk en leerzaam, en jij hebt een ontwerp (en mogelijk ook hulp bij de uitvoer) voor wènig :D

Het NK Tegelwippen was ik al tegengekomen, helaas doet net onze gemeente er niet aan mee, maar kan hun altijd eens benaderen of er subsidie voor is :D En natuurlijk de tegels wel aangeven bij het NK.
Haha, ik zit zelf op Van Hall Larenstein, helemaal niet aan gedacht :+ Al is het misschien wel wat kort dag en is ons tuintje misschien niet zo ambitieus door gebrek aan de geldboom :P

Prrrr schreef:
Bij wild, cottage-achtig, studentenbudget, veel schaduw en NK Tegelwippen denk ik aan dovenetel. En longkruid. Aaronskelken langs de rand en gebroken hartjes. Vergeetmenietjes gooi je ook een keer ergens in de tuin en gaan daarna lekker hun eigen ding doen. Vrouwenmantel voor in de zon, rudbeckia's voor hoger geel, grote wederik is ook een dankbaar plantje dat zichzelf wel vermaakt. Ooievaarsbek, ook zo'n blij plantje dat het overal doet en veel zoemers aantrekt. Om en om een tegel eruit en plantjes erin. Sedums, ook lollig. Alleen je studentenbudget beperkt de mogelijkheden een beetje.

Als je in de buurt zit wil ik best wat starters meegeven :))

Dank je wel voor je advies :D Ondanks dat ik kamerplanten freak ben en in een bloemisterij gewerkt heb zijn de tuinplanten mij totaal onbekend. Ik ben helemaal fan van de rudbeckia's! Ik ben bang dat je niet in de buurt zit, ik woon in gemeente Opsterland, maar sowieso erg lief aanbod :D

De foto's zijn trouwens ook niet meer heel erg recent en ik merk dat we nu de zon hoger komt te staan gelukkig wel steeds meer zon in de tuin krijgen. Ik hoopte dat de zon dan een beetje de overkapping in zou schijnen en dat je voor en naast de overkapping volledig zon hebt. Maar het is wel een ding om in het achterhoofd te houden natuurlijk :)

Supermarkten ben ik inderdaad ook in de gaten aan het houden :D Soms had de lidl/aldi wel eens pioenrozen of wisteria, dat lijkt mij zo mooi!

Vandaag hebben we met familie de voortuin bijna afgemaakt en ik word zo blij als ik naar buiten kijk <3
Ook in de achtertuin wat bekeken hoe we het zo makkelijkst/snelst/budgetvriendelijkst op kunnen knappen. Mijn droomtuin krijg ik wel bij een koophuis, deze heeft toch geen uitzicht op de paarden :D :Y) Het idee is vooralsnog om de overkapping achterin te maken en dan alleen nog een tegelpad (of als ik ze kan vinden, flagstones) naar de achterdeur en overkapping toe, de rest gras. Wat nu grind is daar bloemen/tuin van maken.

Voor. Zelfs de dode zee had nog een groter ecosysteem, er zit een 1 laag grind in met modder, daaronder waterdicht afdekzeil.
Afbeelding

Na. Met zonnescherm, wat gras en de 'pergola'. Er komt nog een rietscherm en wat bloembakken en lichtjes in :D Het stukje grind was niet meer te redden, er zat zoveel grind tussen het modder en andere ellende dat we het grind van de rest op dat stuk geplaatst hebben. Ik wil daarop nog bakken met wilde bloemen plaatsen, de perenboom, de pampas en de vlinderstruikjes moeten hun plekje nog krijgen :D
Afbeelding

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 22:20

Goed bezig! Die voortuin is een stuk opgeknapt, straks met bloemen is ie misschien ook aantrekkelijk voor bijen, leuk!

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Help, ik heb een tokkie tegeltuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 22:49

Weet niet of je een Hornbach in de buurt heb, maar die hebben soms een bloemen afprijs hoekje. In het najaar soms zelfs tot 50% korting.

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 23:03

Haha oh wat een heerlijke achtertuin :+

Tips:
- Gebruik ronde vormen voor een minder strak resultaat
- Overweeg ook eens houtsnippers, ik heb zelf houtsnippers, grind, gras en tegels in speelse vormen afgewisseld
- Varens en hosta's doen het goed in de schaduw
- Klimop kan ook prima, verdiep je wel even in wat voor soort, ik heb een niet-snelgroeiende en dat ziet er leuk uit en is goed te hanteren
- Op pinterest staan allemaal leuke dingen als tuinmeubilair van geverfde pallets, of een fiets in een leuk kleurtje gespoten oid. Goedkoop en zorgt voor een vrolijke sfeer

Edit:
Bekijk even deze plaatjes en let dan op de afwisseling van materialen en vormen
https://pin.it/23CNjEI
https://pin.it/19uwDT7
https://pin.it/2luF4JI

Thomas5

Berichten: 1036
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Wieze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 23:22

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Misschien kan je de oude tegels gebruiken zoals in deze voorbeelden :)

Het is niet echt cottage stijl maar vind het wel bij jouw tuin passen.

Behoorlijk veel groen met gezellige zithoekjes. In de schaduwzones kan je bvb mooie hosta's plaatsen en hoge grassen of klimplanten om afscheiding te creëren...

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Re: Help, ik heb een tokkie tegeltuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 23:55

Wordt lid van Groei&Bloei! Ik haal er als beginnende (nouja, nog niet eens begonnen, moet eerst mijn "tuin" (lees: schuurtjescollectie) afbreken) tuinier veel inspiratie en leuke tips uit :) Ben benieuwd naar het eindresultaat!

Dagmar80

Berichten: 1851
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 08:20

Altijd leuk als iemand een betegelde tuin wil vergroenen :)

Ik heb zelf twee tuintjes met héél veel bijen- en vlinderplanten. Door tijdgebrek o.a. misschien niet de netste tuin van de buurt, wel de gezelligste, althans dat vinden de diertjes denk ik wel :)

Wat betreft een beetje cottagestyle (helemaal mijn style). Denk aan ooievaarsbekken (tuingeranium) die mogen echt niet ontbreken, makkelijke planten, mooi, bijvriendelijk én veel erg langbloeiende soorten. Ik heb kleine tuintjes, voor groter dan achter en dan wil je ook veel langbloeiers erin hebben. Best veel mensen hebben de standaard tuingeraniums, denk aan endressi o.a. Daar kan je vaak wel stekken van krijgen. Zelf heb ik ook wat minder gangbare langbloeiers erin zoals de Dreamland, Storm Chaser en de Azure Rush, echte aanraders!

Een andere makkelijke plant: Nepeta oftewel kattenkruid. Ik heb mijn Walkers Low van de Aldi, goedkoop en bloeit lekker lang. Bijen vliegen altijd af en aan en ook vlinders vinden het een fijne plant. Makkelijk te delen, dus wie weet heeft een kennis kattenkruid?

Andere mooie langbloeiers, ook vaak bij Aldi e.d. te koop: Scabiosa (duifkruid), Salvia, Verbena Bonariensis (ook te zaaien) en Campanula. Rozen en clematissen zijn ook echte sfeermakers en horen wel thuis in een cottagetuin deze zijn ook vaak voor een klein bedrag te krijgen via Aldi o.a.

Kijk zeker eens bij kwekers online. Daar vind je vaak de wat minder gangbare soorten en kleinere prijsjes per plant. Kleine plantjes worden (bijna) vanzelf groot, dus koop kleine potjes in, die zijn een stuk goedkoper dan de grote planten in grote potten. Het beperkte budget ken ik, ik koop dan ook vaak niet meteen drie planten ofzo van hetzelfde, maar deel ze als ze groter zijn. Duurt wel wat langer voor je tuin vol is, maar het scheelt wel geld :P

Ook erg leuk een (niet te groot) wordende vlinderstruik. Ik heb zelf een grote paarse vlinderstruik, ooit bij de Aldi gekocht voor €1,50. Verder heb ik twee dwergjes in pot, ook erg leuk (als ze het nog doen, iets met sneeuw en vorst...).

Ik ben benieuwd naar nieuwe foto's straks!

Esther_

Berichten: 3997
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 08:56

Probeer wat hoogtes te creëren met bijv. Een klein boompje of van de tegels een bak maken.
Plaats wat groenblijvende planten of grassen erin, leuk in de winter. Bijv. Glansmispel, camelia (veel zon).
Voor in de (half) schaduw hosta’s, viburnum (kijk naar de bloeitijd), geranium (makkelijk te vermeerderen)
En voor in de zon kattenkruid, salvia, zonnehoed.
Een leuke bodembekker vind ik de maagdenpalm, altijd groen en in het voorjaar kleine bloemetjes. Of waldsteina.

En de mini sering is ook leuk, weinig onderhoud, lekker geur. En een krentenboompje, mooi blad, bloesem en besjes voor de vogels.

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: Help, ik heb een tokkie tegeltuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 09:15

Met een klein budget vooral niet naar de intratuin ed gaan. Online is vaak goedkoper bijv tuinplantenwinkel.nl

En ik sluit mij aan bij de salvia, nepeta, vrouwenmantel en de ooievaarsbek. Dat zijn allemaal makkelijke planten die veel bijen aantrekken en een echte cottage sfeer geven.

Op facebook heb je soms ook lokale tuinierpagina’s waar je vaak gratis of voor weinig plantjes kan ophalen. Zeker als je daar een oproepje plaatst.

hasufel

Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Re: Help, ik heb een tokkie tegeltuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 09:35

Je kunt ook nog aan stokrozen denken, ook echt cottagestijl
Kun je als plantje kopen maar ook in najaar zaad verzamelen en zelf zaaien
Zijn wel tweejarigen, dus duurt dan even voor je bloemen hebt. Ook een bijen en hommelmagneet
Smeerwortel is ook overal te vinden en zijn hommels ook dol op, net als ossentong
Je voortuin ziet er al veel mooier uit! Fruitbomen zijn ook leuk Idd. Vergeet ook niet een insectenhotel op te hangen, wordt bij ons heel veel gebruik van gemaakt