Van koophuis naar huurhuis naar koophuis

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mars

Berichten: 33263
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Van koophuis naar huurhuis naar koophuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 18:26

Tja :P

Dat de huizenmarkt momenteel koekoek is is inmiddels bekend. Mijn man en ik zijn al even aan het sparen om in de toekomst (binnen nu en een jaar of 2) een ander huis te kopen. Echter zijn de prijzen gigantisch en huizen (zeker in de buurten waar we graag naartoe willen) al verkocht voordat ze op funda komen.

Op ons eigen huis zit waarschijnlijk ook een aardige overwaarde dus nu verkopen is erg aantrekkelijk. Iets anders kopen daarentegen := Plus we zouden onze huidige spaarpot liever nog even wat extra spekken, om in ons nieuwe huis evt te kunnen verbouwen of moderniseren waar nodig.

Nu kregen wij van een bekende een aanbod om hun huis te gaan huren vanaf eind van het jaar, particulier dus. Huis heeft een kamer meer, maandlasten wel iets hoger dan we nu aan hypotheek betalen maar prima betaalbaar voor ons. We spelen dus met het idee ons huis te gaan verkopen, tijdelijk te gaan huren en in die tijd op ons gemak door te sparen/rondkijken en vanuit die positie iets anders te gaan kopen.

Zijn er wellicht bokkers die ook zoiets gedaan hebben? Beviel dat, zijn er zaken die we in de gaten moeten houden/over na moeten denken?

996981
Berichten: 9719
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Van koophuis naar huurhuis naar koophuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:31

Op welke termijn zou je weer willen kopen? De krapte op de huizenmarkt en daarmee de
huizenprijzen blijven waarschijnlijk voorlopig nog groeien... ik verwacht zelf niet dat je binnenkort dus goedkoper kunt kopen dan nu

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:37

Het is wel een gok want inderdaad hoe lang duurt het? En hoe zit het belastingtechnisch, volgens mij zit er daar voordeel bij als je direct weer koopt.

Brainless

Berichten: 29736
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:40

Mars schreef:
We spelen dus met het idee ons huis te gaan verkopen, tijdelijk te gaan huren en in die tijd op ons gemak door te sparen/rondkijken en vanuit die positie iets anders te gaan kopen.?

Waarom zou je dat doen?
Je wilt duurder gaan huren en extra gaan sparen?
Je betaald meer aan huur dan je hypotheek.. en je waardestijging van je huis ben je kwijt.
Daardoor moet je dus veel meer zien te sparen dan dat je nu in je eigen huis blijft (die qua waarde lekker door stijgt totdat je een ander huis hebt gekocht).

Swah

Berichten: 1857
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Re: Van koophuis naar huurhuis naar koophuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:45

Volgens mij is het idee juist dag er wordt geanticipeerd op een waardedaling van huizen waardoor je nu de overwaarde in een piek meepakt.

De vraag is alleen of dat zo is.

Mars

Berichten: 33263
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 18:51

Jullie hebben gelijk hoor, daarom is het ook nog geen concreet plan :) slechts iets waar we over nadenken.

Waar mijn zorg nu vooral in zit is dat als wij ons huis eenmaal verkocht hebben er meteen een druk op staat om er iets nieuws voor in de plaats te kopen. Op een gegeven moment wil de koper er graag in uiteraard en hebben we dan een huis naar ons zin kunnen bemachtigen? Of moeten we dan concessies gaan doen omdat we nu eenmaal iets moeten hebben?

En die huizenmarkt groeit, maar blijft dat ook zo? Of komt er straks weer een dip en zijn we die overwaarde dan weer kwijt? Dat zijn zo ongeveer de overwegingen die meespelen.

Douce

Berichten: 3507
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:54

Mars schreef:
Jullie hebben gelijk hoor, daarom is het ook nog geen concreet plan :) slechts iets waar we over nadenken.

Waar mijn zorg nu vooral in zit is dat als wij ons huis eenmaal verkocht hebben er meteen een druk op staat om er iets nieuws voor in de plaats te kopen. Op een gegeven moment wil de koper er graag in uiteraard en hebben we dan een huis naar ons zin kunnen bemachtigen? Of moeten we dan concessies gaan doen omdat we nu eenmaal iets moeten hebben?

En die huizenmarkt groeit, maar blijft dat ook zo? Of komt er straks weer een dip en zijn we die overwaarde dan weer kwijt? Dat zijn zo ongeveer de overwegingen die meespelen.


Is het geen idee om eerst een huis te zoeken naar jullie wens en dan je eigen huis pas in de verkoop te zetten?

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:56

moonsparkle schreef:
Het is wel een gok want inderdaad hoe lang duurt het? En hoe zit het belastingtechnisch, volgens mij zit er daar voordeel bij als je direct weer koopt.


Dat is vrij simpel, overwaarde mag je het lopende jaar + 1 vast zetten belastingvrij.
Heb je bijvoorbeeld de aktepassering op 1 oktober 2021 dan ben je pas per 1 Jan 2023 belasting verschuldigd indien je het niet hebt terug geïnvesteerd in vastgoed.

Kelan

Berichten: 1626
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 18:57

Maar als er een dip komt, dan geldt die toch ook voor het huis dat je weer wilt kopen?
Als je weer terug wilt kopen, dan gaat het volgens mij niet zo zeer over de overwaarde van je huis, maar over wat je nieuwe huis meer kost. (tenzij je voor een kleiner/goedkoper huis gaat, dan zijn de overwaarde/hoge prijzen wel weer interessant.)

Ik zou het alleen doen als je kunt/wilt speculeren dat de huizenmarkt ooit weer gaat dalen. En je kunt wachten, en het niet uitmaakt wanneer, tot dat gebeurd. Zo lang de prijzen blijven stijgen, spaar je daar nooit tegenop.

Misschien stomme vraag, maar waarom koop je niet voor dat je verkoopt? Zo doen velen het in de huidige markt.

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Van koophuis naar huurhuis naar koophuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:06

Vanaf een vermogen van boven de 60 000 (gebaseerd op 2 personen) moet je belasting betalen. Daaronder niet...
Wel moet je, als je als je binnen 3 jaar een nieuwe woning koopt de overwaarde van de oude woning daarvoor gebruiken.
Afhankelijk van de overwaarde en eventueel eigen spaargeld dus wel iets om rekening mee te houden.

Wij zijn van koop naar huur gegaan met wat overwaarde, vandaar dat we ons daar in hebben verdiept. Maar dat was niet zo zeer eigen keuze maar een beetje moeten ivm werk....

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:10

Ik zou even uitzoeken hoe het belastingtechnisch zit als je de overwaarde van je verkochte huis niet in een nieuwe hypotheek/huis stopt.

En verder; sparen terwijl je meer huur betaalt en het de waarde van het huis wat je bewoont niet van jou is. Hoe zie je dat voor je? Mi spaar je op de lange termijn het meest als je je geld in stenen stopt.
De woningkrapte is fors, de prijzen gaan alleen maar stijgen is de verwachting. Wanneer wil je dan gaan kopen?

Mars

Berichten: 33263
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Van koophuis naar huurhuis naar koophuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 19:20

Wbt het sparen: dat lukt ons ook nog met hogere maandlasten, al gaat het dan minder hard natuurlijk.

Wanneer we willen kopen, tja wel binnen nu en 1-2 jaar sowieso. Afhankelijk van of we ons droomhuis vinden en die spaarpot voor evt verbouwing/moderniseren etc lekker vol zit.

Verootjoo: je hebt 100% gelijk dat het veel beter is om ons geld in de eigen stenen te blijven stoppen.

Eerst iets kopen en dan verkopen, wie weet is dat inderdaad ook nog een optie :j Ik had altijd in mijn hoofd dat je altijd andersom doet want dat 'hoort' zo en je bent zeker dat je je eigen huis kwijt bent etc. Maar ik verwacht niet zo dat het kwijtraken van ons eigen huis een probleem gaat worden.

Dank jullie trouwens voor alle inzichten en argumenten, geeft echt weer goede stof tot nadenken!

Dieuwke_
Berichten: 4543
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:28

Ik zou blijven zitten waar je zit, sparen voor een eventuele investering en je huidige huis pas te verkopen als jullie droomhuis langs komt. Zo kun je volop sparen en heb je geen gedoe met de overwaarde en belasting.

Dido2316

Berichten: 1998
Geregistreerd: 10-01-15
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:30

Wij hebben afgelopen jaar iets vergelijkbaars gedaan: vriendlief had een koophuis en ik een huurhuis. Koophuis hadden we als we daar samen waren gaan wonen binnen 3-5 jaar willen verkopen, dus ervoor gekozen dat nu te doen. Zat een flinke overwaarde op en we zijn samen in mijn huurhuis gaan wonen. Hier willen we minder snel weg (dat heeft ook meegespeeld), dus we zitten hier prima en we hopen dus ook op een dipje in de huizenmarkt zodat we die overwaarde daar ook in kunnen stoppen.

Mij lijkt het geen slecht idee, maar ik ben sowieso niet anti-huren en er is ook wat voor te zeggen dat wel te zijn.

luuntje

Berichten: 13972
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:32

Ik las deze week dat banken (in dit geval de ING) rente gaan vragen over je spaargeld boven de €100.000.
Geen idee hoe hoog die rente is. Maar zonde van het geld.
Kan je het geld van het huis/overwaarde beter stoppen in een ander huis.

VanHuisUit

Berichten: 6679
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:38

Je kunt beiden een rekening nemen een bij ene bank, ander bij andere, dan spreid je je vermogen. Kan niet als je getrouwd bent in gemeenschap van goederen geloof ik maar wel als je niet geregistreerd partners bent of geregistreerd en dan ook niet in gemeenschap.

Ik kan me voorstellen dat je hierover nadenkt. De huizenmarkt is echt hel. Ik heb ervan kunnen profiteren want wist zeker dat ik mijn woning binnen een maand max zou hebben verkocht (het was binnen één week :+ ). Heb eerst een woning gekocht (eigenlijk zocht ik het niet zozeer maar puur toeval kwam er iets op de markt waar ik puur toevallig de juiste prijs voor bood omdat puur toevallig een andere koper was afgehaakt en ik op het juiste moment actie had ondernomen) en toen verkocht.

Hier in Rotterdam is het gewoon vrijwel ondoenlijk een woning te kopen. ALs je precies weet hoeveel geld je tot je beschikking hebt kun je ook zonder voorbehoud van financiering kopen, dat geeft je een betere positie bij meerdere bieders (waardoor je soms wat minder over de vraagprijs hoeft te gaan).

Maar vergis je niet in de kosten van verhuizen en herinrichten...

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 19:40

Je kan het ook zo zien, de aflossing die je elke maand betaald spaar je in principe ook als je het huis pas over 1 of 2 jaar verkoopt. Dus dan is de overwaarde (bij gelijk blijvende markt) meer als nu.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78508
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Van koophuis naar huurhuis naar koophuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 22:02

Je kunt ook getrouwd in gemeenschap van goederen bij meerdere banken spaarrekeningen openen, tenminste, in 2014 nog wel. Maakt voor de belasting uiteraard niets uit maar wel eventueel voor de negatieve rente.

Wij hebben zelf destijds in de slechte tijd een huis verkocht (met verlies) en een ander huis gekocht in een hogere prijsklasse. Procentueel gezien verstandiger, wel 50k verlies op het ene huis maar meer dan 150k minder hoeven betalen voor het andere huis (gebaseerd op vraagprijs van 2 jaar daarvoor toen het huis even in de verkoop stond). Is qua hypotheek ook een ton winst.

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 22:10

Ik ken mensen die het vroeger gedaan hebben toen de rente op de bank nog op 14 procent stond.
Die verkochten hun huis, cashten een paar jaar rente en konden een groter huis terugkopen.
In deze tijd vind ik het toch link. Rente krijg je niet. Eerder negatieve rente. Je zegt dat je duurder moet huren dan je huidige hypotheek dus eeeeh wat word je er beter van? Dit samen met de krapte op de markt en het belastingtechnische deel zou mij doen besluiten lekker te blijven waar ik zit.

Texnex
Berichten: 157
Geregistreerd: 24-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 22:23

Suzanne F. schreef:
Ik ken mensen die het vroeger gedaan hebben toen de rente op de bank nog op 14 procent stond.
Die verkochten hun huis, cashten een paar jaar rente en konden een groter huis terugkopen.
In deze tijd vind ik het toch link. Rente krijg je niet. Eerder negatieve rente. Je zegt dat je duurder moet huren dan je huidige hypotheek dus eeeeh wat word je er beter van? Dit samen met de krapte op de markt en het belastingtechnische deel zou mij doen besluiten lekker te blijven waar ik zit.


Ipv rente kan je het geld natuurlijk ook investeren.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132055
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 22:33

Citaat:
Maar ik verwacht niet zo dat het kwijtraken van ons eigen huis een probleem gaat worden.


Verwacht ik eigenlijk ook niet. Toch zal er ergens een keer een moment komen dat de huizenmarkt weer neerwaarts gaat. Kan langzaam zijn, kan ook een forse klap ineens zijn. 't Is denk ik ook maar net hoe je daar qua gemoedsrust mee om kunt gaan.

Heb je een idee wat de verhuurder van plan is? Als dat een betrouwbare partij is dan zou ik dat ook mee laten wegen.

Wij hebben er ook weleens aan gedacht om ons huis te verkopen en een vakantiehuisje (erbij) te kopen zodat we in elk geval altijd onderdak zouden hebben. Die rust zou me dan toch ook wat waard zijn, dat je niet acuut iets hoeft te doen.