Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 15:47

Medical management assistant :D Heb dat type job vroeger al gehad maar na afstuderen dan als sociaal verpleegkundige gewerkt in de ouderenzorg. Maar nu dus terug naar het ziekenhuiswezen, zin in! En de vakantieregeling valt onder openbare sector dus als het goed is ga ik gewoon lekker zowat de volle pot vakantiedagen behouden.

Zat al te bedenken dat ik die korte afstand zelfs lopend kan doen :') dus met loopkleren aan de trein op en hup met de beentjes naar de campus. Als ik daar kan opfrissen tenminste maat dat hoop ik binnenkort allemaal te weten.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 16:14

Leuk hoor!!! Veel plezier alvast.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Anoniem

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 16:35

Leuk! Gefeliciteerd! Een step is voor zo'n korte afstand ook ideaal :)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 17:09

Er zijn inderdaad van die openbare stepjes vanaf het station tot aan mijn nieuwe werkplek maar no way dat ik daarmee ga sjeezen. Ik kan dan recht in de spoeddienst parkeren :))
En ik heb me voorgenomen om iedere week minstens 1x met de fiets te gaan, daar wil ik me graag aan houden. De fiets is gratis, die stepjes niet. Laten we nou net willen (be)sparen op transport.

PSvanLot

Berichten: 10117
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 17:10

Zijn ze in België wel toegestaan op de openbare weg?
In Nederland niet.

PSvanLot

Berichten: 10117
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 17:11

Varekaj schreef:
Er zijn inderdaad van die openbare stepjes vanaf het station tot aan mijn nieuwe werkplek maar no way dat ik daarmee ga sjeezen. Ik kan dan recht in de spoeddienst parkeren :))
En ik heb me voorgenomen om iedere week minstens 1x met de fiets te gaan, daar wil ik me graag aan houden. De fiets is gratis, die stepjes niet. Laten we nou net willen (be)sparen op transport.


Hoeveel km is het van werk naar huis?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 17:13

Ik doelde meer op zo'n simpel stepje die je zelf mee de trein in kan nemen. Niet duur in aanschaf en evt een alternatief als je liever de trein pakt ipv te gaan fietsen.

Van die "zet maar weer random ergens neer" fietsen/steppen/scooters moeten ze zo snel mogelijk verbieden. Klinkt lekker duurzaam, maar die dingen gaan nog geen maand mee, omdat men er zo slordig mee omgaat (itt tot bijvoorbeeld een OV fiets met vast terugbreng punt).

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 18:18

Van huis naar werk in de hoofdcampus? Volgens maps met de fiets 5,7km en al ik voetganger aanklik (wat ook perfect met de fiets kan) is het 4,4km.
De andere locaties kan ik met de trein doen. Ik woon op 2 minuten stappen van het station en de ene is ook vlakbij eindstation en de andere op 1,7km dus ongeveer 20min te voet volgens maps.
Allemaal prima doenbaar dus met fiets/trein/te voet of combinatie zeg maar. Ideale zou zijn dat ik enkel de dagen dat ik na werk rechtstreeks naar stal ga de auto hoef te pakken.

Met die elektrische steps kan/mag je hier via het fietspad rondsnorren :j Echter gaan die best hard naar wat ik zie en ik vind ze zelf ook niet de meest veilige manier van verplaatsen.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 19:28

Gefeliciteerd, Varekaj, met je baan. Lekker, zo dichtbij.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

PSvanLot

Berichten: 10117
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 19:31

Zou ik, wanneer ik naar de hoofdcampus zou moeten sowieso met de fiets gaan. Zo’n klein stukje.


Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 20:49

Ja klopt en volgens mij even snel of zelfs sneller dan met de auto. tenzij ik naar stal ga erna, dan is dat weer sneller met de auto qua route.

VanHuisUit

Berichten: 6664
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-22 01:06

Gefeliciteerd zo leuk voor je *\%/*

Citaat:
De maand zit er weer op.
De lopende rekeningen weer leeg gemaakt en morgen weer ‘vers’ geld er op.

februari is altijd een maand waar ik veel kan (be)sparen. Dure maanden voorbij en weer even gewoon doen.


Yeah ik morgen ook weer mijn salaris =:) en eigenlijk heel vreemd toch nog geld over van vorige maand. Nu had ik ook wel een vette maand maar ook heel veel onkosten. Heb wel enorm zitten knijpen op de gewone boodschappen.
Deze maand als extra kostenpost sterilisatie van mijn hondje. Verder denk ik dat ik niets heb... maar goed... dat blijkt niet altijd te kloppen :o? :+

Als iemand een goed (eco / milieu vriendelijk) en smakelijk alternatief heeft voor coffee cups hoor ik het graag... heb het tot nu toe nog niet ontdekt ...

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 07:52

Als het goed is komen de mijne vandaag, heel nieuwsgierig naar.

Ik heb nu al een paar keer wat cash in een potje gestopt als "voorschot" op het stalgeld. Soms heb ik samen met iemand les en hoef ik maar de helft lesgeld te betalen, de andere helft heb ik in het potje gestopt. Een les die niet kon doorgaan, ook potje in. Een weeksalaris prikcentrum, briefgeld wat over was na dat dagje shoppen met mama, allemaal potje in. Denk niet dat het een hoog bedrag zal zijn maar het is wél geld wat komende maand dan niet van de rekening af hoeft.

Vanaf nu ga ik even uittellen wat ik eigenlijk apart moet hebben voor stalgeld + les voor 1 paard. Dat ga ik afhalen met €100 extra, in dat potje stoppen en daar doen we het mee. Heb ik telkens gedeeld les, dan zal ik overhouden. Heb ik telkens privéles, tjah :+
En de bedoeling is om elke maand datzelfde bedrag in dat potje te stoppen, ongeacht of het opgegaan is of niet.
Startgeld gaat gewoon van de rekening en DA-onkosten ook. Als ik wat zuinig ben kan de smid mee uit dat paardenpotje.

Ik ga ook even goed zitten om mijn vaste onkosten eens te bekijken en bepalen welk spaarbedrag ik maandelijks opzij wil zetten.

Wel jammer dat je niet alles meer cash kan betalen. Anders was het cash potjes maken, spaargeld overhevelen en de bankpas in huis wegleggen.

VanHuisUit

Berichten: 6664
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-22 11:03

Mijn streven is momenteel dat ik grote bedragen als bijv de zorgverzekering in een keer betaal. Dat is met de zorgverzekering nu gelukt. Nieuwe uitdaging is de WOZ / gemeentelijke verzekering die moet ik eind maart betalen.
Dus dat ik én wat op mijn spaarrekening staat daar laat staan, hier dus niet voor uitgeef, én die hoge rekeningen direct kan betalen vanuit jawel het potje 'zorg en belasting'.
Voelt echt super fijn dat ik nu het hele jaar niet die 150 Euro per maand (wat mijn zorgverzekering kost) elke keer standaard van mijn rekening zie gaan. En je krijgt nog wat korting, ook leuk.

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 12:00

Ik krijg bij mijn nieuwe werkgever hospitalisatieverzekering als extralegaal voordeel vanaf 1/2/2022, dus ga die polis even goed uitpluizen en mijn eigen polis afbouwen of stopzetten.
Dan heb ik nog aanvullend pensioen wat ik nu ga beginnen opbouwen. Dat is een soort uitkering die ik later bovenop mijn wettelijke pensioen ga krijgen.
Ik deed nu geen pensioensparen omdat dat fiscaal geen voordeel had, maar dat ga ik nu eens laten herbekijken. Mocht dat wel weer interessant zijn, dan start ik dat ook weer op.

Verzekeringen etc in 1x betalen is ook het overwegen waard natuurlijk, op voorwaarde dat ik dat wat kan spreiden. Anders wordt dat een fikse kluif op 1 maand tijd :))

Luxorvalkje
Berichten: 1927
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 13:06

VanHuisUit schreef:
Als iemand een goed (eco / milieu vriendelijk) en smakelijk alternatief heeft voor coffee cups hoor ik het graag... heb het tot nu toe nog niet ontdekt ...


Ik kreeg ooit bij iemand koffie uit cups die diegene zelf kon vullen en hergebruiken. Ze moest even kijken naar de hoeveelheid die erin moest voor het perfecte kopje. Maar dan kun je het dus met filter maling af. Goedkoper en beter voor het milieu.

Tk: Harry Horse cap, witte rijbroek Eurostar (nooit gedragen in plastic), bruine broek eurostar, Blauwe broek met lederen zitvlak enkele keer gedragen. Kerstmuts

Samantha_

Berichten: 10780
Geregistreerd: 20-12-02

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 13:12

Gefeliciteerd met je baan Varekaj!

Coffee cups vullen is wel een precies werkje volgens mij. Heb wel eens gehoord dat je machine stuk kan gaan als er bijv gemorste koffie aan de buitenkant van de cup zit.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 21:44

Varekaj: wat jij met cash wil doen doe ik ik dus in virtuele potjes. Mijn app met potjes is my single source of truth en die respecteer ik.

Pensioensparen privé doe ik al jaren ga volgend jaar wel overstappen van bank hiervoor.
Groepsverzekeringen via werk ook al gehad en al aantal keer veranderd dus dat zijn 4 aparte :D elke keer was het nadeliger om ze over te laten nemen dus niet gedaan.

Hospitalisatie via werk: lees heel goed de kleine lettertjes maar meestal is dat veel voordeliger :j

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 21:51

Lastig die cupjes.. erg blij met mijn percolator en bonen maler :+

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 22:04

Mijn cupjes zijn aangekomen, nu nog losse koffie halen en dan ga ik het eens uitgebreid testen.

Ja die cashpot is puur en alleen voor alles paardgerelateerd. Smid, les, stalgeld, dat wordt allemaal uit de hand betaald. Ipv dat steeds per keer af te halen (wat ik soms weleens bijna vergeet en dan last minute moet rondracen voor een automaat) gewoon uitrekenen, hup de pot in, en eruit halen als het nodig is. En voor de rest heb ik eigenlijk geen cash nodig.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 22:06

Aja zo.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

PSvanLot

Berichten: 10117
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 22:56

Varekaj schreef:
Mijn cupjes zijn aangekomen, nu nog losse koffie halen en dan ga ik het eens uitgebreid testen.

Ja die cashpot is puur en alleen voor alles paardgerelateerd. Smid, les, stalgeld, dat wordt allemaal uit de hand betaald. Ipv dat steeds per keer af te halen (wat ik soms weleens bijna vergeet en dan last minute moet rondracen voor een automaat) gewoon uitrekenen, hup de pot in, en eruit halen als het nodig is. En voor de rest heb ik eigenlijk geen cash nodig.


Pin je dan het geld om het daarna in een potje te stoppen?

Ik ben overgestapt naar een nieuwe bank. Naar Knab.
Had me gisteren toch een stunt met mijn eerste loon storting…
Wil een gedeelte overmaken naar de gezamenlijke rekening, maar wat doe ik… let niet op en stort het bedrag vrolijk terug naar mijn werkgever haha.
Gelukkig was het later die middag weer geregeld.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 23:24

Als je loon teveel hebt kan je hier ook kandidaat-ontvangers vinden hoor :))

Ja klopt, bedoeling is pinnen/afhalen en potje in. Of ik nu 1x/maand alles ineens pin of elke week lesgeld/stalgeld/smid, komt op hetzelfde neer. Verschil is vooral dat ik het potje en dus ook het budget fysiek zie. Dat helpt mij wat meer met spaarzaam zijn dan elke keer de bankapp checken. En dan weet ik ook dat het bedrag wat nog in de app staat, uitsluitend is voor benzine en extraatjes.

Wat ik naar de spaar overboek zie ik nadien niet meer. Heb bewust die rekening niet in de app staan. Uit het oog uit het hart.

Anoniem

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 08:13

Doneer het dan aan ons, maar niet terug aan je werkgever _O-

PSvanLot

Berichten: 10117
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 10:21

idinn schreef:
Doneer het dan aan ons, maar niet terug aan je werkgever _O-


Dat zal ik in het vervolg doen haha.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Hinneke, CoonArt, Fly_high, Kanto, Keizerinnnn, MarieAnne, ogidni en 28 bezoekers