3D printen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chiren

Berichten: 534
Geregistreerd: 19-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 12:03

Nieuw project bedacht wat wel paard gerelateerd is: ik ga een liksteen houder 3D printen.

Z’n ding voor likit stenen maar dan geschikt voor een gewone liksteen.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: 3D printen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 12:33

Leuk idee! Ik ben benieuwd of je hem sterk genoeg krijgt, dat zal nog best een uitdaging zijn :D

Mijn printer heeft de hele nacht gelopen en moet nog een uur of 4 draaien. Ik ben een opbergbak aan het printen voor stempels.
Een leuke test voor het marmer filament. Gewoon goedkoop spul voor de leuk, maar tot nu toe doet ie het prima!
Het krijgt echt een marmer uiterlijk.

Doe jullie wel eens een print nabewerken? En doe je dan gewoon schuren, of met hitte/soldeerbout/strijkijzer?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: 3D printen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 16:44

Afbeelding
Bijna klaar :D
Ik moet em alleen nog een beetje afwerken. Misschien nog een glossy laagje lak erover voor de marmer look, gewoon omdat het kan :))

Ik ben wel blij verrast over het detail, het ziet er echt strak uit, zeker voor zo’n goedkope printer en goedkoop draad. Heb dure printers gezien die heel veel slechter presteren.

ikke

Berichten: 37545
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 17:16

Maar vreet dat niet een hoop materiaal?
Of heb je intern holtes erin zitten?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 17:48

Hij is helemaal hol van binnen inderdaad, de wanden en gaten hebben een wanddikte van 1,5mm, en dat geeft gelukkig meer dan genoeg sterkte.

Deze weegt 130 gram, dus heeft me zo’n €2,50 aan materiaal gekost.

loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: 3D printen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 17:53

Ziet er gaaf uit annemiek!

Telpeva

Berichten: 14718
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: 3D printen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 18:25

Ik vind hem erg leuk, ik zie ook helemaal niks van laagjes ofzo, hij lijkt vers uit de winkel te komen zo van de foto!

ikke

Berichten: 37545
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 18:31

8nnemiek schreef:
Hij is helemaal hol van binnen inderdaad, de wanden en gaten hebben een wanddikte van 1,5mm, en dat geeft gelukkig meer dan genoeg sterkte.

Deze weegt 130 gram, dus heeft me zo’n €2,50 aan materiaal gekost.

Ik neem aan dat die gaten tot de bodem reiken?
Dan geloof ik je direct dat het stevig genoeg is (ja, met geweld krijg je alles kapot, daar gaat dit niet over :D :D )

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: 3D printen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 18:35

Je kunt ook gewoon een bodem aan de onderkant van de gaten maken en de rest hol. (De wonderen van 3d printen :) )

ikke

Berichten: 37545
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 20:27

Shadow0 schreef:
Je kunt ook gewoon een bodem aan de onderkant van de gaten maken en de rest hol. (De wonderen van 3d printen :) )

Ja hoor, dat kan ook.
Ik zag de bodem in deze context als een verbindende factor voor de kokers en dus meer stevigheid. Het zou ook nog kunnen zijn dat de bodem gedeeltelijk open is :D :D

De wondere wereld van het zelf ontwerpen houdt alle opties open :j

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 20:48

8nnemiek schreef:
Leuk idee! Ik ben benieuwd of je hem sterk genoeg krijgt, dat zal nog best een uitdaging zijn :D

Mijn printer heeft de hele nacht gelopen en moet nog een uur of 4 draaien. Ik ben een opbergbak aan het printen voor stempels.
Een leuke test voor het marmer filament. Gewoon goedkoop spul voor de leuk, maar tot nu toe doet ie het prima!
Het krijgt echt een marmer uiterlijk.

Doe jullie wel eens een print nabewerken? En doe je dan gewoon schuren, of met hitte/soldeerbout/strijkijzer?


Nabewerken is materiaal afhankelijk.
Bronzefill schuur je op, dr ander schuur je en dep/veeg je af met aceton (of je verdampt de aceton) of gewoon schuren en in een leuk kleurtje spuiten of verven

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 22:34

ikke schreef:
Ik neem aan dat die gaten tot de bodem reiken?
Dan geloof ik je direct dat het stevig genoeg is (ja, met geweld krijg je alles kapot, daar gaat dit niet over :D :D )

De gaten reiken inderdaad tot op de bodem. Ik wilde zo min mogelijk infill (vulling) en steunstructuur gebruiken. Om dat te bereiken heb ik hem op de kop geprint met open gaten, en een losse bodem met klikkers die ik er achteraf in heb geklikt. De bodem is versterk met een raster omdat er best veel gewicht in staat.
Ik zal morgen een screenshot maken van de tekening, want het is best lastig uit te leggen :))

Mri, goed om te weten! Zodra de winkels weer open zijn ga ik shoppen voor wat fijn schuurpapier.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 22:35

8nnemiek schreef:
ikke schreef:
Ik neem aan dat die gaten tot de bodem reiken?
Dan geloof ik je direct dat het stevig genoeg is (ja, met geweld krijg je alles kapot, daar gaat dit niet over :D :D )

De gaten reiken inderdaad tot op de bodem. Ik wilde zo min mogelijk infill (vulling) en steunstructuur gebruiken. Om dat te bereiken heb ik hem op de kop geprint met open gaten, en een losse bodem met klikkers die ik er achteraf in heb geklikt. De bodem is versterk met een raster omdat er best veel gewicht in staat.
Ik zal morgen een screenshot maken van de tekening, want het is best lastig uit te leggen :))

Mri, goed om te weten! Zodra de winkels weer open zijn ga ik shoppen voor wat fijn schuurpapier.

Ik hoef nooit te schuren...Komt er gewoon helemaal glad uit!?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: 3D printen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 22:40

Zelfs met je details op 0,1mm houdt je altijd een beetje structuur. Niet te zien nee, maar je kan het wel voelen. Als een print helemaal glad moet zijn, als het een glijvlak is bv, ontkom je er niet aan om het oppervlak fijn te schuren/polijsten.

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: 3D printen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 13:15

Hoooi! Ik was al even aan het meelezen, maar heb even een vraagje. Zag dat jullie dingen uit databeses halen. En ben ergens naar op zoek. Geen idee of het er in staat en hoe ik er een kan komen, maar ben hiernaar op zoek:

Afbeelding
Een Crypto Container

Door de leters naar het juiste woord te schuiven kan je hem uit elkaar halen en zit er iets in. (holle ruimte waar je iets in kan doen). Weet iemand of hier een klaar 3d model van is dat eventueel alleen kwa woord aangepast hoeft te worden?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 13:35

Oh die zijn gaaf ja! Er staan op thingiverse meerdere modellen. Ik had er ook al eentje opgeslagen om ooit te printen :D
Even kijken of ik em kan vinden..

Edit: https://www.thingiverse.com/thing:3090603

Het woord kun je inderdaad zelf kiezen.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: 3D printen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 13:40

O ja, de tekening van mijn bakje:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 22:29

Ik heb leerbewerking als hobby en wil nu een paar stempels en mallen 3D printen.

Echter heb ik nog nooit met 3D printen gewerkt en gezien hier genoeg mensen lijken te zijn die er wel ervaring mee hebben mag ik vast wel een vraag stellen.

Ik heb gegoogled op 3d print software voor beginners en kwam uit bij Tinkercad. Dat is geschikt voor basisschoolleerlingen dus dan zou ik er ook mee moeten kunnen werken lijkt me. :')
en dat gaat ook heel aardig.

Dan kom ik alleen bij het volgende, ik heb nu een mal en een stempel getekend maar de volgende stap is een printshop uitzoeken om het te laten "afdrukken"

en dan blijken er best veel materialen te zijn waarin je kan printen...

mijn vraag: mijn doel is een stempel.Welk te printen materiaal is geschikt om mee in nat leer te slaan zonder dat het breekt?

De stempels hoeven helemaal niet groot te zijn maar wel heel blijven. en op geen enkele website kan ik vinden welk materiaal het meest geschikt is om op te slaan.

Wie wil mij helpen?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-21 22:44

Geen, helaas. Geprinte stempels houden het niet lang vol als je erop slaat. Ze worden meestal in het leer gedrukt, dus bv met een pers, of met een lijmklem.
En om ze nauwkeurig genoeg te krijgen moet er een printkop van 0.2mm worden gebruikt. Om ze stevig te krijgen moet je de vorm een beetje taps laten lopen.
Er is een hele Facebook pagina over leerstempels printen, erg interessant!

Mallen zijn wel ideaal om te printen.
Wel heb je te maken met een maximum printvlak, dus mallen groter dan pakweg 20 tot 30 cm (afhankelijk van de printer) moet je in meerdere delen printen.
Ik maak er puzzelstukjes in, ook ideaal met opbergen.
Afbeelding

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: 3D printen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 22:57

Bedankt voor het antwoord, dat van die FB groep wist ik niet, ik ga hem meteen opzoeken :)

ikke

Berichten: 37545
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 23:00

Sas_Mon schreef:
Ik heb leerbewerking als hobby en wil nu een paar stempels en mallen 3D printen.

Echter heb ik nog nooit met 3D printen gewerkt en gezien hier genoeg mensen lijken te zijn die er wel ervaring mee hebben mag ik vast wel een vraag stellen.

Ik heb gegoogled op 3d print software voor beginners en kwam uit bij Tinkercad. Dat is geschikt voor basisschoolleerlingen dus dan zou ik er ook mee moeten kunnen werken lijkt me. :')
en dat gaat ook heel aardig.

Dan kom ik alleen bij het volgende, ik heb nu een mal en een stempel getekend maar de volgende stap is een printshop uitzoeken om het te laten "afdrukken"

en dan blijken er best veel materialen te zijn waarin je kan printen...

mijn vraag: mijn doel is een stempel.Welk te printen materiaal is geschikt om mee in nat leer te slaan zonder dat het breekt?

De stempels hoeven helemaal niet groot te zijn maar wel heel blijven. en op geen enkele website kan ik vinden welk materiaal het meest geschikt is om op te slaan.

Wie wil mij helpen?

Niet voor de hobby-ist maar ook staal kun je in 3D printen.

Maar waarschijnlijk kom je voor jouw plannen verder met een club die een CNC bank heeft.
Ik weet dat de modelbouwclub in Ede een lid heeft die het met hout kan. Die maakte de gebouwen op z'n modelbaan zelf op z'n CNC bank. Ik kwam ze eens op een beurs tegen.
Wellicht dat iemand in die hoek je verder kan helpen?

Afhankelijk van je budget kun je ook nog kijken of een draai- en freesbank op de kop kunt tikken en het op die manier zelf maken.

xoranlover

Berichten: 6588
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: 3D printen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 23:23

Wij hebben 2 printers staan. (Geen idee welk merk) (flash fordge adventurer en nog 1 maar die moeten we nog opbouwen) hobby van mijn vriend en ik geef opdrachten :')

Ik heb een eigen cattery en kon geen geschikt bakje voor mijn visitekaartjes vinden die gaat vriendlief nu printen.
Ook heeft ie zelf onderzetters gemaakt met mijn logo erin.


Afbeelding

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 08:08

Hebben jullie nog leuke projecten lopen?

Ik heb de ender 5 besteld. Die komt binnen nu en 2 weken binnen. Ik kan niet wachten tot ik zelf ook kan gaan experimenteren met de printer.

Op dit moment ben ik aan het oefenen met tinkercad, maar mss zijn andere (gratis) programma's fijner?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-21 08:26

Wat leuk, ik hoop dat ie bevalt! Heb je al iets in gedachten wat je ermee gaat maken?

Ik heb mezelf Fusion aangeleerd, dat is veel makkelijker dan ik dacht, en is ook gratis. Enige nadeel is dat het binnenkort niet meer op mijn oude Mac draait, dus daar moet ik nog iets op verzinnen.

De laatste prints die ik heb gemaakt waren mallen voor leerbewerking. Ideaal! Puzzelstukje erin getekend, en ik kan ze zo in elkaar klikken om een grote mal te maken.
Afbeelding

Chiren

Berichten: 534
Geregistreerd: 19-03-19

Re: 3D printen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 09:15

Ik ben schroefbladen aan het printen voor een boot :')