Wie rijdt er een brommobiel?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Wie rijdt er een brommobiel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-23 07:15

Mijn scooter heeft inmiddels zoveel km's op de teller dat ik langzaam aan het kijken ben wat ik als vervanging wil.
Ik zag van week een brommobiel rijden waar ik ook wel heel enthousiast van werd.

Ik rij dagelijk rond de 35 km zomer en winter.

Hoe lekker zou het zijn om in de herfst en winter warm en droog van A naar B te kunnen.

Ik heb alleen geen idee hoe wat en wanneer.

Hoe werkt het met de verzekering? Is dat veel duurder als een scooter?
Wat is handig elechtrisch, benzine of toch een diesel?
Hoe rijdt het?
Enz

Kunnen jullie mij helpen aan informatie?

[O]


Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Wie rijdt er een brommobiel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 07:40

Voor ik mijn rijbewijs had, heb ik een tijdje een brommobiel gehad. Ik kan zelf niet op een scooter rijden, daarom was dit mijn alternatief.

In aanschaf zijn ze (veel) duurder dan een scooter, dus daar moet je wel rekening mee houden.

Als je niet gewend bent om een auto te besturen, raad ik je wel aan om wat lessen te nemen om met een brommobiel te kunnen rijden.
Hoe het zit qua kosten van een verzekering zou tegenwoordig niet weten, omdat ik nu al jaren een rijbewijs en gewoon een auto heb.

Bokker Banjer is in het bezit van een brommobiel en kan je daar vast wel meer over vertellen.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 07:54

Wellicht ook handig om in je achterhoofd te houden, maar bedenk wel dat veel automobilisten een hekel hebben aan die dingen.

Ik weet natuurlijk niet op wat voor wegen je moet/gaat rijden. Maar hier in onze buurt moeten ze over een 80 weg heen wat dus voor behoorlijk wat irritatie (kan) zorgen. Zeker omdat het vaak aan de andere kant van de weg ook druk is dus inhalen dan ook niet makkelijk gaat.

Instagram: icehorse_drifandi | sebbiethecorgi
Drífandi frá Ponjée & Sebbie <3

ievie

Berichten: 2194
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: Wie rijdt er een brommobiel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 08:57

Ik heb jaren een brommobiel gereden (vanaf mijn 17e) omdat ik niet kon fietsen of scooterrijden. Dat ding gaf me toen mijn vrijheid terug, zo fijn!

Die ik had, was op diesel. Geen idee of er andere opties zijn.
Qua verzekering e.d. Durf ik niet meer te zeggen.

Het is inderdaad wel aan te raden om een paar lesjes te nemen, als je geen auto gewend bent. Je gaat toch op een heel andere manier aan het verkeer deelnemen.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Wie rijdt er een brommobiel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-23 12:59

Ik rij dagelijks dezelfde routes. Gelukkig geen hele drukke wegen.

Vroeger wel ooit eens aan mijn rijbewijs begonnen. Maar nooit afgemaakt.

Nu heb ik al zitten googlen om inderdaad een paar lesjes te nemen. En om te kijken of het wel iets voor mij zou kunnen zijn.

Nu lees ik ook verschillende dingen over het rijbewijs. De een zegt je hebt aan AM genoeg en de ander zegt je dient AM4 te behalen.

Wat is het nu?

[O]

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132001
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Wie rijdt er een brommobiel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 13:06


Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wie rijdt er een brommobiel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 13:33

Brommobiel is diesel of electrisch. 1 op 30 diesel heeft zijn voordelen, electrisch heeft qua afstand halen last van kou + dan wil je verwarming aan.
Die van mij heb ik ingeruild voor een gewone auto omdat die 25+km/dag + stukken slecht wegdek niet meer trok. Ze moeten elke 5000km / elk jaar een onderhoudsbeurt. Met zulke afstanden begon de mijne aan te geven onderhoud nodig te hebben elke 3000 max en die beurten waren altijd met aardig wat te repareren gezien kms en wegdek.
Het zijn herrie makende rammelbakjes al zijn ze practisch, maar niet voor de hoeveelheid kms die jij aangeeft in mijn ervaring. Zo'n 385?kg massa mist toch wat stevigheid en dat geeft eerder slijtage. Als overdekte scooter voor boodschapjes en huisarts zijn ze ideaal, als begrensde echte auto zijn ze stomweg niet gebouwd op veel gebruik.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Wie rijdt er een brommobiel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 13:54

Als je wel je rijbewijs zou kunnen halen zou ik dat eerder doen, zeker met de afstanden die je aflegt inderdaad zoals Tamary ook zegt.

Je kunt voor je rijbewijs ook automaat doen he, scheelt weer veel (in mijn ogen ) onnodige handelingen en een hellingproef is daarmee ook verleden tijd.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

_Christina

Berichten: 1486
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 13:58

Zou je met B rijbewijs dan ook wel brommobiel mogen rijden (mocht auto bijvoorbeeld niet bevallen)? De site van de overheid rept alleen over AM+4, maar ik zou denken dat je met B ook wel een brommobiel mag besturen (al dan niet in combinatie met codeloos AM)?

Edit: Op deze pagina van de Rijksoverheid staat dan weer alleen AM en niets over extra codes :')
Laatst bijgewerkt door _Christina op 19-07-23 14:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Bandit '06 (2020 - x) | Django '14 (2019 - x) | Astra '98 (2018 - x)

R.I.P.: Hammstein '19 (2020 - 2022) | Svetlana '18 (2018 - 2020) | Bandit '05 (2017 - 2017) | Zorro '10 (2010 - 2019) | Ninja '10 (2010 - 2011)

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 14:00

_Christina schreef:
Zou je met B rijbewijs dan ook wel brommobiel mogen rijden (mocht auto bijvoorbeeld niet bevallen)? De site van de overheid rept alleen over AM+4, maar ik zou denken dat je met B ook wel een brommobiel mag besturen (al dan niet in combinatie met codeloos AM)?

Tuurlijk mag je met een B rijbewijs een brommobiel rijden. Dat AM rijbewijs gaat er om dat je je theorie en tegenwoordig een paar praktijk lessen hebt gehad.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17977
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 14:01


Awareness sucks, but so does getting CPR
F. Kooij, TacT2019

Oh, life's a bastard....
....do you need a friend?

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Wie rijdt er een brommobiel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 14:14

Ik hen een keer gezien dat zo’n brommobiel aan de zijkant werd geraakt door een auto met 60km/uur. Dat wil je echt niet meemaken, je bent totaal niet beschermd bij een crash. Onder de kunststof behuizing zat een frame van buizen zo dik als een fiets.
Gelukkig kwam de klap van rechts zodat de bestuurder nog enigszins redelijk uit zijn voertuigje kwam.

Gezien het bovenstaande ga ik mee met de visie om toch te zien dat je een B rijbewijs haalt en kiest voor een klein modern autootje, die zitten tegenwoordig vol met airbags en andere maatregelen om een crash te overleven.

Mijn moeder begon ooit ook over zo’n brommobiel, ik heb het haar verboden.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wie rijdt er een brommobiel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 14:50

Hier zie je ze best regelmatig rijden, dus het ligt er ook wel aan waar en hoe je woont, hoe de wegen zijn etc etc.
Je kan hier alles binnendoor doen en dan zijn ze niet echt tot last. Buitenom mogen ze niet komen.

Als je aan het "rustige" verkeer deelneemt en je houdt je netjes aan de regels kan je een hoop risico's verminderen.

Voor de gebruiker worden ze steeds luxer en hebben ze zeker met slecht weer veel voordelen.

Ik vind ze nog niet te vergelijken met een auto. Veel mensen halen niet "even" hun rijbewijs en dat is erg duur geworden. Ook moet je dan aan alle verkeer deelnemen, wat sommige mensen niet willen, durven of nodig vinden.

Het is een luxere variant op een scooter en zo moet je het ook zien. Het is geen auto. Ik zie wel auto's ook teruggebracht tot 45km vervoer. Dat het mag is prima, maar dat is pas verwarrend voor de rest van het verkeer.

Er zijn ook overdekte scooters. Geen idee of dat de moeite is, maar je kan altijd alles bekijken en proberen.
Je kan het beste naar een dealer gaan en daar alles bekijken en vragen.

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 15:05

Wanneer je niet durft om een gewone auto te rijden, dan moet je in mijn ogen zeker niet in een brommobiel gaan rijden. Andere weggebruikers zijn over het algemeen steeds ongeduldiger geworden en dat merk je ook binnen de bebouwde kom wel als brommobiel gebruiker. Net als al het langzamere verkeer. Alleen ben je met een brommobiel niet zo wendbaar als bijvoorbeeld op een paard.

De aanschaf prijs is overigens dusdanig duur dat een rijbewijs halen dan ook wel binnen de mogelijkheden ligt. Tenzij je een lening afsluit, maar dat raad ik zeer zeker af.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 15:48

Ik heb er ook wel eens naar gekeken maar ik vind ze nogal prijzig.
Ik zou lekker voor je rijbewijs gaan. Heb je meer mogelijkheden.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Wie rijdt er een brommobiel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 16:12

Voor een brommobiel heb je of A (motor) of B (auto) nodig.
Dan mag je er zo mee wegrijden.

Heb je alleen AM (brommer op 2 wielen) dan moet je een extra examen AM4 (brommer met 4 wielen) doen.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wie rijdt er een brommobiel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 16:47

Mensen zeggen dat ze duur zijn, maar niet iedereen koopt een nieuwe. Daarbij is een rijbewijs ook En En. Je moet je autorijbewijs halen en dan nog die auto kopen en ook onderhouden. Een snelle rekensom leert mij toch dat een auto dan zeker niet hetzelfde gaat kosten.

Op bepaalde wegen zijn ze een hinder, maar dan nog hebben ook automobilisten zich fatsoenlijk te gedragen. Het zou toch te gek zijn dat mensen geen brommobiel kunnen kopen en rijden, omdat automobilisten zich niet even kunnen gedragen.

Een een brommobiel is misschien niet zo groot, maar voor een trekker moet je je ook aanpassen en daar ga je vaak minder makkelijk en snel langs op smalle wegen bijv.

Verder is het gewoon niet hetzelfde en is het een hele andere keus om auto te rijden of een brommobiel. Als mensen dan gewoon netjes rekening houden met elkaar is er niks aan de hand.

En ja, vorige week een ongeluk met brommobiel en auto voor mn neus. De reacties op fb waren weer niet mild, terwijl mensen er niet bij waren. Lekker oordelen en zo ook de vooroordelen laten bestaan, want als men maar roept hoe irritant en gevaarlijk ze zijn, geloven de meeste mensen het ook.

Als je al jaren scooter rijdt, weet je ook wel wat van het verkeer en hoe kwetsbaar je bent.

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 17:07

In de ideale wereld houd iedereen rekening met elkaar. Alleen is de wereld niet ideaal. :(:)


Ik heb toen ik 19/20 jaar was een tijdje een brommobiel gehad en die was 2dehands toen ruim 5.000 euro.
Als ik nu naar advertenties kijk zijn ze nog duurder voor een beetje knappe.

Het verschil met een trekker is dat automobilisten respect voor een trekker hebben, want niet om het 1 of ander… Een trekker wint het van een auto in de strijd wie er plat is bij een eventueel ongeluk. Een brommobiel is wat dat betreft niet veilig, want er is geen kreukelzone, airbag etc… Het is kunststof op wielen.

Het onderhoud van een brommobiel is… Duur. Echt duurder dan een gewone auto. Vaak moeten ze worden opgehaald om naar de garage te gaan, want in elk geval “ in mijn tijd” kun je niet bij een willekeurige garage op de hoek terecht. Reparaties zijn duur en ze moeten vaker onderhoud als je veel km’s rijd ( als in 20/25 enkele reis per dag is echt veel in zo’n ding ).
Goed qua dieselverbruik was hij goedkoper dan een auto en natuurlijk heb je geen wegenbelasting, maar om hem voordeliger te noemen als een auto, nou nee :')
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 19-07-23 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Lughnassadh

Berichten: 1802
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 17:15

_Christina schreef:
Zou je met B rijbewijs dan ook wel brommobiel mogen rijden (mocht auto bijvoorbeeld niet bevallen)? De site van de overheid rept alleen over AM+4, maar ik zou denken dat je met B ook wel een brommobiel mag besturen (al dan niet in combinatie met codeloos AM)?

Edit: Op deze pagina van de Rijksoverheid staat dan weer alleen AM en niets over extra codes :')

Precies. Want wat mag ik dan? Ik heb een AM rijbewijs, geldig tot augustus 2029. Er staat ook alleen AM. En ik ben geboren voor 1 juni 1980 en heb dus nooit examen hoeven doen. Vriendin van mij deed aan aantal jaar terug examen bewust op de scooter want dan mocht je gewoon in een brommobiel rijden. Omgekeerd echter niet. Ik heb namelijk altijd begrepen dat ik met een codeloos AM-rijbewijs gewoon in een brommobiel mag.

First you go with your horse.
Than the horse goes with you.
Than you go together.

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Wie rijdt er een brommobiel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 17:20

Heb je specifiek alleen dat rijbewijs? Dan is hij verlopen met een datum geldig tot 2009. Maar ik denk dat je ook een B of A rijbewijs hebt?

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Lughnassadh

Berichten: 1802
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 17:40

Nope geen B of A hier. Dat is niet haalbaar.
Dat zou toch raar zijn? Dat ik dan ineens vanaf augustus 2029 geen brommobiel of scooter meer mag rijden. Als je voor 1 juni 1980 geboren was, toen men het bromfietscertifcaat invoerde. Kon je dat ding gewoon afhalen. En toen het rijbewijs ingevoerd werd kon je het zo omwisselen. En toen de brommobiel op de markt kwam, trouwens de canta is er al langer en daar heb je ook een AM voor nodig, is er niks veranderd op mijn rijbewijs toen ik hem moest verlengen. Want die waren er toen al. Wat dat betreft is de site van de overheid absoluut niet duidelijk.

Kijk je bij de ANWB dan staat er ook alleen AM https://www.anwb.nl/auto/rijbewijs/veel ... jbewijs-am dus ik snap er nu niks meer van.

First you go with your horse.
Than the horse goes with you.
Than you go together.

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Wie rijdt er een brommobiel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 17:46

Ik zou in jou geval voor de zekerheid even bellen met het cbr. Ik denk dat het dan gewoon goed is nog als je niet hoeft te verlengen.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 17:48

A is motorrijbewijs.
AM is bromfiets of scooter of brommobiel.

Ik heb zelfs een tractor rijbewijs nu.. zonder dat ik er lessen voor heb moeten nemen of examen heb moeten doen ervoor

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

_Christina

Berichten: 1486
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 17:49

Ja ik kon die AM+codes dus ook totaal niet vinden verder dan die eerder gelinkte pagina. Niet bij de Rijksoverheid, niet bij het CBR en ook niet bij de RDW. Reppen allemaal alleen over AM zonder codes (ik wist voor dit topic ook niet eens dat er AM mét codes bestaat :'))

Bandit '06 (2020 - x) | Django '14 (2019 - x) | Astra '98 (2018 - x)

R.I.P.: Hammstein '19 (2020 - 2022) | Svetlana '18 (2018 - 2020) | Bandit '05 (2017 - 2017) | Zorro '10 (2010 - 2019) | Ninja '10 (2010 - 2011)

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Wie rijdt er een brommobiel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 17:50

Ik ook niet haha, maar er verandert veel in 20 jaar tijd :')

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: inge_romeo, Marion_, Marleen_L, monsterina, pony33, Rosa_ en 56 bezoekers