Verven deuren en deurposten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_sharona_

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-05-07
Woonplaats: Elst ut

Verven deuren en deurposten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-20 19:07

Hoi allemaal,

Mijn ouders zijn bezig met het verven van de bovenverdieping (deuren en deurposten). Zij hebben alles ontvet met Alablastine daarna zeer goed geschuurd en daarna afgenomen met een nat doekje. Zij hebben alles 2x in de grondverf gezet en daarna 2x in de lakverf gezet van Flexa strak in de lak. Zij hebben de deuren zeer goed laten drogen (een week) en daarna pas terug geplaatst. De Flexa verf is op waterbasis en zij hebben de aflakrollers van Goudmeester gebruikt.

Op dit moment hoef je de deuren of deurposten maar heel licht aan te raken en de verf springt er net zo hard weer af. Daarnaast lijkt het ook alsof er structuur op de deuren zit, terwijl de deuren na het schuren helemaal egaal waren. Heeft iemand enig idee hoe het kan dat de deuren en deurposten enorm beschadigen?

Alvast bedankt!

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 19:18

Apart zeg. Was de grondverf ook op waterbasis, en de verf die er onder zat?
Is de verf met een roller goed dun aangebracht? Schuimrollers zijn hier het beste voor, vachtrollers geven juist structuur.
En is er tussen elke laag nog even licht geschuurd en geveegd?

Is het een matte verf of glanzend? Glanzend is altijd harder dan mat.

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 19:37

En wat was de grondverf? Op water of terpetinebasis? En welk soort verf zat er oorspronkelijk op de kozijnen en deuden? Dus onder de nieuwe grondverf? Je kan namelijk wel een watergedragen verf over terpentine gedragen verf doen maar vaak niet andersom. Dus stel dat er op de kozijnen eerst watergedragen verf zat en je gaat er dan met terpetineverf overheen dan heb je kans dat het niet goed "pakt". Hier gehad toen ik per ongeluk de verkeerde pot gepakt had.

Is de grondverf wel dun opgebracht? En goed laten drogen voordat de volgende laag erop ging? Terpetinebasis heeft vaak wat langer nodig om goed te kunnen drogen. Anders krijg je ook een soort reliëf..

En bepaalde rollers bevatten gaatjes waardoor er luchtbelletjes in de verflaag geduwd kan worden. Verflaag kan daarna bobbelig zijn.

En waren 4 lagen verf echt nodig? Misschien teveel icm met te korte tijd drogen?
Hier een oud huis met deuren en kozijnen die in slechte staat waren. Ik heb helemaal geen grondverf+ontvetter gebruikt :o
Doe ik nooit en zit er altijd goed en stevig op.
Ik schuur het, borstel erover + evt vochtig doekje voor restjes stof. En dan 2 lagen flexa strak in de lak. Soms is 1 laagje genoeg. en dat met een gewoon karwei rolletje en kwast. En er is al heel wat keren wat tegenaan gestoten en de verf zit er nog steeds op :)

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 19:48

Tieme schreef:
En welk soort verf zat er oorspronkelijk op de kozijnen en deuden? Dus onder de nieuwe grondverf? Je kan namelijk wel een watergedragen verf over terpentine gedragen verf doen maar vaak niet andersom. Dus stel dat er op de kozijnen eerst watergedragen verf zat en je gaat er dan met terpetineverf overheen dan heb je kans dat het niet goed "pakt". Hier gehad toen ik per ongeluk de verkeerde pot gepakt had.

Dit is eigenlijk net andersom; je kan terpentine en olieverf over verf op waterbasis heen verven, maar niet andersom. Dus als de ondergrond op terpentinebasis is dan kun je daar geen waterverf overheen zetten.

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 19:51

Ik doe na het schuren altijd nog ontvetten met een sopje met ammoniak. Dan wachten tot het goed droog is en dan grondverf. Goed laten drogen, minimaal een dag. Dan weer licht opschuren, stofvrij maken en aflakken. Echt weer een dag laten drogen en dan nog een keer heel licht schuren, stofvrij maken en aflakken.

Was het watergedragen verf?

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 19:52

8nnemiek schreef:
Tieme schreef:
En welk soort verf zat er oorspronkelijk op de kozijnen en deuden? Dus onder de nieuwe grondverf? Je kan namelijk wel een watergedragen verf over terpentine gedragen verf doen maar vaak niet andersom. Dus stel dat er op de kozijnen eerst watergedragen verf zat en je gaat er dan met terpetineverf overheen dan heb je kans dat het niet goed "pakt". Hier gehad toen ik per ongeluk de verkeerde pot gepakt had.

Dit is eigenlijk net andersom; je kan terpentine en olieverf over verf op waterbasis heen verven, maar niet andersom. Dus als de ondergrond op terpentinebasis is dan kun je daar geen waterverf overheen zetten.


Jawel, kan wel. Als je goed schuurt. En dan twee lagen.
De schilder hier schildert ook met watergedragen over terpentinebasis heen. Maar wel heel goed schuren en ontvetten en dan 2 x watergedragen eroverheen.

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Re: Verven deuren en deurposten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 19:57

Wat voor deuren zijn het? Tegenwoordig zijn veel deuren vervangen voor modernere deuren waar een kunstof toplaag opzit. Deze zul je eerst met een goede primer moeten behandelen

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 19:57

Suzanne F. schreef:
Jawel, kan wel. Als je goed schuurt. En dan twee lagen.
De schilder hier schildert ook met watergedragen over terpentinebasis heen. Maar wel heel goed schuren en ontvetten en dan 2 x watergedragen eroverheen.

Het kan op zich wel inderdaad, maar de verf op terpentinebasis blijft altijd een beetje vettig waardoor verf op waterbasis er toch net niet helemaal lekker op houdt, ook na schuren blijft de oude verf nog een beetje vettig. Goed ontvetten helpt, bv met ammoniak ja, maar de verf pakt toch altijd minder goed dan met een ondergrond van verf op waterbasis.

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 20:00

Ik ontvet ook met ammonia na het schuren, dus niet voor het schuren. Weet overigens niet of dat de reden is dat de verf er weer af komt maar het kan goed zijn dat dat de reden is. Is er tussen de lagen door nog licht opgeschuurd?
Waardoor het relief komt kan ik zo niet zeggen, maar 4 lagen verf is erg veel bij iets wat al eens geverfd is geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 20:32

8nnemiek schreef:
Tieme schreef:
En welk soort verf zat er oorspronkelijk op de kozijnen en deuden? Dus onder de nieuwe grondverf? Je kan namelijk wel een watergedragen verf over terpentine gedragen verf doen maar vaak niet andersom. Dus stel dat er op de kozijnen eerst watergedragen verf zat en je gaat er dan met terpetineverf overheen dan heb je kans dat het niet goed "pakt". Hier gehad toen ik per ongeluk de verkeerde pot gepakt had.

Dit is eigenlijk net andersom; je kan terpentine en olieverf over verf op waterbasis heen verven, maar niet andersom. Dus als de ondergrond op terpentinebasis is dan kun je daar geen waterverf overheen zetten.


Het kan beide mits de voorbehandeling goed is.
Toch heb ik betere resultaten met watergedragen over alkyd dan andersom.
https://www.verfwinkel.nl/blog/terpenti ... aterbasis/

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 20:55

Voorheen kon je niet met watergedragenverf over verf op terpentine basis schilderen, tegenwoordig wel.
Dit is overigens van toepassing op bestaand schilderwerk.

Maar dit klinkt echt als een hechtingsprobleem. Ik vermoed dat het toch allemaal niet goed ontvet is geweest. Na het schuren ook altijd weer ontvetten, goed laten drogen (half uurtje afhankelijk van de temp) en dan pas schilderen.
Verder ben ik zelf geen fan van de ontvetter van Alabastine, geef mij maar een vervanger van ammoniak, bv st Marc.

Dat het niet strak is kan verschillende oorzaken hebben. Het stof van het schuren niet goed weg gehaald voor het schoonmaken, verkeerde kwasten, rollers welke niet geschikt waren voor verf op waterbasis.
Of de roller heeft pluisjes los gelaten.

Ook altijd licht schuren en weer ontvetten tussen de lagen door.

_sharona_

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-05-07
Woonplaats: Elst ut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-20 20:57

Zo wat veel reacties al! Super bedankt!

De grondverf was inderdaad ook op waterbasis. De roller was geen vachtroller dus dat zou ook goed moeten zijn.

Wat ik hier dus lees is dat eigenlijk na een laag er nog een x licht geschuurd moet worden.. Dat is volgens mij niet gebeurd.

De verf was flexa strak in de lak zijdeglans op waterbasis.

De deuren zijn niet allemaal 4x gedaan. Sommige 1x grondverf en 2x flexa. De grondverf heeft elke keer een dag gedroogd. Zowel de deur doe 4x is gedaan als de deur die 3x (en deurposten sommige 2x) is gedaan heeft al schade.

De opmerking over de primer is misschien ook wel een goede inderdaad. Het zijn best oude deuren maar wellicht heeft dat er ook iets mee te maken!

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Verven deuren en deurposten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 20:59

Eens met Kiki. In ieder geval zonde van het werk. Is best veel werk.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 21:27

_sharona_ schreef:
Zo wat veel reacties al! Super bedankt!

De grondverf was inderdaad ook op waterbasis. De roller was geen vachtroller dus dat zou ook goed moeten zijn.

Wat ik hier dus lees is dat eigenlijk na een laag er nog een x licht geschuurd moet worden.. Dat is volgens mij niet gebeurd.

De verf was flexa strak in de lak zijdeglans op waterbasis.

De deuren zijn niet allemaal 4x gedaan. Sommige 1x grondverf en 2x flexa. De grondverf heeft elke keer een dag gedroogd. Zowel de deur doe 4x is gedaan als de deur die 3x (en deurposten sommige 2x) is gedaan heeft al schade.

De opmerking over de primer is misschien ook wel een goede inderdaad. Het zijn best oude deuren maar wellicht heeft dat er ook iets mee te maken!

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Hoe oud zijn de deuren?
En waren die hiervoor met verf op terpentine basis geschilderd?
Kan het zijn dat de eerste laag nog ouderwetse cellulose lak is geweest?
In dat geval is alles afkrabben totdat ze kaal zijn de enige oplossing helaas

Brainless

Berichten: 29736
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Verven deuren en deurposten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 21:31

Wat valt van de deur af.. alleen de verf of ook de grondverf?

Onze deuren bleken gebeitst te zijn (hele oude bruine deuren) en daar hecht de boel ook slecht op.
Je moet dan echt zo ver schuren dat je kaal hout hebt.
Volgend jaar worden die deuren gewoon vervangen.

Ook is het belangrijk tussen de lagen door even licht te schuren en te ontvetten.
Daar het schuren maak je de vorige verflaag iets kapot/ruw waardoor de volgende laag veel beter hecht.

Brainless

Berichten: 29736
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 21:37

Eevn nagelezen.. hebben jullie universele ontvetter en/of verfreiniger gebruikt van Alabastine.. die moet worden nagespoeld met water.
Dus niet zoals terpentine, even met een doekje erover, laten drogen en weer verder.
Citaat:
Aanbrengen met een spons, borstel of een plantenspuit.
Bij zeer vuile of vette ondergronden onverdund aanbrengen.
Even laten inwerken en naspoelen met water.

akishino
Berichten: 1872
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 21:51

Ik heb ongeveer hetzelfde gehad met flexa acryl, kon zelfs hele "verfvellen" eraf trekken, het hechtte helemaal niet. Ik ben naar een goede verf/schilderzaak gegaan. Het precieze probleem konden we niet vastleggen (oude, stalen kozijnen, oude deuren en geen idee wat voor verf er voorheen opzat), maar ik heb op hun advies van sigma een primer gekocht en sigma lak (alkyd). Eerst alles weer ontvet met st.Marc, afgekrabt en geschuurd, weer ontvet, primer erop en daarna 2x afgelakt en het is super strak geworden. Ik kan morgen een foto maken van de verf die ik gebruikt heb als je wil.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 22:47

Brainless schreef:
Eevn nagelezen.. hebben jullie universele ontvetter en/of verfreiniger gebruikt van Alabastine.. die moet worden nagespoeld met water.
Dus niet zoals terpentine, even met een doekje erover, laten drogen en weer verder.
Citaat:
Aanbrengen met een spons, borstel of een plantenspuit.
Bij zeer vuile of vette ondergronden onverdund aanbrengen.
Even laten inwerken en naspoelen met water.

Terpentine is niet geschikt als ontvetter.

Brainless

Berichten: 29736
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Verven deuren en deurposten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 23:05

Je hebt gelijk.. wij gebruiken dat als verdunner :+
Thinner om mee te ontvetten.

Ik haal die 2 altijd door elkaar, wel weet ik dat ik tuinmeubelen niet meer mag reinigen met thinner, ondanks dat het even heel schoon was :+

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 07:57

Je kan beter ammoniak gebruiken. Thinner werkt goed als sticker verwijderaar maar het kan ook meteen je hele plastic/kunststof verwijderen waar je op aan het poetsen was. :+
Gebeurde dat ook met de tuinstoel? :')

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 08:04

Suzanne F gefeliciteerd.
Het hangt ervan af, welk materiaal. Bv nieuw geïmpregneerd hout kan je voor het schilderen wel ermee ontvetten. In dat geval beter dan ammoniak. Teak, nee daar is het geen succes bij.
Maar normaal gesproken is ammoniak, st Marc het beste om mee te ontvetten.
Tinner lost idd veel producten op.

_sharona_

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-05-07
Woonplaats: Elst ut

Re: Verven deuren en deurposten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-20 15:59

Hoi,

Sorry voor de late reactie. De deuren zijn zeer waarschijnlijk kunstof.kan dat nog verschil maken?

Zowel de laklaag als de grondverf laten los. Je ziet daaronder weer echt de oude verflaag. Het zijn geen grote stukken die los laten. Echt kleine stukjes.

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 16:34

_sharona_ schreef:
Hoi,

Sorry voor de late reactie. De deuren zijn zeer waarschijnlijk kunstof.kan dat nog verschil maken?

Zowel de laklaag als de grondverf laten los. Je ziet daaronder weer echt de oude verflaag. Het zijn geen grote stukken die los laten. Echt kleine stukjes.


Oh ja dan is het logisch. Dan had er eerst geprimed moeten worden. Met een speciale primer voor kunststof.
Dan is het gewoon echt mis gegaan met de hele voorbereiding.

Brainless

Berichten: 29736
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Verven deuren en deurposten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 16:47

Zoals Suzanne zegt: kunststof moet je speciaal behandelen voordat je het kan overschilderen.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Verven deuren en deurposten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 13:14

Ja kunststof moet he idd met een speciale primer/grondverf behandelen welke geschikt is voor kunststof.